Gå til innhold

- Svikter ladestasjonen, bør sjåfører få lade bilen gratis


Anbefalte innlegg

 

Alvorlig talt, 2600RS.

Det finnes ingen fornuftig grunn til at du skal kjøre bensintom i Norge. Det er bensinstasjoner over alt, og de tar sedler, mynter, VISA, MasterCard, American Express osv.

Det tar to minutter å fylle full tank, som gir deg en rekkevidde som Tesla-eiere bare kan drømme om.

 

Ikke vent til tanken er tom.

Fyll når den er halvfull, så har du rekkevidde til å kjøre til et annet fylke hvis du må.

 

Selv ved nåla på null kan du kjøre flere mil. Det et innebygget margin.

 

Jeg synes ikke synd på deg.

Ikke i det hele tatt.

Om du jevnlig overser bensinmåleren på null, samt advarsel i displayet på kjørecomputeren, lyssignal og lydsignal, da er du ikke våken nok til å kjøre bil.

 

Elbiler et alltid innenfor en stram margin når de kjører langtur. Mange ting påvirker rekkevidden, som oppoverbakker, temperatur, last, kjørestil...

Turen må planlegges på forhånd, og hvis eneste ladestasjon innen en mils omkrets streiker, har du et problem.

 

Tydeligvis anerkjenner ladestasjon-leverandørene dette. Flere sier at de får lade gratis i slike tilfeller.

Flott!

Hvis selv leverandørene er så serviceinnstilte, hvorfor skal du klage?

I alle dager.... :D Det er ikke synd på meg.... Jeg klager ikke på leverandørene heller, det var andre som dro inn dem.... Prøv å følg diskusjonen før du kommer med flere tåpeligheter.. Poenget her er aty det heller ikke finnes noen fornuftig grunn til at man skal åpne opp laderene gratis pga tekniske problemer. For er det et teknisk problem på automatstasjonen jeg fyller på så tar jeg en telefon til selskapet, nummeret står der. Og det gjør det på ladestasjonene også. Men elbilforeningen mener altså at man skal åpne opp uten at ebileierene tar kontakt med leverandør...

 

Ærlig talt, det er ikke noe annet sted i samfunnet vårt at ting fungerer på den måten. Og det er DET som er poenget her

Garanti, plaster på såret, opprettholde forutsigbarhet for brukere..ja, det har vi mye av i samfunnet; pasientskadeerstatning, kompensasjon ved lengre tids fravær av strøm i nettet, yrkesskadeerstatning, garantier på det vi kjøper osv...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

 

Alvorlig talt, 2600RS.

Det finnes ingen fornuftig grunn til at du skal kjøre bensintom i Norge. Det er bensinstasjoner over alt, og de tar sedler, mynter, VISA, MasterCard, American Express osv.

Det tar to minutter å fylle full tank, som gir deg en rekkevidde som Tesla-eiere bare kan drømme om.

 

Ikke vent til tanken er tom.

Fyll når den er halvfull, så har du rekkevidde til å kjøre til et annet fylke hvis du må.

 

Selv ved nåla på null kan du kjøre flere mil. Det et innebygget margin.

 

Jeg synes ikke synd på deg.

Ikke i det hele tatt.

Om du jevnlig overser bensinmåleren på null, samt advarsel i displayet på kjørecomputeren, lyssignal og lydsignal, da er du ikke våken nok til å kjøre bil.

 

Elbiler et alltid innenfor en stram margin når de kjører langtur. Mange ting påvirker rekkevidden, som oppoverbakker, temperatur, last, kjørestil...

Turen må planlegges på forhånd, og hvis eneste ladestasjon innen en mils omkrets streiker, har du et problem.

 

Tydeligvis anerkjenner ladestasjon-leverandørene dette. Flere sier at de får lade gratis i slike tilfeller.

Flott!

Hvis selv leverandørene er så serviceinnstilte, hvorfor skal du klage?

I alle dager.... :D Det er ikke synd på meg.... Jeg klager ikke på leverandørene heller, det var andre som dro inn dem.... Prøv å følg diskusjonen før du kommer med flere tåpeligheter.. Poenget her er aty det heller ikke finnes noen fornuftig grunn til at man skal åpne opp laderene gratis pga tekniske problemer. For er det et teknisk problem på automatstasjonen jeg fyller på så tar jeg en telefon til selskapet, nummeret står der. Og det gjør det på ladestasjonene også. Men elbilforeningen mener altså at man skal åpne opp uten at ebileierene tar kontakt med leverandør...

 

Ærlig talt, det er ikke noe annet sted i samfunnet vårt at ting fungerer på den måten. Og det er DET som er poenget her

Garanti, plaster på såret, opprettholde forutsigbarhet for brukere..ja, det har vi mye av i samfunnet; pasientskadeerstatning, kompensasjon ved lengre tids fravær av strøm i nettet, yrkesskadeerstatning, garantier på det vi kjøper osv...

 

:D Du får neppe noen pasientskadeerstatning uten å melde fra.. Det var det med å holde seg til saken da...  Men du fant vel ingen annen årsak til at elbilforeningen sier det de sier du heller da. Siden du igjen begynner å snakke om noe helt annet

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg måtte forklare i detalj hvordan du kan unngå å gå tom for bensin i fossilbilen din.

Jeg måtte forklare i detalj hvordan elbiler har vesentlig kortere rekkevidde og færre ladestasjoner å velge mellom.

Jeg måtte forklare i detalj hvor lite strømmen koster for ladestasjonen, og hvor viktig det er for bileieren.

 

Du har fått det inn med teskje over fire forumsider. Må du ha det inn med dråpeteller? Elektronmikroskop?

 

Problemet med å ta en telefon er blant annet at da må ladestasjonen ha døgnåpen support-telefon.

Hvis systemet går ned over hele landet blir det telefonkø når alle skal ringe samtidig.

De må deretter kunne fjernstyre ladestasjonen sin for å åpne for gratis lading.

Problemet denne dagen er jo at nettopp fjernstyringen potensiellt ikke virker. De kan ikke aktivere noe som helst. Ladestasjonen må ha en nød-modus

 

 

 

Hva tror du ligger bak elbilforeningens utsagn der de vil at elbileiere skal slippe det kjempestore bryet med å ta en telefon da?  Slik man må gjøre overalt ellers i samfunnet når noe ikke fungerer.

 

Hvorfor er det så viktig hvordan alle andre varer selges?

Dette er en god løsning for strøm til elbil.

Det er en dårlig løsning for alle endre varer, kanskje bortsett fra drikkevann.

Du får gratis vann fra hageslanger, offentlige toaletter, restauranter og kiosker. Bare spør, så får du.

Lenke til kommentar

 

-snip

Hva tror du ligger bak elbilforeningens utsagn der de vil at elbileiere skal slippe det kjempestore bryet med å ta en telefon da?  Slik man må gjøre overalt ellers i samfunnet når noe ikke fungerer.

 

 

 

Det du sier her er direkte feil. "Alle kundene som ringte inn tirsdag fikk ifølge kommunikasjonsleder Stian Mathisen i Fortum lade elbilen gratis. 

Det mener Norsk elbilforening bør være et prinsipp alle ladeoperatørene bør følge, når det oppstår teknisk svikt på ladestasjonene - og det fortsatt går an å lade fra stasjonene. "

 

Hvordan skal fortum vite at du står ved en lader og ikke får ladet når du ikke ringer de? Hvordan går det an å tolke dette på en annen måte? 

 

edit: pr idag har fortum døgnåpen support telefon.

Endret av mu99
Lenke til kommentar

 

 

 

Alvorlig talt, 2600RS.

Det finnes ingen fornuftig grunn til at du skal kjøre bensintom i Norge. Det er bensinstasjoner over alt, og de tar sedler, mynter, VISA, MasterCard, American Express osv.

Det tar to minutter å fylle full tank, som gir deg en rekkevidde som Tesla-eiere bare kan drømme om.

 

Ikke vent til tanken er tom.

Fyll når den er halvfull, så har du rekkevidde til å kjøre til et annet fylke hvis du må.

 

Selv ved nåla på null kan du kjøre flere mil. Det et innebygget margin.

 

Jeg synes ikke synd på deg.

Ikke i det hele tatt.

Om du jevnlig overser bensinmåleren på null, samt advarsel i displayet på kjørecomputeren, lyssignal og lydsignal, da er du ikke våken nok til å kjøre bil.

 

Elbiler et alltid innenfor en stram margin når de kjører langtur. Mange ting påvirker rekkevidden, som oppoverbakker, temperatur, last, kjørestil...

Turen må planlegges på forhånd, og hvis eneste ladestasjon innen en mils omkrets streiker, har du et problem.

 

Tydeligvis anerkjenner ladestasjon-leverandørene dette. Flere sier at de får lade gratis i slike tilfeller.

Flott!

Hvis selv leverandørene er så serviceinnstilte, hvorfor skal du klage?

I alle dager.... :D Det er ikke synd på meg.... Jeg klager ikke på leverandørene heller, det var andre som dro inn dem.... Prøv å følg diskusjonen før du kommer med flere tåpeligheter.. Poenget her er aty det heller ikke finnes noen fornuftig grunn til at man skal åpne opp laderene gratis pga tekniske problemer. For er det et teknisk problem på automatstasjonen jeg fyller på så tar jeg en telefon til selskapet, nummeret står der. Og det gjør det på ladestasjonene også. Men elbilforeningen mener altså at man skal åpne opp uten at ebileierene tar kontakt med leverandør...

 

Ærlig talt, det er ikke noe annet sted i samfunnet vårt at ting fungerer på den måten. Og det er DET som er poenget her

Garanti, plaster på såret, opprettholde forutsigbarhet for brukere..ja, det har vi mye av i samfunnet; pasientskadeerstatning, kompensasjon ved lengre tids fravær av strøm i nettet, yrkesskadeerstatning, garantier på det vi kjøper osv...

 

:D Du får neppe noen pasientskadeerstatning uten å melde fra.. Det var det med å holde seg til saken da...  Men du fant vel ingen annen årsak til at elbilforeningen sier det de sier du heller da. Siden du igjen begynner å snakke om noe helt annet

Hvor har Elbilforeningen eksplisitt sagt at kundene skulle slippe å ringe/ melde i fra?? I artikkelen står det bare at kundene ringte inn, ikke at Elbilforeningen ønsker de skulle sluppet. Hvor har de eksplisitt sagt at alt med elbil skal være gratis??

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

 

 

Alvorlig talt, 2600RS.

Det finnes ingen fornuftig grunn til at du skal kjøre bensintom i Norge. Det er bensinstasjoner over alt, og de tar sedler, mynter, VISA, MasterCard, American Express osv.

Det tar to minutter å fylle full tank, som gir deg en rekkevidde som Tesla-eiere bare kan drømme om.

 

Ikke vent til tanken er tom.

Fyll når den er halvfull, så har du rekkevidde til å kjøre til et annet fylke hvis du må.

 

Selv ved nåla på null kan du kjøre flere mil. Det et innebygget margin.

 

Jeg synes ikke synd på deg.

Ikke i det hele tatt.

Om du jevnlig overser bensinmåleren på null, samt advarsel i displayet på kjørecomputeren, lyssignal og lydsignal, da er du ikke våken nok til å kjøre bil.

 

Elbiler et alltid innenfor en stram margin når de kjører langtur. Mange ting påvirker rekkevidden, som oppoverbakker, temperatur, last, kjørestil...

Turen må planlegges på forhånd, og hvis eneste ladestasjon innen en mils omkrets streiker, har du et problem.

 

Tydeligvis anerkjenner ladestasjon-leverandørene dette. Flere sier at de får lade gratis i slike tilfeller.

Flott!

Hvis selv leverandørene er så serviceinnstilte, hvorfor skal du klage?

I alle dager.... :D Det er ikke synd på meg.... Jeg klager ikke på leverandørene heller, det var andre som dro inn dem.... Prøv å følg diskusjonen før du kommer med flere tåpeligheter.. Poenget her er aty det heller ikke finnes noen fornuftig grunn til at man skal åpne opp laderene gratis pga tekniske problemer. For er det et teknisk problem på automatstasjonen jeg fyller på så tar jeg en telefon til selskapet, nummeret står der. Og det gjør det på ladestasjonene også. Men elbilforeningen mener altså at man skal åpne opp uten at ebileierene tar kontakt med leverandør...

 

Ærlig talt, det er ikke noe annet sted i samfunnet vårt at ting fungerer på den måten. Og det er DET som er poenget her

Garanti, plaster på såret, opprettholde forutsigbarhet for brukere..ja, det har vi mye av i samfunnet; pasientskadeerstatning, kompensasjon ved lengre tids fravær av strøm i nettet, yrkesskadeerstatning, garantier på det vi kjøper osv...

 

:D Du får neppe noen pasientskadeerstatning uten å melde fra.. Det var det med å holde seg til saken da...  Men du fant vel ingen annen årsak til at elbilforeningen sier det de sier du heller da. Siden du igjen begynner å snakke om noe helt annet

Hvor har Elbilforeningen eksplisitt sagt at kundene skulle slippe å ringe/ melde i fra?? I artikkelen står det bare at kundene ringte inn, ikke at Elbilforeningen ønsker de skulle sluppet. Hvor har de eksplisitt sagt at alt med elbil skal være gratis??

 

Du unngår fortsatt å svare på spørsmålet, du stiller bare nye.. Kundene ringte inn ja, så hva er da poenget til elbilforeningen når de ber om at kundene skal slippe det

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg måtte forklare i detalj hvordan du kan unngå å gå tom for bensin i fossilbilen din.

Jeg måtte forklare i detalj hvordan elbiler har vesentlig kortere rekkevidde og færre ladestasjoner å velge mellom.

Jeg måtte forklare i detalj hvor lite strømmen koster for ladestasjonen, og hvor viktig det er for bileieren.

 

Nei, det måtte du jo overhodet ikke. Ingen ba om det...  Det var bare noe du selv kom trekkende med.

Du har fått det inn med teskje over fire forumsider. Må du ha det inn med dråpeteller? Elektronmikroskop?

 

:D Og du har fortsatt altså ikke fått med deg at det ikke er det det handler om.... Til tross for at det nå er påpekt et titalls ganger....

Problemet med å ta en telefon er blant annet at da må ladestasjonen ha døgnåpen support-telefon.

Hvis systemet går ned over hele landet blir det telefonkø når alle skal ringe samtidig.

De må deretter kunne fjernstyre ladestasjonen sin for å åpne for gratis lading.

Problemet denne dagen er jo at nettopp fjernstyringen potensiellt ikke virker. De kan ikke aktivere noe som helst. Ladestasjonen må ha en nød-modus

 

Flott at Fortum har nettopp det da. En døgnåpen tlf.  Det er ikke så mange elbiler i dette landet, så det problemet er nok mer håndterbart enn når minibankene til DNB ikke fungerer.

 

 

Hva tror du ligger bak elbilforeningens utsagn der de vil at elbileiere skal slippe det kjempestore bryet med å ta en telefon da?  Slik man må gjøre overalt ellers i samfunnet når noe ikke fungerer.

 

 

 

 

 

 

 

Hvorfor er det så viktig hvordan alle andre varer selges?

Dette er en god løsning for strøm til elbil.

Det er en dårlig løsning for alle endre varer, kanskje bortsett fra drikkevann.

Du får gratis vann fra hageslanger, offentlige toaletter, restauranter og kiosker. Bare spør, så får du.

Det er ingen som har sagt noe om at det er viktig, du snur jo allt på hodet.... En god løsning ville vært at elbilforeningen jobbet mot å få til en likedan løsning om man i dag har på tusenvis av bensinpumper, nemlig en kortautomat. I stedet velger de altså å gå ut å kreve at det skal være gratis...

Og det er utrolig hvor mye sinne det utløser at alle ikke er enige i det. Selv om de sier at det bare koster en femtilapp

Endret av 2600RS
  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

 

-snip

Hva tror du ligger bak elbilforeningens utsagn der de vil at elbileiere skal slippe det kjempestore bryet med å ta en telefon da?  Slik man må gjøre overalt ellers i samfunnet når noe ikke fungerer.

 

 

 

Det du sier her er direkte feil. "Alle kundene som ringte inn tirsdag fikk ifølge kommunikasjonsleder Stian Mathisen i Fortum lade elbilen gratis. 

Det mener Norsk elbilforening bør være et prinsipp alle ladeoperatørene bør følge, når det oppstår teknisk svikt på ladestasjonene - og det fortsatt går an å lade fra stasjonene. "

 

Hvordan skal fortum vite at du står ved en lader og ikke får ladet når du ikke ringer de? Hvordan går det an å tolke dette på en annen måte? 

 

edit: pr idag har fortum døgnåpen support telefon.

 

– Hvis det for eksempel oppstår kommunikasjonssvikt, som det åpenbart har gjort i dette tilfellet, mener vi at man bør åpne opp og sende over strømmen gratis, sier generalsekretær Christina Bu. 

Hun har selv opplevd å få ladet elbilen gratis etter problemer ved en ladestasjon. 

Fortum har så langt ikke oversikt over hvor mange av de 1200 ladestasjonene som var rammet og hvor mange sjåfører som ikke fikk ladet. Selskapet vet heller ikke hvor mange kunder som faktisk ringte inn og fikk lade bilen gratis.

 

 

Kan bruke store bokstaver jeg også vel?

 

registrer at du ikke svarer på spørsmålene. prøv igjen.

Lenke til kommentar

(...)

En god løsning ville vært at elbilforeningen jobbet mot å få til en likedan løsning om man i dag har på tusenvis av bensinpumper, nemlig en kortautomat. I stedet velger de altså å gå ut å kreve at det skal være gratis...

Og det er utrolig hvor mye sinne det utløser at alle ikke er enige i det. Selv om de sier at det bare koster en femtilapp

Takk for et godt forslag. Men flere har nevnt den muligheten i denne tråden.

Under er noen utdrag.

 

Hvis bransjen likevel liker egne løsninger er det greit for meg.

Men da er det deres ansvar å ha reserveløsninger når det svikter.

 

Er det en løsning å installere betalingsautomater på ladestasjonene?

 

Laste ned app og vere medlem i ditt og datt, kvifor ikkje kortterminal?

 

Det har de råd til. Shell, Statoil, Esso, 123, Best og samtlige andre ubetjente bensinstasjoner har hatt korttermineler i en årrekke.

Selv parkeringsautometer, som i likhet med ladestasjoner spesialiserer seg på småbeløp, har kortterminal. Bare uten PIN-kode.

 

Nye bankkort støtter også RFID, så hvis selve tastaturet er for dyrt kan de spare et par dollar der.

 

For å konkludere: mangelen på kortterminaler skyldes verken økonomi eller teknologi. Her er det ønsket om å låse inn kundene som råder.

Lenke til kommentar

 

 

 

 

 

Alvorlig talt, 2600RS.

Det finnes ingen fornuftig grunn til at du skal kjøre bensintom i Norge. Det er bensinstasjoner over alt, og de tar sedler, mynter, VISA, MasterCard, American Express osv.

Det tar to minutter å fylle full tank, som gir deg en rekkevidde som Tesla-eiere bare kan drømme om.

 

Ikke vent til tanken er tom.

Fyll når den er halvfull, så har du rekkevidde til å kjøre til et annet fylke hvis du må.

 

Selv ved nåla på null kan du kjøre flere mil. Det et innebygget margin.

 

Jeg synes ikke synd på deg.

Ikke i det hele tatt.

Om du jevnlig overser bensinmåleren på null, samt advarsel i displayet på kjørecomputeren, lyssignal og lydsignal, da er du ikke våken nok til å kjøre bil.

 

Elbiler et alltid innenfor en stram margin når de kjører langtur. Mange ting påvirker rekkevidden, som oppoverbakker, temperatur, last, kjørestil...

Turen må planlegges på forhånd, og hvis eneste ladestasjon innen en mils omkrets streiker, har du et problem.

 

Tydeligvis anerkjenner ladestasjon-leverandørene dette. Flere sier at de får lade gratis i slike tilfeller.

Flott!

Hvis selv leverandørene er så serviceinnstilte, hvorfor skal du klage?

I alle dager.... :D Det er ikke synd på meg.... Jeg klager ikke på leverandørene heller, det var andre som dro inn dem.... Prøv å følg diskusjonen før du kommer med flere tåpeligheter.. Poenget her er aty det heller ikke finnes noen fornuftig grunn til at man skal åpne opp laderene gratis pga tekniske problemer. For er det et teknisk problem på automatstasjonen jeg fyller på så tar jeg en telefon til selskapet, nummeret står der. Og det gjør det på ladestasjonene også. Men elbilforeningen mener altså at man skal åpne opp uten at ebileierene tar kontakt med leverandør...

 

Ærlig talt, det er ikke noe annet sted i samfunnet vårt at ting fungerer på den måten. Og det er DET som er poenget her

Garanti, plaster på såret, opprettholde forutsigbarhet for brukere..ja, det har vi mye av i samfunnet; pasientskadeerstatning, kompensasjon ved lengre tids fravær av strøm i nettet, yrkesskadeerstatning, garantier på det vi kjøper osv...

 

:D Du får neppe noen pasientskadeerstatning uten å melde fra.. Det var det med å holde seg til saken da...  Men du fant vel ingen annen årsak til at elbilforeningen sier det de sier du heller da. Siden du igjen begynner å snakke om noe helt annet
Hvor har Elbilforeningen eksplisitt sagt at kundene skulle slippe å ringe/ melde i fra?? I artikkelen står det bare at kundene ringte inn, ikke at Elbilforeningen ønsker de skulle sluppet. Hvor har de eksplisitt sagt at alt med elbil skal være gratis??

 

Du unngår fortsatt å svare på spørsmålet, du stiller bare nye.. Kundene ringte inn ja, så hva er da poenget til elbilforeningen når de ber om at kundene skal slippe det

Hvor er det sagt at kundene bør slippe å ringe inn??

 

Fortsatt savner jeg svar på spørsmålet om hvor det eksplisitt er et krav at alt skal være gratis med elbil, og likeså påstanden din om at telefonen tiloperatør også skal være det. For det står intet sted i artikkelen. Men den som leter finner kanskje? Så du får lete og legge det fram ,istedenfor å komme med det dumme» du har ikke besvart spørsmålet» slik du gjør med flere her inne.

Lenke til kommentar

 

 

Jeg måtte forklare i detalj hvordan du kan unngå å gå tom for bensin i fossilbilen din.

Jeg måtte forklare i detalj hvordan elbiler har vesentlig kortere rekkevidde og færre ladestasjoner å velge mellom.

Jeg måtte forklare i detalj hvor lite strømmen koster for ladestasjonen, og hvor viktig det er for bileieren.

 

Nei, det måtte du jo overhodet ikke. Ingen ba om det...  Det var bare noe du selv kom trekkende med.

Du har fått det inn med teskje over fire forumsider. Må du ha det inn med dråpeteller? Elektronmikroskop?

 

:D Og du har fortsatt altså ikke fått med deg at det ikke er det det handler om.... Til tross for at det nå er påpekt et titalls ganger....

Problemet med å ta en telefon er blant annet at da må ladestasjonen ha døgnåpen support-telefon.

Hvis systemet går ned over hele landet blir det telefonkø når alle skal ringe samtidig.

De må deretter kunne fjernstyre ladestasjonen sin for å åpne for gratis lading.

Problemet denne dagen er jo at nettopp fjernstyringen potensiellt ikke virker. De kan ikke aktivere noe som helst. Ladestasjonen må ha en nød-modus

 

Flott at Fortum har nettopp det da. En døgnåpen tlf.  Det er ikke så mange elbiler i dette landet, så det problemet er nok mer håndterbart enn når minibankene til DNB ikke fungerer.

 

 

Hva tror du ligger bak elbilforeningens utsagn der de vil at elbileiere skal slippe det kjempestore bryet med å ta en telefon da?  Slik man må gjøre overalt ellers i samfunnet når noe ikke fungerer.

 

 

 
 

 

 

 

 

 

 

 

Hvorfor er det så viktig hvordan alle andre varer selges?

Dette er en god løsning for strøm til elbil.

Det er en dårlig løsning for alle endre varer, kanskje bortsett fra drikkevann.

Du får gratis vann fra hageslanger, offentlige toaletter, restauranter og kiosker. Bare spør, så får du.

Det er ingen som har sagt noe om at det er viktig, du snur jo allt på hodet.... En god løsning ville vært at elbilforeningen jobbet mot å få til en likedan løsning om man i dag har på tusenvis av bensinpumper, nemlig en kortautomat. I stedet velger de altså å gå ut å kreve at det skal være gratis...

Og det er utrolig hvor mye sinne det utløser at alle ikke er enige i det. Selv om de sier at det bare koster en femtilapp

Det må være opp til operatørene om de vil ta kostnadene med kortløsininger, brikker eller app.

Det er heller ikke femtilappen som er av betydning, selv om de som ikke får et slikt « gode» reagerer nei,

Det er muligheten til å få betalt og så ladet som gjelder. Uten app som virker, og uten brikke er det ikke lett å identifisere kjøper som det er i dag. Derfor gir operatørene denne muligheten.

Den dagen bemannede ladestasjoner er et faktum, så stiller alt seg annerledes.

Lenke til kommentar

 

 

 

 

-snip

Hva tror du ligger bak elbilforeningens utsagn der de vil at elbileiere skal slippe det kjempestore bryet med å ta en telefon da?  Slik man må gjøre overalt ellers i samfunnet når noe ikke fungerer.

 

 

 

Det du sier her er direkte feil. "Alle kundene som ringte inn tirsdag fikk ifølge kommunikasjonsleder Stian Mathisen i Fortum lade elbilen gratis. 

Det mener Norsk elbilforening bør være et prinsipp alle ladeoperatørene bør følge, når det oppstår teknisk svikt på ladestasjonene - og det fortsatt går an å lade fra stasjonene. "

 

Hvordan skal fortum vite at du står ved en lader og ikke får ladet når du ikke ringer de? Hvordan går det an å tolke dette på en annen måte? 

 

edit: pr idag har fortum døgnåpen support telefon.

 

– Hvis det for eksempel oppstår kommunikasjonssvikt, som det åpenbart har gjort i dette tilfellet, mener vi at man bør åpne opp og sende over strømmen gratis, sier generalsekretær Christina Bu. 

Hun har selv opplevd å få ladet elbilen gratis etter problemer ved en ladestasjon. 

Fortum har så langt ikke oversikt over hvor mange av de 1200 ladestasjonene som var rammet og hvor mange sjåfører som ikke fikk ladet. Selskapet vet heller ikke hvor mange kunder som faktisk ringte inn og fikk lade bilen gratis.

 

 

Kan bruke store bokstaver jeg også vel?

 

registrer at du ikke svarer på spørsmålene. prøv igjen.

 

Registerer at du ikke sier noe om det du skrev med store bokstaver lenger

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

 

Jeg måtte forklare i detalj hvordan du kan unngå å gå tom for bensin i fossilbilen din.

Jeg måtte forklare i detalj hvordan elbiler har vesentlig kortere rekkevidde og færre ladestasjoner å velge mellom.

Jeg måtte forklare i detalj hvor lite strømmen koster for ladestasjonen, og hvor viktig det er for bileieren.

 

Nei, det måtte du jo overhodet ikke. Ingen ba om det...  Det var bare noe du selv kom trekkende med.

Du har fått det inn med teskje over fire forumsider. Må du ha det inn med dråpeteller? Elektronmikroskop?

 

:D Og du har fortsatt altså ikke fått med deg at det ikke er det det handler om.... Til tross for at det nå er påpekt et titalls ganger....

Problemet med å ta en telefon er blant annet at da må ladestasjonen ha døgnåpen support-telefon.

Hvis systemet går ned over hele landet blir det telefonkø når alle skal ringe samtidig.

De må deretter kunne fjernstyre ladestasjonen sin for å åpne for gratis lading.

Problemet denne dagen er jo at nettopp fjernstyringen potensiellt ikke virker. De kan ikke aktivere noe som helst. Ladestasjonen må ha en nød-modus

 

Flott at Fortum har nettopp det da. En døgnåpen tlf.  Det er ikke så mange elbiler i dette landet, så det problemet er nok mer håndterbart enn når minibankene til DNB ikke fungerer.

 

 

Hva tror du ligger bak elbilforeningens utsagn der de vil at elbileiere skal slippe det kjempestore bryet med å ta en telefon da?  Slik man må gjøre overalt ellers i samfunnet når noe ikke fungerer.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Hvorfor er det så viktig hvordan alle andre varer selges?

Dette er en god løsning for strøm til elbil.

Det er en dårlig løsning for alle endre varer, kanskje bortsett fra drikkevann.

Du får gratis vann fra hageslanger, offentlige toaletter, restauranter og kiosker. Bare spør, så får du.

Det er ingen som har sagt noe om at det er viktig, du snur jo allt på hodet.... En god løsning ville vært at elbilforeningen jobbet mot å få til en likedan løsning om man i dag har på tusenvis av bensinpumper, nemlig en kortautomat. I stedet velger de altså å gå ut å kreve at det skal være gratis...

Og det er utrolig hvor mye sinne det utløser at alle ikke er enige i det. Selv om de sier at det bare koster en femtilapp

Det må være opp til operatørene om de vil ta kostnadene med kortløsininger, brikker eller app.

Det er heller ikke femtilappen som er av betydning, selv om de som ikke får et slikt « gode» reagerer nei,

Det er muligheten til å få betalt og så ladet som gjelder. Uten app som virker, og uten brikke er det ikke lett å identifisere kjøper som det er i dag. Derfor gir operatørene denne muligheten.

Den dagen bemannede ladestasjoner er et faktum, så stiller alt seg annerledes.

 

Eeehhh...:D  Ja, de ga altså denne muligheten til de som ringte inn... Elbilforeningen mener altså at man bare skal åpne opp når det er problemer....  Uten at man trenger å ringe...

 

Så hva er greia her?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

 

 

 

-snip

Hva tror du ligger bak elbilforeningens utsagn der de vil at elbileiere skal slippe det kjempestore bryet med å ta en telefon da?  Slik man må gjøre overalt ellers i samfunnet når noe ikke fungerer.

 

 

 

Det du sier her er direkte feil. "Alle kundene som ringte inn tirsdag fikk ifølge kommunikasjonsleder Stian Mathisen i Fortum lade elbilen gratis. 

Det mener Norsk elbilforening bør være et prinsipp alle ladeoperatørene bør følge, når det oppstår teknisk svikt på ladestasjonene - og det fortsatt går an å lade fra stasjonene. "

 

Hvordan skal fortum vite at du står ved en lader og ikke får ladet når du ikke ringer de? Hvordan går det an å tolke dette på en annen måte? 

 

edit: pr idag har fortum døgnåpen support telefon.

 

– Hvis det for eksempel oppstår kommunikasjonssvikt, som det åpenbart har gjort i dette tilfellet, mener vi at man bør åpne opp og sende over strømmen gratis, sier generalsekretær Christina Bu. 

Hun har selv opplevd å få ladet elbilen gratis etter problemer ved en ladestasjon. 

Fortum har så langt ikke oversikt over hvor mange av de 1200 ladestasjonene som var rammet og hvor mange sjåfører som ikke fikk ladet. Selskapet vet heller ikke hvor mange kunder som faktisk ringte inn og fikk lade bilen gratis.

 

 

Kan bruke store bokstaver jeg også vel?

 

registrer at du ikke svarer på spørsmålene. prøv igjen.

 

Registerer at du ikke sier noe om det du skrev med store bokstaver lenger

 

Slutt å prøv med avsporing.

 

 

Eeehhh... :D  Ja, de ga altså denne muligheten til de som ringte inn... Elbilforeningen mener altså at man bare skal åpne opp når det er problemer....  Uten at man trenger å ringe...

 

Så hva er greia her?

 Elbilforeningen har ikke sagt noe om at det ikke skal være nødvendig å ringe inn. Må du ha det inn med te-skje?

Lenke til kommentar

.....

 

Dette er en god løsning for strøm til elbil.

 

...eeh. hmm.. jadda.... Bortsett fra at det ikke virker da.

En god løsning er å bruke noe som virker. Det gjør stort sett kortautomater.

Skjønner ikke hva som er problemet ved å ønske en slik betalings løsning istedenfor noe som ikke virker?

 

Ikke noe virker overalt alltid, men jeg tror man har fått det brakt på det rene at sms betaling ikke virker prosentvis godt nok, og RFid er en nokså proprietær greie. Det finnes ingen annen grunn til å ikke bruke kortterminaler enn kundekontroll.

 

 

EDIT:

ByTheWay... Det klages litt fra elbil folk at det er så stor konsentrasjon av bensinstasjoner og så få ladestasjoner.. Nå er det vel knapt 1500 stk fossilstasjoner fordelt utover det ganske land... Fortum har 1200 ladestasjoner, på hvor mange geografiske plasser vet jeg ikke, men Fortum er ikke alene, Tesla har  sine og atter andre sikkert sine. Mange bensinstasjoner tilbyr egen lading i tillegg finner du lading utenfor mange bedrifter, offentlige byggninger, resturanter, butikker etc. etc. etc. etc. Så, unnskyld at jeg sier det, men (og jeg skal ha elbil bare så det er klart) men jeg gir litt rett til de som anklager elbileiere for å syte og å kreve i hytt og gevær i utide og utide. Se på dere selv litt i bakspeilet så kanskje dere skjønner tegninga en ørlite bitte litte.

Endret av EremittPåTur
  • Liker 4
Lenke til kommentar

 

...

Det finnes ingen annen grunn til å ikke bruke kortterminaler enn kundekontroll.

...

Pris?

 

Kortterminaler er ikke gratis. Det vil sannsynligvis være billigere både for kunde og ladeoperatør å benytte en RFID-basert løsning som lar deg krite strøm når betalingsløsninen er nede.

 

 

Kortterminaler lar deg også krite når løsningene er nede om man ville det. Og prisargumentet høres ut som ett, beklager å måtte si det, ett kunstig argument. RFID koster noe det også og krever også en abonnements løsning. Både kortterminaler og RFID terminaler må abonnere på en betalings-løsning fra nets eller visa eller whatever, og den kostnaden bør være den samme for begge teknologiene.. Om ikke det var slik så er det en innrømmelse om at her drives det lobbyaktig prispolitikk for å kontrollere kundene. De data som overføres mellom stasjon og bank og til eier av stasjonen etter RFID innlesning eller evt. etter innlesning av kort er i grunn og bunn basert på det samme prinsippet. Derfor burde man velge en teknologi som favner flest mennesker om man var interessert i det. Om ikke så velger man en teknologi som lar deg binde kundene til ett system og hvor kundeservice kun er ett skalkeskjul for å få kunden til å innbille seg at han har valgt riktig.

 

RFID fra fortum fungerer vel ikke som løsning hos andre leverandører..??. En kortterminal derimot driter i hvem som eier stasjonen. Eieren får sine penger og brukeren får velge leverandør fritt og visa får den samme provisjonen uansett om det er rfid eller ikke

 

RFID fungerer også dårlig om du kommer fra utlandet med elbil til vennlige Norge hvor du kun får tanke strøm om du er en av gutta med rett rfid brikke. En kortterminal gir tilgang for alle som har kort og, skal vi se,, jo det var folk flest det, wow, inkludert de som er på visitas i landet vårt. Og det tilogmed UTEN at de FØRST må ta kontakt med fortum for å få tilsendt en av disse fanatisk... nei, fantastiske rfid brikkene deres. I tillegg som ren bonus slipper du å måtte lete etter riktig type ladestasjon.

 

Skulle tatt seg ut om fossilbilister måtte velge om du kun skulle få lov til å tanke på "sikkle K" eller bare "Uno X" stasjoner. Ingen hadde godtatt en slik idiotisk policy.

Endret av EremittPåTur
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

...

Det finnes ingen annen grunn til å ikke bruke kortterminaler enn kundekontroll.

...

Pris?

 

Kortterminaler er ikke gratis. Det vil sannsynligvis være billigere både for kunde og ladeoperatør å benytte en RFID-basert løsning som lar deg krite strøm når betalingsløsninen er nede.

 

 

Kortterminaler lar deg også krite når løsningene er nede om man ville det. Og prisargumentet høres ut som ett, beklager å måtte si det, ett kunstig argument. RFID koster noe det også og krever også en abonnements løsning. Både kortterminaler og RFID terminaler må abonnere på en betalings-løsning fra nets eller visa eller whatever, og den kostnaden bør være den samme for begge teknologiene.. Om ikke det var slik så er det en innrømmelse om at her drives det lobbyaktig prispolitikk for å kontrollere kundene. De data som overføres mellom stasjon og bank og til eier av stasjonen etter RFID innlesning eller evt. etter innlesning av kort er i grunn og bunn basert på det samme prinsippet. Derfor burde man velge en teknologi som favner flest mennesker om man var interessert i det. Om ikke så velger man en teknologi som lar deg binde kundene til ett system og hvor kundeservice kun er ett skalkeskjul for å få kunden til å innbille seg at han har valgt riktig.

 

RFID fra fortum fungerer vel ikke som løsning hos andre leverandører..??. En kortterminal derimot driter i hvem som eier stasjonen. Eieren får sine penger og brukeren får velge leverandør fritt og visa får den samme provisjonen uansett om det er rfid eller ikke

 

RFID fungerer også dårlig om du kommer fra utlandet med elbil til vennlige Norge hvor du kun får tanke strøm om du er en av gutta med rett rfid brikke. En kortterminal gir tilgang for alle som har kort og, skal vi se,, jo det var folk flest det, wow, inkludert de som er på visitas i landet vårt. Og det tilogmed UTEN at de FØRST må ta kontakt med fortum for å få tilsendt en av disse fanatisk... nei, fantastiske rfid brikkene deres. I tillegg som ren bonus slipper du å måtte lete etter riktig type ladestasjon.

 

Skulle tatt seg ut om fossilbilister måtte velge om du kun skulle få lov til å tanke på "sikkle K" eller bare "Uno X" stasjoner. Ingen hadde godtatt en slik idiotisk policy.

Har vært utlandet, og bestilte brikker/ kortversjon de aktuelle tilbyderne. Ikke verre enn det ?
Lenke til kommentar

 

 

 

 

Jeg måtte forklare i detalj hvordan du kan unngå å gå tom for bensin i fossilbilen din.

Jeg måtte forklare i detalj hvordan elbiler har vesentlig kortere rekkevidde og færre ladestasjoner å velge mellom.

Jeg måtte forklare i detalj hvor lite strømmen koster for ladestasjonen, og hvor viktig det er for bileieren.

 

Nei, det måtte du jo overhodet ikke. Ingen ba om det...  Det var bare noe du selv kom trekkende med.

Du har fått det inn med teskje over fire forumsider. Må du ha det inn med dråpeteller? Elektronmikroskop?

 

:D Og du har fortsatt altså ikke fått med deg at det ikke er det det handler om.... Til tross for at det nå er påpekt et titalls ganger....

Problemet med å ta en telefon er blant annet at da må ladestasjonen ha døgnåpen support-telefon.

Hvis systemet går ned over hele landet blir det telefonkø når alle skal ringe samtidig.

De må deretter kunne fjernstyre ladestasjonen sin for å åpne for gratis lading.

Problemet denne dagen er jo at nettopp fjernstyringen potensiellt ikke virker. De kan ikke aktivere noe som helst. Ladestasjonen må ha en nød-modus

 

Flott at Fortum har nettopp det da. En døgnåpen tlf.  Det er ikke så mange elbiler i dette landet, så det problemet er nok mer håndterbart enn når minibankene til DNB ikke fungerer.

 

 

Hva tror du ligger bak elbilforeningens utsagn der de vil at elbileiere skal slippe det kjempestore bryet med å ta en telefon da?  Slik man må gjøre overalt ellers i samfunnet når noe ikke fungerer.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Hvorfor er det så viktig hvordan alle andre varer selges?

Dette er en god løsning for strøm til elbil.

Det er en dårlig løsning for alle endre varer, kanskje bortsett fra drikkevann.

Du får gratis vann fra hageslanger, offentlige toaletter, restauranter og kiosker. Bare spør, så får du.

Det er ingen som har sagt noe om at det er viktig, du snur jo allt på hodet.... En god løsning ville vært at elbilforeningen jobbet mot å få til en likedan løsning om man i dag har på tusenvis av bensinpumper, nemlig en kortautomat. I stedet velger de altså å gå ut å kreve at det skal være gratis...

Og det er utrolig hvor mye sinne det utløser at alle ikke er enige i det. Selv om de sier at det bare koster en femtilapp

Det må være opp til operatørene om de vil ta kostnadene med kortløsininger, brikker eller app.

Det er heller ikke femtilappen som er av betydning, selv om de som ikke får et slikt « gode» reagerer nei,

Det er muligheten til å få betalt og så ladet som gjelder. Uten app som virker, og uten brikke er det ikke lett å identifisere kjøper som det er i dag. Derfor gir operatørene denne muligheten.

Den dagen bemannede ladestasjoner er et faktum, så stiller alt seg annerledes.

 

Eeehhh...:D  Ja, de ga altså denne muligheten til de som ringte inn... Elbilforeningen mener altså at man bare skal åpne opp når det er problemer....  Uten at man trenger å ringe...

 

Så hva er greia her?

Du velger å ikke svare på det jeg ba deg om; finne eksakt hvor det eksplisitt er sagt av Christina Bu ,at kundene, uten å måtte ringe inn og varsle, skal få strøm, og det gratis.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...