Gå til innhold

Jeg har noen spørsmål om chargeback for privat handel


Anbefalte innlegg

Jeg skal kjøpe en fysisk vare fra en privat selger på Finn og varen skal sendes med post, men hvis selgeren ikke sender varen eller varen ikke er i samsvar med hva jeg kjøper og selgeren ikke vil refundere pengene mot retur av varen, så tenker jeg å gjøre en chargeback. Finn Trygg Betaling eksisterer ikke lengre og ingen vil bruke PayPal når jeg spør. Så jeg lurer på hvordan jeg kan bruke kredittkort i en handel som dette. Mest sannsynlig, så vil selgeren be om postoppkrav, så hvis jeg betaler dette med kredittkort, er dette da gyldig for en chargeback?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei.

 

jeg ville droppet dette hvis du ikke har noen form for sikkerhet.

Jeg godtar aldri postoppkrav akkurat av den grunn at personer kan svindle deg.

 

Jeg ville kanskje snakket med banken din hvor du har mastercard fra og høre hvordan rutinene er der, mener det skal være en slik løsning uten at jeg kan si dette for sikkert.

Endret av KongWilly
Lenke til kommentar

Artikkelen er noen år gammel, men gjelder fortsatt for kredittkort så vidt jeg vet:

https://www.abcnyheter.no/penger/2014/02/13/193442/svindlet-slik-far-du-tilbake-pengene

 

Beskyttelsen gjelder også debetkort, men da blir pengene tatt av konto i det du betaler. Og det kan ta måneder å få dem tilbake. Ved bruk av kredittkort så mener jeg at transaksjonen du er blitt svindlet for ikke skal betales før reklamasjonssaken eventuelt er ferdigbehandlet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Artikkelen er noen år gammel, men gjelder fortsatt for kredittkort så vidt jeg vet:

https://www.abcnyheter.no/penger/2014/02/13/193442/svindlet-slik-far-du-tilbake-pengene

 

Beskyttelsen gjelder også debetkort, men da blir pengene tatt av konto i det du betaler. Og det kan ta måneder å få dem tilbake. Ved bruk av kredittkort så mener jeg at transaksjonen du er blitt svindlet for ikke skal betales før reklamasjonssaken eventuelt er ferdigbehandlet.

 

Jeg har allerede lest den. Det jeg prøver å finne ut av er hvordan jeg betaler uten å overføre direkte fra bankkonto.

Lenke til kommentar

Jeg skal kjøpe en fysisk vare fra en privat selger på Finn og varen skal sendes med post, men hvis selgeren ikke sender varen eller varen ikke er i samsvar med hva jeg kjøper og selgeren ikke vil refundere pengene mot retur av varen, så tenker jeg å gjøre en chargeback. Finn Trygg Betaling eksisterer ikke lengre og ingen vil bruke PayPal når jeg spør. Så jeg lurer på hvordan jeg kan bruke kredittkort i en handel som dette. Mest sannsynlig, så vil selgeren be om postoppkrav, så hvis jeg betaler dette med kredittkort, er dette da gyldig for en chargeback?

 

betaling med kredittkort på Posten går blir registrert som kontantuttak, så nei - der vil du ikke kunne kjøre chargeback.

Endret av kjetilkl
Lenke til kommentar

 

Jeg skal kjøpe en fysisk vare fra en privat selger på Finn og varen skal sendes med post, men hvis selgeren ikke sender varen eller varen ikke er i samsvar med hva jeg kjøper og selgeren ikke vil refundere pengene mot retur av varen, så tenker jeg å gjøre en chargeback. Finn Trygg Betaling eksisterer ikke lengre og ingen vil bruke PayPal når jeg spør. Så jeg lurer på hvordan jeg kan bruke kredittkort i en handel som dette. Mest sannsynlig, så vil selgeren be om postoppkrav, så hvis jeg betaler dette med kredittkort, er dette da gyldig for en chargeback?

 

betaling med kredittkort på Posten går blir registrert som kontantuttak, så nei - der vil du ikke kunne kjøre chargeback.

 

Hvorfor ikke?  Det er fortsatt et kredittkort, eneste forskjellen er at rentene starter å gå fra første dag

Lenke til kommentar

 

 

Jeg skal kjøpe en fysisk vare fra en privat selger på Finn og varen skal sendes med post, men hvis selgeren ikke sender varen eller varen ikke er i samsvar med hva jeg kjøper og selgeren ikke vil refundere pengene mot retur av varen, så tenker jeg å gjøre en chargeback. Finn Trygg Betaling eksisterer ikke lengre og ingen vil bruke PayPal når jeg spør. Så jeg lurer på hvordan jeg kan bruke kredittkort i en handel som dette. Mest sannsynlig, så vil selgeren be om postoppkrav, så hvis jeg betaler dette med kredittkort, er dette da gyldig for en chargeback?

 

betaling med kredittkort på Posten går blir registrert som kontantuttak, så nei - der vil du ikke kunne kjøre chargeback.

 

Hvorfor ikke?  Det er fortsatt et kredittkort, eneste forskjellen er at rentene starter å gå fra første dag

 

 

Eh? Kanskje fordi når du tar ut kontanter på et kredittkort så får du (vanligvis) kontantene i hånda - så du vil altså kjøre chargeback mot deg selv? - Og selve prinsippet for chargeback er jo at kredittkortselskapene har noen å kreve pengene tilbake fra (avregning) - Tror ikke de sender noen for å hente kontantene ut av lomma di ...

Endret av kjetilkl
Lenke til kommentar

Jeg skal kjøpe en fysisk vare fra en privat selger på Finn og varen skal sendes med post, men hvis selgeren ikke sender varen eller varen ikke er i samsvar med hva jeg kjøper og selgeren ikke vil refundere pengene mot retur av varen, så tenker jeg å gjøre en chargeback. Finn Trygg Betaling eksisterer ikke lengre og ingen vil bruke PayPal når jeg spør. Så jeg lurer på hvordan jeg kan bruke kredittkort i en handel som dette. Mest sannsynlig, så vil selgeren be om postoppkrav, så hvis jeg betaler dette med kredittkort, er dette da gyldig for en chargeback?

 

Jeg må nesten spørre, men du tenker vel ikke det er slik at du kan si "Denne varen var ikke hva jeg trodde jeg kjøpte" e.l. og så ta chargeback, og få pengene tilbake uten noe diskusjon?

Selger vil uansett ha rett til å bestride, og du må dokumentere. Du får bruke Forbrukerrådet til å klage, deretter FTU. Det fungerer også for private salg.

Endret av Christian86
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Jeg skal kjøpe en fysisk vare fra en privat selger på Finn og varen skal sendes med post, men hvis selgeren ikke sender varen eller varen ikke er i samsvar med hva jeg kjøper og selgeren ikke vil refundere pengene mot retur av varen, så tenker jeg å gjøre en chargeback. Finn Trygg Betaling eksisterer ikke lengre og ingen vil bruke PayPal når jeg spør. Så jeg lurer på hvordan jeg kan bruke kredittkort i en handel som dette. Mest sannsynlig, så vil selgeren be om postoppkrav, så hvis jeg betaler dette med kredittkort, er dette da gyldig for en chargeback?

 

betaling med kredittkort på Posten går blir registrert som kontantuttak, så nei - der vil du ikke kunne kjøre chargeback.

 

 

Man kan nå betale med kredittkort på posten uten at det registreres som kontantuttak.

 

Her er kvittering fra kredittkortet mitt for kjøp av frimerke til brev:

post-31667-0-31114800-1520335577_thumb.jpg

Endret av Illus
Lenke til kommentar

Chargeback er regulert av finansavtaleloven § 54b. Det følger av første ledd at man gis rett til å reklamere mot kredittgiver på samme måte som mot selger, hvis kreditten er gitt etter avtale mellom selger og kredittgiver.

 

Chargeback på postoppkrav er derfor ikke mulig. Kreditten er da gitt etter avtale mellom Posten og kredittgiver, ikke mellom selger og kredittgiver.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Kort oppsummert: den eneste fornuftige måten å drive med handel på Finn etter at de fjernet Trygg Betaling er personlig oppmøte. Eller PayPal, men hvis vedkommende nekter å bruke PayPal er det et enormt rødt flagg allerede der. Jeg ville revurdert hele greia hvis jeg var deg.

Endret av henrikwl
Lenke til kommentar

Chargeback er regulert av finansavtaleloven § 54b. Det følger av første ledd at man gis rett til å reklamere mot kredittgiver på samme måte som mot selger, hvis kreditten er gitt etter avtale mellom selger og kredittgiver.

 

Chargeback på postoppkrav er derfor ikke mulig. Kreditten er da gitt etter avtale mellom Posten og kredittgiver, ikke mellom selger og kredittgiver.

 

Hvordan blir dette i forhold til in-game kjøp i spill ? Man betaler da med kreditt til google og ikke direkte til utvikler ?

Lenke til kommentar

In-game-kjøp er som andre tjenestekjøp. For at du skal ha rettigheter mot kredittgiver må selgeren la deg betale direkte til selger med kredittkort (fordi da har selger en avtale med kredittgiver om å akseptere det kredittkortet). Indirekte betaling (PayPal) er ikke nok. Indirekte betaling til en "ren" formidler vil kunne være det, avhengig av avtalestrukturen på leverandørsiden.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...