Gå til innhold

Slik blir de nye nettleieprisene


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Om tallene fra SSB ikke lyver, og forbruk pr husstand går nedover, er det ikke da rart at vi har dette problemet.

Særlig når, som du påstår, det blir konstant bygget ut...

 

Tallene referer til forbruk av energi og ikke effekt. Det er to vidt forskjellige ting og energi er ikke ett problem. Effekttoppene derimot, er ett problem i dag og estimeringen av økningen fremover byr på store problemer og utgifter som må betales for. Med den nye modellen må de som trenger mesteparten av nettet betale mesteparten. 

Lenke til kommentar

 

Om tallene fra SSB ikke lyver, og forbruk pr husstand går nedover, er det ikke da rart at vi har dette problemet.

Særlig når, som du påstår, det blir konstant bygget ut...

 

Tallene referer til forbruk av energi og ikke effekt. Det er to vidt forskjellige ting og energi er ikke ett problem. Effekttoppene derimot, er ett problem i dag og estimeringen av økningen fremover byr på store problemer og utgifter som må betales for. Med den nye modellen må de som trenger mesteparten av nettet betale mesteparten. 

 

 

De bygger ikke ut nok. De bygger ikke ut nok til å ta unna effekttoppene. De forsøker få folk til å rasjonere, ikke bruke strømmen når det er mest praktis - rundt måltidene, og de forsøker få folk til å investere i egne private batteripakker, for å slippe å bygge ut nok. De overfører ansvaret for sine leveranser til kundene. 

Du henviser til deres organ og refererer til deres synspunkter, jeg henviser til statistiske måletall over år og mine synspunkter. Jeg har ingen løgner her og det har jeg ikke sett hos deg heller, men det er definitivt ikke forbrukerens synspunkt du har. 

Endret av tommyb
  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

 

Det er faktisk en kjent ting at husholdningenes strømforbruk har gått ned de siste årene, bare google, nok av dokumentasjon.

 

Effekt eller forbruk generelt sett er uinteressant - selve hovedargumentet for at hele opplegget innføres er husholdningenes økte effektuttak - derfor synes jeg det hadde vært interessant å se dokumentasjon på dette - hvor mye har vi egentlig økt effektuttaket?

 

Husholdningene altså - det du linker til er uinteressant.

 

 

Det er nok godt mulig at husholdningene sitt strømforbruk er på vei nedover, men generelt sett er det på vei opp som vi kan se. Men det er ikke problemet, problemet er effekten. 

 

Nei det er ikke uinteressant, industrien/bedriftene har disse tiltakene allerede, nå skal de inn på privaten også for å dempe utviklingen og derfor redusere kostnadene. Så nei, det er ikke uinteressant.. 

 

 

Nei, det er ikke godt mulig - det er FAKTA at husholdningenes strømforbruk har minsket KRAFTIG siden 90 tallet. Og med det - garantert effektuttaket/effekttoppene også!!

 

Du har blitt grundig lurt av NVE's råtne metode ved å slå sammen alt strømforbruk/effekttopper i Norge til en sum.

 

Husholdningene er de som blir straffet - men de er ikke synderen.

 

Edit: Jeg henger med på innlegget over her - går du NVE/Nettselskapenes ærend her?

 

Virker veldig unødvendig da de åpenbart tar seg friheter med sannheten. Foreslår at du leser deg litt opp her - fra andre kilder enn NVE og Nettselskaper med en agenda.

Endret av Mr_Spock
  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

De bygger ikke ut nok. De bygger ikke ut nok til å ta unna effekttoppene. De forsøker få folk til å rasjonere, ikke bruke strømmen når det er mest praktis - rundt måltidene, og de forsøker få folk til å investere i egne private batteripakker, for å slippe å bygge ut nok. De overfører ansvaret for sine leveranser til kundene. 

Du henviser til deres organ og refererer til deres synspunkter, jeg henviser til statistiske måletall over år og mine synspunkter. Jeg har ingen løgner her og det har jeg ikke sett hos deg heller, men det er definitivt ikke forbrukerens synspunkt du har. 

 

Men hvorfor kan en ikke gjøre flere tiltak? Sløsing er ikke bra. En skal ikke rasjonere, en skal tenke seg om. Det er ingen som sier at de ikke kan bruke strøm rundt måltidene, som sagt før er ikke abonnement forslaget tidsbundet. 

 

Det handler ikke om å slippe å bygge ut nok, igjen må jeg referere til energidagene hvor de går igjennom dette og det som er planlagt. Hvilke måletall? Ikke forbrukerens synspunkt? Jeg er forbruker... 

Lenke til kommentar

 

 

Nei, det er ikke godt mulig - det er FAKTA at husholdningenes strømforbruk har minsket KRAFTIG siden 90 tallet. Og med det - garantert effektuttaket/effekttoppene også!!

 

Du har blitt grundig lurt av NVE's råtne metode ved å slå sammen alt strømforbruk/effekttopper i Norge til en sum.

 

Husholdningene er de som blir straffet - men de er ikke synderen.

 

 

Så vis til det da, vis til at effekttoppene er minsket. Vis til at jeg blir lurt av NVE som bruker SSB sine tall. 

 

Som jeg har sagt har bedriftene betalt for dette lenge, altså effektledd. Nå kommer det inn hos oss andre også. 

 

Men igjen, vis til dine påstander om du mener det er FAKTA! Og da snakker jeg om effekttoppene, som er tema i denne tråden. Ser ikke poenget i å dra inn energi da det ikke er tema. 

Lenke til kommentar

 

Om tallene fra SSB ikke lyver, og forbruk pr husstand går nedover, er det ikke da rart at vi har dette problemet.

Særlig når, som du påstår, det blir konstant bygget ut...

 

Tallene referer til forbruk av energi og ikke effekt. Det er to vidt forskjellige ting og energi er ikke ett problem. Effekttoppene derimot, er ett problem i dag og estimeringen av økningen fremover byr på store problemer og utgifter som må betales for. Med den nye modellen må de som trenger mesteparten av nettet betale mesteparten. 

 

Effekttopper har aldri vært et problem tidligere. En skulle tro at med synkende forbrukt og kontinuerlig utbygging at det skulle være nok til å kunne forsyne folk med strøm når de selv trenger det, og ikke når de ikke trenger det.

 

Hva F skal jeg med billig strøm kl 03:45 om natta eller kl 10:45 på en tirsdag når det jeg trenger strøm til er frokost/middag/underholdning, og alt skjer mellom 07-09 og 17-23. 

Dette mønsteret er heller ikke nytt, slik har det da vært i uminnelige tider.

 

Jeg betaler skatt, jeg betaler nettleie, jeg betaler faen meg for alt mulig dritt, og så skal de komme her å si at "når du trenger/har lyst til å bruke strøm burde du ikke bruke det fordi da er det dyrt? 

 

 

FØKK ÅFF

 

 

 

Og til innlegget ditt 2 over:

Tror du det er mange folk som sløser med strømbruken?

Som lar kokeplaten stå på etter at de har brukt den?

Som lar tv'en stå på om natta eller mens man er på jobb?

Som lar vinduene stå på vidt gap om vinteren og heller kjører på med varme i radiatorene?

Nei folk flest bruker akkurat det de trenger, hverken mer eller mindre.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

Så vis til det da, vis til at effekttoppene er minsket. Vis til at jeg blir lurt av NVE som bruker SSB sine tall. 

 

Som jeg har sagt har bedriftene betalt for dette lenge, altså effektledd. Nå kommer det inn hos oss andre også. 

 

Men igjen, vis til dine påstander om du mener det er FAKTA! Og da snakker jeg om effekttoppene, som er tema i denne tråden. Ser ikke poenget i å dra inn energi da det ikke er tema. 

 

Kan du vise meg effekttoppene fra 1990-2017?

Lenke til kommentar

Effekttopper har aldri vært et problem tidligere. En skulle tro at med synkende forbrukt og kontinuerlig utbygging at det skulle være nok til å kunne forsyne folk med strøm når de selv trenger det, og ikke når de ikke trenger det.

 

 

 

 

Hva F skal jeg med billig strøm kl 03:45 om natta eller kl 10:45 på en tirsdag når det jeg trenger strøm til er frokost/middag/underholdning, og alt skjer mellom 07-09 og 17-23. 

Dette mønsteret er heller ikke nytt, slik har det da vært i uminnelige tider.

 

Jeg betaler skatt, jeg betaler nettleie, jeg betaler faen meg for alt mulig dritt, og så skal de komme her å si at "når du trenger/har lyst til å bruke strøm burde du ikke bruke det fordi da er det dyrt? 

 

 

FØKK ÅFF

 

 

 

Og til innlegget ditt 2 over:

Tror du det er mange folk som sløser med strømbruken?

Som lar kokeplaten stå på etter at de har brukt den?

Som lar tv'en stå på om natta eller mens man er på jobb?

Som lar vinduene stå på vidt gap om vinteren og heller kjører på med varme i radiatorene?

Nei folk flest bruker akkurat det de trenger, hverken mer eller mindre.

 

 

Jo, effekttopper er og har vært ett problem lenge. Spesielt i lokale nett. Dette er ett økende problem, da vi stadig får flere elbiler og induksjonstopper, blir travlere og gjør flere ting på en gang. Det er ingen nyhet. 

 

du har missforstått hva vi diskuterer, det er altså ikke strøm klokken 03:45. Modellen baserer seg ikke på tid(nok engang). 

 

Jeg vet det er mange som sløser med effekt, ja. 

Det handler ikke å la den stå på etter de har brukt den, igjen har du missforstått dette handler om effekt og ikke energi. Jeg anbefaler deg at du søker på disse ordene. 

Tv på om natten, igjen se over. 

Varme, se over. 

 

Det er ikke "hva" de trenger som er problemet, se over. 

Lenke til kommentar

 

 

Så vis til det da, vis til at effekttoppene er minsket. Vis til at jeg blir lurt av NVE som bruker SSB sine tall. 

 

Som jeg har sagt har bedriftene betalt for dette lenge, altså effektledd. Nå kommer det inn hos oss andre også. 

 

Men igjen, vis til dine påstander om du mener det er FAKTA! Og da snakker jeg om effekttoppene, som er tema i denne tråden. Ser ikke poenget i å dra inn energi da det ikke er tema. 

 

Kan du vise meg effekttoppene fra 1990-2017?

 

 

Jeg har allerede linket til dette fra NVE. Jeg foreslår at du slutter å forsøple tråden med unødvendigheter.

Lenke til kommentar

 

Effekttopper har aldri vært et problem tidligere. En skulle tro at med synkende forbrukt og kontinuerlig utbygging at det skulle være nok til å kunne forsyne folk med strøm når de selv trenger det, og ikke når de ikke trenger det.

 

 

 

 

Hva F skal jeg med billig strøm kl 03:45 om natta eller kl 10:45 på en tirsdag når det jeg trenger strøm til er frokost/middag/underholdning, og alt skjer mellom 07-09 og 17-23. 

Dette mønsteret er heller ikke nytt, slik har det da vært i uminnelige tider.

 

Jeg betaler skatt, jeg betaler nettleie, jeg betaler faen meg for alt mulig dritt, og så skal de komme her å si at "når du trenger/har lyst til å bruke strøm burde du ikke bruke det fordi da er det dyrt? 

 

 

FØKK ÅFF

 

 

 

Og til innlegget ditt 2 over:

Tror du det er mange folk som sløser med strømbruken?

Som lar kokeplaten stå på etter at de har brukt den?

Som lar tv'en stå på om natta eller mens man er på jobb?

Som lar vinduene stå på vidt gap om vinteren og heller kjører på med varme i radiatorene?

Nei folk flest bruker akkurat det de trenger, hverken mer eller mindre.

 

 

Jo, effekttopper er og har vært ett problem lenge. Spesielt i lokale nett. Dette er ett økende problem, da vi stadig får flere elbiler og induksjonstopper, blir travlere og gjør flere ting på en gang. Det er ingen nyhet. 

 

du har missforstått hva vi diskuterer, det er altså ikke strøm klokken 03:45. Modellen baserer seg ikke på tid(nok engang). 

 

Jeg vet det er mange som sløser med effekt, ja. 

Det handler ikke å la den stå på etter de har brukt den, igjen har du missforstått dette handler om effekt og ikke energi. Jeg anbefaler deg at du søker på disse ordene. 

Tv på om natten, igjen se over. 

Varme, se over. 

 

Det er ikke "hva" de trenger som er problemet, se over. 

 

Du skjønte ikke poenget mitt ser jeg....

 

 

Jeg foreslår at du slutter å forsøple tråden med å tillegge andre hva de skjønner/ikke skjønner.

Lenke til kommentar

 

 

 

Nei, det er ikke godt mulig - det er FAKTA at husholdningenes strømforbruk har minsket KRAFTIG siden 90 tallet. Og med det - garantert effektuttaket/effekttoppene også!!

 

Du har blitt grundig lurt av NVE's råtne metode ved å slå sammen alt strømforbruk/effekttopper i Norge til en sum.

 

Husholdningene er de som blir straffet - men de er ikke synderen.

 

 

Så vis til det da, vis til at effekttoppene er minsket. Vis til at jeg blir lurt av NVE som bruker SSB sine tall. 

 

Som jeg har sagt har bedriftene betalt for dette lenge, altså effektledd. Nå kommer det inn hos oss andre også. 

 

Men igjen, vis til dine påstander om du mener det er FAKTA! Og da snakker jeg om effekttoppene, som er tema i denne tråden. Ser ikke poenget i å dra inn energi da det ikke er tema. 

 

 

Nei DU SKAL vise dokumentasjon på at effekttoppene øker - fordi du kommer med den påstanden først. Du har vært veldig flink til å linke til NVE's kurver - som ikke viser husholdningenes forbruk eller effekttopper.

 

Foreslår enda en gang at du leser deg opp og kommer med relevante fakta og ikke bare synsing.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

 

 

Jo, effekttopper er og har vært ett problem lenge. Spesielt i lokale nett. Dette er ett økende problem, da vi stadig får flere elbiler og induksjonstopper, blir travlere og gjør flere ting på en gang. Det er ingen nyhet. 

 

 

 

 

Nei det er tull - dette problemet har ikke blitt verre fordi hustandene har skaffet seg flere dingser! Det handler om andre ting, fortetting rett og slett flere hustander per kurs.

 

Du kommer med synsing, slutt med det.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

Nei DU SKAL vise dokumentasjon på at effekttoppene øker - fordi du kommer med den påstanden først. Du har vært veldig flink til å linke til NVE's kurver - som ikke viser husholdningenes forbruk eller effekttopper.

 

Foreslår enda en gang at du leser deg opp og kommer med relevante fakta og ikke bare synsing.

 

 

Så, tall og påstander fra NVE er synsing? Da vill jeg heller påstå at det er synsing å komme med ingenting. Som jeg har sagt, bedriftsmarkedet betaler allerede effektledd. Husholdninger gjør ikke, effekttoppene er stigende og forventer å stige enda raskere fremover. Man må gjøre noe, man innfører samme system hos husholdningene. 

Lenke til kommentar

 

 

 

Nei det er tull - dette problemet har ikke blitt verre fordi hustandene har skaffet seg flere dingser! Det handler om andre ting, fortetting rett og slett flere hustander per kurs.

 

Du kommer med synsing, slutt med det.

 

 

Nei, jeg  kan vise til ting og det er du som synser. 

 

Her har du jo noe: 

 

https://www.tu.no/artikler/nettet-overbelastes-lamper-blinker-og-sikringer-ryker-elbilen-pekes-ut-som-syndebukk/408789

 

Igjen, kan du komme med noe som helst som tyder på at din synsing er rett? 

Lenke til kommentar

 

 

 

Nei DU SKAL vise dokumentasjon på at effekttoppene øker - fordi du kommer med den påstanden først. Du har vært veldig flink til å linke til NVE's kurver - som ikke viser husholdningenes forbruk eller effekttopper.

 

Foreslår enda en gang at du leser deg opp og kommer med relevante fakta og ikke bare synsing.

 

 

Så, tall og påstander fra NVE er synsing? Da vill jeg heller påstå at det er synsing å komme med ingenting. Som jeg har sagt, bedriftsmarkedet betaler allerede effektledd. Husholdninger gjør ikke, effekttoppene er stigende og forventer å stige enda raskere fremover. Man må gjøre noe, man innfører samme system hos husholdningene. 

 

 

 

Nei feil igjen!

 

Det som derimot er åpenbart er at husholdningenes forbruk har sunket kraftig siden 90 tallet. Effekttoppkurven følger åpenbart forbrukskurven - derfor er det stor sannsynlighet for at også effektoppene for husholdninger også har sunket!

 
 
Slutt med synsingen din - NVE viser ikke til tall for husholdningene alene - de er dermed uaktuelle. Du er presentert til fakta her i tråden tidligere som viser at NVE's tall er uriktige.
 
Jeg gjentar - les deg opp, du minner om en plate med hakk i.
Lenke til kommentar

 

 

 

 

Nei DU SKAL vise dokumentasjon på at effekttoppene øker - fordi du kommer med den påstanden først. Du har vært veldig flink til å linke til NVE's kurver - som ikke viser husholdningenes forbruk eller effekttopper.

 

Foreslår enda en gang at du leser deg opp og kommer med relevante fakta og ikke bare synsing.

 

 

Så, tall og påstander fra NVE er synsing? Da vill jeg heller påstå at det er synsing å komme med ingenting. Som jeg har sagt, bedriftsmarkedet betaler allerede effektledd. Husholdninger gjør ikke, effekttoppene er stigende og forventer å stige enda raskere fremover. Man må gjøre noe, man innfører samme system hos husholdningene. 

 

 

 

Nei feil igjen!

 

Det som derimot er åpenbart er at husholdningenes forbruk har sunket kraftig siden 90 tallet. Effekttoppkurven følger åpenbart forbrukskurven - derfor er det stor sannsynlighet for at også effektoppene for husholdninger også har sunket!

 
 
Slutt med synsingen din - NVE viser ikke til tall for husholdningene alene - de er dermed uaktuelle. Du er presentert til fakta her i tråden tidligere som viser at NVE's tall er uriktige.
 
Jeg gjentar - les deg opp, du minner om en plate med hakk i.

 

 

Wow, jeg som en plate med hakk i? Jeg viser til ting, og påpeker ett problem. Om det er husholdningene eller annet som er problemet er egentlig helt uvesentlig. Alle som er i nettet skal nå ha effektledd. 

 

Du har ikke vist til noe som er relevant for tråden, altså effekt. I tillegg missforstår du hva det er. 

 

Jeg ser ikke vitsen i å drive denne forsøplingen av tråden lengre, for du kommer bare med spydigheter, usakligheter og annet tull. 

Lenke til kommentar

 

Nå har jeg gått gjennom hele tråden og ikke funnet link til at husholdnigers effekttopper

har økt (markant) som du påstår at du har linket. Det hadde vært fint om du linker dette.

 

Takk

 

Det var ikke dette du etterspurte i post 108. Og det var ikke det jeg svarte på. 

 

Ok, men ettersom det er det vi var inne på (veldig få bedrifter som driver med store arealer av varme i gulv, driver med et stort antall induksjonsovner, vannkokere etc etc) så regnet jeg med at det var inneforstått.

 

Nå som det er rettet opp i ..

 

Kan du linke til det for husholdninger?

 

På forhånd takk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...