Gå til innhold

TEST: Apple iPhone X


Anbefalte innlegg

Er det bare meg som reagerer her. 5 minus punkt men helt perfekt?

Leser gjennom denne testen og merker umiddelbart at den er farget nokså mye...

Leser lite nytt på mobilfronten generelt, ikke bare for iPhone.

Masse om ramme og hjemknapp som er erstattet med stryk/sveip, er ikke noe nytt og revolusjonerende nå.

 

Når jeg leser tester av både Motorola, Huawei og andre står der ramset opp mye mer matnyttig info uten at det er så tydelig at personen som skriver enten elsker IPhone eller får instrukser om å type den for økt salg.

 

Noe som er Perfekt har ingen minus, jeg venter fortsatt på den PERFEKTE telefonen uten mangler.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Hva er det for en forklaring? "Må ofte prøve flere ganger men ender opp med å bruke fingen/koden likevel". Kjenner jeg meg virkelig ikke igjen i, bruker en s8+. Det jeg merker min sliter med er typisk når det er mørkt, eller jeg ikke peker mobilen mot trynet(doh). Ellers er den dønn stabil.  

 

Jeg har hatt S8+ i en uke nå. Begynte med iris-skanner. Ga den opp etter noen dager. Gikk så videre til Face-ID. Brukte den frem til igår før jeg ga opp også dette alternativet. Nå bruker jeg bare firesifret kode fordi jeg vet at det virker. Så jeg er helt enig med representanten for tek.no

Høres rart ut, jeg bruker ansikt + fingeravtrykk. I dagslys bruker jeg ansikt og om kvelden finger. Fungerer helt knirkefritt det.

Lenke til kommentar

 

 

Hva er det for en forklaring? "Må ofte prøve flere ganger men ender opp med å bruke fingen/koden likevel". Kjenner jeg meg virkelig ikke igjen i, bruker en s8+. Det jeg merker min sliter med er typisk når det er mørkt, eller jeg ikke peker mobilen mot trynet(doh). Ellers er den dønn stabil.

Jeg har hatt S8+ i en uke nå. Begynte med iris-skanner. Ga den opp etter noen dager. Gikk så videre til Face-ID. Brukte den frem til igår før jeg ga opp også dette alternativet. Nå bruker jeg bare firesifret kode fordi jeg vet at det virker. Så jeg er helt enig med representanten for tek.no

Bruker face id hver dsg hele tiden, og det virker hver gang i løpet av 1sek.

 

Pinkode blir kun brukt til bank, og iris til sider med passord innlogging, og samsung pass.

 

Anbefaler deg å ta en titt til på face id og sette denne skikkelig opp.

 

 

Irirs har jeg også brukt lite, fant fort ut at face var bedre og har brukt dette siden jeg fikk den. Hender den ikke fungerer, men dette er ofte relatert til lys eller at jeg faktisk ikke ser på mobilen. Så rart at du har så mye problemer.

 

Testet litt med lys i går, kjørte ned % vis på hue lysene mine på soverommet. Når jeg kom <30% begynte det å bli litt ustabilt. 

Lenke til kommentar

Er det bare meg som reagerer her. 5 minus punkt men helt perfekt?

Nei, det er ikke bare deg, men du tar allikevel helt feil, av (minst) to grunner:

 

1. 10/10 har aldri betydd, og kommer aldri til å bety "helt perfekt". Mulig det betyr det i ditt hode, men Tek har alltid vært tydelig på at 10/10 betyr noe sånt som "usedvanlig bra", men absolutt ikke "helt perfekt". Det ville jo også vært meningsløst, da det aldri vil finnes noe produkt som er helt perfekt.

 

2. Tek har også alltid vært tydelig på at det ikke går an å telle antall minus for å si noe om kvaliteten på et produkt. Noen minus kan være helt avgjørende, mens andre kan være ting man bør være oppmerksom på, og som for mange kanskje ikke er minus i det hele tatt.

 

 

Noe som er Perfekt har ingen minus, jeg venter fortsatt på den PERFEKTE telefonen uten mangler.

Siden den "PERFEKTE telefonen uten mangler" er komplett umulig, vil du måtte vente i evig tid.

 

 

For the record: Jeg sitter nå med Samsung S8, min forrige telefon var Huawei, og før det en iPhone - så jeg tilhører ingen "leire" her.

 

Jeg har forresten FaceID skrudd på, på min S8, men regner det mer som en bonus de gangene den virker raskere enn tiden jeg bruker på koden, så jeg kan skrive under på at den ikke er bra nok.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

For å være helt ærlig virker det som om undertegndede er en Apple-tilhenger. Å gi 10/10 i score til en mobiltelefon med så mange mangler - til en astronomisk pris, er ikke helt rettferdig.

 

På Note 8 testen trekker dere ned batteriet fordi den har lavere batteritid enn S8+, men her trekker dere den opp? iPhone X har omtrent samme batterikapasitet som iPhone 8 Plus, men her må mobilen dytte en større skjerm med ganske mange piksler. Standby tiden er kanskje noe Apple er flink på, men er det ikke meningen at man skal bruke mobilen? I en batteritest ligger iPhone 8 Plus svært dårlig ann sammenlignet med andre toppmodeller når det kommer til bruk (

), og iPhone X gjør det neppe bedre.

 

Ikke bare må du betale over 11 tusen for telefonen, men om du skal ha hurtiglading så må du ut med enda mer. Helt latterlig at Apple ikke inkluderer dette i boksen - noe som definitivt burde trekke ned scoren.

 

På Note 8 testen trekker dere også ned fordi den har lite lagring i forhold til prisen, med med en gang det er Apple så er det greit?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hvordan fungerer denne under 10 grader? Telefonen kan være bra den men totalt ubrukelig hvis den ikke funker utendørs. Som min 6, 6s og 7. Da gav jeg opp og har hatt min siste Apple telefon. Har dere testet dette?

 

Det er mulig at du sikter til at Apple-modellene kjøler seg raskt ned.

 

Apple-modellene fungerer i seg selv fint under 10 grader, men litiumbatteriet kan ikke fungere godt under 0 grader og kan umulig virke under -20 grader. Det skyldes krystalliseringsprosesser som vil foregå inni batteriet ved minusgrader. Hvis det er -10 grader så må telefonen enten være inntil kroppen og tildekket og kanskje helst være slått av i perioder. For å spare batteriet slår telefonen seg av. Oppvarmet fungerer batteriet igjen. Brukstemperaturen er over 0 grader målt på selve batteriet.

 

Om du glemmer mobilen i bilen på en varm, stekende sommerdag slår den seg også automatisk av.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bare min mening her, men burde ikke en telefon som får karakter 10, ha 0 minus-punkter? Eller ihvertfall ikke inneholde såpass grove punkter som "Svinaktig dyr"? Skulle tro at et slikt punkt ville trukket karakteren ned, men det ser ikke ut som minuspunktene har noe å si for karakteren.

 

Hvorfor det? Som påpekt flere ganger så tilsier ikke toppkarakter at et produkt er perfekt. Tek argumenterer med at dette er den beste telefonen de noengang har testet ergo får den toppkarakter, de mener det ikke finnes noen bedre telefon på markedet per i dag. Det betyr jo ikke at telefonen er 100% feilfri og perfekt, det betyr bare at den per dags dato er (ifølge Tek.no) den beste mobiltelefonen som er å oppdrive og de føler den fortjener toppkarakter.

 

 

 

Hmm, her er det sprik mellom anmelderne. TheVerge for eksempel, sier at Face ID oppleves som veldig miljøavhengig. At forskjellige typer innendørs, og spesielt kraftig utendørslys, kan gjøre at den rett og slett ikke virker. Og at dersom en f. eks. barberer av seg skjegget, så vil sensoren lures. De sier også at en må holde telefonen kunstig opp mot ansiktet sitt, fra en unaturlig nær avstand, for at det skal fungere. Dette for å ikke nevne at fordelen med fingeravtrykk-sensor var at en kunne låse opp telefonen fra alle vinkler. Stemmer det virkelig at dere fikk til å låse opp telefonen liggende på bordet, med FaceID? Det mente f. eks. TheVerge igjen at ikke var mulig. Kudos hvis Tek er den som har rett her. 

 

Jeg tenkte jeg skulle kjøpe denne, men var for mange ting jeg følte var rare. Leppen på skjermen, designet som helhet, kamera som nok ikke er like bra som Pixel 2 sitt (og plausibelt kun på høyde med S8 tross prisforskjellen?). Likevel, fantastisk om de har truffet spikeren her.

 

The Verge er vel også de eneste som har påpekt dette, mens andre har jo testen den i Disney World i fult sollys uten problemer. Kan jo være at The Verge har en mandagsmodell, blir spennende å følge med for FaceID er jo en av de store spørsmålstegnene ved dette produktet.

 

 

Hvordan fungerer denne under 10 grader? Telefonen kan være bra den men totalt ubrukelig hvis den ikke funker utendørs. Som min 6, 6s og 7. Da gav jeg opp og har hatt min siste Apple telefon. Har dere testet dette?

 

Vanskelig for Tek.no å teste dette når gradestokken ikke viser -10 grader. Det er nok mange variabler inne i bildet også sånn som luftfuktighet og lignende. Selv er jeg relativt ofte ute i kuldegrader i løpet av året og jeg har hatt null problemer med iPhone 6S og iPhone 7, men jeg hadde problemer med iPhone 6 som ble byttet i ny som ikke hadde de samme problemene.

 

 

 

Sikkert en grei telefon, men reagerer også på at fem minus-punkter kan gi en 10/10-score. Mate 10 Pro fikk av dere en 9.5-poengssum. Her trakk dere for ingen minnekortplass og ingen hodetelefon-kontakt.

 

iPhone X får pluss for ålreit batteritid og enkle sveipe-funksjoner og velbyggethet? Den har ikke ordentlig 15-watts hurtiglading, så her vil den lade treigt.

 

Skuffet over Nits-lysstyrken på den omtalte OLED-skjermen på 625, når Note8 klarer 1240! Dette burde også gi ytterligere ett minuspoeng.

 

Ikke ordentlig 15W hurtigladning? Hva betyr egentlig det? Den støtter standarden som heter USB-C Power Delivery så per definisjon så har den jo hurtigladning. Jeg vet ikke helt hvordan du definerer hurtigladning?

 

 

 

The Verge var langt mer kritisk til Face id. Ute i sterkt lys var den veldig dårlig, butikker med godt lys slet den. Men inne var den ekstremt god. Teorien de kom med var mye ir forstyrrelser utendørs.

 

Utenom dette ser det ut som en uslåelig telefon. Skulle ønske de solgte cpu'en sin til Samsung og Google, for å kunne nytes med Android. Men det skjer vel ALDRI.

 

The Verge er vel også de eneste som har påpekt dette, mens andre har jo testen den i Disney World i fult sollys uten problemer. Kan jo være at The Verge har en mandagsmodell, blir spennende å følge med for FaceID er jo en av de store spørsmålstegnene ved dette produktet.

 

 

 

Men, liksom, why? Kan like så godt kjøpe en medium gamer PC istedet :p

 

Snakk om å sammenligne fugl og fisk. Hvorfor kjøpe indrefilet til 300 kr/kg når du kan få MUK til 20 kr/kg?

 

 

 

 

Soseks: Hvis du ser på testarkivet vårt tror jeg du skal lete en stund bakover i tid før den første tiern dukker opp, altså. Men på sett og vis kan jeg kanskje forstå inntrykket litt - for det er høye karakterer i fleng omtrent hver vår og hver høst - altså i lanseringssesongen. Da kommer det et knippe toppmodeller på rad og rekke, og når ting koster over 6000 kroner er de veldig sjelden virkelig dårlige. Så da får vi ganske mange mellom 7 og 9 på skalaen.

 

10/10 = Perfekt. iPhone X er ikke perfekt. Kravene burde vært satt slik at det ble et  større sprik. Ja, toppmodeller er toppmodeller, men det virker nesten som om toppmodellene får karakter basert på pris. Etter min erfaring så er budsjettmobiler mer verdige 10/10 rett og slett fordi man får mer for pengene. Pris i forhold til hva man får bør gjenspeile karakteren.

 

Greit nok med en tier her og der, men det er sjelden fortjent etter hva jeg leser utifra deres egne tester. Minussidene må vektlegges mer.

 

I mine øyne så bør dere sette skalaen fra null til hundre så et minus blir et minus. Meningsløst med minuser når det kreves førtito av dem for å trekke ned en karakter.

 

 

 Nei, 10 av 10 har aldri betydd perfekt på Tek.no. Men jeg er forsåvidt helt enig i at man kanskje burde vurdere å bruke skalaen litt bedre, det blir fryktelig mye 8-10 av 10 hele tiden.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Angående S8/S8+ og ansiktsgjennkjenning som flere her påpeker fungerer knirkefritt. Da kan jeg meddele at for min del er dette helt ubrukelig. Har man skjegg og former dette litt annerledes fra dag til dag fungerer ikke løsningen til Samsung i det hele tatt. Når de da i tillegg har tidenes dårligste plassering av fingersensor irriterer denne mobilen meg mer en den imponerer. Hvis Face-id fungerer slik Apple sier den gjør, kan den jo ikke sammenlignes med Samsung's løsning. Det finnes faktisk de med skjeggpryd i ansiktet.

 

Forøvrig sliter Windows Hello med det samme problemet. Sparer man skjegg vil gjennkjenning bli dårligere for hver eneste dag, jeg måtte deaktivere dette på en dell laptop da det å taste pinkode tok betraktelig kortere tid en å se på "looking for you" teksten på skjermen.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Sikkert en flott telefon, men jeg trives godt med en Moto G4 plus som koster under en fjerdepart. Kommer aldri til å betale over 11k for en telefon.

 

Enig, fornøyd med min G4 Plus, og den kommer til å vare en del år! Inntil dens tid er over så har vi kommet lenger teknologisk sett :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Irisskanneren til min s8+ funker helt fint - til og med når jeg er ute i mørket med hodelykt rett mot skjerm. Kameraer har derimot fått problemer med å fokusere, og jeg stusser veldig over hvor lett den ripes opp, både foran og bak. Ellers er jeg litt usikker på glasset til iphone. Ser nesten ikke en eneste iphone/ ipad utn knust skjermglass...

 

Om du utelukkende ser knuste iPhone's og iPad's så lurer jeg litt på omgangskretsen din. En grunn til at mange gjerne får ett inntrykk av at de ser flere knuste iPhone's og iPad's er jo gjerne fordi her i Norge så er det jo flere som har iPhone og iPad sammenlignet med noen annen enkeltmodell. Og ettersom sannsynligheten for at du ser noen med en iPhone eller iPad er såpass mye større enn at du ser noen med en annen lett gjenkjennelig modell så øker jo også sannsynligheten for at du skal se en iPhone eller iPad med knust skjerm.

 

Jeg har aldri sett en knust Windows Phone, det betyr jo ikke at de er bunnsolide og uknuselige. Det skyldes jo mer det at jeg kanskje har sett maks fem personer med en Windows Phone i løpet av de siste fem årene, til sammenligning så har jeg jo sett tusenvis med iPhone osv..

 

Føler også at flere har blitt flinkere med telefonene sine, jeg så langt flere knuste telefoner for noen år tilbake enn hva jeg gjør i dag og det skyldes nok at folk generelt har blitt litt mer varsomme og fornuftige med telefonene sine, samtidig som de har begynt å tåle litt mer og de fleste har også begynt å tegne mobilforsikringer og har gjerne innsett at de kanskje har en innbo og / eller reiseforsikring som fort kan dekke skade på mobilen så de går ikke rundt å bruker en knust mobiltelefon lenger.

 

 

 

sååå når samsung lager innholdet får den 10 :p

 

Hva mener du her egentlig? Samsung har vel ikke laget noe som helst av innholdet på iPhone X? De har absolutt ingenting å gjøre med programvaren, og hva gjelder maskinvaren så står vel ikke Samsung bak noe som helst av denne med unntak av at de produserer skjermpanelene? Og på skjermpanelet så er tydeligvis Samsung et rent produksjonorgan da det er Apple selv som står bak spesifikasjonene til skjermpanelet. Det meste av innmaten er jo nå designet og utviklet internt hos Apple iform av Apple A11 SoC, NAND kontroller osv...

 

Det å påstå at Samsung står for innmaten her blir like idiotisk som å påstå at TSMC står for innmaten til alle NVIDIA GeForce skjermkort bare fordi det er TSMC som produserer GPU-brikkene til NVIDIA.

 

 

 

Resultatene til iPhone X mangler på grafene for 3DMark Ice Storm (ikke at det gjør noe, da den vil yte det samme som iPhone 8)

 

Imo, er iPhone X en ganske kjedelig telefon. Ingen nye materialer, og de bare byttet ut Touch ID med Face ID. Ytelsen og kameraet er den samme som iPhone 8, men kameramodulen er rotert 90° for å gjøre det lettere å vise at man har brukt 11k på en telefon.

Prisen hadde vært greiere om det ble brukt mer premium materialer. Om glasset istedet var safir (som U Ultra), og om aluminiumet på sidene hadde vært f. eks titan eller keramikk.

Det burde være et ganske stort minus at den ikke kommer med en hurtiglader inkludert. Den har støtte for det, og man burde forvente såpass, når man bruker 11k på en telefon.

Kantene rundt sidene av skjermen større enn de er på andre mobiler med heldekkende skjerm, om man sammenligner side ved side, så jeg foretrekker løsningen til Mi Mix.

Ellers er det de vanlige minusene, med iOS, ingen hodetelefonutgang og en skjerm som ikke er like lyssterk som de beste.

 

Det er jo noe forskjell på materialvalget, det er jo ramme av rustfrittstål fremfor aluminium blant annet. Sammenlignet med tidligere modeller (om vi ser bort ifra nye iPhone 8 og 8 Plus) så har den jo også en bakside av glass noe jeg ser på som veldig fordelaktig da jeg liker å bruke telefonen uten deksel og glass er langt mer motstandsdyktig mot riper og slitasje enn hva aluminium er.

 

Det er også forskjell på kameraet i den forstand at begge har optisk bildestabilisering, mens på iPhone 8 Plus så er det bare en av modulene som har optisk bildestabilisering. Om det er øvrige forskjeller vet vi jo faktisk ikke. Det er jo også et stort pluss for mange at du nå kan få dual-kamera på en modell som er langt nærmere en iPhone i størrelse enn en iPhone Plus.

 

Hurtiglader er jo et omstridt tema, selv ser jeg ikke noe problem med dette men Apple kunne med fordel ha inkludert en 12W iPad-adapter fremfor en 5w adapter. At de ikke legger ved sin 29W USB-C adapter forstår jeg, den er unødvendig stor og ettersom 12W adapter lader nesten like raskt så hadde det gitt mer mening å inkludere den da den er endel mindre.

 

 

Det blir litt drøyt å sette iOS som et minus, jeg vil si at det er et eneste stort pluss. Så det vil jo variere fra person til person og deres subjektive preferanser når det kommer til OS og plattform. Lysstyrken er jo et poeng, men personlig så har jeg aldri min iPhone 7 på 100% så sliter litt å se hva jeg skal med enda mer lysstyrke og nærmest samtlige iPhonemodeller har jo hatt bedre lysstyrke i tester enn hva Apple selv oppgir så avventer rapporterer fra DisplayMate og / eller Anandtech før jeg dømmer lysstyrken i det hele og store.

 

 

 

 

Bare min mening her, men burde ikke en telefon som får karakter 10, ha 0 minus-punkter? Eller ihvertfall ikke inneholde såpass grove punkter som "Svinaktig dyr"? Skulle tro at et slikt punkt ville trukket karakteren ned, men det ser ikke ut som minuspunktene har noe å si for karakteren.

Og ikke minnekort plass, dårlig batteri, og svinedyrt. Ufattelig at den får så høy score.

 

 

Hvordan er det negativt å mangle minnekort når du får den med hele 256GB med lynrask NAND? Apple skal ha skryt for at de er en av ytterst få som faktisk ser ut til å pushe internlagring til en viss grad. Du får jo ikke kjøpt noen Samsung Galaxy S8, S8 Plus eller Note 8 med mer enn 64GB intern lagring her på landet, noe jeg syntes er dårlig. Batteriet er vel heller ikke dårlig, det er midt på treet med god standbytid og pris burde jo aldri påvirke karakteren på et produkt da prisvurderinger er en helt subjektivvurdering som må utføres av potensielle kjøpere og ikke anmelder av produktet.

 

 

 

Latterlig at folk ønsker trekk på terningen pga høg pris. Om DU har dårlig økonomi, betyr ikkje det at telefonen er dårlig. Pris er meget subjektivt og har ikkje noe direkte med telefon/kvaliteten å gjøre.

Om ein milliærdær åpner testen og ser etter 10/10 telefon, men får ikkje iphone med seg, fordi den "fikk trekk frå prisen"...? You get the point.

 

 

Helt enig, pris burde aldri påvirke karakteren og totalvurderingen av et produkt. Prisvurdering er noe som er en helt subjektivvurdering som må taes av potensielle kjøpere. De som anmelder produktet er ikke i noen posisjon hvor de kan vurdere hvorvidt 11'000kr er for mye å betale for en mobiltelefon eller ikke. De burde bare vurdere produktet for hva det er, også får de som eventuelt vurderer å kjøpe vurdere om det er verdt å betale så mye eller ikke.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Fortjener ikke en 10 men heller en 9. Den har ikke den beste skjermen, Note 8 har høyere resolusjon og høyere lysstyrke. Dere nevnte at Note 8 har lite intern lagring for så høy pris men dere nevnte ikke dette her selv om den er dyrere. iPhone X har også bare IP67 og ikke IP68, "notchen" har problemer med å fungere med apper som ikke enda er tilpasset, og den kommer til å være et problem selv ut i fremtiden. Dette her syntes jeg var dårlig av dere.

 

 

Nå har vel ikke Tek påstått at den har bedre skjerm enn Galaxy Note 8 heller? De vurderer iPhone X til å være markedets beste telefon per dags dato, bedre enn Galaxy Note 8. Dette handler jo om en helhetlig vurdering og betyr jo ikke det samme som om at den nødvendigvis er bedre enn Galaxy Note 8 på samtlige punkter? Nå handler jo en skjerm om langt mer enn bare oppløsning/pikseltetthet og lysstyrke. Blir jo spennende å se DisplayMate sin grundige analyse av skjermpanelet.

 

Bare IP67? Det er jo minimale reelle forskjeller på IP67 og IP68 så akkurat det er vel ikke så mye å henge seg opp i? Her virker det som du bare ønsker å være uenig bare for å være vanskelig? Verken Apple eller Samsung ser ut til å tilby garanti mot fukt/væskeskader uansett så med mindre du klarer å få det igjennom på reklamasjon så spiller det jo egentlig liten rolle om det er IP67 eller IP68 sånn sett da du burde ta utgangspunkt at væskeskader ikke dekkes uansett.

 

Dette med "notchen" blir jo bare synsing ifra din side. Det er ikke noe "problemer" med apper. Apper som ikke er oppdatert og optimalisert for iPhone X vil være mindre og ikke utnytte hele skjermen, men de vil jo likevel fungere uten problemer. Og hvor lang tid det tar før apper er oppdatert er jo helt umulig for noe av oss å si noe konkret om.

 

 

 

 

Her var det mye grums og skurring:

"og kommer altså nærmest å være en telefon som er bare skjerm av alle alternativene på markedet i dag" nei, den er vlant de beste men den totale rammen gjør at den har mer ramme en feks S8.

"

Etter å ha brukt solide deler av testetiden på å finne ut hvor godt FaceID faktisk fungerer, kan jeg egentlig bare konkludere med at dette er mye, mye bedre enn Touch ID og Android-verdenens forsøk på tilsvarende ansiktsløsninger. Det går fort, og du merker omtrent ikke at telefonen har sikkerhetssperrer lagt inn.

Løft telefonen. Se på den. Den er åpen." Har dere i det hele tatt prøvd FaceID? Det holder ikke å løfte den og se på den, du må sveipe attpåtil. Dette er noe X har fått mye kritikk for i andre tester og de påstår set tar mye lengre tid å låse opp telefonen med FaceID en med Touch ID. Andre klaget også på at det ved flere anledninger ikke fungerte med FaceID, særlig i dagslys og godt opplyste rom ble FaceID nærmeste ubrukelig. Attpåtil er sikkerheten kneblet da man nylig konkluderte med at tvillinger var like nok for FaceID.

 

"Også i front er kameraet ålreit, og det kan brukes til morsomme ting som å sende folk animerte tegneseriefigurer (Animojis), eller det kan brukes til å ta Portrettmodus-bilder der bakgrunnen er utydelig. " Det største problemet (og særdeles relevante) er at kameraet missoppfatter to ansikter på en gang og derfor velger å fokusere på et mens det andre blir blury som en bakgrunn.

 

"Og selv om det er mer symmetrisk når skjermen er av, betyr også en flat strek i topp og bunn at skjermen må bruke plass på ekstra menyer nedenfor der igjen." Denne skjønte jeg ikke noe av....antar du peker mot S8 her, altså S8 som åpner apptray ved å sveipe fingeren opp. Altså S8 som viser alle kjørende apper ved pinch. S8 som åpner notifikasjoner og setting shortcuts ved å sveipe ned.

Altså telefonen som gjør alt (gjelder ikke bare S8 fra Android leiren) iPhone X gjør hva gjelder gestures.

 

iPhone X er absolutt en flott telefon, men den revolusjonerer ingenting. Det iPhone X gjør er å ta iOs dit Android telefonene er i dag. Problemet er at Apple tydeligvis har tatt noen snarveier (kun FaceID som sikkerhetsløsning kommer til å gi utfordringer, leppen, iOs app prioritet som gjør at apper benytter halve skjermen slik vi så på iPad når den ble lansert i sin tid).

 

iPhone X tar livet av iPhone 8 og 8 Plus, at noen kan velge dem og ikke iPhone X er for meg totalt uforståelig.

 

 

Endelig litt fornuft. Dette er ikke en telefon for framtiden. Apple tar steget til 2017, men slurver og bommer. Heldekkende skjerm? Nei den har ikke heldekkende skjerm. Og det er ivertfall ikke revolusjonerende. Min Galaxy Nexus fra 2011 hadde heldekkende skjerm og ansiktsid. Apple har gjort det dei kan best, kjøpt skjerm fra samsung og face id fra et annet selskap. Klistra logoen sin på det og dobla prisen. Det som plager meg aller mest er at folk godtar at den har denne leppen på toppen. Andre produsenter hadde blitt slaktet dersom dei hadde lansert dette opplegget. Apper må tilpasses? det betyr jo at du mister masse skjermareal fordi ingen vil se på den svarte flekken vil dei vel?

Legg iphone 10 i landskap og se hva som skjer i safari. Scrollbaren går BAKOM leppen. Dette er slapt og eksempel på dårlig design. Steve Jobs hadde ikke gått god for dette her. Dessuten tar Pixel 2 bedre bilder med 1 kamera enn iphone gjør med 2. 

Dei har heller ikke lengre konsekvent designspråk på tvers av IOS-enhetene. Dei har blitt late og slurvete. Iphone 10 representerer alt som er galt med apple for øyeblikket. 

 

 

 

Virkelig? Galaxy Nexus? I hvilken verden er den å definere som rammeløs? Da har jo iPhone vært rammeløs i alle år.. Og  hvis du virkelig sidestiller FaceID med generisk ansiktsgjenkjenning så blir jo dette bare tåpelig... Det er like idiotisk som alle som mente at Motorola Astrix hadde TouchID før iPhone 5S, selv om Apple leverte en kapasitiv fingeravtrykkleser, mens Astrix hadde en optisk. Det blir jo temmelig store forskjeller i praksis for å si det mildt.

 

Hvem bruker "scrollebar" på mobiltelefoner? Det er jo bare en visuellindikasjon for at du scroller, vi har touch så vi benytter jo ikke scrollebar da vi bare berører skjermen og beveger finger opp og ned for scrolling? For min del så kan de jo bare fjerne hele indikasjonen da den ikke har noen praktisk funksjon.

 

Og apper måtte ha blitt optimalisert for iPhone X med eller uten "leppa" da skjermformatet nå er 19.5:9 og ikke 16:9, akkurat som apper måtte bli optimalisert når Apple gikk fra 4:3 til 16:9. Så akkurat det har jo egentlig ingenting med "leppa" å gjøre.

 

 

 

 

Jeg gikk fra Sony Z5 til iPhone 5 se, veldig skuffet over batteri levetid på Iphone. Dag og natt der. Jeg tviler på Apple iPhone X er noe bedre bedre. Så får meg er ikke iPhone en premium tlf. som alle trur der er. NB. Har oppdatert til 11.1.

 

 

iPhone SE har 1600 mAh batteri, iPhone X har 2700 mAh batteri og iPhone X har mer strømeffektiv SoC. Er vel liten grunn til å ikke forvente at iPhone X har bedre batteritid sammenlignet med iPhone SE.

 

 

 

Må være den dårligste testen Tek noensinne har utført. Telefonen er lesset med minuser, likevel gis det 10 av 10?

 

 

Jeg tror du sliter med å sette ting i perspektiv? Har du lest anmeldelsen?

  • Liker 6
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...