Gå til innhold

dårlig økonomi og sunn mat som bygger muskler


Anbefalte innlegg

hei. 

tenkte å skjerpe meg økonomisk og dager med biff og dyre gains er over.

jeg lurer på om folk har tips som gjør det lettere å holde kontroll og hjelp til å komme inn i faste matrutiiner. Trenger hjelp til en handleliste som er billig og bra. 

hovedsaklig mat, andre sparetips hjelper også

 

budsjettet er på rundt 50-60 kr dagen ca? usikker på hva som er vanlig. er 80 kilo og trener 3-4 ganger i uken.  fulltid har proteinpulver og pwo til vanlig, men lurer på om jeg klarer meg med en billig og god pwo (tips?) og  vanlig næring

det jeg har tenkt til nå er: 

 

1. spise sunt og billig, lage en handleliste med grei variasjon.  helst noenlunde pris på varene. 

jeg har Rema 1000, coop prix og kiwi i nærheten. det er ofte 50% så jeg får gjerne tak i kylling.

 

 

2. lage store porsjoner og matpakker overalt hvor jeg går. 

 

3. alltid dusje på treningssenter. 

 

4. ris, havregryn, spagetti, brød og billig pålegg?  er ikke fan av tunfisk desverre

Endret av dan992
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Frokost:

 

Grovbrød 100% grovhet

 

Bremykt

Tunfisk i olje - Lær deg å like det ^^, svært billig og næringsrik mat

Smøreost

Peanøttsmør - Litt mye fett, men også mye protein. Gir mye energi til trening, samtidig vegetar.

Svinestek av bog eller skinke, skjært i skiver til pålegg. Ikke kjøp med bein/knoke. Kraft kan fryses og brukes til saus.

Stekte egg

 

 

 

Middag:

 

Protein: Torsk/sei i blokk, kyllingbrystfilét, ytre/indrefilét eller koteletter av svin. Også bønner og kikerter kan brukes i gryter, noe av det mest næringsrike du får tak i.

 

Karbohydrat: Potet, ris eller pasta

 

Grønnsaker: Frossen rosenkål/erter/aspargesbønner, løk, hvitløk, gulrøtter

 

Fett: Saus, stekesmør/sjy. Fetaost til tomatbasérte retter, svært smaksrikt og sunt.

 

 

Jeg tror det viktigste er balansen. Ikke for mye karbohydrat, men må ha dét også, for å holde ut. Og styr unna kvernede produkter, mye næringsfattig der, mye fett og salt. Så som pølser, karbonader, leverpostei og lignende.

 

Melk er noe jeg må styre unna, føler jeg blir sjuk av det.

 

Kan spise banan, pære og annen frukt innimellom for å holde forbrenning og blodsukker stabilt. Gulrøtter er bra snacks.

 

Må drikke vann for å holde væskebalansen i orden, og også for psykens helse. Jeg koker og romtemperérer vannet før jeg lagrer (på glassflaske)/drikker det, smaker bedre og mer nøytralt.

 

Jeg er på en (selvoppfunnet) diett nå hvor jeg nesten utelukkende spiser kun kokt rosenkål og ovnsbakte koteletter, i hvert fall i ukedagene ^^ Tar en brødskive til frokost.

Lenke til kommentar

hei. 

tenkte å skjerpe meg økonomisk og dager med biff og dyre gains er over.

jeg lurer på om folk har tips som gjør det lettere å holde kontroll og hjelp til å komme inn i faste matrutiiner. Trenger hjelp til en handleliste som er billig og bra. 

hovedsaklig mat, andre sparetips hjelper også

 

budsjettet er på rundt 50-60 kr dagen ca? usikker på hva som er vanlig. er 80 kilo og trener 3-4 ganger i uken.  fulltid har proteinpulver og pwo til vanlig, men lurer på om jeg klarer meg med en billig og god pwo (tips?) og  vanlig næring

det jeg har tenkt til nå er: 

 

1. spise sunt og billig, lage en handleliste med grei variasjon.  helst noenlunde pris på varene. 

jeg har Rema 1000, coop prix og kiwi i nærheten. det er ofte 50% så jeg får gjerne tak i kylling.

 

 

2. lage store porsjoner og matpakker overalt hvor jeg går. 

 

3. alltid dusje på treningssenter. 

 

4. ris, havregryn, spagetti, brød og billig pålegg?  er ikke fan av tunfisk desverre

 

prior kylling/kalkun pålegg er billig, ris får du på utlendingsbutikken.

 

Kjøp nudler osv på asia butikken.

 

Rema sin billigkneip er mye bedre enn først price og lignende.

 

Rema sitt sensitive color vaskemiddel slo Omo.

 

50-60 kroner om dagen er det lett å leve med, trenger ikke spise dårlig da.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hos min lokale Kiwi selger de et produkt, Jasminris, tror det er 5 kilos-sekker, til 25 kroner per sekk. Har ikke funnet noe billigere tilbud enn dét på ris. Den er god også. -Ikke- forhåndsskyll. Masse vann, fosskok til mør, hell over i sil, fyll kjelen 3/4 full med vann, skyll over risen én gang, rist risen i silen. Har aldri klart å lage bedre ris.

 

Nudler er dårlig mat. Mye fett (i oljen som er med), salt, karbohydrat og lite næring. Hvis du koker 200 gram rosenkål ved siden av, så kan det vel gå. Jeg ville heller stekt en kotelett i panna med litt smør og rosenkål ved siden av ^^,

Endret av Taurean
  • Liker 2
Lenke til kommentar

budsjettet er på rundt 50-60 kr dagen.

 

Du burde heller tenke ukentlig, om du ikke gjør det. Å kjøpe sunn mat, lage mat osv er en vane man har eller ikke. Kjøp inn sunn mat et par ganger i uken, det holder.

 

Å spise kylling er neppe et sunt valg, ei heller særlig mannlig. Spis heller lam og vilt og begrens inntaket av kjøtt, erstatt heller det med fisk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

budsjettet er på rundt 50-60 kr dagen.

Du burde heller tenke ukentlig, om du ikke gjør det. Å kjøpe sunn mat, lage mat osv er en vane man har eller ikke. Kjøp inn sunn mat et par ganger i uken, det holder.

 

Å spise kylling er neppe et sunt valg, ei heller særlig mannlig. Spis heller lam og vilt og begrens inntaket av kjøtt, erstatt heller det med fisk.

Jøss. På hvilken måte er ikke kylling 'mannlig'? Og det å foreslå lam og vilt, to kjøttvarer med kanskje de høyeste kiloprisene, er mildt sagt underlig.

Lenke til kommentar

Jeg vet i hvert fall at hamburgerrygg-pålegg er utkokte grisedeler tilsatt svineprotein. Hvis du legger det på pizzaen, så vil det bli en utrolig seig skosåle av et pålegg som er umulig å tygge.

 

Jeg anbefaler heller å kjøpe en hel skinkestek og steike den. Da får du -rent- kjøtt!

 

Og ja, "mannlig" ^^, lol! Men kjøp kylling-brystfilét- .. ikke helstekt kylling. Mye salt i marinaden, og det blir så mye bein til overs, man kaster jo omtrent halve kyllingen, om ikke mer, så da kan du doble prisen. Man ender omtrent opp på prisen til brysfilét likevel.

 

En annen ting jeg merker når jeg spiser sånn helstekt kylling er at jeg blir helt nummen i musklene og søvnig. Det er vel all steroiden og medisinene de har i fóret.

Endret av Taurean
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kokt skinke og andre slike pålegg er utkokte grisedeler tilsatt svineprotein. Hvis du legger det på pizzaen, så vil det bli en utrolig seig skosåle av et pålegg som er umulig å tygge.

 

Og ja, "mannlig" ^^, lol! Men kjøp kylling-brystfilét- .. ikke helstekt kylling. Mye salt i marinaden, og det blir så mye bein til overs, man kaster jo omtrent halve kyllingen, om ikke mer, så da kan du doble prisen. Man ender omtrent opp på prisen til brysfilét likevel.

 

En annen ting jeg merker når jeg spiser sånn helstekt kylling er at jeg blir helt nummen i musklene og søvnig. Det er vel all steroiden og medisinene de har i fóret.

Kokt skinke blir *ikke tilsatt* svineprotein, man koster ikke halve kyllingen for å doble prisen - forbrukerne ønsker ikke å bruke resten av kyllingen. Det eneste som det lar seg gjøre er hønsesuppe (pga kvaliteten) og det ble forsøkt å reklamert for det i en periode (pga effektiv ressursbruk). Norsk husdyrproduksjon bruker ikke hormoner og antibiotika er en sjeldenhet, i andre EU-land hvor vi importerer kjøtt kan det være noe mer rester av antibiotika. 

 

Dette er nok ikke det som gjør deg nummen i musklene engang, all mat inneholder hormoner. Det er tross alt det som gir vekst. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hmm, jeg ser jeg tok feil angående kokt skinke! Det var hamburgerrygg jeg tenkte på. Så endrer jeg posten min.

 

Mange flere jeg har spurt om det som sier det samme, blir døsig og nummen i kroppen etter å ha spist en sånn kylling. Så noe må det være.

 

Jøss ^^ Hvordan foreslår du at man spiser 50% kyllingbein? ^^ Tja .. man -kan- jo gjøre som Hellstrøm, hvis man har en sterk nok blender (og mage):

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Proteinpulver er bortkastede penger medmindre du ikke gidder bruke tid på å lage mat selv. 

De aller fleste i Norge spiser langt mer proteiner enn de trenger i løpet av en dag. 

 

Hvis du er så opptatt at du må drasse med deg en proteinshake istedenfor å spise litt mat er det sikkert helt greit, men det er bedre og sunnere å ta seg tid til å spise skikkelig mat istedenfor.

 

De fleste proteinpulver er vel laget av melkeproteiner så du får sikker samme effekten av å drikke et glass melk eller to.

Lenke til kommentar

Kan jeg spørre hvor du har hørt at dem tilsetter proteiner i hamburgerrygg ? (Det skulle ha kommet fram av næringsdeklarasjonen.)

 

http://www.gilde.no/produktkatalog/palegg/original-hamburgerrygg1/

Har lest det i visse artikler som jeg ikke finner igjen. Og av egen erfaring. Prøv å skjær den i terninger og legg på pizzaen, den blir som en forferdelig (tynn) skosåle som er umulig å tygge. Etter den erfaringen så kjøper jeg ikke produktet mer etter å ha spist det som pålegg i mange år, god tro om at det var -renskåret- svinekjøtt.

 

Jeg husker ikke hvilken påleggstype det gjaldt, men har også lest at det var en type skinke, om det var røkt, kokt, eller hamburgerrygg, at den bestod av "sammenfusede" deler av svin. Hva enn det betyr, vet jeg ikke, men det hørtes forferdelig uappetittelig ut. Så jeg kjøper ikke sånn søppelpålegg lenger. Ekstremt dyrt er det også.

 

Salami, som inneholder 50% mettet fett, koster nærmere 200 kr/kilo, og de dyrere typene opp mot 300! Kan ikke fatte hvordan de forsvarer en så høy pris for et så usunt pålegg.

 

Kjøp heller en skinkesteik, billigere, renere og bedre kvalitet!

Endret av Taurean
Lenke til kommentar
  • 7 måneder senere...

Unnskyld meg men kyllingbryst er så tørt at jeg ikke klarer svelge det. Kjøper en grillet kylling for 40-60 kroner og spiser alt kjøttet utenom bryst, vel jeg tvinger i meg litt bryst også og så kaster jeg resten, billigere enn å betale 159 kroner kiloen for bare lår eller vinger, som ser ut som de er kokt i stedet for grillet.

 

Skinnet på grillet kylling er høydepunktet. Må ha på litt salt men :)

Endret av 8DX8QO0Y
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...