Gå til innhold

Super Mario Odyssey - Inntrykk og diskusjonstråd.


Anbefalte innlegg

Du har helt rett i et en 10-åring fint burde klare å ta de fleste månene. Men hva med en fem-åring? Hva med en på sytti? Hva med en på 30 som har null interesse for dataspill, og som knapt vet hvordan man holder en håndkontroller? Sånne folk finnes, og å tilrettelegge for dem er bare positivt, så lenge det ikke går ut over oos "hardcore" spillere som ønsker minst mulig assistanse. Dermed kan en som aldri har rørt spill før og sliter mye kjøpe måner for å få se alle kingdoms, spille med Assist Mode for å finne veien, og droppe bosser som blir for vanskelige. Vi andre kan droppe å bruke kart, nekte å kjøpe måner i butikk, og ikke gi oss før vi har 100% uten bruk av FAQ, walkthrough eller noe som helst. Begge to får et svært bra spill, uten at det ene går på bekostning av det andre. Win-win. :)

 

In other news er klokken rundt småpene halv tre om natten, jeg har samlet opp 255 måner, har funnet en viss person i alle kingdoms til og med New Donk City, og har åpnet et hemmelig kingdom. Har veldig lyst til å spille mer, men klarer knapt holde meg våken lengre. Bra jeg har fri i morra, og nok kaffe til å dekke et lite land. :p

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Muligheten til å kjøpe måner handler om å tjene mest mulig penger på spillet og kun det. Man kan ignorere det helt og sånn sett gjør det ikke spillet dårligere, men det er skuffende av Nintendo at de går for en så billig måte å tjene penger på. Rent inntjeningsmessig er det jo ingen grunn til at ikke alle spill skal ha masse greier som må kjøpes i tillegg, det er bare integriteten til selskapene som holder dem tilbake.

 

Jeg ville nok selv som barn ha falt for fristelsen til å kjøpe meg gjennom spillene når jeg stod helt fast, men dermed hadde jeg fravøret meg selv mange av mine beste minner med gaming i barndommen.

Lenke til kommentar

Muligheten til å kjøpe måner handler om å tjene mest mulig penger på spillet og kun det. Man kan ignorere det helt og sånn sett gjør det ikke spillet dårligere, men det er skuffende av Nintendo at de går for en så billig måte å tjene penger på. Rent inntjeningsmessig er det jo ingen grunn til at ikke alle spill skal ha masse greier som må kjøpes i tillegg, det er bare integriteten til selskapene som holder dem tilbake.

 

Jeg ville nok selv som barn ha falt for fristelsen til å kjøpe meg gjennom spillene når jeg stod helt fast, men dermed hadde jeg fravøret meg selv mange av mine beste minner med gaming i barndommen.

 

De kjøpes ikke for ekte penger, kun gullmynter som man finner i de ulike kingdoms.

Lenke til kommentar

Har kost meg noen timer med dette i helga, og tror det topper årslisten for min del foreløpig. Ble værende i Sand Kingdom i 3-4 timer for å samle måner. Prøver å ta det litt mer piano med samlingen nå, i de påfølgende verdenene, og hopper heller videre til neste område litt tidligere. Så får jeg heller komme tilbake senere i spillet for å sanke resten. 

 

Har ikke så mye imot bevegelseskontrollene ennå, men tror jeg hadde vært mer fornøyd om de var bakt inn mer naturlig i et typisk knappegrensesnitt. De er ikke i veien, men de er mindre presise og forutsigbare enn jeg skulle ønske. Mulig jeg endrer mening på det etter noen flere timer. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Heldigvis er det ikke ekte penger, men gullmyntene man samler i spillet.

 

I det man er ferdig med hovedhistorien har man nok mynter til å kjøpe seg direkte videre, og det er derfor liten grunn til å gå tilbake til gamle verdener hvis man ikke vil.

 

Alt dette er helt frivillig selvsagt, man kan velge å la være å kjøpe måner. Men det at ingen av månene man trenger for å komme til Bowser er vanskelige, og at man deretter bare kan kjøpe seg videre syns jeg er en skremmende utvikling fra Nintendo. Spill skal være en utfordring og skape mestringsfølelse, uansett om man er 5 eller 40 år gammel. Klarer man ikke dette spillet i assistmode anbefaler jeg en ny hobby.

 

I SM64 var det 120 stjerner der de aller fleste var intelligent plassert rundt om kring på banene. I SMO er de bare overalt, og de har lagt inn en hardcap på 999 måner siden man kan kjøpe uendelig med måner. Blir ikke veldig imponert over det designvalget. Hadde heller sett at de hadde mange færre måner der de hadde lagt sin sjel i alle sammen. Dette her blir bare for dumt.

 

Lurer på hvordan speedruns blir i dette spillet. Er ikke kult å se folk spamme A for å kjøpe måner.

Lenke til kommentar

Da har jeg misforstått. Jeg hørte noen snakket om at man kunne kjøpe måner for penger og gikk utfra at det var ekte penger det var snakk om. Uansett, se bort fra det forrige innlegget i så fall. Fint å høre at NIntendo ikke har gått den veien ennå.

Som vanlig kom Nintendo med noen amiibo's basert på dette spillet, og de vil la deg få nye kostymer. Men også disse er fullt mulig å få gratis i spillet. Er vel neppe en stor spoiler at du får den hvite dressen til Mario ved å fullføre historien. ;)

 

Men når det er sagt drømte jeg i natt at jeg satt og spilte Odyssey. Kanskje på tide med en lang pause.  :evil:

Lenke til kommentar

I SM64 var det 120 stjerner der de aller fleste var intelligent plassert rundt om kring på banene. I SMO er de bare overalt, og de har lagt inn en hardcap på 999 måner siden man kan kjøpe uendelig med måner. Blir ikke veldig imponert over det designvalget. Hadde heller sett at de hadde mange færre måner der de hadde lagt sin sjel i alle sammen. Dette her blir bare for dumt.

De fleste ser ut til å glemme at SM64 hadde 120 stjerner, men du forlot brettet etter hver eneste en. I Odyssey fortsetter du med en gang, så det blir ikke helt det samme. Vi får også se hvor vi skal i Odyssey i historien, så vi har alltid en måne å følge. Går du utelukkende etter månene du blir fortalt om, vil du alltid ende opp med nok måner til å fotsette historien. Resten trenger man ikke. I SM64 trengte man da heller ikke alle stjernene. Mener det var 60 for å se slutten på historien.

Endret av Schreiber
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Gjør ikke noe for min del. Synes det er litt spesielt å se det på den måten, du kan jo spille spillet som du selv ønsker. At Nintendo gjør det mer tilgjengelig for alle er i mine øyne bare bra. Man kan spille hele spillet kjempeenkelt med assist mode eller 2-player også, men det er jo valgfritt.

 

Greit nok, tanken er kanskje god. Men bare det at man har muligheten er en uting mener jeg. De fleste barn som sitter bom fast vil mest sannsynlig gi opp og kjøpe måner, mens før prøvde vi helt til vi fikk det til. Det skapte en enorm mestringsfølelse samtidig som det brakte folk sammen for å klare "den umulige stjerna". 

 

Lenke til kommentar

Jeg regner med at disse månene man kan kjøpe er kun bonus måner? man kan ikke kjøpe måner som man finner ute i verden. Isåfall ser jeg ikke problemmet, er helt greit at folk kan ta noen snar veier istede for å gi opp.

 

Det er ikke 1995 lenger da jeg kunne spille Robin hood prince of thives flere ganger på rad bare for å se om jeg kunne finne de våpene man manglet, men viste at fantes siden dem sto oppført i manuallen. Idag har man så mange muligheter til å spille at mange gidder ikke eller har ikke tid til å slite for å komme seg irundt et spill.

 

Men dette erjo en perfekt unnskyldning til gamer å gi den obligatoriske 6/10 karakteren sin sånn at dem får noen treff på siden sin.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg regner med at disse månene man kan kjøpe er kun bonus måner? man kan ikke kjøpe måner som man finner ute i verden. Isåfall ser jeg ikke problemmet, er helt greit at folk kan ta noen snar veier istede for å gi opp.

 

Det er ikke 1995 lenger da jeg kunne spille Robin hood prince of thives flere ganger på rad bare for å se om jeg kunne finne de våpene man manglet, men viste at fantes siden dem sto oppført i manuallen. Idag har man så mange muligheter til å spille at mange gidder ikke eller har ikke tid til å slite for å komme seg irundt et spill.

 

Men dette erjo en perfekt unnskyldning til gamer å gi den obligatoriske 6/10 karakteren sin sånn at dem får noen treff på siden sin.

 

Hvis det er noen måner man ikke finner, så har man jo walkthroughs på internett uansett, men om det er snakk om måner som man vet hvordan man får tak i, men ikke klarer å få tak i, da synes jeg fortsatt det er en uting. Om folk gir opp et spill fordi de ikke har tålmodighet til å mestre spillet ordentlig, da har de misforstått en hel del mener jeg! Mulig det er nostalgien som snakker, kanskje du har rett! Jeg mener i hvert fall at slike utfordringer er det som skaper et godt og aktivt samfunn rundt spillet etter hvert som tiden går :)

Lenke til kommentar

For meg ødelegger det at jeg bare kan kjøpe meg forbi en hindring i spillet all gleden med utfordringen. Likte spillet godt, men som et samlespill failer det hardt.

 

Min nye karakter etter å ha spilt mer er faktisk 6/10. Altfor kort spill uten noe intensiv til å spille videre etter hovedhistorien er fullført.

Lenke til kommentar

Kunne ikke brydd meg mindre om at man kan kjøpe måner om man ønsker. Synes det var mer påtrengende og ødeleggende når du fikk tilbud om kostyme som gjorde deg udødelig etter man døde 3 ganger i SM 3DW, men klarte å overse det også. Er jo frivillig, og det er jo i kjent Nintendo stil at alle skal komme seg gjennom det enten du får det til eller ikke.  

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...