Gå til innhold

Bruke bilbelte men vill ikke


Cola-elsker

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Vil gjærne slippe å bruke det. Men får bot pga det. Tips til å ungå bilbelte uten bot

 

 

Jeg rakk den siste epoken da  biler uten setebelter bak var standard. 

 

Alle biler, i hvert fall fra rundt 2000, er bygget rundt at fører+ passasjerer bruker bilbelte. Ja, det kan tenkes at bilbelter kan gi blåmerker ved en kollisjon. Uten bruk av bilbelte kan føre til at skadene blir langt mer alvorlige.

 

Å unngå bot ved å ikke bruke bilbelte er ikke det om burde være faren, men å unngå langt verre skader.

 

Se også denne:

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Nei, kroppsvekten din er fortsatt 60kg.

Massen er fortsatt 60 kg, men kraften i kollisjonen tilsvarer tyngden av 3500 kg.
Ja, rett skal være rett - vet jo at det er massen, men brukte samme ord som den jeg svarte.

Var det jeg mente, takk for oppryddingen i begrepet.

Endret av LabWeiler
Lenke til kommentar

 

uanset man kan få blåmerker av bilbelte

Ja, så fryktelig. Å dø på grunn av manglende bilbeltebruk er ikke like alvorlig som et blåmerke.

 

Du er nødt til å tulle?

 

 

Jeg tror faktisk ikke han tuller...

 

Men å dø er nå en ting. Da er man liksom "ferdig".

 

Et annet og egentlig verre resultat er å ende opp som grønnsak i en rullestol resten av livet. 

Endret av Valotunk
Lenke til kommentar

Når det kommer til skader bilbelte kan gi så var jeg og kompisen min ganske møre i kroppen etter den bråstoppen i grana jeg nevnte tidligere.

Da vi klatra ut av vraket hadde jeg en meget øm overkropp, blåmerker på armene og ei vond skulder i tillegg til en nakke som ikke var helt medgjørlig de neste dagene, kompisen min som kjørte hadde blåmerker både på leggene etter pedalene og armene etter rattet i tillegg til vondt i overkroppen etter beltet, men vi klatra ut av vraket selv.

Vi måtte faktisk klatre fordi selv om bilen hadde stoppa hadde campingvogna ikke det, den torpederte bilen bakfra og kasta den en runde rundt så den landa på sida med førerdøra opp.

Jeg var glad kompisen min også brukte bilbelte for hadde han ikke gjort det hadde han falt på meg som nå satt nederst, sikkert kjempepraktisk om vi begge i tillegg var bevistløse på grunn av det ublide møte med frontruta og annet inventar i bilen.

Men som sagt vi klatra ut for egen maskin relativt uskadd.

Jeg vet hva jeg ville foretrekke av noen blåmerker eller alternativet.

 

Og når det dreier seg om å holde seg fast, så greide ikke bøttelyktene i støtfangeren å holde seg fast da bilen traff treet, de fortsatte videre fremover med bare festene som satt igjen i fangeren etter dem.

Du skal være bra optimist om du tror du kunne holdt deg fast i en sånn smell selv ved lusne 60 km/t.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg ville heller vært dau enn grønnsak. 

 

Grønnsaker er dyre i drift. Ingen vet jo hvor mye aktivitet det er foregår i topplokket på enkelte av dem uansett. Dette åpnet opp til en helt annen debatt, nemlig aktiv dødshjelp. Ikke bare det, men ofte krever grønnsaker tilsyn 24/7 - det koster staten et millionbeløp i året og tar helsepersonell fra folk som virkelig fortjener det, dem som har jobba i et halvt århundre og som er på eldresenter. 

 

At VI som samfunn skal betale for at folk er noen egoistiske brødhoder av dumpapper - er et etisk dilemma. Sånn sett er disse bøtene med på å finansiere litt av denne dumheten. Så at man får 1500 kr i bot (?) for å ikke bruke bilbelte? Man kunne pent gjort denne brødskalle-skatten enda høyere. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9

Du skulle prøve å jobbe i et oljeselskap.

 

- ikke lov å gå med kaffekopp i hånda

- påbudt å holde i rekkverket i trappa

- påbudt å rygge inn på p-plassene

 

...bare for å nevne noe.

Lenke til kommentar

 

- påbudt å rygge inn på p-plassene

Hvorfor i alle dager?

 

 

Det gir best oversikt, både når du skal inn og ut av p-plassen. Jeg ryggerparkerer alltid av den grunn. Så ser det voldsomt bra ut, det ser fint ut når alle har parkert med ræva inn. Omdømme til bedriften utad styrkes. Det gir inntrykk av struktur og orden. 

Lenke til kommentar

Når det kommer til skader bilbelte kan gi så var jeg og kompisen min ganske møre i kroppen etter den bråstoppen i grana jeg nevnte tidligere.

Da vi klatra ut av vraket hadde jeg en meget øm overkropp, blåmerker på armene og ei vond skulder i tillegg til en nakke som ikke var helt medgjørlig de neste dagene, kompisen min som kjørte hadde blåmerker både på leggene etter pedalene og armene etter rattet i tillegg til vondt i overkroppen etter beltet, men vi klatra ut av vraket selv.

Vi måtte faktisk klatre fordi selv om bilen hadde stoppa hadde campingvogna ikke det, den torpederte bilen bakfra og kasta den en runde rundt så den landa på sida med førerdøra opp.

Jeg var glad kompisen min også brukte bilbelte for hadde han ikke gjort det hadde han falt på meg som nå satt nederst, sikkert kjempepraktisk om vi begge i tillegg var bevistløse på grunn av det ublide møte med frontruta og annet inventar i bilen.

Men som sagt vi klatra ut for egen maskin relativt uskadd.

Jeg vet hva jeg ville foretrekke av noen blåmerker eller alternativet.

 

Og når det dreier seg om å holde seg fast, så greide ikke bøttelyktene i støtfangeren å holde seg fast da bilen traff treet, de fortsatte videre fremover med bare festene som satt igjen i fangeren etter dem.

Du skal være bra optimist om du tror du kunne holdt deg fast i en sånn smell selv ved lusne 60 km/t.

Jeg krasjet i 90km/t en gang - via en bil på skrå og ut i et skogholt. Bilen kom seg 50-60 meter inn i skogholtet før den traff et tykt nok tre til p stoppe den. Alt av hjul og understell var revet av på stubber og hull underveis i skogen og lå strødd flere meter fra bilen. Det samme gjorde innhold fra bagasjerommet (aner ikke hvordan). Heldigvis utløste airbagen seg ut når jeg traff den andre bilen så jeg var beskyttet (og blind) på turen gjennom skogen. Da jeg kom til og fikk sparket ut en dør hadde jeg ikke en skramme. Tør ikke tenke på hvordan det hadde gått uten belte, deler av meg hadde antagelig ligget i skogen ennå.
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...