Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Har utleier rett til å ta seg inn på soverom mens jeg er bortreist?


--Andreas--

Anbefalte innlegg

Hei

 

Vi er tre studenter som leier en hybelleilighet av en privat person.

 

Case nummer 1

Jeg har en case med en uteleier som forlanger å "inspisere" fellesområder og soverom i juleferien mens vi er bortreist. Naturligvis skal utleier få lov til å gjøre tilsyn av leiligheten men jeg ønsket å være tilstede mens det blir gjort tilsyn på soverom, der jeg har veldig mye personlige eiendeler, slik at jeg kan verifisere at det eneste som blir gjort er å undersøke leilighetens tilstand. Utleier finner seg ikke i at jeg krever å være tilstede og mener han har rett til å utføre tilsyn så lenge han har sagt fra på forhånd. Han påstår at å ha inspeksjon mens vi er borte gjør det mindre belastende for oss, men jeg har sagt mine preferanser og da bør det ikke være noe problem å planlegge annen dato. 

 

Case nummer to
En sprekk i flisene i dusjhjørnet gjør at vi ikke kan bruke dusjen. (Vi har forøvrig alle medlemskap hos samskipnadens treningsenter og kan dusje der) Det har kommet vann nedi gulvet mellom flisene og dette må må tørke før det kan utføres arbeid. Det er ikke noe vi har gjort som har ført til skade. Dette er kun alminnelig slitasje. Utleier sier at han må vente på (helt seriøst) at moren skal komme å gi han praktiske instruksjoner om hva som skal gjøres. Det er snakk om å tette igjen med akrylmasse for å sørge for at det blir tett. Dette er ikke vanskelig men jeg gikk med på å la han vente på moren. Nå har det snart gått en uke, noe han påstår er "innen helt normale, akseptable tider" og jeg foreslo avslag i månedsleie siden en dusj er en veldig vesentlig del av leiligheten og vi får ikke det vi betaler for. Dette er også noe han ikke finner seg i, og påstår selv at han ikke ønsker å starte å legge nytt gulv, som er belastende for oss som bor der. Han sier han har rett til å leie firma for å legge nytt gulv hvis han vil, men gjengjeldes er dette også noe vi kan kreve at han gjør. 

Han kaller mine krav for "helt urimelige" og jeg mener dette ikke er innenfor lovlige rammer
Noen som har noen tips?

 

Mvh Andreas

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Betyr det at --Andreas-- kan gi utleier varsel tilsvarende på forholdet med ubrukelig dusj?

 

Ellers er det jo aldri bra når tonen blir sånn den ser ut til å ha blitt mellom denne utleier og --Andreas--. Det kan jo hende at det er innen det normale at noen få dager uten dusj kan gå. Men det er jo ikke særlig bekvemmelig. Uansett så burde vel utleier forsøke å være grei å legge til rette for at leietakere kan få anledning til å vaske seg et eller annet sted, men på kort basis?

 

Det kan jo hende at dere ikke er likt, og at han forsøker å få skiftet dere ut?

 

Hvordan er leiemarkedet nå, er det så vanskelig å finne et bedre sted å leie?

Endret av G
Lenke til kommentar

Uten dusj, mener jeg at at man skal få hele husleien refundert.. Det er jo såppass stor mangel at man egentlig ikke kan bo der..

Det må nok vurderes etter rimelige forhold som blant annet andre dusjemuligheter, noe Andreas har på treningssenteret. Personlig mener jeg det kvalifiserer for en avkorting mindre enn medlemsavgiften til treningssenteret. Utleier kunne potensielt betalt hele treningsavgiften til Andreas, men da får også Andreas med en hel del mer enn bare dusjing for den prisen. Derfor mener jeg avkortingen bør være mindre enn treningsavgiften. En skjerpende omstendighet er at dusjen muligens er langt unna og ikke tilgjengelig hele døgnet. En avkorting tilsvarende hele treningsavgiften er dermed kanskje mer rettferdig.

 

Jeg antar dette er en forbigående situasjon. Huseier bør utbedre mangelen innen rimelig tid.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Utleier har definitivt ikke rett til å gå inn i leiligheten for å "inspisere." Utleier tar betalt for at du har ekslusiv bruksrett av boligen.

 

Du kan nekte dersom "inspiseringen" ikke er for å utbedre feil og mangler, eller for å gjøre vedlikehold. Det skal uansett avtales i forkant, men du kan f.eks. ikke nekte utleier å ta seg inn for å stenge en stoppekran. 

 

Enig med Simen1, dere bør alle kreve minimum medlemskapet på treningssenteret i reduksjon på leien, og mer enn det dersom det andre forbud enn å dusje som gjelder på badet. 

 

Å vente på at et bad skal tørke under flisene kan ta månedsvis: Be utleier utbedre hele gulvet med en gang, eller gjør en midlertidig reparasjon som begrenser skadeomfanget (som du skriver: silikon i sprekk).

Lenke til kommentar

299+- noen hundrelapper i avslag for å ikke ha dusj? Hjelpes.... Om jeg hadde måtte brukt 1 time mer av livet mitt hver dag bare for å få dusjet hadde jeg sett på dette som en så drastisk mangel at jeg hadde sagt opp. TS nevner ingenting om avstand til treningsenteret, men det burde uansett være irrelevant. Hva om TS ikke liker å dusje rundt andre, har en tett timeplan, eller faktisk ikke hadde hatt et treningsmedlemskap? 

  • Liker 6
Lenke til kommentar

 

Uten dusj, mener jeg at at man skal få hele husleien refundert.. Det er jo såppass stor mangel at man egentlig ikke kan bo der..

Det må nok vurderes etter rimelige forhold som blant annet andre dusjemuligheter, noe Andreas har på treningssenteret. Personlig mener jeg det kvalifiserer for en avkorting mindre enn medlemsavgiften til treningssenteret. Utleier kunne potensielt betalt hele treningsavgiften til Andreas, men da får også Andreas med en hel del mer enn bare dusjing for den prisen. Derfor mener jeg avkortingen bør være mindre enn treningsavgiften. En skjerpende omstendighet er at dusjen muligens er langt unna og ikke tilgjengelig hele døgnet. En avkorting tilsvarende hele treningsavgiften er dermed kanskje mer rettferdig.

 

Jeg antar dette er en forbigående situasjon. Huseier bør utbedre mangelen innen rimelig tid.

 

 

Hei, du utelukker en hel del.

 

Leietaker har betalt for å kunne dusje hjemme. Det er en unødig stor ubekvemmelighet å måtte dusje gjentatte ganger på et treningssenter, eller invitasjon inn hos (inn i hjemmet til) utleier for å dusje i for lang tid framover.

 

Noen ganger er det riktig å haste med å utbedre en feil. Andre ganger så må leieforholdet opphøre, for at utleier skal kunne reparere det (alternativt ordne med midlertidig innlosjering).

 

F.eks. når NSB reparerte på toglinjen mellom Stavanger og sørover på lokalbanen, så betalte NSB hotellopphold for noen netter, for at beboerne i nærområdet skulle kunne få netter hvor de fikk en god søvnkvalitet. Dette varierte selvsagt mye i forhold til hver enkeltes døgnrytme. En dagarbeider og nattarbeidende beboer har jo forskjellige behov eksempelvis. Man måtte selvsagt ta kontakt med NSB på oppgitt infoarks telefonnummer, for å kunne nytte seg av tilbudet (helt gratis).

 

Og dette var kun pga. støy isolert sett.

Endret av G
Lenke til kommentar

Det står da ganske klart f.eks her: https://www.help.no/Fagomraader/Naborett-og-eiendom/Juridiske-artikler/Kan-utleier-gaa-inn-i-boligen-du-har-leid

Ja, huseier har rett til f.eks sjeldne inspeksjoner (1 pr år er nevnt), gitt varsling i god tid, der poenget er at leier skal kunne klargjøre for inspeksjonen. Dessverre står det ikke noe sted at dette må gjøres med leier er hjemme. 

 

Ang manglende dusj, så skal en vel ha avdrag i husleie, basert på hva leiligheten uten dusj ville blitt leid ut for, mener jeg. Og det er et ganske stort avslag, sikkert i størrelsesorden 1/2 til 1/3 av den totale husleien.

Lenke til kommentar

Utleier har definitivt ikke rett til å gå inn i leiligheten for å "inspisere." Utleier tar betalt for at du har ekslusiv bruksrett av boligen.

 

Du kan nekte dersom "inspiseringen" ikke er for å utbedre feil og mangler, eller for å gjøre vedlikehold. Det skal uansett avtales i forkant, men du kan f.eks. ikke nekte utleier å ta seg inn for å stenge en stoppekran.

 

Vel, problemet med det utsagnet er at leietakere ikke nødvendigvis kan noenting om tekniske greier når det kommer til bolig eller faktisk sjekker ting. Utleier bør kunne inspisere ting som vil ødelegge leiligheten hvis det blir skadet, f.eks. vannrør.

 

Jeg vet ikke noe særlig om regelverket når det kommer til inspeksjon så jeg vil gjerne ha en link eller noe som beviser utsagnet ditt.

 

Personlig så er jeg åpen for inspeksjon av viktige ting uansett hva reglene er, ikke ting som går under normal slitasje som riper i gulv selvfølgelig. Jeg er dog av typen som sjekker selv innimellom fordi jeg selvfølgelig ikke vil at en bolig skal bli skadet fordi jeg ikke tar meg en titt for å se at alt er i orden.

Lenke til kommentar

Hei alle! Takk for gode svar

 

Jeg kommer naturligvis til å la han inspisere husrommet. Tonen han bruker i mailen og hans påståelighet gjør at jeg er ubekvem med at han er her uten at jeg er tilstede. Dersom grunnen for å ta inspeksjonen(noe han skriftlig har spesifisert bare er rutinesjekk) er satt til når vi ikke er der for VÅR del og bekvemelighet, bør det ikke være noe problem å gjøre det mens jeg er der. Jeg ber jo om det så det bør jo ikke være noe å diskutere engang. Han viser ingen forståelse for mitt synspunkt, og ber meg lese husleieloven. Han kan jo ikke gå inn i leiligheten på "rutinesjekk" dersom jeg sier at det ikke passer for oss? Jeg må vel godkjenne at han er der dersom han ikke har noen grunn til det, hvis ikke er det vel i praskis innbrudd?

Lenke til kommentar
Det må nok vurderes etter rimelige forhold som blant annet andre dusjemuligheter, noe Andreas har på treningssenteret. Personlig mener jeg det kvalifiserer for en avkorting mindre enn medlemsavgiften til treningssenteret. Utleier kunne potensielt betalt hele treningsavgiften til Andreas, men da får også Andreas med en hel del mer enn bare dusjing for den prisen. Derfor mener jeg avkortingen bør være mindre enn treningsavgiften. En skjerpende omstendighet er at dusjen muligens er langt unna og ikke tilgjengelig hele døgnet. En avkorting tilsvarende hele treningsavgiften er dermed kanskje mer rettferdig.

 

Jeg antar dette er en forbigående situasjon. Huseier bør utbedre mangelen innen rimelig tid.

 

Kva har treningsavgift å gjøre med saken? For det første, så har treningsenteret begrenset arbeidstid. Selv med nøkkelkort.

I går hadde eg dame på besøk og dusjet 01 på natta. 2 dager før det, måtte eg ta morgen flyet og kjøre heimefrå kl 05.00. Hvordan vil det fungere med fellesdusj på treninsenteret som er stengt på det tidspunktet?

Så er det også å stå opp tidligere, kle på seg, gå til treningsenteret, dusje, gå tilbake, gjøre seg klar. Istedenfor stå opp, dusje...?

 

For å snu litt på det. Hadde DU stengt av dusjen din, om du fikk 200kr i månad? Aldri i verden. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Snu på flisa; la oss si at dere eide, og leide ut til noen studenter. Hva synes dere selv er fornuftig? 

 

Hadde jeg vært huseier, ville fikset dusjen samme dag som jeg fikk vite at det var feil på den. Gulvet må utbedres skikkelig, så det er bare å begynne å slå opp flis om det er sprekk i flis, og ikke en fuge som er skadet. I mellomtiden ville jeg skaffet til veie et dusjkabinett de kunne bruke. Mye billigere enn å redusere husleien. Bør løses innen 36 timer. 

 

Inspeksjon av fellesområder ville jeg gjort når det passet meg, og helst når leietaker ikke var hjemme. Egne rom, er jeg inneforstått med at leietaker vil ha i fred, men jeg ville forventet at jeg kunne åpne døra og titte inn, uten å ta på noe. I hovedsak bare for å kontrollere at det holdes rent og luftes, og at det ikke foregår noe jeg vil ha ansvar for. Noen nøyere inspeksjon tas ved utflytting. 

Lenke til kommentar

Inspeksjon av fellesområder ville jeg gjort når det passet meg, og helst når leietaker ikke var hjemme. Egne rom, er jeg inneforstått med at leietaker vil ha i fred, men jeg ville forventet at jeg kunne åpne døra og titte inn, uten å ta på noe. I hovedsak bare for å kontrollere at det holdes rent og luftes, og at det ikke foregår noe jeg vil ha ansvar for. Noen nøyere inspeksjon tas ved utflytting. 

 

Hva skal du gjøre der? Hviiken nytte har inspeksjonen? Din nysgjerrighet overgår ikke loven, og respekten for leieboerne dine. Selvfølgelig kan du jo spørre, men du har ikke krav på på inngripen i andres privatliv. Du har ingen rett til å beordre leietakerne dine til å rydde og lufte, og heller ikke til å inspisere om de gjør det. 

 

Det hjelper ikke å snu flisa når det er urimelig, spesielt ikke når utleier vil være alene i leiligheten som leies ut uten å kunne gi en grunn for det.

Lenke til kommentar

 

Inspeksjon av fellesområder ville jeg gjort når det passet meg, og helst når leietaker ikke var hjemme. Egne rom, er jeg inneforstått med at leietaker vil ha i fred, men jeg ville forventet at jeg kunne åpne døra og titte inn, uten å ta på noe. I hovedsak bare for å kontrollere at det holdes rent og luftes, og at det ikke foregår noe jeg vil ha ansvar for. Noen nøyere inspeksjon tas ved utflytting. 

 

Hva skal du gjøre der? Hviiken nytte har inspeksjonen? Din nysgjerrighet overgår ikke loven, og respekten for leieboerne dine. Selvfølgelig kan du jo spørre, men du har ikke krav på på inngripen i andres privatliv. Du har ingen rett til å beordre leietakerne dine til å rydde og lufte, og heller ikke til å inspisere om de gjør det. 

 

Det hjelper ikke å snu flisa når det er urimelig, spesielt ikke når utleier vil være alene i leiligheten som leies ut uten å kunne gi en grunn for det.

 

 

Hvilken lov er det du sikter til her?

 

Det vanlige er vel at det skal gis 14 dagers varsel om utleier vil/må inn i boligen som leies ut. Det er da ikke slik at loven gjør det umulig for utleier å inspisere leiligheten om dette ikke passer for leietaker.

Lenke til kommentar

 

---

 

Hva skal du gjøre der? Hviiken nytte har inspeksjonen? Din nysgjerrighet overgår ikke loven, og respekten for leieboerne dine. Selvfølgelig kan du jo spørre, men du har ikke krav på på inngripen i andres privatliv. Du har ingen rett til å beordre leietakerne dine til å rydde og lufte, og heller ikke til å inspisere om de gjør det. 

 

Det hjelper ikke å snu flisa når det er urimelig, spesielt ikke når utleier vil være alene i leiligheten som leies ut uten å kunne gi en grunn for det.

 

 

Det er ikke lovstridig å kontrollere at eiendommen blir vedlikeholdt, som man kan forvente av leietaker. Jeg har faktisk all rett til å kreve både lufting, rydding og renhold. Det inngår i kapittel 2. av Husleieloven. Man må være en dust om man ikke kontrollerer at dette blir gjort, fordi det fører til skader på eiendommen. 

 

 

§ 5-6.Utleierens adgang til husrommet

Leieren plikter i nødvendig utstrekning å gi utleieren eller utleierens representant adgang til husrommet for tilsyn.

Leieren plikter å gi utleieren eller andre adgang til husrommet i den utstrekning det trengs for å gjennomføre pliktig vedlikehold, lovlige forandringer eller andre arbeider som må utføres for å hindre skade på husrommet eller eiendommen for øvrig. Medfører arbeidene ulempe for leieren, kan leieren kreve avslag i leien etter § 2-11 annet ledd forutsatt at ulempen ikke er ubetydelig. Bestemmelsen i forrige punktum gjelder ikke dersom mangelen beror på forhold på leierens side.

Leieren skal ha melding i rimelig tid før det foretas tilsyn eller vedlikeholdsarbeider. Før arbeider som nevnt i § 5-4 påbegynnes, skal leieren ha melding med frist som nevnt i § 9-6 første ledd. Bestemmelsene i første punktum gjelder ikke hvis det er nødvendig med tiltak for å hindre skade på husrommet eller eiendommen for øvrig, og det ikke er mulig å varsle leieren.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...