Gå til innhold

Slik blir de nye nettleieprisene


Anbefalte innlegg

Ok, men ettersom det er det vi var inne på (veldig få bedrifter som driver med store arealer av varme i gulv, driver med et stort antall induksjonsovner, vannkokere etc etc) så regnet jeg med at det var inneforstått.

 

 

Nå som det er rettet opp i ..

 

Kan du linke til det for husholdninger?

 

På forhånd takk.

 

 

Denne saken omhandler husholdninger: 

 

https://www.tu.no/artikler/nettet-overbelastes-lamper-blinker-og-sikringer-ryker-elbilen-pekes-ut-som-syndebukk/408789

 

Jeg skjønner ikke hvorfor dere er så opphengt i husholdninger egentlig, det er uvesentlig i det store og det hele all den tid det er ett økende problem generelt sett og at alle i nettet skal over på samme betalingsløsning. Dvs at det spiller ingen rolle hvem som skaper problemene for de vill uansett betale. Bedrift eller husholdning, "straffen" blir lik for alle. Ikke sånn så i dag, hvor straffen kun ligger hos bedriftene. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nei det er ikke uvesentlig.

At bedrifter betaler ekstra for store effekttopper er naturlig.

At husholdinger får tilgang til det de trenger når de trenger det er sånn det skal være.

Er det ikke det vi betaler skatt/avgifter for?

 

 

edit: Ja den artikkelen omhandler elbiler. Og hvis ikke regjering/storting hadde gitt slike (syke) insentiver til folk så utbyggingen av infrastruktur ikke kan henge med så hadde ikke dette vært et problem. DE har laget problemet, DE får fikse det for egen regning. Det de gjør nå er å dytte deres 20+ mrd i avgiftslette for de som har kjøpt elbiler over på alle.  Det blir FEIL

 

edit2: Jeg vil gjerne se en utviklingsgraf for effekttopper kun for husholdninger ja. Ettesrom totalt forbrukt pr husstand har sunket med 20% ser jeg liten sannsynlighet for at effekttoppene skal ha økt med drastiske mengder. (Ja jeg vet hva effekt er så ikke gidd å bry deg med å forklare at det er forskjell på banan og eple...)

Endret av wampster
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

 

 

 

Nei DU SKAL vise dokumentasjon på at effekttoppene øker - fordi du kommer med den påstanden først. Du har vært veldig flink til å linke til NVE's kurver - som ikke viser husholdningenes forbruk eller effekttopper.

 

Foreslår enda en gang at du leser deg opp og kommer med relevante fakta og ikke bare synsing.

 

 

Så, tall og påstander fra NVE er synsing? Da vill jeg heller påstå at det er synsing å komme med ingenting. Som jeg har sagt, bedriftsmarkedet betaler allerede effektledd. Husholdninger gjør ikke, effekttoppene er stigende og forventer å stige enda raskere fremover. Man må gjøre noe, man innfører samme system hos husholdningene. 

 

 

 

Nei feil igjen!

 

Det som derimot er åpenbart er at husholdningenes forbruk har sunket kraftig siden 90 tallet. Effekttoppkurven følger åpenbart forbrukskurven - derfor er det stor sannsynlighet for at også effektoppene for husholdninger også har sunket!

 
 
Slutt med synsingen din - NVE viser ikke til tall for husholdningene alene - de er dermed uaktuelle. Du er presentert til fakta her i tråden tidligere som viser at NVE's tall er uriktige.
 
Jeg gjentar - les deg opp, du minner om en plate med hakk i.

 

 

Wow, jeg som en plate med hakk i? Jeg viser til ting, og påpeker ett problem. Om det er husholdningene eller annet som er problemet er egentlig helt uvesentlig. Alle som er i nettet skal nå ha effektledd. 

 

Du har ikke vist til noe som er relevant for tråden, altså effekt. I tillegg missforstår du hva det er. 

 

Jeg ser ikke vitsen i å drive denne forsøplingen av tråden lengre, for du kommer bare med spydigheter, usakligheter og annet tull. 

 

 

At noen mener at du tar feil (med veldig god grunn) og er uenig med deg er verken forsøpling eller usaklig eller tull.

 

Foreslår enda en gang at du leser deg opp - dine kurver fra NVE som du har kommet med i flere tråder, er bevist ikke aktuelle for oss "husholdningene".

 

Finn bedre dokumentasjon på husholdningenes effekttopper - så kan vi fortsette å diskutere. Frem til det kommer du bare med synsing. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

 

At noen mener at du tar feil (med veldig god grunn) og er uenig med deg er verken forsøpling eller usaklig eller tull.

 

Foreslår enda en gang at du leser deg opp - dine kurver fra NVE som du har kommet med i flere tråder, er bevist ikke aktuelle for oss "husholdningene".

 

Finn bedre dokumentasjon på husholdningenes effekttopper - så kan vi fortsette å diskutere. Frem til det kommer du bare med synsing. 

 

 

jo det er det når det ikke foreligger noe informasjon som støtter opp om påstandene, tvert i mot. Og det blir bare diskusjoner frem og tilbake med "nei jeg har rett" som svar. Det er forsøpling. 

 

Jeg har lest meg opp jeg, og jeg har vist til informasjon i motsetning til andre. Det er ikke NVE sine kurver, det er basert på informasjon fra SSB, statnett osv. 

 

Men la oss oppsummere, du mener basert på synsing og energi tall at effekttoppene er synkende i det Norske hjem. Men, hvorfor er det da problemer i nettet? Burde ikke disse problemene forsvinne, og ikke bli verre? Ref artikkelen fra Teknisk ukeblad. 

Det er liksom ett forklaringsproblem her. 

Og, om det du sier er rett så er jo løsningen kjempe messig? Ingen vill betale for effektledd, for det er jo ikke ett problem? Kun industrien. Alle vill få billigere strøm totaltsett? 

Lenke til kommentar

Nei det er ikke uvesentlig.

At bedrifter betaler ekstra for store effekttopper er naturlig.

At husholdinger får tilgang til det de trenger når de trenger det er sånn det skal være.

Er det ikke det vi betaler skatt/avgifter for?

 

 

edit: Ja den artikkelen omhandler elbiler. Og hvis ikke regjering/storting hadde gitt slike (syke) insentiver til folk så utbyggingen av infrastruktur ikke kan henge med så hadde ikke dette vært et problem. DE har laget problemet, DE får fikse det for egen regning. Det de gjør nå er å dytte deres 20+ mrd i avgiftslette for de som har kjøpt elbiler over på alle.  Det blir FEIL

 

edit2: Jeg vil gjerne se en utviklingsgraf for effekttopper kun for husholdninger ja. Ettesrom totalt forbrukt pr husstand har sunket med 20% ser jeg liten sannsynlighet for at effekttoppene skal ha økt med drastiske mengder. (Ja jeg vet hva effekt er så ikke gidd å bry deg med å forklare at det er forskjell på banan og eple...)

 

Hvorfor skal ikke alle betale for effekttoppene sine? Vi er da alle i ett og samme nett. Effektledd er en avgift, og går under nettleien som skal betale for nettet... 

 

Artikkelen omhandler ikke elbiler nei, den omhandler problemer i nettet hvor de prøver å pinpointe hvor problemene kommer i fra. Nei, det er ikke det de gjør. Igjen, du har ikke satt deg inn i hva som kommer. Det er de som har effekttopper som må betale, IE elbileierne om de fortsetter bruken på samme måte. 

 

Da stiller jeg samme spørsmål, om det ikke er ett problem. Hvorfor ser vi da problemer i nettet? Og hvorfor har vi artikler som jeg nettopp viste til? Effekttoppene er ett problem, uansett hvor det kommer i fra. Det er de som skaper problemet som må betale, som om problemet ikke ligger i husholdningene så er det jo ikke noe å tenke på. For de skal ikke betale i en slik "verden".... 

Lenke til kommentar

 energi tall at effekttoppene er synkende i det Norske hjem. Men, hvorfor er det da problemer i nettet? Burde ikke disse problemene forsvinne, og ikke bli verre? Ref artikkelen fra Teknisk ukeblad. 

Det er liksom ett forklaringsproblem her. 

Og, om det du sier er rett så er jo løsningen kjempe messig? Ingen vill betale for effektledd, for det er jo ikke ett problem? Kun industrien. Alle vill få billigere strøm totaltsett? 

 

 

Norske hjem/husholdninger != Norges forbruk

Husholdning + næring = total.

Dette kan ikke være så vannskelig å forstå?

 

Hvis næring går opp betyr ikke det automatisk at husholdning går opp.

Det samme hvis totalen går betyr ikke det automatisk at husholdning går opp.

 

Jeg vet ikke om du prøver å "spille dum" eller ikke forstår det, men det er elementært

Lenke til kommentar

 

 

 

Norske hjem/husholdninger != Norges forbruk

Husholdning + næring = total.

Dette kan ikke være så vannskelig å forstå?

 

Hvis næring går opp betyr ikke det automatisk at husholdning går opp.

Det samme hvis totalen går betyr ikke det automatisk at husholdning går opp.

 

Jeg vet ikke om du prøver å "spille dum" eller ikke forstår det, men det er elementært

 

 

Har jeg noen gang påstått noe annet? 

Lenke til kommentar

 Det er de som skaper problemet som må betale

 

Ja, og hvem er det som har skapt problemene....?

Politikere som har gitt (og fortsetter å gi) skatte/avgiftslette på 20+ mrd til elbilkjøp.

 

Elbiler er jo fremtiden som alle politikere og miljøfolk predikerer på innpust og utpust. Nå er det 150.000, hva med når det er 1.5 mill?

Endret av wampster
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

 

 

At noen mener at du tar feil (med veldig god grunn) og er uenig med deg er verken forsøpling eller usaklig eller tull.

 

Foreslår enda en gang at du leser deg opp - dine kurver fra NVE som du har kommet med i flere tråder, er bevist ikke aktuelle for oss "husholdningene".

 

Finn bedre dokumentasjon på husholdningenes effekttopper - så kan vi fortsette å diskutere. Frem til det kommer du bare med synsing. 

 

 

jo det er det når det ikke foreligger noe informasjon som støtter opp om påstandene, tvert i mot. Og det blir bare diskusjoner frem og tilbake med "nei jeg har rett" som svar. Det er forsøpling. 

 

Jeg har lest meg opp jeg, og jeg har vist til informasjon i motsetning til andre. Det er ikke NVE sine kurver, det er basert på informasjon fra SSB, statnett osv. 

 

Men la oss oppsummere, du mener basert på synsing og energi tall at effekttoppene er synkende i det Norske hjem. Men, hvorfor er det da problemer i nettet? Burde ikke disse problemene forsvinne, og ikke bli verre? Ref artikkelen fra Teknisk ukeblad. 

Det er liksom ett forklaringsproblem her. 

Og, om det du sier er rett så er jo løsningen kjempe messig? Ingen vill betale for effektledd, for det er jo ikke ett problem? Kun industrien. Alle vill få billigere strøm totaltsett? 

 

 

Kurven NVE presenter - og som de viser til oss forbrukere som selve hovedårsaken til at vi må betale mer og gjøre tiltak - den viser ikke forbruket/belastningen til husholdningene alene.

 

Kurven de forklarer problemet med stemmer ikke med sannheten for husholdningene. Kurven er faktisk helt omvendt av hva den ville vært om den viste kun husholdningene.

 

Synes du dette ikke er et problem? Er det greit å pynte på sanheten for å få gjennomført noe?

 

Begynner å lure på agendaen din - jobber du med styringsstystemer eller noe?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 Det er de som skaper problemet som må betale

 

Ja, og hvem er det som har skapt problemene....?

Politikere som har gitt (og fortsetter å gi) skatte/avgiftslette på 20+ mrd til elbilkjøp.

 

Elbiler er jo fremtiden som alle politikere og miljøfolk predikerer på innpust og utpust. Nå er det 150.000, hva med når det er 1.5 mill?

 

 

Nei, det er ikke politikerne som setter elbilen på 22kW kl 21:00 slik at bilen er ferdigladet til 23:00. Det er brukeren. Det er her problemet ligger, ikke i elbilen. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Og altså, kanskje unødvendig å skrive - men å linke til artikler fra nettselskaper som nå ser en gedigen mulighet til å kreve mer penger ved å skylde på el-biler og andre (mystisk hva da?) apparater vi alle har kjøpt - blir ikke særlig seriøst.

 

De har siden 90 tallet fått en enorm forbruksenkning fra husholdningene - burde være en del å gå på.

 

Er egentlig ganske skuffet over NVE, trodde de var litt mer seriøse enn de har vist. Meget skuffet.

Lenke til kommentar

 

 

Kurven NVE presenter - og som de viser til oss forbrukere som selve hovedårsaken til at vi må betale mer og gjøre tiltak - den viser ikke forbruket/belastningen til husholdningene alene.

 

Kurven de forklarer problemet med stemmer ikke med sannheten for husholdningene. Kurven er faktisk helt omvendt av hva den ville vært om den viste kun husholdningene.

 

Synes du dette ikke er et problem? Er det greit å pynte på sanheten for å få gjennomført noe?

 

Begynner å lure på agendaen din - jobber du med styringsstystemer eller noe?

 

 

De presenterer problemet, hvor problemet ligger er jo helt uvesentlig om alle betaler på like vilkår? Det er de som skaper problemet som får regningen. Uavhengig om det er husholdning eller ikke.

 

Du snakker om sannheten, men du har heller ikke klart å vise den. Altså at husholdningene ikke skaper effekttopper som igjen skaper problemer. Jeg har vist til artikler som påpeker at det er ett problem, du mener det er feil men klarer ikke å vise til fakta rundt det. 

 

Min agenda er at jeg er en forbruker som ønsker ett slik system, altså at jeg selv kan være med å påvirke hvor mye jeg skal betale for min strøm med å bruke den på en smart måte. Jeg kan selv velge når jeg skal gjøre mine strømkrevende ting, og ikke vente på nettet. Som jeg har nevnt før, jeg liker forutsigbarheten i dette forslaget. Jeg vet at jeg havner i de 20% som ikke kommer til å betale like mye som før, og jeg havner i den enden som sparer penger. 

 

Nei, jeg jobber med roboter. De går dog på strøm, og jeg er utdannet innenfor elektro/automasjon. Men, jeg har aldri jobbet med kraft. 

Lenke til kommentar

Er det så vanskelig å google litt da:

 

Problemstillingene dere krangler om blir tatt opp her:

 

http://publikasjoner.nve.no/rapport/2016/rapport2016_74.pdf

 

og her:

 

http://www.elisor.no/wp-content/uploads/2015/11/2015-Elis%C3%B8r-28-og-29-okt-st%C3%B8y-p%C3%A5-nettet-%C3%A5rsaker-og-l%C3%B8sninger-Rolf-E-....pdf

 

 

Utvikling av effekt-topper blir gjennomgått her:

 

https://hafslundnett.blob.core.windows.net/files/pdf/om-oss/fakta/kraftsystemutredning/Hovedrapport_Oslo_Akershus_Ostfold_2014_2034.pdf

 

osv, osv.

 

Det er ingen tvil om at det stilles større krav til strømnettet nå, enn det gjorde bare for noen få år siden. For å ungå at man blir tvunget til store oppgraderinger før forventet levetid på trafostasjoner, ønskes det tiltak for å redusere effektoppene - som i praksis er den eneste parameteren nettet må dimensjoneres mot. Hvis det går 1kW i nabolaget om natten, men 100kW når alle kommer hjem, lader elbilen og starter induksjonskomfyren, må trafostasjoner dimensjoneres mot 100kW. Kostnaden for disse tingene er ikke linært; en dobbelt så stor trafostasjon koster ikke dobbelt så mye; men mye mer.

 

Hva kommer til å koste forbukerne mest? At trafostasjoner holder livet ut, og det innføres tiltak, eller at man går inn i effektrace for å sikre spenningskvaliteten og mye bytte mer infrastruktur enn planlagt?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Og altså, kanskje unødvendig å skrive - men å linke til artikler fra nettselskaper som nå ser en gedigen mulighet til å kreve mer penger ved å skylde på el-biler og andre (mystisk hva da?) apparater vi alle har kjøpt - blir ikke særlig seriøst.

 

De har siden 90 tallet fått en enorm forbruksenkning fra husholdningene - burde være en del å gå på.

 

Er egentlig ganske skuffet over NVE, trodde de var litt mer seriøse enn de har vist. Meget skuffet.

 

Det er iallefall bedre enn å vise til, ingenting?

 

Og det er ingen som automatisk må betale mer, om de gjør en innsats selv. Om det er slik du sier, altså at både forbruket(energi) og effekten vi tar ut er synkende så vill nettselskapene tape penger, og vi vill konstant få en lavere regning. De som sitter igjen med utgiftene er da de andre. Hvorfor er dette ett problem egentlig? 

 

Hva er det du er skuffet over, sånn egentlig? Hvordan ville du helst hatt det? 

Lenke til kommentar

 

 

 Det er de som skaper problemet som må betale

 

Ja, og hvem er det som har skapt problemene....?

Politikere som har gitt (og fortsetter å gi) skatte/avgiftslette på 20+ mrd til elbilkjøp.

 

Elbiler er jo fremtiden som alle politikere og miljøfolk predikerer på innpust og utpust. Nå er det 150.000, hva med når det er 1.5 mill?

 

 

Nei, det er ikke politikerne som setter elbilen på 22kW kl 21:00 slik at bilen er ferdigladet til 23:00. Det er brukeren. Det er her problemet ligger, ikke i elbilen. 

 

 

Du er så sykt opptatt av det 22kw tallet ditt.

Kan du vise meg statistikk på hvor mange % av elbilladere i norske husholdninger er 22kw.

Samtidig kan du vise meg statistikk på hvor mange % som lader bilen sin ferdig mellom 21 og 23.

 

edit: jeg regner med at du har tall/statistikk å vise til ettersom du skriver akkurat disse tallene?

Endret av wampster
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Du er så sykt opptatt av det 22kw tallet ditt.

Kan du vise meg statistikk på hvor mange % av elbilladere i norske husholdninger er 22kw.

Samtidig kan du vise meg statistikk på hvor mange % som lader bilen sin ferdig mellom 21 og 23.

 

 

Det er bare ett eksempel som henger igjen hos meg da jeg kjører Tesla, og ser utrolig mange som driver på slik da jeg følger med på tesla forum osv. 

 

Hvorfor skal du ha statistikk på det egentlig? Det er nok veldig lite å finne på dette, men du kan jo gå inn på TOCN på facebook feks og søke deg igjennom trådene og danne deg en oversikt. Det er utrolig mange som holder på slik. Jeg er dog ikke en av de.

 

Hvorfor kan vi ikke holde oss til saken egentlig, det finnes ett problem ift effekttopper. Noe må gjøres for å redusere utviklingen. 

Lenke til kommentar

NVEs skremselspropaganda:

 

XyWCxnq.jpg

 

 

Sannheten:

 

 

g8vkat9.jpg

 

Men, det er jo ikke sannheten da det vi diskuterer omhandler effekt(nok en gang). Om du ser så bruker NVE tall fra SSB de også.... De lyver ikke, men de viser totalbildet ja. Og hvorfor ikke? Planen er jo at alle skal behandles likt, og en fordeler da utgiftene der de hører hjemme. Så det spiller ingen rolle hvem som er "skyldig", for regningen havner der uansett. 

Lenke til kommentar

 

 

 

Du er så sykt opptatt av det 22kw tallet ditt.

Kan du vise meg statistikk på hvor mange % av elbilladere i norske husholdninger er 22kw.

Samtidig kan du vise meg statistikk på hvor mange % som lader bilen sin ferdig mellom 21 og 23.

 

 

Det er bare ett eksempel som henger igjen hos meg da jeg kjører Tesla, og ser utrolig mange som driver på slik da jeg følger med på tesla forum osv. 

 

 

Hvorfor jeg skal ha statistikk?

DU tar utgangspunkt i 22kw ladere for ALLE (mesteparten) elbiler?

Hva er "utrolig mange som driver på slik" ?

 

edit: Jeg kjenner en god del folk med elbil (mor/far/søster/fetter/annen familie/venner/etc), og flesteparten av dem har ikke slike ladere. Men ettersom du har følelsen? av at det er mange som bruker det er det det vi tar utgangspunkt i i denne diskusjonen?

Endret av wampster
Lenke til kommentar

Er det så vanskelig å google litt da:

 

Problemstillingene dere krangler om blir tatt opp her:

 

http://publikasjoner.nve.no/rapport/2016/rapport2016_74.pdf

 

og her:

 

http://www.elisor.no/wp-content/uploads/2015/11/2015-Elis%C3%B8r-28-og-29-okt-st%C3%B8y-p%C3%A5-nettet-%C3%A5rsaker-og-l%C3%B8sninger-Rolf-E-....pdf

 

 

Utvikling av effekt-topper blir gjennomgått her:

 

https://hafslundnett.blob.core.windows.net/files/pdf/om-oss/fakta/kraftsystemutredning/Hovedrapport_Oslo_Akershus_Ostfold_2014_2034.pdf

 

osv, osv.

 

Det er ingen tvil om at det stilles større krav til strømnettet nå, enn det gjorde bare for noen få år siden. For å ungå at man blir tvunget til store oppgraderinger før forventet levetid på trafostasjoner, ønskes det tiltak for å redusere effektoppene - som i praksis er den eneste parameteren nettet må dimensjoneres mot. Hvis det går 1kW i nabolaget om natten, men 100kW når alle kommer hjem, lader elbilen og starter induksjonskomfyren, må trafostasjoner dimensjoneres mot 100kW. Kostnaden for disse tingene er ikke linært; en dobbelt så stor trafostasjon koster ikke dobbelt så mye; men mye mer.

 

Hva kommer til å koste forbukerne mest? At trafostasjoner holder livet ut, og det innføres tiltak, eller at man går inn i effektrace for å sikre spenningskvaliteten og mye bytte mer infrastruktur enn planlagt?

 

Men handler dette om at hver husholdning i snitt øker belastningen? 

 

At belastningen på nette blir større fordi vi blir felre husstander er jo en helt annen problemstilling.

 

Greia her er at NVE og nettselskapene forteller deg og meg at vi må betale ekstra og gjøre tiltak fordi vi handler masse mystiske apparater som krever masse ekstra strøm og effektuttak.

 

Mens fakta viser at husholdningene har minsket sitt strømforbruk individuelt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...