Jump to content
Mathias Klingenberg

Dette kan bli løsningen på batteriproblemet til elbiler

Recommended Posts

"Trafikken er stengt på grunn av signalfeil. Lastebil har hektet skinnen og revet opp 50 meter skinne. Vi regner med å åpne veien igjen innen uken er omme. Beklager de ulemper dette medfører for våre trafikanter…"

 

På en elvei kan en lastebil enkelt overta andre kjøretøy. På E16-strekningen som nevnes kobler pantografen automatisk ned når sjåføren snur på rattet for å overta. Når den er tilbake i kjørefeltet kobler den automatisk på igjen.

At et kjøretøy blokkerer et felt stopper altså ikke trafikken. Det er jo nettopp det som er en av fordelene med elveier sammenlignet med jernbane.

Som nevnes i artikkelen så er strømforsyningen koblet på hver 200. meter. Selv om skinnene blir ødelagt et sted vil det altså være mulig å fortsette som vanlig 200 meter lenger frem.

  • Like 3

Share this post


Link to post

Kan sikkert være en bra løsning for tungtransport, men er mer skeptisk til om det er kostnadseffektivt for personbiler. Vil tro at pantografen vil være en kostbar del som må vedlikeholdes jevnlig for å fungere som den skal. For små biler, som uansett ikke trenger store batteripakker, vil det antageligvis være langt billigere å droppe denne løsningen.

  • Like 2

Share this post


Link to post

Dette må jo bråke noe vannvittig. Blir kjekt for de som bor i nærheten.

 

I bytrafikk med lav fart bråker elbusser ca. 10 dBA (desibel-A) mindre enn eksosbusser, dvs. at én eksosbuss bråker like mye som ti elbusser. Ved høyere fart som på en motorvei blir forskjellen mindre, for en økende del av støyen kommer fra dekkene når farten øker. Men elkjøretøy vil fortsatt bråke mindre enn tilsvarende eksoskjøretøy. Den som bor i nærheten av en motorvei med høy kjørefart vil uansett oppleve et vanvittig bråk; mer presist støy langt over faregrensen for helseskader.

Pål Jensen

  • Like 1

Share this post


Link to post

Har du i det hele tatt lest artikkelen?

Han sikter så klart til støy fra friksjonen mellom lastebilens "ladekontakt" og stålskinna i veien.

Edited by NoTrace
  • Like 4

Share this post


Link to post

For trikker i byer,... kanskje. 

På veier i Norge, med is, asfaltering, vedlikehold...  :dremel:

 

Med Hydrogen-el ( og  mindre batteri ) kan vi altså fylle og kjøre på samme måte som med dagens fossilforbrenning, men forurensningsfritt, og altså dobbelt så effektivt som fossilt.   En total pris for stasjoner  for alle  veier ( og busser, lastebiler og tog og mindre båter) i Norge for 15-20 milliarder.

 

Og med all lokal kjøring, i byer og tettsteder, kan man kjøre batteri-elektrisk som er det mest effektive.

  • Like 2

Share this post


Link to post

Hvordan fungerer dette når saltebilen kommer da? Salt gjør jo vann strømledende. Vil vel koke godt nedi skinna der da vil jeg tro. Men hvis dette gjør at vi får slutt på vegsalting, så kjør på! ;-)

  • Like 5

Share this post


Link to post

For trikker i byer,... kanskje. 

På veier i Norge, med is, asfaltering, vedlikehold...  :dremel:

 

Med Hydrogen-el ( og  mindre batteri ) kan vi altså fylle og kjøre på samme måte som med dagens fossilforbrenning, men forurensningsfritt, og altså dobbelt så effektivt som fossilt.   En total pris for stasjoner  for alle  veier ( og busser, lastebiler og tog og mindre båter) i Norge for 15-20 milliarder.

 

Og med all lokal kjøring, i byer og tettsteder, kan man kjøre batteri-elektrisk som er det mest effektive.

 

Blir spennende å få service/reparasjoner på hydrogen forbrenningsmotoren. Vet du om noen som er flinke med å skru på de eller?

  • Like 2

Share this post


Link to post

 

For trikker i byer,... kanskje. 

På veier i Norge, med is, asfaltering, vedlikehold...  :dremel:

 

Med Hydrogen-el ( og  mindre batteri ) kan vi altså fylle og kjøre på samme måte som med dagens fossilforbrenning, men forurensningsfritt, og altså dobbelt så effektivt som fossilt.   En total pris for stasjoner  for alle  veier ( og busser, lastebiler og tog og mindre båter) i Norge for 15-20 milliarder.

 

Og med all lokal kjøring, i byer og tettsteder, kan man kjøre batteri-elektrisk som er det mest effektive.

Blir spennende å få service/reparasjoner på hydrogen forbrenningsmotoren. Vet du om noen som er flinke med å skru på de eller?

 

 

?

Nei.

Share this post


Link to post

Kanskje bedre med permanentmagneter i veidekket, og en kraftig permanentmagnet i bilen, som kan reguleres i posisjoner som gir mer eller mindre drag?. Det kan i sin tur lade opp batteriet til bruk utenfor ladeveien??

  • Like 3

Share this post


Link to post

1800-tallet ringte og vil ha tilbake pantografen sin.

 

Og 800 volt nedi veibanen liker vel regn antar jeg. Blir ekstra spennende (hehe) å krysse gata for gående da?

 

 

 

  • Like 5

Share this post


Link to post

Jeg vet knapt hvor jeg skal begynne for å beskrive hvor tanketomt, bakstreversk og meningsløst dette er. Det finnes jo null grunn til å tro at energitettheten i batterier skal øke...

Share this post


Link to post

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...