Gå til innhold

Dette kan bli løsningen på batteriproblemet til elbiler


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Lurer på om utfordringene med effekttapet til induktiv lading er lettere å løse enn de potensielle problemene denne løsningen stiller med.

 

At vedkommende påpeker at det ikke blir snakket nok om batteriene i elektriske kjøretøy og deres problemer relatert til effekt ved lading, gjenvinning og resursmangler blir noe fjernt...

 

 

 

Et eksempel på en induktiv vei med lading i fart:

Endret av karl-wilhelm
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Lurer på om utfordringene med effekttapet til induktiv lading er lettere å løse enn de potensielle problemene denne løsningen stiller med.

 

At vedkommende påpeker at det ikke blir snakket nok om batteriene i elektriske kjøretøy og deres problemer relatert til effekt ved lading, gjenvinning og resursmangler blir noe fjernt...

 

 

 

Et eksempel på en induktiv vei med lading i fart:

https://www.youtube.com/watch?v=2t0E4AcVu6o

 

Å sitte permanent i et kraftfelt...nei takk. Bedre å parkere og lade.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Å sitte permanent i et kraftfelt...nei takk. Bedre å parkere og lade.

 

 

En bil, eller "faradays-bur med hjul" må jo være et ideelt sted å oppbevare seg for de med psykologiske motstillinger ovenfor ikke ioniserende stråling?

 

Du går vel ikke rundt med mobiltelefon i lommen som en skrulling? /s

Endret av karl-wilhelm
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Virker som en kostbar og dårlig løsning.

Selv med dagens ineffektive produksjonsmetode av hydrogen, så fremstår hydrogen som en langt bedre løsning enn dette. Og produksjon av hydrogen vil med all sannsynlighet etterhvert gjøre at hydrogenbiler vil gå forbi elbiler i effektivitet. Her bør man tenke langsiktig.

Endret av High-Fidelity
  • Liker 2
Lenke til kommentar

"Trafikken er stengt på grunn av signalfeil. Lastebil har hektet skinnen og revet opp 50 meter skinne. Vi regner med å åpne veien igjen innen uken er omme. Beklager de ulemper dette medfører for våre trafikanter…"

 

Hvis du tror SIGNALlfeil er relevant her, bør du forsøke igjen... I tillegg er det nok ikke verre, i slike tilfeller, enn å heve skinnen under bilen de aktuelle 50 meterne.
Lenke til kommentar

 

"Trafikken er stengt på grunn av signalfeil. Lastebil har hektet skinnen og revet opp 50 meter skinne. Vi regner med å åpne veien igjen innen uken er omme. Beklager de ulemper dette medfører for våre trafikanter…"

Hvis du tror SIGNALlfeil er relevant her, bør du forsøke igjen... I tillegg er det nok ikke verre, i slike tilfeller, enn å heve skinnen under bilen de aktuelle 50 meterne.

 

Whoosh!

Endret av 1P4XZQB7
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Grusom ide. Krypstrømmer over det hele. Kortslutninger og stein. Kunne ikke induktiv overføring fra autovernet vært et alternativ hvis en har autonom styring? Fotgjengere og syklister nåtte regne med et halveringsliv på linje med Technetium, but what the heck; verden lever nå allerede på premissene av bilene.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Virker som en kostbar og dårlig løsning.

Selv med dagens ineffektive produksjonsmetode av hydrogen, så fremstår hydrogen som en langt bedre løsning enn dette. Og produksjon av hydrogen vil med all sannsynlighet etterhvert gjøre at hydrogenbiler vil gå forbi elbiler i effektivitet. Her bør man tenke langsiktig.

 

Det er teknisk umulig for hydrogenbiler å bli like effektive som biler som går på batteri. I dag er det en faktor 2.5 til 3 ganger forskjell i effektivitet og det vil ikke endre seg mye i fremtiden. Bare energien som skal til for å komprimere hydrogengassen på tanken vil være nok til å ødelegge det regnestykket. Og hverken elektrolyse eller brennselsceller kan noen gang bli 100% effektive.
  • Liker 6
Lenke til kommentar

 

Virker som en kostbar og dårlig løsning.

Selv med dagens ineffektive produksjonsmetode av hydrogen, så fremstår hydrogen som en langt bedre løsning enn dette. Og produksjon av hydrogen vil med all sannsynlighet etterhvert gjøre at hydrogenbiler vil gå forbi elbiler i effektivitet. Her bør man tenke langsiktig.

Det er teknisk umulig for hydrogenbiler å bli like effektive som biler som går på batteri. I dag er det en faktor 2.5 til 3 ganger forskjell i effektivitet og det vil ikke endre seg mye i fremtiden. Bare energien som skal til for å komprimere hydrogengassen på tanken vil være nok til å ødelegge det regnestykket. Og hverken elektrolyse eller brennselsceller kan noen gang bli 100% effektive.

 

 

Det er sant.

Og det er teknisk umulig  å benytte  (kun) batterier til all transport på land og i sjø.

Men siden vi kan fange ( og lagre) mer fornybar  energi  ved hjelp av Hydrogen, henter vi noe ( resurs-effektivitet) der.

Og siden el-biler med Hydrogen som rekkeviddeforlenger kan redusere behovet for 2 biler i en husstand henter vi noe der.

Og siden vi med Hydrogen som rekkeviddeforlenger kan kutte ut skinne i veien og annet styr, henter vi noe der.

Og siden ønsket om redusert lokal og global forurensning er årsaken til dette skiftet,  og batteri-elektrisk alene ikke greier dette, i tillegg til at nettet ikke er utbygd for sikker/god lading hjemme for alle,  er Hydrogen som rekkeviddeforlenger et godt tilskudd/alternativ.

 

Den fornybare energien har vi. Kjøre vil /trenger vi. Og summen av utgifter blir ikke større med elektrisk med Hydrogen som rekkeviddeforlenger. ( Og altså uansett  mer effektivt enn fossilt.)

For de/den transporten som trenger tyngde/rekkeviddeforlenger.

Markedet kan bestemme.  De som vil kjøre kun batteri  vil fortsatt kunne gjøre dette.

Endret av Fri diskusjon og kunnskap
Lenke til kommentar

Selger-Säll starter med å rakke ned på hovedkonkurrenten, de elbilene som fungerer best med tanke på rekkevidde og ladehastighet, for så å bygge opp en forestilling om at hans produkt løser verdensproblemer. Problemet er bare at nedrakkingen feiler. Trenden i bilbransjen er å øke batterikapasiteten og øke energitettheten. Batteri"problemet" han hevder eksisterer er altså på god vei til å løse seg selv. Håndtering av brukte batterier er en industri som følger ca et bil-livsløp etter at elbilene kom. Dvs. et lite antall buddyer og lignende er de brukte batteriene som må håndteres nå. Derfor har ikke resirkuleringsbransjen kommet lengre på akkurat det punktet. Det er ingenting som tyder på at det ikke blir en stor industri å resirkulere elbilbatterier, men batteriene må komme i nevneverdig antall før det er noe vits å bygge opp noe industri rundt det.

 

Vi trenger ikke ladespor i veiene. Vi trenger bare batterikapasitet til å kunne følge en fornuftig hviletidsplan og ladehastighet nok til at hvilepausene ikke blir lengre enn nødvendig. Kjøresyklyser a 4 timer kjøring + 0,5 time pause er en helt grei ordning både praktisk og trafikksikkert. Stadig flere elbiler nærmer seg denne brukervennlighetsformelen.

  • Liker 8
Lenke til kommentar

 

 

– Dersom alle personbiler i Sverige skulle vært Tesla-er, ville det tilsvare to millioner kubikkmeter med batterier.

 

Dersom alle motorveier og andre viktige veiforbindelser i Skandinavia skal få freset ned en stålskinne i hver kjøreretning, hvor mange kubikkmeter med materiale snakker vi om da? 

 

Hvor stor prosentverdi av strømmen som mates inn på en slik skinne, vil komme frem og inn på en bil? Hvor mye øker rullemotstand pga pantograf som skraper nede i et hull i bakken?

Hvor.. eh. Nei, hvor skal man begynne? Synes de fleste her inne har fått frem en del viktige momenter.

 

... Noen som har drevet litt for mye med bilbaner fra 80/90-tallet? (Men som glemte hvor sårbare de var for støv og skit. Velkommen til nordiske vinterveier! :hm:)

 

Hvis man absolutt levere strøm over pantograf – hvorfor ikke basere seg på en velfungerende løsning: ledningsnett hengende *over* veibanen. Ikke at jeg ville applaudert den løsningen heller, men det fremstår som hakket enklere å bygge, drifte og vedlikeholde noe som ikke er freset inn i asfalten.

  • Liker 8
Lenke til kommentar

Spennende konsept, men jeg lurer veldig på hvordan man tenker å sikre at ingen gående, syklister og spesielt barn kommer i kontakt med en så og si åpen strømleder?

 

Akkurat den siden av saken er greit ivaretatt. Som for induksjonslading settes bare ikke strøm på segmentet med skinne før kjøretøyet faktisk entrer segmentet (eller via handover fra forrige segment.)

 

Om du synes dette høres komplekst ut så må du samtidig huske at noen tenker tjene penger på dette. Så her er det betalingsinnkreving involvert. Hver milliwattime skal telles. Det blir mengder med såkalt tamper-proof elektronikk som skal installeres.

 

Noe som bringer oss tilbake til temaet signal-feil…

Endret av 1P4XZQB7
Lenke til kommentar

Her var det mye nisselue tenkning i kommentarene.

Tesla er på ingen måte representativ design og funksjonsmessig hva angår fremtiden, men noe oppgulp fra en svunnen tid.
Lat så vere, lat oss gjenta noe da...: Så hva er det som holder fremre aksel fast i rammen, jo det er 4 bolter selv om 3 er mer enn nok.
Når "bonen" klarer å skifte redskap på 1 minutt må da industrien klare å etterape dette ved å produsere noe der man bytter ut forstilling inkl. batteripakke på 30 sekunder.
Vi veit at man sparer peng på å lade sakte (med lite overspenning).

 

Chineserne vil nok ta grep, 100 000 batteri busser pr dags dato seier litt om muskler og vilje.

Både Eliten og Arbeideren går i dress, selv om den ene er påfugl-aktig og den andre mer funksjonell. Slik er det med den utviklingen man nu ser i persontransport verden, fokuset er på å være funksjonell og miljøvenleg.

Tallene får kjørt seg litt betre når det gjeld kostnader, da kollektiv tilbydere er bunnlinje fokuserte.

Det laveste påfugl-sjikt kjører Tesla, og hevder enno at det er 0-utslipp, og at størrelse og vekt ikke betyr noe. Med rapporter og reportere i fleng, det er Deres høydare av intellektuelt arbeid.

 

Er vel ikke så lenge før media og Trump er ferdig med å slenge dritt, og kan gjøre noe med forspranget til østen. Folk er gått lei, dritt (trau) selger ikke så godt lenger.

Vi treng Pietisme i media og en vilje til å forklare og engasjere, ikke mer mote og billige journalister.

Endret av Halvor Sølvberg- the MOV
Lenke til kommentar

Spennende konsept, men jeg lurer veldig på hvordan man tenker å sikre at ingen gående, syklister og spesielt barn kommer i kontakt med en så og si åpen strømleder?

 

Ved å forbeholde dem til veistrekninger der disse ikke skal leke eller oppholde seg?

 

Huff, dette virket som en dårlig løsning. Jeg gleder meg til å gjøre motorsykkelen min over detta i svingene.

 

Det var akkurat dette jeg og så for meg. Dette burde ikke legges i en vei der det kun er en fil, men forbeholdes egen fil. Ser for meg at diverse krabbefelt ville være glimrende plassering av slike, og da får man samtidig en nedoverbakke hvor smeltet vann kan ende opp i en kum eller et spor som leder vannet bort fra veibanen.

 

Ulempen er nok at man sliter med å finne nok steder med 2 km krabbefelt, eller nok plass til å bygge ut en separat "ladefil". For vanlige elbiler så vil denne løsningen bli fordyrende og for kompleks, så det vil nok passe bedre for langtransport med lastebiler, semitrailere og busser, ikke for personbiler.

 

Rutebusser i nærtrafikk kan klare seg med lading enten ved start/sluttplasser der de og venter til neste rute starter eller med denne eller pantograf montert på holdeplasser, eller induksjonslading.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...