Gå til innhold

Ny CPU: Threadripper 1950X eller i9-7900X?


Aetius

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Siden du skal spille, så ville jeg sett mer på Intel løsningen. Ellers er jo 1950X et godt valg. Tenker på et nybygg til meg selv nå i oktober, og valget står mellom 8700K, 7920X og 7940X for min del. Mest fornuftige er så klart en 8700K, siden jeg ikke driver med videoredigering/rendering av noe slag. Men 8700K blir jo ikke akkurat dårlig til sistnevnte heller da, så kanskje noe for deg også?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Siden du skal spille, så ville jeg sett mer på Intel løsningen. Ellers er jo 1950X et godt valg. Tenker på et nybygg til meg selv nå i oktober, og valget står mellom 8700K, 7920X og 7940X for min del. Mest fornuftige er så klart en 8700K, siden jeg ikke driver med videoredigering/rendering av noe slag. Men 8700K blir jo ikke akkurat dårlig til sistnevnte heller da, så kanskje noe for deg også?

Argumentet i favør 8700K er nok først og fremst pris - ikke bare på selve CPUen, men også på hovedkort og RAM.

 

Godt mulig jeg vil gå for en slik løsning in the end (selv om jeg ikke ønsker å "belønne" Intel for å ha ligget på latsiden i årevis), men det jeg først og fremst var ute etter i denne omgang var argumenter i favør 1950X eller 7900X.

Lenke til kommentar

Godt mulig jeg vil gå for en slik løsning in the end (selv om jeg ikke ønsker å "belønne" Intel for å ha ligget på latsiden i årevis), men det jeg først og fremst var ute etter i denne omgang var argumenter i favør 1950X eller 7900X.

 

Fordelen med 1950X over 7900X er flere kjerner. Fordelen med 7900X er bedre IPC og klokkehastigheter. Driver du å redigerer mer video enn du spiller, så er kanskje AMD sin det beste valget. Begge krever god kjøling... helst en god AIO.

Lenke til kommentar

Jeg har både 1950x og 7900x. 7900x er bedre på det aller meste, untatt cinebench :p Litt synn og si det, men jeg synes 7900x er vesentlig bedre kjøp enn 1950x. Med 7900x får man konge ytelse på alt, mens 1950x får man konge renderingytelse, men ellers så er det faktisk middels ytelse i forhold til 7900x.

 

For all det 1950x er en flott cpu, men det finnes noe som er bedre. Tilogmed lagringsytelsen er 20% raskere (nvme ssd) med intel vs AMD.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg leker med tanken på å bygge ny PC, og lukter litt på disse CPUene.

 

Ja, jeg VET det er overkill, men jeg bruker gjerne CPUer i mange år, så jeg vil den skal yte bra i forhold til andre også om lang tid.

 

Bruksområder er spill, bilderedigering, videoredigering, etc.

Se selv, og gjør deg opp din egen mening:

 

 

Dummeste du gjør er å høre på enkelte her på forumet, som helst liker å sitte på forumet å skryte over klokkefrekvenser.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Tittet på akkurat det samme før sommeren, da før Threadripper var ute.

AMD Ryzen måtte gi tapt med for få PCI-E spor, og jeg likte ikke at Intel var ute å bydde med avkapping på PCI-E båndbredden med 44 lanes på toppmodellen, og ikke minst, pasta under heatspreaderen.

Når AMD kom med Quad channel, 60 PCI-E lanes, 16 kjerner og svært brukbar singel core ytelse så var valget såre enkelt... Det ble 1950X og akkurat nå har jeg ikke noen overklokkingsplaner heller.

 

Mitt bruk er spilling og virtualiserings prosjekt, Intel ville nok vært litt mer tut og kjør i Pass through enn Threadripper, men alle kjernene gjorde at det fristet for mye for diverse server bruk :p

Lenke til kommentar

Dummeste du gjør er å høre på enkelte her på forumet, som helst liker å sitte på forumet å skryte over klokkefrekvenser.

Det dummeste man kan gjøre i noe som helst tilfelle er å la være å kryssjekke kilder opp mot hverandre.

 

I min personlige mening er det også slik at artikler forteller mer, og betydelig raskere, informasjon enn det en video gjør.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Dummeste du gjør er å høre på enkelte her på forumet, som helst liker å sitte på forumet å skryte over klokkefrekvenser.

Det dummeste man kan gjøre i noe som helst tilfelle er å la være å kryssjekke kilder opp mot hverandre.

 

I min personlige mening er det også slik at artikler forteller mer, og betydelig raskere, informasjon enn det en video gjør.

 

 

Det er jeg helt enig i. Og begge deler er langt bedre en fanboys(uansett om de prøver å framstå som helgener på sin høye hest) på ett forum :)

Endret av Rusher
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Jeg har mye rart som bruker usb og liker å maskiner i dedikert lokale så jeg har et helsikes kabel strekke, 7m+. På amd har jeg ofte opplevd ting ikke fungerer med usb3, f.eks lydkort som trenger strøm mens det fungerer fint på intel.

Fant det tidligere egentlig utrolig irriterende men har lært å akseptere det. Synes amd's TR gjør mye bra, og det suger at intel har bare 44 pci lanes men det holder og akkurat. Kan godt hende fungerer fint nå da, men men. Som en alt mulig maskin var valget lett for meg. Har allerede noen ryzen maskiner så ikke dårlig samvittighet heller :p

Myntet formål er forøvrig samme som ts.

Lenke til kommentar

 

 

Dummeste du gjør er å høre på enkelte her på forumet, som helst liker å sitte på forumet å skryte over klokkefrekvenser.

 

Du mener det er bedre å høre på Linus altså :p

 

Nei, men oc er ikke alt. Kunne selv klokket alle 11 cpu litt mere, men er redd jeg ikke kunne kjørte i 4uker og 6dager uten restart.

Klarer du/Dere det?

 

 

Det finnes programmer man kan teste for stabilitet Kjetil, som Asus Realbench. Klarer jeg 4 timer med den, så kan jeg folde Nacl så lenge jeg vil. Men ja, max OC er ikke det lureste med tanke på at man skal ha delene lenge. Min 5960X som nå er til RMA holdt ut i 2 år overklokket. Sannsynligvis er det minne kontrolleren som konka. MPX har mottatt den, så venter på at de skal teste og gi meg tilbakemelding. Får jeg en ny 5960X, så skal jeg ikke presse den like langt :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...