Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Har utleier rett til å ta seg inn på soverom mens jeg er bortreist?


--Andreas--

Anbefalte innlegg

Snu på flisa; la oss si at dere eide, og leide ut til noen studenter. Hva synes dere selv er fornuftig? 

 

Hadde jeg vært huseier, ville fikset dusjen samme dag som jeg fikk vite at det var feil på den. Gulvet må utbedres skikkelig, så det er bare å begynne å slå opp flis om det er sprekk i flis, og ikke en fuge som er skadet. I mellomtiden ville jeg skaffet til veie et dusjkabinett de kunne bruke. Mye billigere enn å redusere husleien. Bør løses innen 36 timer. 

 

Inspeksjon av fellesområder ville jeg gjort når det passet meg, og helst når leietaker ikke var hjemme. Egne rom, er jeg inneforstått med at leietaker vil ha i fred, men jeg ville forventet at jeg kunne åpne døra og titte inn, uten å ta på noe. I hovedsak bare for å kontrollere at det holdes rent og luftes, og at det ikke foregår noe jeg vil ha ansvar for. Noen nøyere inspeksjon tas ved utflytting. 

 

 

 

 

---

 

Hva skal du gjøre der? Hviiken nytte har inspeksjonen? Din nysgjerrighet overgår ikke loven, og respekten for leieboerne dine. Selvfølgelig kan du jo spørre, men du har ikke krav på på inngripen i andres privatliv. Du har ingen rett til å beordre leietakerne dine til å rydde og lufte, og heller ikke til å inspisere om de gjør det. 

 

Det hjelper ikke å snu flisa når det er urimelig, spesielt ikke når utleier vil være alene i leiligheten som leies ut uten å kunne gi en grunn for det.

 

 

Det er ikke lovstridig å kontrollere at eiendommen blir vedlikeholdt, som man kan forvente av leietaker. Jeg har faktisk all rett til å kreve både lufting, rydding og renhold. Det inngår i kapittel 2. av Husleieloven. Man må være en dust om man ikke kontrollerer at dette blir gjort, fordi det fører til skader på eiendommen. 

 

 

§ 5-6.Utleierens adgang til husrommet

Leieren plikter i nødvendig utstrekning å gi utleieren eller utleierens representant adgang til husrommet for tilsyn.

Leieren plikter å gi utleieren eller andre adgang til husrommet i den utstrekning det trengs for å gjennomføre pliktig vedlikehold, lovlige forandringer eller andre arbeider som må utføres for å hindre skade på husrommet eller eiendommen for øvrig. Medfører arbeidene ulempe for leieren, kan leieren kreve avslag i leien etter § 2-11 annet ledd forutsatt at ulempen ikke er ubetydelig. Bestemmelsen i forrige punktum gjelder ikke dersom mangelen beror på forhold på leierens side.

Leieren skal ha melding i rimelig tid før det foretas tilsyn eller vedlikeholdsarbeider. Før arbeider som nevnt i § 5-4 påbegynnes, skal leieren ha melding med frist som nevnt i § 9-6 første ledd. Bestemmelsene i første punktum gjelder ikke hvis det er nødvendig med tiltak for å hindre skade på husrommet eller eiendommen for øvrig, og det ikke er mulig å varsle leieren.

 

 

Ja det er sett, OJ doe. Jeg har allerede spesifisert at han seff skal få komme inn, men jeg vil være der når han inspiserer.

Casen her er at han krever å inspisere soverom mens vi er bortreist, noe jeg ikke er komfortabel med. Jeg kommer ikke til å godta det. Han påstår han gjør dette ved denne tiden for vår del og det er rutinekontroll. Det er nødt til å være forståelse for at jeg vil være der. Eneste grunnen mot min sak er at han påstår han har rett til å gjøre det. Han har ingen grunn til å tro at vi gjør skade på leiligheten og er derfor avhengig av at jeg godkjenner at han kommer inn.  

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Eneste grunnen mot min sak er at han påstår han har rett til å gjøre det. Han har ingen grunn til å tro at vi gjør skade på leiligheten og er derfor avhengig av at jeg godkjenner at han kommer inn.

Han har rett. Han er ikke avhengig av at du godtar. Man trenger ingen grunn til å tro at du misligholder. Ulempen er nær fraværende for din del, skadepotensiale og dermed utleiers potensielle ulempe er enorm. Du disponerer en verdisak til mange millioner, og er i praksis en vilt fremmed.

Lenke til kommentar

 

Eneste grunnen mot min sak er at han påstår han har rett til å gjøre det. Han har ingen grunn til å tro at vi gjør skade på leiligheten og er derfor avhengig av at jeg godkjenner at han kommer inn.

Han har rett. Han er ikke avhengig av at du godtar. Man trenger ingen grunn til å tro at du misligholder. Ulempen er nær fraværende for din del, skadepotensiale og dermed utleiers potensielle ulempe er enorm. Du disponerer en verdisak til mange millioner, og er i praksis en vilt fremmed.

 

Men du tenker det er rimelig at han skal inspisere våre soverom mens vi er bortreist bare fordi han har rett til det og jeg har allerede har sagt at vi ikke er komfortable med det? 

 

Han sier det er "Helt urimelig" at jeg vil være tilstede. Du sier selv at du ville hatt forståelse for at vi ville hatt rom ifred. 

Nå som han er såpass lite samarbeidsvillig med å gjøre en ordning der vi er tilstede: ville ikke du syntes det er urovekkende? Hans argumentasjon for å gjøre det i julen er for at det ikke skal være til bry for oss. Nå er det til bry for oss at han gjør det i julen og ikke til bry hvis han gjør det mens vi er der. Så dersom det er eneste begrunnelse bør det gå an å komme til enighet ved et annet tidspunkt? om ikke da argumentet bak er noe helt annet? jeg er hvertfall,som følge av hans argumentasjon, desto mer ubekvem av å ha han her i romjulen nå som han nekter å samarbeide

Lenke til kommentar

Nei, utleier har ikke rett til å ta seg inn i utleieobjektet mens du er bortreist for tilsyn.

 

Husleieloven § 5-6 sier at "Leieren plikter i nødvendig utstrekning å gi utleieren eller utleierens representant adgang til husrommet for tilsyn.".

 

Merk at bestemmelsen både bruker uttrykket "i nødvendig utstrekning" og "leier plikter å gi".

 

Husleieloven sier ikke at utleier har rett til å gi seg selv adgang til husrommet.

 

Forarbeidet til husleieloven presiserer problemstillingen:

 

"Motsetter leieren seg å gi utleieren eller andre adgang til husrommet etter bestemmelsene i første til tredje ledd, kan leieren bli erstatningsansvarlig for det tap forsømmelsen medfører. Utleieren kan videre skaffe seg adgang til husrommet gjennom midlertidig forføyning etter reglene i tvangsfullbyrdingsloven kapittel 15. Utleieren kan derimot ikke på eget initiativ bane seg adgang til husrommet ved bruk av makt eller ved bruk av egen nøkkel. Leieren har besittelsen av husrommet, og det ville være rettsstridig om utleieren eller andre krenket denne."

 

Hvis trådstarer f.eks tilbyr utleier adgang på flere alternative tidspunkter i desember måned så har leietaker oppfylt sin forpliktelse til "å gi adgang".

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Nei, utleier har ikke rett til å ta seg inn i utleieobjektet mens du er bortreist for tilsyn.

 

Husleieloven § 5-6 sier at "Leieren plikter i nødvendig utstrekning å gi utleieren eller utleierens representant adgang til husrommet for tilsyn.".

 

Merk at bestemmelsen både bruker uttrykket "i nødvendig utstrekning" og "leier plikter å gi".

 

Husleieloven sier ikke at utleier har rett til å gi seg selv adgang til husrommet.

 

Forarbeidet til husleieloven presiserer problemstillingen:

 

"Motsetter leieren seg å gi utleieren eller andre adgang til husrommet etter bestemmelsene i første til tredje ledd, kan leieren bli erstatningsansvarlig for det tap forsømmelsen medfører. Utleieren kan videre skaffe seg adgang til husrommet gjennom midlertidig forføyning etter reglene i tvangsfullbyrdingsloven kapittel 15. Utleieren kan derimot ikke på eget initiativ bane seg adgang til husrommet ved bruk av makt eller ved bruk av egen nøkkel. Leieren har besittelsen av husrommet, og det ville være rettsstridig om utleieren eller andre krenket denne."

 

Hvis trådstarer f.eks tilbyr utleier adgang på flere alternative tidspunkter i desember måned så har leietaker oppfylt sin forpliktelse til "å gi adgang".

PERFEKT! 

Akkurat det jeg måtte få høre! Har du mulighet til å henvise til nøyaktig hvor du fant denne inofrmasjonen?

Tusen takk for svar!

Lenke til kommentar

 

Nei, utleier har ikke rett til å ta seg inn i utleieobjektet mens du er bortreist for tilsyn.

 

Husleieloven § 5-6 sier at "Leieren plikter i nødvendig utstrekning å gi utleieren eller utleierens representant adgang til husrommet for tilsyn.".

 

Merk at bestemmelsen både bruker uttrykket "i nødvendig utstrekning" og "leier plikter å gi".

 

Husleieloven sier ikke at utleier har rett til å gi seg selv adgang til husrommet.

 

Forarbeidet til husleieloven presiserer problemstillingen:

 

"Motsetter leieren seg å gi utleieren eller andre adgang til husrommet etter bestemmelsene i første til tredje ledd, kan leieren bli erstatningsansvarlig for det tap forsømmelsen medfører. Utleieren kan videre skaffe seg adgang til husrommet gjennom midlertidig forføyning etter reglene i tvangsfullbyrdingsloven kapittel 15. Utleieren kan derimot ikke på eget initiativ bane seg adgang til husrommet ved bruk av makt eller ved bruk av egen nøkkel. Leieren har besittelsen av husrommet, og det ville være rettsstridig om utleieren eller andre krenket denne."

 

Hvis trådstarer f.eks tilbyr utleier adgang på flere alternative tidspunkter i desember måned så har leietaker oppfylt sin forpliktelse til "å gi adgang".

PERFEKT! 

Akkurat det jeg måtte få høre! Har du mulighet til å henvise til nøyaktig hvor du fant denne inofrmasjonen?

Tusen takk for svar!

 

Rettelse:

Jeg skjønner det er fra loven, men det siste avsnittet fant jeg ikke. Var det også under husleieloven? Har du en link jeg kan bruke?

På forhånd takk

Lenke til kommentar

Sitatet over er fra lovens forarbeider, "NOU 1993:4 Lov om husleieavtaler" s. 144. Se https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/nou-1993-4/id373625/sec4 i punkt 3.6.4. 

 

Et annet sitat fra forarbeider til husleieloven, fra Ot.prp.nr.82 (1997-1998) s. 66 punkt 9.4.3:

 

 

Departementet vil foreslå at partene i utgangspunktet bør komme til enighet om når utleieren eller andre skal få adgang. Nekter leieren å gi utleieren adgang, vil dette kunne være mislighold av leieavtalen, som kan føre til at utleieren sier opp leieavtalen. Er misligholdet vesentlig, vil utleieren også kunne heve avtalen. Leieren kan også bli erstatningsansvarlig for det tapet utleieren lider som følge av adgangsnektingen.

Utleieren bør etter departementets syn ikke ha adgang til å ta seg inn i husrommet på egen hånd, selv om han skulle ha nøkler til husrommet. En slik handling vil derfor bli å regne for ulovlig selvtekt. Nekter leieren utleieren berettiget adgang, bør utleieren etter departementets syn være henvist til å skaffe seg adgang til leieobjektet gjennom en kjennelse fra namsretten i form av en midlertidig forføyning etter tvangsfullbyrdelsesloven kapittel 15. Før namsretten gir slik tillatelse, må den ta standpunkt til om utleieren er berettiget til å ta seg inn i leieobjektet. En slik prosess vil hindre pågående utleiere i å ta seg inn i leieobjektene i utrengsmål. Departementet har likevel tatt inn en bestemmelse om at utleieren uten varsel kan sette i verk tiltak som er nødvendige for å hindre skade på husrommet eller eiendommen for øvrig, hvis det ikke er mulig å varsle leieren.

 

https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/otprp-nr-82-1997-98-/id159235/sec9

 

 

Altså, utgangspunktet er at dere blir enige om et tidspunkt, og hvis dere ikke blir enige så er må utleier gå til retten og kreve adgang, og eventuelt kreve erstatning for økonomisk tap. Han kan ikke bare låse seg inn.

 

(Hvis utleier likevel sier at han kommer til å låse seg inn mens du er borte bør du kreve å få nøkkelen, eller eventuelt skifte lås for utleiers regning.)

Lenke til kommentar

Nå er det til bry for oss at han gjør det i julen og ikke til bry hvis han gjør det mens vi er der. Så dersom det er eneste begrunnelse bør det gå an å komme til enighet ved et annet tidspunkt? om ikke da argumentet bak er noe helt annet? jeg er hvertfall,som følge av hans argumentasjon, desto mer ubekvem av å ha han her i romjulen nå som han nekter å samarbeide

 

 

Hva om dere leier en midlertidig lagerplass ved studieplassen. Flytter ut absolutt alt av personlige eiendeler. Og ser om han blir en noe litt mindre eplekjekk utleier når dere igjen kommer i kontakt med han, etter det?

 

Det kan jo hende han får litt fot- og håndsvette av en sånn manøver  :)

 

(kan jo være en aldri så liten hjelp i vårrengjøringen også det der)

Endret av G
Lenke til kommentar

Jeg vil bare kommentere det med innsyn og nøkler. Han har faktisk IKKE lov til å eie nøkkel til leiligheten med mindre det er avtalt på forhånd og det står i kontrakten!

 

https://boligmentoren.no/utleier-krav-pa-a-nokkel-utleieboligen/

Linken din understøtter ikke påstanden din. Hvor har du det fra at huseier ikke kan eie/ha nøkkel til utleieleiligheta? Og forresten så eier eieren også det nøkkelsettet leietakeren leier.

Lenke til kommentar

Jeg aner ikke hvordan det stiller seg med utleier og leietaker. Men i borettslag, så har andelseier full rett til å sette inn ny lås, uten å måtte spørre styret om lov. Men, det kan kanskje være greit å informere styret etter montasje av ny lås, siden det kan berøre brannsikkerhetsøvelsesspørsmål..

Endret av G
Lenke til kommentar

 

Jeg vil bare kommentere det med innsyn og nøkler. Han har faktisk IKKE lov til å eie nøkkel til leiligheten med mindre det er avtalt på forhånd og det står i kontrakten!

 

https://boligmentoren.no/utleier-krav-pa-a-nokkel-utleieboligen/

Linken din understøtter ikke påstanden din. Hvor har du det fra at huseier ikke kan eie/ha nøkkel til utleieleiligheta? Og forresten så eier eieren også det nøkkelsettet leietakeren leier.
«Med mindre annet er avtalt, vil leietaker kunne kreve å få alle nøkler til leiligheten utlevert. Dersom dette ikke oppfylles har leietaker rett til å skifte lås. Dersom det er avtalt at utleier kan ha nøkkel, vil han likevel bare kunne bruke denne etter avtale med leietaker eller ved nødssituasjoner som eksempelvis vannlekkasje i utleieboligen, jf. husleieloven § 5-6.»

 

Det står jo tydelig der som jeg siterer nå, jeg begynner å lure du i hele tatt har lest det som står i linken? Hvis det er avtalt og står i kontrakten at utleier beholder nøkler, da er det greit. Men de fleste husleiekontrakt står det ikke noe om det, Dvs ikke lovlig. Jeg leier ut selv også og kjenner til saken ganske godt.

Endret av #Benbjo_Fox
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...