Gå til innhold

Norge har fremdeles verdens raskeste mobile bredbånd


Anbefalte innlegg

Jeg ser for meg at det om noen år ikke vil være størrelsen på datapakker, men hastighet, som vil bestemme prisen på abonnementet.

 

Det er ikke veldig mange år siden man hadde datapakker også på ADSL, og jeg som jobber i bransjen ser jo hvordan utviklingen går. Datapakkene blir større og større, og det naturlige er at det ender opp med fri bruk.

 

Problemet til operatørene er todelt.:

Om alle får fri bruk er faren for at mobilnettene kneler absolutt til stede.

Og om fri bruk blir bransjestandarden så vil mange operatører slite med bunnlinja i regnskapet. Noen operatører er allerede i ferd med å posisjonere seg i forhold til den realiteten.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ekstrembrukere med 15GB??? Hva kaller du meg og kona da, som i perioder bruker tilsammen 120GB?

 

I 2013 var gjennomsnitttlig databruk på 3,2 GB/mnd

Dere er i høyeste grad ekstrem-brukere dere. Uten å ha sett statistikk nå nylig vil jeg påstå at minst 99% bruker under 15gb i mnd. Som regel en god del under.

 

Edit, glem alt jeg har sagt. Leste feil. Trodde det gjaldt mobil-abonnement og ikke mobilt bredbånd.

 

Fort gjort, hehe. Da er det klart noe heelt annet!

Endret av Comma Chameleon
Lenke til kommentar

 

 

 

Jeg ser for meg at det om noen år ikke vil være størrelsen på datapakker, men hastighet, som vil bestemme prisen på abonnementet.

 

Det er ikke veldig mange år siden man hadde datapakker også på ADSL, og jeg som jobber i bransjen ser jo hvordan utviklingen går.

Datapakkene blir større og større, og det naturlige er at det ender opp med fri bruk.

 

Problemet til operatørene er todelt...:

Om alle får fri bruk er faren for at mobilnettene kneler absolutt til stede.

Og om fri bruk blir bransjestandarden så vil mange operatører slite med bunnlinja i regnskapet.

Noen operatører er allerede i ferd med å posisjonere seg i forhold til den realiteten.

 

 

 

- Det var det jeg nevnte i innlegget mitt også.

Ikke bare i denne tråden, men også i andre lignende tråder som tar for seg dette tema/denne problemstillingen.

 

For å sette ting litt på spissen...

Rent teoretisk sett så er det snakk om "24GB/24GB"=48GB totalt per måned med en Hastighet på "64kb/s/64kb/s", da altså med regnet "Headroom" som er en takhøyde som ikke kan nås ved den valgte hastigheten.

Det går greit nok siden mange tilbyr "Data-Kvote" på 50GB i dag.

 

Problemet oppstår når man tar Hastighetsøkningen i betraktning.

 

F.eks. ifølge TEK sin "Mobil-Abonnement"-kalkulator så har samtlige abonnementer, med noen unntak, 100Mb/s i oppleved hastighet.

Da snakker vi om "38TB/38TB"=76TB totalt per måned med en Hastighet på "100Mb/s/100Mb/s", da altså med regnet "Headroom" som er en takhøyde som ikke kan nås ved den valgte hastigheten.

Og en slik "Data-Kvote" blir nok høyst sannsynlig ikke tilgjengelig med det første.

 

-----

 

For som du sier...

Først og fremst så vil det knele dagens infrastruktur, særlig om man ganger dette beløpet med antallet forbrukere.

Og ikke minst at det blir umåtelig dyrt for tilbyderne, som igjen går ut over forbrukerne for at tilbyderne selv ikke skal gå i tap.

 

Så som du sier...

Det gir mer mening å tenke motsatt.

Der "Hastighet" blir regulert i forhold til ønsket "Data-Kvote".

Noen opplever allerede at "Hastigheten" blir strupet som følge av dårlig "Signal"/"Dekning".

Så i slike til feller passer mindre "Data-Kvoter", men generelt sett så er slike "Data-Kvoter" ubrukelige om en da ikke bruker Mobilen bare en sjelden gang.

 

-----

 

Det kan jo for såvidt også argumenteres med at folk i dag har ganske rask Internet-Connection hjemme, så da trenger man jo strengt tatt ikke så fryktelig stor "Data-Kvote" til Mobilen.

Med mindre man ofte er på farten, og/eller at Internet-Connection hjemme ikke akkurat er til å skryte av når det kommer til "Hastighet".

 

Det er litt ironisk at noen som sitter med "Høyhastighet-Internet" hjemme på "Datamaskinen" velger heller å surfe på Mobilen.

 

"Different strokes for different folks", som det heter på fint...

Endret av BizzyX78
Lenke til kommentar

 

tja. hundretusener som ikke har bredbånd. Mange som fortsatt må ha fasttelefon pga dårlig dekning. Norge ligger langt etter mange land.

Å ha raskt 4g nett med datakvoter til blodpris, hjelper lite. Selv har jeg raskt 4g nett her jeg bor, med en adsl linje påå 800kbps, som ofte er nede. Fiber kan vi glemme. ingen som vil legge det på landsbygda. Sånt skjer kun i sverige. Å bruke 4g nettet er for dyrt.

jada har 4g nett fra telia til 600kr mnd. i Nordmarka Oslo og få ikke mer en 1mbit på kvell som håll ofte ikke for å streame Netflix... Oslo ...har vurdert andre men jeg treng d 200gb i mnd og d er bare Telia som har ...og ikke kan levere d va di si

 

Talkmore har like store pakker for mobilt bredbånd, og kan være MYE billigere enn Telia på overforbruk. 

Lenke til kommentar

tja. hundretusener som ikke har bredbånd. Mange som fortsatt må ha fasttelefon pga dårlig dekning. Norge ligger langt etter mange land.

Å ha raskt 4g nett med datakvoter til blodpris, hjelper lite. Selv har jeg raskt 4g nett her jeg bor, med en adsl linje påå 800kbps, som ofte er nede. Fiber kan vi glemme. ingen som vil legge det på landsbygda. Sånt skjer kun i sverige. Å bruke 4g nettet er for dyrt.

 

Samme ordning her, har gitt opp ADSL har nå 4G antenne på taket og 200gb abonnement til Telia.

Lenke til kommentar

Alltid morsomt å se folk som bor utafor klage på linjen sin. Ingenting stopper dere fra å flytte. Hvis dere vil at de legger fiber til dere i stedet - pung ut. Mange som har betalt alt fra 10 000 til 100 000 i etablering for fiber.

 

Når jeg flytta så var fiber prioritet Nr 1, ikke snakk om å sitte på mobilt bredbånd eller noe shitty ADSL.

 

Neste gang jeg flytter, så er fiber først på lista, så enten så flytter man eller så punger man ut, enkelt å greit. Å gå sammen flere er også en mulighet, men man må være en del husstander skal det være interessant å bygge ut.

Endret av Simkin
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Hastighet, dekning eller andre tjenester. Betal et beløp for XX-mbps eller betal et annet beløp for YY-mbps. Folk generelt bruker såpass lite så alt utenom ekstrembrukere (feks 15gb+ i mnd) blir nok å ende på samme pris til slutt. Er ingen grunn til å skille på 1gb bruk og 5gb bruk i mnd. 

 

Så det du foreslår er i prinsippet å drive med det motsatte av nettnøytralitet? "Dekning og andre tjenester", så man skal måtte betale ekstra for bedre dekning? Helt hårreisende ide. 

Lenke til kommentar

På telefonen min står det at databruk via wifi er på ca. 100 GB per måned. Dataforbruket via 4G er mindre enn en tiendedel av dette. Med andre ord er datapakkene så små at de begrenser bruken. Da er hastighet i 4G-nettet irrelevant. Som andre i tråden påpeker så håper jeg at 2018 blir året da datapakkene vokser betraktelig i størrelse, ala 100, 200 og 500 GB datapakker.

 

100 GB per måned via Wifi? Går du med telefonen montert på stang foran ansiktet? Er telefonen din limt fast til håndflaten? Unnskyld at jeg spør, men jeg har aldri begrenset bruken min og er kun tilkoblet Wifi hjemme og allikevel sliter jeg med å bruke mer enn 20 GB data. Hva i allverden bruker du telefonen til for å få til det forbruket der?

Lenke til kommentar

Hvilken hastighet snakker vi om?

 

Her jeg bor er det eneste jeg kan velge, Get. Ingen andre leverer hit. Selv om jeg bor i Oslo (utkanten, men fortsatt innen Sone 1). De har ingen avtaler jeg vil si er rimelige. Alt er dyrt og jeg vil påstå overpriset. I tillegg til at jeg synes de leverer noe ustabilt.  At billigste er på 599 for 35/10 er latterlig. Slike hastigheter er gammeldags og burde koste en hundrelapp.

 

 

Link

8qEtAxU.png

Endret av Comma Chameleon
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...