Gå til innhold

TEST: Apple iPhone X


Anbefalte innlegg

dette var faktisk helt latterlig å se..

altså jeg kan skjønne at iphone 7 og 8 havner på topp 10 listen, det er enkle, gode tlf til det jeg mener dyr pris. de har alltid lagt på toppen når det kommer til pris.

men tilbake til denne Iphone x. jeg tviler ikke på at det er en god tlf, men om du legger specs sammen mot samsung galaxy note 8, så har ikke Iphone x en sjans. greit den har et av de beste kameraene, og kanskje den raskeste cpu. men det skal vel til andre ting enn det for å lage den "beste" tlf dere har prøvd ? skjermen foreks, er en gammel galaxy s6 skjerm. den er bra men kun halvparten nits av det note 8 har. også har den 3 GB ram, vel er det bra i dagens tlf marked ? det har motorola tlf til 2500 kr også. så går vi videre, hva med prisen ? den starter på 12.000 kr. skulle ikke det trukket ned karakteren litt ? for 12.000 kr kan du kjøpe en Mac, to galaxy s8, en brukt bil osvosv. men det har vel ikke så mye å si ? også må vi til slutt se på designet, altså det er fint at Apple endelig tar et steg videre med design. og ja den ligner veldig på samsung galaxy s8 og lg v30. men ja de ville ikke være for lik, så de lagde en mindre fin bue på toppen av tlf. og ja de har også fått til ansiktsgjennkjenner, men det har vel andre tlf hatt en del år nå ? av tilbehør har de fjernet jack som vanlig.. hva sitter man da igjen med, en ladeplate ? den har samsung brukt siden 2015.. men ja for all del gi den 10/10. jeg mener at den bør ligge på en 6/10 . grunnen for det er at den rett og slett ikke lever opp til prisen. dere kunne gitt den 10/10 om den kostet det samme som en vanlig iphone 8.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jaja Fjarle, dette skrev du for to uker siden i forbindelse med test av Huawei Mate 10 Pro:

 

Ad karakteren - vi sparer ikke tiern til noen spesiell telefon. Men vi er tilbakeholdne med den. Vi skal ikke forskuttere noe som helst for iPhone X, men til 3000 kroner mer skal den jobbe hardere for en 9.5 enn denne har måttet, så tiern er ikke selvsagt der heller. Å være litt mer gniene på toppen er mer et virkemiddel for å ha den til den eventuelle ekstremtelefonen dukker opp. I fjor var den telefonen Mi Mix som sto alene i et hav av rammetelefoner. Hva eller om det dukker opp et tilsvarende produkt i år? Det gjenstår å se.

 

Er iPhone X virkelig såpass ekstrem at den danker ut Mate 10 Pro, og resten av fjøla??

 

Jeg betviler ikke at det er en flott telefon. Alt jeg har lest og sett, tyder på at iPhone X er en fantastisk telefon – for all del! Men er den mer ekstrem enn alle de andre topp-telefonene som har blitt lansert denne høsten?

 

 

OBS OBS: Jeg har ingen topptelefon selv, og står hverken i kø for å bestille meg Mate 10, iPhone X eller andre nyere telefoner. Rent personlig er det meg likegyldig om dere gir 9, 10 eller 11 i score til disse telefonene. Men generelt sett har jeg alltid likt analysene til Tek. Dere er kjent for å lage gode og grundige tester, med balanserte og fornuftige terningkast. Dere er tross alt ikke IT-Avisen som kun deler ut terningkast én eller seks! Fortsett med det! (Og i lys av det, kanskje du kan utdype litt hvorfor iPhone X er bedre enn sine konkurrenter, og dermed fortjener 10'ern?)

 

(Innlegget er for ordens skyld skrevet på en MacBook Pro 2017. Av nettbrett liker jeg svært godt iPad'n min..)

Endret av qualbeen
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hva mener du her egentlig? Samsung har vel ikke laget noe som helst av innholdet på iPhone X? De har

 

 

 

Men det du sier om delene i en iPhone er ikke helt riktig. Og eksempelet ditt blir egentlig helt feil. 

 

 

Det Apple leverer til Samsung er en "handleliste". De sier hvordan de vil den skal se ut og slikt, men hele designet og teknologien er det ene og alene Samsung som står for.

 

 

Jeg forstår ikke hvorfor noen skal ha det til at Apple liksom gjør så mye mer selv enn de faktisk gjør. Blir iPhone dårligere om det er Samsung som har utviklet og laget skjermen? 

 

 

 

Kanskje du kan forklare oss som oppfatter ting annerledes enn deg hva feks de mener med dette i denne testen?

 

"Apple’s version of an OLED screen is manufactured by Samsung, but is not an off-the-shelf Samsung part. It’s a custom-built, diamond-pattern OLED array that was built to Apple specifications and driven by an Apple display driver. This screen is not comparable to screens found in Samsung devices on a variety of levels. You can like those screens just fine, I’m not arguing that, but this is absolutely not an implementation of a standard Samsung part. "

 

https://techcrunch.com/2017/10/31/review-the-iphone-x-goes-to-disneyland/

Lenke til kommentar

-Ikke minnekortplass...Nå i dag bruker vel de aller fleste iCloud eller andre skyer? Om man trenger ekstremt mye GB kan man gå for den største modellen og man skulle vel tro at det skulle holde for de aller fleste..

 

Poenget med lagringsplass er jo å slippe å bruke mobildata for å få tak i hva man trenger.

 

10/10 bør brukes jevnlig, meningsløst å kreve at kun "perfekte" produkt skal få det.

 

AtW

Universitetet jeg studerer ved har karakterskala til 10. Nå er jeg vant til denne. Av 3000 studenter er det 3 som fikk 10 i ett bestemt fag. Samtidig er det en latterlig høy prosentandel som får toppkarakterer ved amerikanske skoler.

 

Det har med hva en forventer seg. Slik sett ville nok en skala til 100 kunne fjernet 15% av kommentarene her.

Lenke til kommentar

 

-Ikke minnekortplass...Nå i dag bruker vel de aller fleste iCloud eller andre skyer? Om man trenger ekstremt mye GB kan man gå for den største modellen og man skulle vel tro at det skulle holde for de aller fleste..

 

Poenget med lagringsplass er jo å slippe å bruke mobildata for å få tak i hva man trenger.

 

10/10 bør brukes jevnlig, meningsløst å kreve at kun "perfekte" produkt skal få det.

 

AtW

Universitetet jeg studerer ved har karakterskala til 10. Nå er jeg vant til denne. Av 3000 studenter er det 3 som fikk 10 i ett bestemt fag. Samtidig er det en latterlig høy prosentandel som får toppkarakterer ved amerikanske skoler.

 

Det har med hva en forventer seg. Slik sett ville nok en skala til 100 kunne fjernet 15% av kommentarene her.

 

 

Universitet du går ved forstår ikke karakterskalaer, det bør kanskje være rundt 1% eller mer som får 10. 

 

AtW

Endret av ATWindsor
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kanskje du kan forklare oss som oppfatter ting annerledes enn deg hva feks de mener med dette i denne testen?

 

"Apple’s version of an OLED screen is manufactured by Samsung, but is not an off-the-shelf Samsung part. It’s a custom-built, diamond-pattern OLED array that was built to Apple specifications and driven by an Apple display driver. This screen is not comparable to screens found in Samsung devices on a variety of levels. You can like those screens just fine, I’m not arguing that, but this is absolutely not an implementation of a standard Samsung part. "

 

https://techcrunch.com/2017/10/31/review-the-iphone-x-goes-to-disneyland/

Den er ikke "off-the-shelf" nei. Helt åpenbart. Har du sett en skjerm med samme formen som i iPhone X? Selvfølgelig har jo Apple designet telefonen og så bedt Samsung lage skjermen etter Apples spesifikasjoner. Så den er "custom-built" for Apple ja, men ikke av Apple. Det er helt riktig at den er "diamond pattern" som alle andre Samsung AMOLED skjermer de siste årene......

 

Og en display-driver er det som sender informasjonen til panelet, det har ingenting med selve panelet å gjøre.

 

Jeg mener de gjør det jo åpenbart i teksten her at det faktisk er akkurat den samme teknologien som Samsung bruker. Og den kommer fra en Samsung fabrikk. Men det er ikke Samsung som har utviklet den? Jeg tror vi alle vet at det ikke gir mening.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

De som har råd til en telefon til 13 000 kr ofrer ikke prisen en tanke. Synes du en telefon er for dyr, så ikke kjøp den. Jeg synes Bugatti Chiron er en bil som ser ut som en 10/10, men jeg klager ikke på at den koster titalls millioner kroner da jeg aldri ville hatt råd til den uansett.

 

Tror jeg absolutt ingenting på. Jeg er villig til å vedde mye at om prisen var tidoblet hadde den solgt mye mindre.

 

AtW

Lenke til kommentar

 

Hvordan fungerer denne under 10 grader? Telefonen kan være bra den men totalt ubrukelig hvis den ikke funker utendørs. Som min 6, 6s og 7. Da gav jeg opp og har hatt min siste Apple telefon. Har dere testet dette?

Vanskelig for Tek.no å teste dette når gradestokken ikke viser -10 grader. Det er nok mange variabler inne i bildet også sånn som luftfuktighet og lignende. Selv er jeg relativt ofte ute i kuldegrader i løpet av året og jeg har hatt null problemer med iPhone 6S og iPhone 7, men jeg hadde problemer med iPhone 6 som ble byttet i ny som ikke hadde de samme problemene.

 

Ja... om det bare hadde eksistert en maskin som kunne "produsert" kulde............ Endret av keramikklampe
  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Kanskje du kan forklare oss som oppfatter ting annerledes enn deg hva feks de mener med dette i denne testen?

 

"Apple’s version of an OLED screen is manufactured by Samsung, but is not an off-the-shelf Samsung part. It’s a custom-built, diamond-pattern OLED array that was built to Apple specifications and driven by an Apple display driver. This screen is not comparable to screens found in Samsung devices on a variety of levels. You can like those screens just fine, I’m not arguing that, but this is absolutely not an implementation of a standard Samsung part. "

 

https://techcrunch.com/2017/10/31/review-the-iphone-x-goes-to-disneyland/

Den er ikke "off-the-shelf" nei. Helt åpenbart. Har du sett en skjerm med samme formen som i iPhone X? Selvfølgelig har jo Apple designet telefonen og så bedt Samsung lage skjermen etter Apples spesifikasjoner. Så den er "custom-built" for Apple ja, men ikke av Apple. Det er helt riktig at den er "diamond pattern" som alle andre Samsung AMOLED skjermer de siste årene......

 

Og en display-driver er det som sender informasjonen til panelet, det har ingenting med selve panelet å gjøre.

 

Jeg mener de gjør det jo åpenbart i teksten her at det faktisk er akkurat den samme teknologien som Samsung bruker. Og den kommer fra en Samsung fabrikk. Men det er ikke Samsung som har utviklet den? Jeg tror vi alle vet at det ikke gir mening.

OK, da tolker vi ting på forskjellig måte, med feks dette:

 

"This screen is not comparable to screens found in Samsung devices on a variety of levels. "

 

Så mener jeg at det ikke bare er utformingen av skjermen som gjelder, noe som står klart og tydelig skrevet.

 

Og en annen ting, LG har vel levert LCD skjermene til iPhone i flere år, hvorfor er det feks iPhone som får karakter som beste LCD skjerm noensinne og ikke LG hos feks Anandtech, så egentlig burde vel LG skjermen være minst like god som de som står i iPhone, gjerne bedre slik noen av Samsung-fansen påstår r de sier Samsung har levert en annenrangs skjerm til iPhone X.

 

Så det du sier er at Apple tydeligvis har en bedre driver enn LG har hatt, så får vi se om de har en bedre driver enn Samsung når ordentlige tester kommer.

Lenke til kommentar

 

 

Hva er det for en forklaring? "Må ofte prøve flere ganger men ender opp med å bruke fingen/koden likevel". Kjenner jeg meg virkelig ikke igjen i, bruker en s8+. Det jeg merker min sliter med er typisk når det er mørkt, eller jeg ikke peker mobilen mot trynet(doh). Ellers er den dønn stabil.

Jeg har hatt S8+ i en uke nå. Begynte med iris-skanner. Ga den opp etter noen dager. Gikk så videre til Face-ID. Brukte den frem til igår før jeg ga opp også dette alternativet. Nå bruker jeg bare firesifret kode fordi jeg vet at det virker. Så jeg er helt enig med representanten for tek.no

Bruker face id hver dsg hele tiden, og det virker hver gang i løpet av 1sek.

 

Pinkode blir kun brukt til bank, og iris til sider med passord innlogging, og samsung pass.

 

Anbefaler deg å ta en titt til på face id og sette denne skikkelig opp.

 

Vet ikke hva det heter på S8, men Face ID er det vel ikke? Forøvrig å fikk jeg en oppdatering fra nettbanken i går om at de har oppdatert sin app for Face ID. Så alle disse youtuberene som forteller hvor bra Face ID virker, så bra vil mao innlogging til nettbank bli også. Kunne de bare fått til slik at vi kunne bruke dette til sider med passord-innlogging også så hadde det vært gromt.

Lenke til kommentar

 

 

Kanskje du kan forklare oss som oppfatter ting annerledes enn deg hva feks de mener med dette i denne testen?

 

"Apple’s version of an OLED screen is manufactured by Samsung, but is not an off-the-shelf Samsung part. It’s a custom-built, diamond-pattern OLED array that was built to Apple specifications and driven by an Apple display driver. This screen is not comparable to screens found in Samsung devices on a variety of levels. You can like those screens just fine, I’m not arguing that, but this is absolutely not an implementation of a standard Samsung part. "

 

https://techcrunch.com/2017/10/31/review-the-iphone-x-goes-to-disneyland/

Den er ikke "off-the-shelf" nei. Helt åpenbart. Har du sett en skjerm med samme formen som i iPhone X? Selvfølgelig har jo Apple designet telefonen og så bedt Samsung lage skjermen etter Apples spesifikasjoner. Så den er "custom-built" for Apple ja, men ikke av Apple. Det er helt riktig at den er "diamond pattern" som alle andre Samsung AMOLED skjermer de siste årene......

 

Og en display-driver er det som sender informasjonen til panelet, det har ingenting med selve panelet å gjøre.

 

Jeg mener de gjør det jo åpenbart i teksten her at det faktisk er akkurat den samme teknologien som Samsung bruker. Og den kommer fra en Samsung fabrikk. Men det er ikke Samsung som har utviklet den? Jeg tror vi alle vet at det ikke gir mening.

OK, da tolker vi ting på forskjellig måte, med feks dette:

 

"This screen is not comparable to screens found in Samsung devices on a variety of levels. "

 

Så mener jeg at det ikke bare er utformingen av skjermen som gjelder, noe som står klart og tydelig skrevet.

 

Og en annen ting, LG har vel levert LCD skjermene til iPhone i flere år, hvorfor er det feks iPhone som får karakter som beste LCD skjerm noensinne og ikke LG hos feks Anandtech, så egentlig burde vel LG skjermen være minst like god som de som står i iPhone, gjerne bedre slik noen av Samsung-fansen påstår r de sier Samsung har levert en annenrangs skjerm til iPhone X.

 

Så det du sier er at Apple tydeligvis har en bedre driver enn LG har hatt, så får vi se om de har en bedre driver enn Samsung når ordentlige tester kommer.

 

 

Den setningen står i kontekst, nemlig konteksten "et avsnitt uten noen som helst teknisk redegjørelse utenom en, som ikke underbygger saken, og noen selvfølgeligheter som ikke sier noe hverken ene eller andre veien". Utifra det hadde jeg ikke tillagt det så mye vekt.

 

AtW

Lenke til kommentar

Det er litt interessant at de som ikke skal ha noe fra Apple er også best representert i dette kommentarfeltet. Det spiller ingen rolle hvor bra eller dårlig produktet er når du har bestemt deg på forhånd. 

 

La heller de som liker iPhone og iOS kose seg med det faktum iPhone X er en god telefon. Det utelukker IKKE at det finnes mange andre fantastiske telefoner. Kjøp det som passer deg og lommeboka. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er litt interessant at de som ikke skal ha noe fra Apple er også best representert i dette kommentarfeltet. Det spiller ingen rolle hvor bra eller dårlig produktet er når du har bestemt deg på forhånd. 

 

La heller de som liker iPhone og iOS kose seg med det faktum iPhone X er en god telefon. Det utelukker IKKE at det finnes mange andre fantastiske telefoner. Kjøp det som passer deg og lommeboka. 

 

Hvem her inne er det som ikke har/skal ha appleprodukter?

 

AtW

Lenke til kommentar

Det er jo ikke nytt at det er mange som engasjerer seg i en test av iPhone, uavhengig av om de ønsker å kjøpe en selv. Jeg vil tro de fleste som frekventerer her er opptatt av teknologi og nyheter innen dette. At mange reagerer på at terningene som blir kastet ofte er i favør av Apple er ikke noe nytt. At de som reagerer er nettopp de som kanskje ikke kjøper iPhone selv er heller ikke noe nytt.

 

Sikkert en knall mobil, og kan godt tenkes den fortjener 10'ern. Men som flere her synes jeg den får vel mye på minussiden sammenlignet med andre mobiler som ikke nådde opp, uten at det har noen tyngde i denne testen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...