Gå til innhold

Eksplosjon i piratsendinger på FM-båndet: Slik sporer myndighetene opp FM-entusiastene


Anbefalte innlegg

FM-nettet tar stor og verdifull plass på VHF-båndet, og med den naturlige teknologiske utviklingen, slik som DAB, så må vi frigi dette båndet til mindre redundante oppgaver. 

 

Hvilke oppgaver?

De kunne samkjørt DAB og FM i mange år, ved å gradvis trappe ned, ved å fjerne kanaler

P1 skulle ha sendt på FM til evig tid, da det er den kanalen som vil sende ut viktig informasjon om det skulle skje noe som befolkningen trenger å vite med en gang og det er den kanalen som har/hadde skilt over hele landet

"Alle" har FM, ikke alle har DAB

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

FM-nettet tar stor og verdifull plass på VHF-båndet, og med den naturlige teknologiske utviklingen, slik som DAB, så må vi frigi dette båndet til mindre redundante oppgaver.

 

Ja, FM-båndet er tydeligvis alt for verdifullt til å bruke på folket. Spesielt siden den analoge modulasjonsformen ikke gir noen muligheter for betalingsinnkreving av den jevne forbruker. Noe de fikset med DAB(+) gjennom muligheten for DRM. Da er det plutselig greit at også DAB(+) sender i verdifulle VHF båndet. Hva er der vel å ikke like?

 

 

Jeg venter i spenning på at FM frekvensene tas i bruk til neste hype, DRM, som skal erstatte DAB+

Det kan de bare ikke. siden FM frekvensene er låst til kun FM. Og det kan ikke skje dersom ikke alle i landene i verden er enig om det.

 

 

Pussig. Jeg trodde ITU var delt opp i seks jurisdiksjoner og tre regioner for spektrum allokering. Og FM har ikke (nøyaktig) samme spekter i disse seks regionene.

Endret av 1P4XZQB7
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

FM-nettet tar stor og verdifull plass på VHF-båndet, og med den naturlige teknologiske utviklingen, slik som DAB, så må vi frigi dette båndet til mindre redundante oppgaver. Jeg vet ikke om FM-båndet har blitt auksjonert bort enda, så betydningen av piratradio er ikke så høy enda, men etterhvert som det kommer legitimt bruk inn på disse frekvensene så vil piratradio sabotere/jamme på disse frekvensene.

 

Hvorvidt det var lurt å stenge ned FM-nettet er egentlig en helt annen debatt enn NKOM sin innsats i å regulere allokeringen av radio-spekteret. Selv om jeg liker ideen om demokratisert kringkasting og piratradio, for politiske årsaker, så mener jeg også at NKOM gjør en veldig viktig jobb for å opprettholde det som i det hele tatt gjøre det mulig å utnytte, og dele på, en svært begrenset ressurs.

Hvilken teknologi skal ta over FM og AM frekvensene? Militæret? Det er jo en ukryptert frekvens åpen for alle som har en ordinær radio hjemme eller i bilen. Så jeg ser ikke problemet med å la sivilbefolkningen sende signaler om de ønsker det selv, av forskjellige grunner.

 

Det er ikke frekvensen som styrer om signalet er kryptert...

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

Artikkel om NKom i samrøre med Ajit Pai sitt FCC:

 

• https://e24.no/naeringsliv/romfart/spacex-bruker-norge-for-aa-faa-selge-internett-fra-verdensrommet/24261571

 

Er Ajit Pai for noe, så…

Troller dere, eller er dere seriøse?

 

 

Interessant vinkling – hva er trollete ved å lenke til en artikkel på trykk… vel, på nett? I et økonomimagasin?

 

Ser heller ikke det voldsomt agiterende ved å ta avstand fra Ajit Pai, den nest mest forhatte politiker i USA for tiden. Med Scott Pruitt på runner-up plass. Men det er klart – jeg sprer jo 'Fake News.' Et uttrykk som i likhet med FCC og EPA ble opprettet for å stoppe den samme gruppe skruppelløse som nå har kuppet alle tre.

 

Hvordan NKom passer inn i dette har jeg ikke oversikt over, og har heller ikke uttalt meg om. Men alt som har med administrasjonen til overnevnte personer å gjøre gir grunn til mistenksomhet. Og det til tross for at SpaceX og Elon Musk er sterkt involvert i den røren.

Endret av 1P4XZQB7
  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

FM-nettet tar stor og verdifull plass på VHF-båndet, og med den naturlige teknologiske utviklingen, slik som DAB, så må vi frigi dette båndet til mindre redundante oppgaver. Jeg vet ikke om FM-båndet har blitt auksjonert bort enda, så betydningen av piratradio er ikke så høy enda, men etterhvert som det kommer legitimt bruk inn på disse frekvensene så vil piratradio sabotere/jamme på disse frekvensene.

 

Hvorvidt det var lurt å stenge ned FM-nettet er egentlig en helt annen debatt enn NKOM sin innsats i å regulere allokeringen av radio-spekteret. Selv om jeg liker ideen om demokratisert kringkasting og piratradio, for politiske årsaker, så mener jeg også at NKOM gjør en veldig viktig jobb for å opprettholde det som i det hele tatt gjøre det mulig å utnytte, og dele på, en svært begrenset ressurs.

Hvilken teknologi skal ta over FM og AM frekvensene? Militæret? Det er jo en ukryptert frekvens åpen for alle som har en ordinær radio hjemme eller i bilen. Så jeg ser ikke problemet med å la sivilbefolkningen sende signaler om de ønsker det selv, av forskjellige grunner.

 

 

Jeg liker idéen om å gjøre frekvensene om til et nytt amatørbånd, spesielt i disse dager der 433 MHz og 2,4 GHz er travle frekvenser. Men hva som er beste bruk for båndet er en politisk debatt som må tas med de relevante industriene. Å beholde FM-båndet som et pseudo kringskastingsbånd sammen med DAB er utrolig dårlig bruk av en stor og verdifull blokk som kan brukes til mer spennende ting enn redundant analog radio. Da får vi heller diskutere om å fjerne DAB og gå tilbake til eldre teknologi som tar mer plass.

 

 

FM-nettet tar stor og verdifull plass på VHF-båndet, og med den naturlige teknologiske utviklingen, slik som DAB, så må vi frigi dette båndet til mindre redundante oppgaver. 

 

Hvilke oppgaver?

De kunne samkjørt DAB og FM i mange år, ved å gradvis trappe ned, ved å fjerne kanaler

P1 skulle ha sendt på FM til evig tid, da det er den kanalen som vil sende ut viktig informasjon om det skulle skje noe som befolkningen trenger å vite med en gang og det er den kanalen som har/hadde skilt over hele landet

"Alle" har FM, ikke alle har DAB

 

 

At FM-utfasingen er amputert er det ingen tvil om. Men jeg er egentlig ikke interessert i å diskutere hvorvidt byttet til DAB var riktig. Den diskusjonen kan vi ta i en mer relevant tråd. Poenget mitt er at vi ikke skal ha begge deler, og å demonstrere hvor verdifullt radiospekteret er. Jeg vil også understreke hvor viktig jobben til NKOM er, og det sentraliserte monopolet på spekterallokeringer.

 

Jeg har et annotert PDF-dokument om dere er interessert i å se frekvensene her i Norge.

NFAT.pdf

Lenke til kommentar

Bor du i tjukkeste Oslo er sikkert Dab fint. Men bor du uti distriktene (spesielt i Troms og Finnmark) så får du problemer.

Fiskerne er i harnisk fordi DAB ikke har rekkevidde ute på havet når de er nødt å høre værmeldinger. Det hadde de med FM. Faktisk en sikkerhetsrisiko for fiskere og andre fartøy som trenger informasjon om været.

 

ALT her i landet handler om Oslogryta, så da er det ikke så nøye med alle andre :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

At dei slutta med rikskanalane på fm er den største skandala i norge. Dab virka ikkje bra nok til å vere ei erstatning. Burde ikkje vere noke problem å la private sende rikskanalane på fm, frekvensane er no uansett ledige. Norge prøva å få med andre land på alternativ bruk, men ingen andre vurderer noke so dumt som å slutte å sende på fm

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Bor du i tjukkeste Oslo er sikkert Dab fint. Men bor du uti distriktene (spesielt i Troms og Finnmark) så får du problemer.

Fiskerne er i harnisk fordi DAB ikke har rekkevidde ute på havet når de er nødt å høre værmeldinger. Det hadde de med FM. Faktisk en sikkerhetsrisiko for fiskere og andre fartøy som trenger informasjon om været.

ALT her i landet handler om Oslogryta, så da er det ikke så nøye med alle andre :)

 

Slapp av. DAB er ikke noe fremskritt fra FM her heller.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Poenget med å skru av nettet var å slippe å vedlikeholde et gammelt nettverk av analoge sendere og reflektorer.

Tror nok de fleste som kjører bil eller har dårlig dekning setter pris på litt skurring av og til over å få signal drop-outs hvor man mister alt hvis de får valget. Analoge signaler er mer seige og rekker lengre enn de digitale.

 

Det som har skjedd i praksis er at en har kjørt en rollover til ny teknologi som i mer eller mindre grad i praksis har fungert som en sentraliseringspolitikk p.g.a dekningsproblemer.

Dette er jo direkte feil, et digitalt signal er langt mer robust enn et analogt. Man kan miste over halvparten av informasjonen i et digitalt signal, og fortsatt vite hva som er 1 og 0. Mister du halvparten av et analogt signal skal det godt gjøres å tyde informasjonen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Dette er et pålegg fra USA, de nye missilene til Russerne er så vanskelige å oppdage på radar, at de trenger renere "eter" for radiobølgene. ved å fjerne FM radioen fikk de en bedre overvåkningsbakgrunn,

 

Ikke tilfeldig at Finnmark var først i FM nedstengningen.

 

Har du kilde på dette?

http://www.klassekampen.no/5614/article/item/null/aksjonerer-mot-fauskeradaren

Seriøst? En artikkel fra Klassekampen i 2007 om 35 fredsaktivister som hadde "hørt" om at USA finansierer en lyttestasjon som inngår i et rakettskjold???? Og hvor kommer egentlig FM inn her?

Lenke til kommentar

Her fremstår Norge som unike i verdenssammenheng. Skrot en haug med elektronikk og sørg for å lage masse nytt. Som fungerer litt dårligere enn det gamle. GI blaffen i brukere gi blaffen i miljøet.

 

Men snart er DAB og radio dødt, internett overtar. Dette bare fremskyndet prosessen.

 

Når FM forsvant i Rogaland så skiftet jeg til å bruke mobilen som radio tilkoplet AUX inngang i bilen.

 

Kommer ikke til å kaste bort penger på DAB i hverken bilen eller hjemme.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg hopper glatt over DAB, og er rett på web-radio både i bilen og hjemme når jeg høre noe. (Ikke at det er så veldig ofte da....)

 

Jeg forstår at P&T må ha en streng kontroll på frekvensene! Men i og med at 87.5-108MHz nettopp var i bruk til kringkasting, og iallefall ikke de 10 neste årene kommer til å bli tatt i bruk til noe annet, så synes jeg de skulle latt det være en "grace-period" på 5 år, der folk får bruke det mer eller mindre fritt til slike adaptere og annet, hvis formål jo kun er å lette overgangen bort fra FM.

 

Legg merke til at jeg sier bort fra FM, og ikke til DAB  ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Overskriften er "Slik virker Dab"... Svaret mitt er at det ikke virker. Verken her jeg bor eller oppe på hytta er det dekning. På de 5 timene (en vei) det tar å kjøre mellom heim og hytte er det som hårveksten oppe på mitt hode: delvis dekning. Best dekning i tunneller faktisk.

Her hjemme er det ikke noe problem. Har bare rett og slett sluttet å lytte til radio. På hytta synes jeg at det er litt verre uten radiodekning, for det kunne vært betryggende å fått høre et ferskt værvarsel når man tenkte seg ut på langtur i fjellet. Og før noen tenker at "hvorfor streamer han ikke radio på mobilen?" så kan jeg nevne at jeg har i beste fall en prikk i dekning Edge hjemme og absolutt null dekning på fjellet. Jeg synes det er litt overkill å drasse med seg parabolutstyr om man skal på en langtur i fjellet.

Gjorde en utregning på hvor mye mobildata jeg ville brukt om jeg skulle streame radio mens jeg kjørte bil en normal mnd,- på sidene til Telenor, og svaret var 18,6 GB i måneden. Da er det billigere med et Premium Spotify abb.

Dab er fantastisk når man kommer inn til sentrale strøk. Mange kanaler og god lyd. Jeg vil ha fm tilbake, og er svært misfornøyd med dab slik det ble i praksis. Var positiv til det når man hørte alle fine ord om hvor fantastisk dette kom til å bli.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...