Gå til innhold

ANMELDELSE: Kingdom Come: Deliverance


Anbefalte innlegg

 

 

Et spørsmål, spillte du med eller uten "day 1 patch" ?

 

Dette.

Skulle tro at en patch på 20GB fikser opp i en hel del ting.

 

 

Backet dette da det kom - og betalte vel rett i overkant av 200kr, så satser på at det var verdt det. :)
Den er ikke stor på grunn av mange feilrettelser, men patchen er bygd slik at man må "overlappe" hele spillet for å få den installert. 

 

Dette ser ut til å være et spill man definitivt bør spille på PC. Lange lastetider og dårlig FPS vil ikke være et like stort problem der. Folk på Steam ser ihvertfall ut til å være fornøyd i sine brukeromtaler av spillet.

På steam forumet er det helt klart en del som sliter, oh ytelsen ser ikke ut til å være direkte tilknytta systemet. Noen spiller deg bra med beskjedene pcer andre sliter med monster pcer. (En del med monster pcer er sure fordi dem ikke kan spille på ultra i 4k i 60fps) mens andre med monster pcer sliter selv i 1080.

 

Men dette fikses vel for det meste etter hvert.

 

Jeg skal ikke si noe for fast om seg piller jeg har ikke spilt nok og ca. Halvparten av spilletiden har vært scenematics.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har en del timer i dette spillet nå og jeg respekterer anmelderens vurdering men er uenig. Historien og detaljene er bra, ansiktsanimasjonene varierer fra bra til meh (fortsatt bedre enn siste Mass Effect thought)

Har ikke opplevd en eneste nevneverdig bug selv men kjenner flere som har fått CTD så mistenker at det er noen driver-issues ute og går.

 

Å si at spillet ikke er pent er feil imo, det er vakker natur og generelt pent å se på samt at detaljene på byene og tettstedene er interessante da en vet at dette er basert på historiske steder og bebyggelse.

 

Save-systemet er snodig men unikt (tror ikke jeg har sett noe lignende før). Kan nok føre til en del frustrasjon om en ikke har nok rednings schnaps i sekken.

 

Som sagt, har ikke selv opplevd alle de tekniske feilene og bugsa anmelder sliter med så for min egen del er spillet topp.

Lenke til kommentar

Har ikke opplevd nevneverdige bugs enda, bare vanlige typiske bugs rett etter launch slik det er med så å si alle spill. Eneste er at jeg kan få noe lav fps til tider på ultra, men jeg har bare gtx1060 så jeg burde kanskje redusere noe. 

 

Jeg er over snittet kresen når det kommer til spill, men dette spillet er en rose blant ugress. Det er et bra spill, men hvis man ikke liker den type spill eller hvis man misforstår hva det prøver å gjøre så liker man det ikke, enkelt og greit.

 

Ikke tenk Skyrim, tenk Shenmue. Kingdom Come er en RPG, en dedikert RPG som ikke tar fanger. Så hvis du er en "RPG person" så er dette spillet for deg. Det er gøy å utforske middelalderen.

Lenke til kommentar

Jeg leste denne anmeldelsen først før jeg hadde prøvd spillet. Da tenkte jeg at det var en velbegrunnet anmeldelse. Men, ett eller annet fikk meg til å kjøpe det alikevel - til PC.

 

MEN, etter 16 timer i spillet sliter jeg med å forstå anmelderen. Jeg er uenig i masse av det som står skrevet. Vet nesten ikke hvor jeg skal begynne...Jeg har blitt gammal og sær, og det skal mye til for å låse meg til skjermen. Men dette spillet greide det faktisk. Fantastisk historie også, godt fortalt. Anmelderen mener historien er til å gjespe av. Jeg mener stikk motsatt! Veldig bra så langt. Så, det sier litt om hvor forskjellig man kan oppleve det.

 

Anmelderen slet også med at spillet kræsjet, på PS4. Ikke en eneste kræsj her på 16 timer på PC. Det er nesten unikt for meg ved lansering av et komplekst PC spill. Så motsatt for PC. Dønn stabilt. Har ikke merket til mange av de andre bugsene han nevner heller. Ingen problemer med stiger, ingen problemer med bakker, noen ganger må jeg ta løpefart for å hoppe over ting riktignok, men det er jo slik...

 

Det er to ting som irriterer meg med spillet. Det ene er lagringssystemet. Faen meg håpløst. Dog, koster 2 penger å sove på versthus, så ikke all verden. En saving potion koster 91 penger eller noe sånt. Så like greit å dra til en by og leie et rom for natta. Men... det ER et spill og det burde vært en hard core option i så fall. Det andre jeg ikke liker er å dirke låser. Fy i helvete så klønete.

 

Kampsystemet - tja. Krever mye trening. Litt for vanskelig for meg ennå. Men håper jeg blir bedre snart. Ellers er det veldig tilfredsstillende å jakte i skogen med pil og bue!

 

Fast travel tar tid klager anmelderen på, og animeres. Javisst. Kult - fordi du bruker også av statsene dine på næring og hvile, og kan bli angrepet også. Derfor...

 

Grafikken er vakker. Spiller på Ultra i 1080p på en veldig bra projektor. Blir sugd inn i spillet. Naturen er like fantastisk og spennende nå som da jeg startet. Dette er et av de få spillene hvor jeg føler jeg er DER.

 

Vel vel... smaken er som baken. Men de som liker RPG... vent gjerne på en patch eller to. Kommer en til i løpet av en par uker sies det. Men, ikke glem dette spillet! Det må bare oppleves. Hvis du er av typen som har tid. Det hadde ikke anmelderen her virker det som.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Jeg leste denne anmeldelsen først før jeg hadde prøvd spillet. Da tenkte jeg at det var en velbegrunnet anmeldelse. Men, ett eller annet fikk meg til å kjøpe det alikevel - til PC.

MEN, etter 16 timer i spillet sliter jeg med å forstå anmelderen. Jeg er uenig i masse av det som står skrevet. Vet nesten ikke hvor jeg skal begynne...Jeg har blitt gammal og sær, og det skal mye til for å låse meg til skjermen. Men dette spillet greide det faktisk. Fantastisk historie også, godt fortalt. Anmelderen mener historien er til å gjespe av. Jeg mener stikk motsatt! Veldig bra så langt. Så, det sier litt om hvor forskjellig man kan oppleve det.

Anmelderen slet også med at spillet kræsjet, på PS4. Ikke en eneste kræsj her på 16 timer på PC. Det er nesten unikt for meg ved lansering av et komplekst PC spill. Så motsatt for PC. Dønn stabilt. Har ikke merket til mange av de andre bugsene han nevner heller. Ingen problemer med stiger, ingen problemer med bakker, noen ganger må jeg ta løpefart for å hoppe over ting riktignok, men det er jo slik...

Det er to ting som irriterer meg med spillet. Det ene er lagringssystemet. Faen meg håpløst. Dog, koster 2 penger å sove på versthus, så ikke all verden. En saving potion koster 91 penger eller noe sånt. Så like greit å dra til en by og leie et rom for natta. Men... det ER et spill og det burde vært en hard core option i så fall. Det andre jeg ikke liker er å dirke låser. Fy i helvete så klønete.

Kampsystemet - tja. Krever mye trening. Litt for vanskelig for meg ennå. Men håper jeg blir bedre snart. Ellers er det veldig tilfredsstillende å jakte i skogen med pil og bue!

Fast travel tar tid klager anmelderen på, og animeres. Javisst. Kult - fordi du bruker også av statsene dine på næring og hvile, og kan bli angrepet også. Derfor...

Grafikken er vakker. Spiller på Ultra i 1080p på en veldig bra projektor. Blir sugd inn i spillet. Naturen er like fantastisk og spennende nå som da jeg startet. Dette er et av de få spillene hvor jeg føler jeg er DER.

Vel vel... smaken er som baken. Men de som liker RPG... vent gjerne på en patch eller to. Kommer en til i løpet av en par uker sies det. Men, ikke glem dette spillet! Det må bare oppleves. Hvis du er av typen som har tid. Det hadde ikke anmelderen her virker det som.

Nå som jeg har spilt mer (10 timer) blir jeg også mindre og mindre enig i anmeldelsen.

 

Du vet du kan lage de saviour schnapps sakene selv? Ingridiensene koster bare 10 eller noe sånn eller du kan plukke de selv.

Oppskriften er 2 Bellodonna og 1 nettle.

 

jeg syns også historien er flott så langt, hjelper godt ned veldig godt stemmeskuespill.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Velger å stole på dere her og hopper glatt over dette spillet. Da blir det tild til mer Subnautica.

Ser noen anmeldrere gir 90% men de velger jeg å tro er kjøpt og betalt. Ser også at andre gir det 5 av 10 så spriket er stort. Slåssingen ser helt elendig ut. Nei hadde de gitt dette spillet dark sous slåssing så hadde det nok vært noe :D Men det var vel heller aldri intensjonen at den skulle bli lik

Det at folk gir et spill forskjellig score betyr ikke at noen er kjøpt og betalt! Hva som gjør et spill godt eller dårlig er fullstendig subjektivt. Det finnes ikke objektive kriterier for dette. Mediekritikk er ikke matematikk!

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

Det virker som artikkelforfatteren skulle ønske at dette er et spill de ikke har laget, altså et fantasy spill med urealistiske byer og fiender, magi osv.

Spillet er laget som en simulator, dvs at hverdagslige ting skal være en like viktig faktor som handlingen, småting som å vaske klærna skal ha betydning på hvordan folk oppfatter deg.

 

Føler spillet blir dømt på litt feil kriterie, men alt er jo subjektivt. Tydelig at anmeldere er veldig uenige og at denne anmelderen legger seg i motsatt ende av meningsmålen til de fleste andre.

Er ikke første gang denne anmelderen gjør det heller. Anmelder som regel spill på feil premisser.

 

Men dette er nok et elsk/hat spill, men såpass interessant at det skal testes en gang i fjern fremtid.

 

Jeg tror du burde lese anmeldelsen en gang til ;) Ellers så virker det som om du fortsatt bærer nag til anmelderen fordi han ga Zelda 6 poeng. Så snart du skjønner at spillanmeldelser er helt subjektive så kommer du til å få mye mer glede ut av å lese dem.

 

Utifra hva jeg leser her så virker det som en spill jeg ville kunne like godt. Kanskje til og med et spill jeg ville gitt karakter 8 eller 9 om det var jeg som sto for anmeldelsen. Likevel synes jeg at dette er en god anmeldelse. Hvorfor? Fordi den den er detaljert og beskrivende. Den nevner en masse konkrete ting som anmelderen synes er bra eller dårlig. Jo mer detaljert og beskrivende en anmeldelse er, jo bedre er den, til et visst punkt da det blir for mye. Nå kan det være gøy å lese en masse svevende ord om hvordan anmelderens opplevelse med spillet var, spesielt om det er svevende ord som er godt skrevet. Men det mest nyttige i en spillanmeldelse er konkret informasjon og gjerne mye av den. Noen vil hevde dette er objektiv informasjon, men dette er for det aller meste feil.

 

Hadde jeg anmeldt dette spillet hadde jeg nok vært mindre kritisk til en del av de tingene som nevnes her, enn om jeg anmeldte en AAA spill av den typen det går tretten av dusinet på. Dette fordi jeg er veldig entusiastisk til historiske spill, og til spill som tør å gjøre noe annerledes. Mange vil sikkert synes at det er feil, jeg synes det er helt riktig.

 

Historiske rollespill er definitivt noe det burde vært mer av, jeg kan ikke huske noe slikt siden Darklands og det var i 1992. Det har sikkert kommet noen få som jeg ikke vet om dog. Age of Decadence er kanskje like historisk som Darklands eller mer, siden Darklands også er et fantasy spill. Man skulle ha hatt langt flere historiske spill som foregikk i Romerriket, Kartago, det gamle Kina, det gamle Hellas, hos Aztekerne mm. Det siste Assasin's Creed foregår jo i det gamle Egypt. Men jeg er litt skeptisk til at de skal ha klart å lage en særlig troverdig oldtids sivilisasjon.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

 

Jeg leste denne anmeldelsen først før jeg hadde prøvd spillet. Da tenkte jeg at det var en velbegrunnet anmeldelse. Men, ett eller annet fikk meg til å kjøpe det alikevel - til PC.

MEN, etter 16 timer i spillet sliter jeg med å forstå anmelderen. Jeg er uenig i masse av det som står skrevet. Vet nesten ikke hvor jeg skal begynne...Jeg har blitt gammal og sær, og det skal mye til for å låse meg til skjermen. Men dette spillet greide det faktisk. Fantastisk historie også, godt fortalt. Anmelderen mener historien er til å gjespe av. Jeg mener stikk motsatt! Veldig bra så langt. Så, det sier litt om hvor forskjellig man kan oppleve det.

Anmelderen slet også med at spillet kræsjet, på PS4. Ikke en eneste kræsj her på 16 timer på PC. Det er nesten unikt for meg ved lansering av et komplekst PC spill. Så motsatt for PC. Dønn stabilt. Har ikke merket til mange av de andre bugsene han nevner heller. Ingen problemer med stiger, ingen problemer med bakker, noen ganger må jeg ta løpefart for å hoppe over ting riktignok, men det er jo slik...

Det er to ting som irriterer meg med spillet. Det ene er lagringssystemet. Faen meg håpløst. Dog, koster 2 penger å sove på versthus, så ikke all verden. En saving potion koster 91 penger eller noe sånt. Så like greit å dra til en by og leie et rom for natta. Men... det ER et spill og det burde vært en hard core option i så fall. Det andre jeg ikke liker er å dirke låser. Fy i helvete så klønete.

Kampsystemet - tja. Krever mye trening. Litt for vanskelig for meg ennå. Men håper jeg blir bedre snart. Ellers er det veldig tilfredsstillende å jakte i skogen med pil og bue!

Fast travel tar tid klager anmelderen på, og animeres. Javisst. Kult - fordi du bruker også av statsene dine på næring og hvile, og kan bli angrepet også. Derfor...

Grafikken er vakker. Spiller på Ultra i 1080p på en veldig bra projektor. Blir sugd inn i spillet. Naturen er like fantastisk og spennende nå som da jeg startet. Dette er et av de få spillene hvor jeg føler jeg er DER.

Vel vel... smaken er som baken. Men de som liker RPG... vent gjerne på en patch eller to. Kommer en til i løpet av en par uker sies det. Men, ikke glem dette spillet! Det må bare oppleves. Hvis du er av typen som har tid. Det hadde ikke anmelderen her virker det som.

Nå som jeg har spilt mer (10 timer) blir jeg også mindre og mindre enig i anmeldelsen.

 

Du vet du kan lage de saviour schnapps sakene selv? Ingridiensene koster bare 10 eller noe sånn eller du kan plukke de selv.

Oppskriften er 2 Bellodonna og 1 nettle.

 

jeg syns også historien er flott så langt, hjelper godt ned veldig godt stemmeskuespill.

 

Ja, jeg har greid å lage Saviour Schnapps! Måtte første lære meg å lese for å forstå oppskriften. Hehe. Var en bra ridetur for å finne han duden som kunne lese. Ikke så mange som kunne det på den tiden, visst. :) Han var skeptisk riktignok, skjønte ikke hvorfor jeg trengte det, men men.. Hehe... Og det tok litt tid å lære det også. Var ikke bare å klikke "Learn skill" som i andre spill. Neida, her måtte det leses en tekst, som var vanskelig å forstå fordi jeg ikke var så flink til å lese ennå. Deretter kontrollspørsmål fra læreren om hva jeg hadde lest! Måtte svare riktig og faktisk lese det som stor der. Er skikkelig moro dette spillet. Og lærerikt. 

 

Å lage Schnappsen var også en prosess ja. Måtte lære litt skills av en apoteker, lese noe greier tror det var. Deretter gå inn på "lab'n" og sette i gang. Her måtte oppskriften leses ordentlig, ting som skulle knuses måtte knuses først og ha klar. Ting måtte koke i riktig og i forskjellige lengde, ting måtte blandes oppi på riktig tidspunkt i prosessen osv... alt passet på med et timeglass mens man samtidig blåste med belgen for å holde liv i varmen så det kokte. Men måtte ikke koke for lenge osv... Var et lite minigame i seg selv :)

 

Billig og greit å lage save schnapps selv nå. Det er en logikk i hvordan spillet er bygget opp faktisk. Men man må ha tålmodighet til å gidde. Ingen pointers som viser hvor ting er, man må lete seg fram. Dette spillet holder en svææærte lite i hånda synes jeg. Men mest moro da. 

 

Trodde jeg hadde en bug i en quest. En kar jeg hadde leita lenge etter, mulig mistenkt i en sak. Han lå og sov og nektet å våkne uansett hva jeg prøvde. Holdt på lenge og rope til han, sparke til han. Men han bare ba meg dra til helvete. Men, så var det bare å prøve å dirke kista hans - DET likte han ikke og våknet til ja :D

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Syns anmeldelsen er grundig og bra skrevet, dog jeg er uenig i en del av det som skrives. Virker for meg tydelig at anmelder rett og slett ikke er i spillets målgruppe. Dermed følger det naturlig at en del av kjernemekanikken slaktes. Tenker det er en fordel å velge anmeldere som liker sjangeren, selv om det kanskje vil gjøre anmeldelsene mindre treffende for hvermannsen.

Lenke til kommentar

Jeg er 36 timer inn i dette så langt, og kan si det så enkelt at det er sjeldent jeg blir såpass involvert i litt rollespilling. Ikke hatt det så moro i en åpen verden på mange mange år. Sist var vel antageligvis Skyrim. Innlevelsen er total foreløpig. 

 

Rollespiller så langt det lar seg gjøre, og bruker systemene og mekanikkene man har til rådighet her til fulle. Ikkeno stressing og unødvendige snarveier. Tar meg god tid, utforsker og blir kjent med alt. Verdenen de har bygd her er jo helt rå. Mange av områdene, da spesielt granskogene er jo tilnærmet fotorealistisk. Helt kung.. Alt er bygd så virkelighetsnært at navigering og gjenkjenning ikke er noe problem. Løv it.

Jeg spiller i 2560x1440 på modifisert Ultra og har 60+ fps hele tiden. Ligger å lurer rundt 75fps, men har ikke sjans til å komme opp til 120 eller 144 som Predator-skjermen gjerne vil. Men det er helt greit her, det kjennes smooth ut og ser helt utrolig ut for å si det mildt. Ikke kommet over så mange bugs enda egentlig og har ikke hatt noen kræsjer. Kunne ikke spille i borderless vel og merke, fordi cutscenes fikk lav fps - men det ordnet seg i fullscreen. Skal jeg sammenligne med Skyrim når det kom ut rent bug-messig er jo dette en feilfri opplevelse lol, men noe småtteri har det vært her og der, særlig med NPCs ute i naturen.

Om jeg skulle klasket en karakter på dette akkurat nå hadde det blitt en veldig sterk 9/10.

Har egentlig lyst til å si 10/10, men må vel vente å se hva som skjer videre. Så hver sin smak da kan du si.

Mange timer igjen. Mulig det blir full innertier til slutt.

Endret av SkyMarshall
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Dette spillet er ett friskt pust og jeg har kost meg de 15 timene jeg har spilt. Ett interessant narrativ er på plass, spillet har en herlig atmosfære for utforskning og grafikken er kanskje det beste man finner i moderne spill idag. Her har de tydelig brukt mye tid for å få til nogenlunde bra farge gradering, som er langt mer naturtro enn noe annet spill i dag. Hyper realisme er vi langt ifra, men dette ser veldig naturtro og cinematisk ut sammenligna med alt annet av gaming. Bare synd de måtte nedgradere assets og lyseffekter litt sammenligna med tidligere builds.

Lenke til kommentar

Dette høres veldig bra ut! Jeg gleder meg veldig til å prøve dette og Subnautica. Veldig god grafikk, avansert rollespill mekanikk og historisk realisme. Det høres definitivt ut som noe jeg vil ha glede av. Det høres også lovende ut at stemmeskuespillet skal være bra, altfor mange spill har fortsatt dårlig stemmeskuespill. Det er mye bedre å holde seg til tekst man kan lese om man ikke har råd til noen gode stemmeskuespillere.

Lenke til kommentar

 

Den virkelige grunnen for hvorfor Andreas gir spillet 5/10 er at det ikke er nok "diversity" i den. Dere må huske hvor Andreas kommer fra :)

 

Spillet er 9/10 til tross for bugsene.

Hva mener du?

 

Mener å huske det var en del gråt og tenners gnissel for et par år siden over at spillet skulle tvinge deg til å spille som en hvit mann, mulig det er dette han tenker på. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...