Gå til innhold

Øvelseskjøring med en 18 åring, jeg er 24 og mor er med


ExcuseMyMandarin

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Har et lite spørsmål, min mor er litt trassig og vil ikke la lillebroren min øvelseskjøre for mye med sin bil, da hun og min stefar, mener at det er stor fare for kollisjon, og de begge mener de ikke tørr å øvelseskjøre med han. Heldigvis har de latt han øvelseskjøre litt, men ikke nok for at han kan ta lappen uten problemer.

 

Det jeg lurer på, er om visst jeg sitter i forsetet, med min 18 år gamle bror som sjafør, i min bil, med min mor i baksetet, er det lovlig å øvelseskjøre slik? Eller er det slik at min mor må sitte i passasjersete og jeg bak i bilen? 

 

Min mor har automat, og jeg manuell. Derfor ønsker lillebroren min å øvelseskjøre noen timer, i min bil og. Slik at giring og annet går smooth. 

 

Jeg har hatt lappen i over 5 år, så mangler kun den delen hvor jeg må være 25 for å kunne øvelseskjøre med han, men det er ikke før neste år, og broren min vil ha lappen rundt årsskifte. 

 

Tenker å ta øvelseskjøring med min bil litt landlig til, så liten sjanse for å bli stoppet, sånn egentlig.. Men vil jo gjøre alt riktig, sånn at min bror ikke får utsettelse, og jeg mister min mulighet til å reise til jobb.. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Gi mor og stefar et dask i bakhodet, og be en av de få ræva si inn i passasjersetet med ei bok eller noe og la deg få sitte bak og hjelpe broren din. 

Om han enda er veldig uerfaren, er det uansett ikke noe i veien for å dra et sted hvor det er lite trafikk. Han får tidsnok testet seg på mer innvikla trafikksituasjoner. Start i det små.. 

Endret av jonlem
Lenke til kommentar

klippet fra ung.no: 

Det følger av vegtrafikkloven § 26 at ledsageren ved øvelseskjøring må ha fylt 25 år og må ha hatt gyldig førerrett for gjeldende motorvogngruppe uavbrutt i minst 5 år.

 

Hvis ledsageren ikke fyller disse kravene, vil kjøringen ikke regnes som øvelseskjøring etter loven. Det betyr at du kjører ulovlig.

 

Etter vegtrafikkloven § 24a medfører kjøring uten førerkort at du ikke kan få førerkort før tidligst 6 måneder etter at du har fylt 18 år. I tillegg til ileggelse av sperrefrist, vil du kunne få straffereaksjoner. Etter vegtrafikkloven § 31 kan man straffes med bøter eller fengsel i inntil 1 år. Etter Riksadvokatens rundskriv nr. 3 fra 2009 vil den normale straffen for kjøring av bil uten førerkort være et forelegg på kr 8000 første gangen du blir tatt.

Det kommer ikke så tydelig frem om det har konsekvenser for deg. Men det blir i alle fall kjipt for den du øvelseskjører med om dere blir tatt..

 

Gjør det ordentlig, kjør med noen som oppfyller kravene.

Lenke til kommentar

Trådstarter kan ikkje lovlig være ledsager da trådstarter ikkje er fylt 25 år.

 

Deres mor kan være ledsager dersom ho har hatt sertifikatet i meir enn 5 år, men ho må velge å ta på seg ansvaret som ledsager.

 

Nå er det ikkje detaljregulert i lovverket at ledsager må sitte i passasjersetet foran, men ledsager skal sitte slik at ein har kontroll over den som kjøyrer.

 

I teorien er det mulig at den løsningen som du skisserer er lovlig, men sannsynlegheita er svært stor for at politiet uansett anser den som sitter framme i passasjersetet som den reelle ledsagaren.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Trådstarter kan ikkje lovlig være ledsager da trådstarter ikkje er fylt 25 år.

 

Deres mor kan være ledsager dersom ho har hatt sertifikatet i meir enn 5 år, men ho må velge å ta på seg ansvaret som ledsager.

 

Nå er det ikkje detaljregulert i lovverket at ledsager må sitte i passasjersetet foran, men ledsager skal sitte slik at ein har kontroll over den som kjøyrer.

 

I teorien er det mulig at den løsningen som du skisserer er lovlig, men sannsynlegheita er svært stor for at politiet uansett anser den som sitter framme i passasjersetet som den reelle ledsagaren.

Ledsager må vel ha mulighet til å kaste venstrehånda bort på rattet for å avverge et eller annet, mao må lovlig ledsager sitte foran.

Lenke til kommentar

 

Trådstarter kan ikkje lovlig være ledsager da trådstarter ikkje er fylt 25 år.

 

Deres mor kan være ledsager dersom ho har hatt sertifikatet i meir enn 5 år, men ho må velge å ta på seg ansvaret som ledsager.

 

Nå er det ikkje detaljregulert i lovverket at ledsager må sitte i passasjersetet foran, men ledsager skal sitte slik at ein har kontroll over den som kjøyrer.

 

I teorien er det mulig at den løsningen som du skisserer er lovlig, men sannsynlegheita er svært stor for at politiet uansett anser den som sitter framme i passasjersetet som den reelle ledsagaren.

Ledsager må vel ha mulighet til å kaste venstrehånda bort på rattet for å avverge et eller annet, mao må lovlig ledsager sitte foran.

Det står ikkje eksplisitt at ledsager må sitte nært nok til å kunne gripe verken ratt eller bremse. Ledsager skal ha kontroll men det står ingenting om korleis ein skal ha kontroll over den som øvelseskjøyrer. Før måtte kjøyretøyet ha handbrekk som ledsager kunne gripe, men i dag er dette kravet tatt vekk slik at også bilar med fotbrekk eller elektroniskhåndbrekk kan brukast til øvelseskjøyring. Så ledsagers muligheit for å kunne gripe inn fysisk er tydeligvis ikkje så avgjerande, for då hadde kravet blitt ståande.

 

Det vanlige er at ledsager sitter i passasjersetet, og det er også dette som politiet forventar ved eventuell kontroll.

 

Eg trur at ein må rekne med å få bot dersom ledsager ikkje sitt i passasjersetet framme, men det er ein teoretisk sjangs for at ein kan vinne fram i ei eventuell rettsak.

Lenke til kommentar

Om det så skulle være at ledsager lovlig kan sitte i baksetet skjønner jeg ikke hvordan det skulle hjelpe i denne situasjonen da mor ikke ønsker å ta ansvaret for øvelseskjøringen, noe hun da uansett vill gjort om hun satt bak. Om det hele koker ned til at mor ikke ønsker å risikere å krasje egen bil må vel den åpenbare løsningen være at mor og bror låner din bil og øvelseskjører på vanlig måte. 

Endret av ITtraktor
Lenke til kommentar

Den saka som det blir linka til er litt spesiell sidan det var eit spebarn involvert. Det er ikkje vanskelig å argumentere for at ein ledsager som passer på eit spebarn ikkje har 100% fokus på kjøyringa og den som øvelseskjøyrer.

 

Det ville vell heller ikkje vært innanfor om ledsagaren satt framme i passasjersetet og lot seg distrahere av eit spebarn.

Lenke til kommentar

Det har vært lignende saker som dette tidligere. Både fører og ledsager kan bli anmeldt for uaktsom kjøring, og hvis ledsageren sitter i baksetet risikerer den også å få inndratt førerkortet.

 

eksempel:

https://www.nrk.no/hordaland/ovelseskjorte-med-ledsager-i-baksetet-1.12619548

 

Det som er litt interessant med den saken er jo at dersom det er ett så tydelig krav at ledsager må sitte framme kan da vedkommende som sitter i baksetet regnes som ledsager i det hele tatt? For i så fall har de ingen grunn til å inndra førerkortet til personen i baksetet, men derimot kun anmelde personen som kjørte for kjøring uten førerkort. 

Lenke til kommentar

Den saka som det blir linka til er litt spesiell sidan det var eit spebarn involvert. Det er ikkje vanskelig å argumentere for at ein ledsager som passer på eit spebarn ikkje har 100% fokus på kjøyringa og den som øvelseskjøyrer.

 

Det ville vell heller ikkje vært innanfor om ledsagaren satt framme i passasjersetet og lot seg distrahere av eit spebarn.

 

I så fall er det svært mange personer med førerkort som kjører ulovlig, men dette blir i praksis umulig å bevise. 

Lenke til kommentar

Hva med å investere i noen kjøretimer på kjøreskole?

 

Høres jo ut som om det kan være en god idé dersom foreldrene ikke har tiltro til lillebroren.  Kjørelærere vil jo være gode til å plukke av uvaner og vil også kunne fortelle foreldrene når de mener lillebror er klar for privat øvelseskjøring på offentlig vei.

Er jo heller ikke slik at absolutt alle egner seg til å lære opp barna - ser altfor mange uvaner som manglende tegngiving, dårlig plassering, kutting av svinger osv hos godt voksne sjåfører...

 

Kravet er forøvrig ikke minst 25 år og ha hatt lappen i 5 år, men å være minst 25 år og ha hatt den sammenhengende siste 5 år.

 

Og før noen argumenterer med hvor dyre kjøretimer er, så tenk på at hvis du unngår en bonusskade pga god opplæring, så kan du ha tjent tilsvarende hele kjøreopplæringen: http://e24.no/bil/bil-og-trafikk/styr-unna-kasko/10065227

Endret av Rune_says
Lenke til kommentar

No veit eg ikkje kva situasjon lillebroren til trådstarter er i. Men eg vil konsekvent anbefale at den fyrste kjøyreturen (etter ein i privat regi har trent på å sette bilen i gir og slikt) bør være med ein kjøyreskule.

 

Ein treng ikkje å ha så mange kjøyretimar, men litt profesjonell veiledning på kva ein bør øve på er nyttig.

Så kan ein øvelseskjøyre privat ei stund før ein kjem tilbake til kjøyreskulen for å ta det obligatoriske.

 

Om den som er privat veiledar ikkje har 100% kontroll på kjøyreteorien og har fokus på dette under øvelseskjøyringa så er det svært lett for at kandidaten lærer seg uvanar som det kan ta lang tid å lære vekk.

Kjenner opp til fleire som var kjempeflinke til å kjøyre bil som 17 åringar sidan dei hadde starta med privat øvelseskjøyring som 16 åringar, men som endte opp med å bruke like mange kjøyretimar som heilt uerfarne kandidatar som ikkje hadde kjøyrt privat, kun fordi dei hadde lært til seg uvanar som feil bruk av blinklys, kutting av svingar, uøkonomisk kjøyring, osv.

Lenke til kommentar

Er vel ikke noe spesifikt om det i lovverket. Antar at å lene seg fremover og dra i håndbrekket + begrenset sikt fremover kan være utslagsgivende.

 

8. Bil som nyttes til vederlagsfri øvingskjøring i klasse B, må være innrettet slik at ledsageren fra sin plass lett kan stanse bilen på en rask og effektiv måte. Bilen må enten ha tilstrekkelig effektiv håndbrems plassert fra gulvet i midten av bilen eller ha dobbelt pedalsett for clutch og fotbrems. Bilen må foruten de påbudte speil for vanlig fører ha speil for ledsageren, slik at han fra sin plass kan ha tilstrekkelig utsikt bakover.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...