Jeg har testet denne nye tjenesten (Norgespakke 0-5 kg) forrige uken. Prisen er veldig god, men sporingen er ikke like god som for vanlige større Norgespakker. Det ble mye færre oppdateringer. Jeg sendte en pakke fra Oslo (post i butikk, Rema 1000) til Tromsø. Jeg leverte på torsdag kveld rett før stenging. På fredag ettermiddag viste sporing-siden fortsatt bare at jeg hadde booket frakt men ikke at pakken var innlevert. Jeg gikk tilbake til butikken der de da forklarte at de disse 0-5 kg pakkene ikke kan scannes i butikken, men først blir registrert når de passerer postens sorteringsterminal. (De små pakkene merkes jo med bokstavkode som kunden skriver på pakken selv, mens store pakker har en strekkode som kunden skriver ut.)
Først på mandag ettermiddag ble sporingen oppdatert med at pakken nå er i Lørenskog (ca 8 km fra der jeg leverte pakken inn).
Til sammen fikk jeg bare disse oppdateringene på sporing-siden:
- 16. september, på kvelden: Pakken er bestilt og betalt, og vil bli levert 2-5 virkedager fra pakken er innlevert hos Posten.
(- 16. september, kl. 22:58, rett før Rema 1000 stenger kl. 23: Pakken blir innlevert, men altså ikke registrert på siden.)
- 20. september kl. 14:19: Sendingen er innlevert til terminal og videresendt. LØRENSKOG
- 22. september kl. 11.43: Sendingen var for stor til å leveres i din postkasse. Du vil få en melding når sendingen kan hentes på ditt hentested.
23. september kl. 13.28: Sendingen er ankommet (mottakers butikknavn fjernet). TROMSØ
Ja, det er helg så det skjer veldig lite 18-19 september, men jeg syns det likevel er dårlig å ikke få noe info mellom Lørenskog (som er den store postterminalen øst for Oslo) og "Sendingen var for stor til å leveres i din postkasse", noe som for øvrig burde være åpenbart grunnet målene som også er oppgitt på siden: 30 x 22 x 12 cm.
Jeg håper det bare er at de ikke har fått nye rutiner på plass hos de ansatte, eller at de eventuelt mangler utstyr for halvautomatisk registrering (krever kamera og ikke bare strekkodeleser). Jeg er også litt bekymret for sikkerheten. Hva med hvis en pakke forsvinner før den kommet frem til sorteringsterminalen? Det står jo "Ved tap eller skade gis det erstatning for inntil 2 500 kroner" i vilkårene, men nå får man jo som kunde ikke noe bevis på at den er innlevert. Neste gang skal jeg spørre pent i butikken hvis de ikke har mulighet å skrive inn koden manuelt.