Gå til innhold

«PewDiePie» er i hardt vær igjen – brukte rasistisk skjellsord i stream


Anbefalte innlegg

Det kommer vel også an på hvilken grad av immunitet en har bygget seg opp. Ord som faen biter ikke hos meg.

 

Det er et annet ord, som jeg håper kan avlæres, og det er Satan. For meg så gir ikke det ordet særlig mening, da jeg ikke tror på at det finnes noen djevel. Men, likevel så har jeg av en eller annen grunn fått det indokrinert hvor enn det er (kanskje fra barneskole?) at ordet er veldig styggt. Noen vil kanskje si at det er en god egenskap.

 

Men behøver jeg virkelig det "egenfilteret" lengre? Kanskje, da andre vil kunne la seg støte av det.

Endret av G
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Altså til dere neandertalere som ikke skjønner at det ikke er greit å bruke N-ordet

 

 

Du vet at det å si "N-ordet" er det samme som å si nigger? Du putter idèen av ordet i andre folks hoder. Som en komiker sa "That's what saying a word IS."

 

Neandertalerne var forøvrig flotte folk, og mer avanserte enn mennesker. Hvorfor er du så rasistisk?

 

Logikk 101:

-Du kan ikke nekte for å at det finnes raser blandt mennesker og samtidig straffe folk for å hevde det samme.

-Du kan heller ikke nekte èn gruppe mennesker å snakke på en måte andre snakker med bakgrunn i hudfarge, uten at det er nettopp den typen diskriminasjon du forsøker å unngå.

 

Context matters.

 

Er det noen her som tror han mente at alle svarte skal drepes og at hvite skal ha verdensherredømme?

 

Og hva med virkeligheten, som er at den hvite rase er minkende og erstattes med andre folkeslag, hovedsakelig svarte? Hvorfor skal hele verden leve etter nordamerikanernes arvesynd? Etniske svensker som PewDiePie blir angrepet, voldtatt og drept av svarte hver dag.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Altså til dere neandertalere som ikke skjønner at det ikke er greit å bruke N-ordet

 

 

Du vet at det å si "N-ordet" er det samme som å si nigger?

 

Det er det da åpenbart ikke..

 

Du putter idèen av ordet i andre folks hoder. Som en komiker sa "That's what saying a word IS."

Det er det da åpenbart heller ikke..

 

Men for all del, la oss bruke en eller annen komikers definisjon i stedet for den korrekte. Slik at det høres ut som du har noe å fare med..

 

Neandertalerne var forøvrig flotte folk, og mer avanserte enn mennesker. Hvorfor er du så rasistisk?

Hadde Neandertalerne fremdeles eksistert så ville jeg ikke brukt det ordet heller.

 

Logikk 101:

-Du kan ikke nekte for å at det finnes raser blandt mennesker og samtidig straffe folk for å hevde det samme.

Har jeg gjort noen av delene?

 

Altså, jeg pleier riktignok å nekte for at det finnes andre raser blant mennesker.. Enn mennesker.. Normalt snakker vi heller om "etnisitet", eller "folkeslag".

 

Men det var jo ikke det som var temaet her heller da..

 

-Du kan heller ikke nekte èn gruppe mennesker å snakke på en måte andre snakker med bakgrunn i hudfarge, uten at det er nettopp den typen diskriminasjon du forsøker å unngå.

Har jeg nektet noen å snakke som idioter?

 

Nei, og jeg har heller ikke gjort det basert på idiotens hudfarge..

 

Men jeg antar "poenget" ditt skulle være det vanlige gnålet om "hvorfor skal bare svarte få lov?!"..

 

Og joda, jeg skjønner hvordan det kan være vanskelig å forstå forskjellen for eksempel på å kalle seg selv en idiot når man har dritt seg ut. Og å bli kalt en idiot av andre som håner deg. Det er jo nesten åpenbart så og si det samme?

 

Context matters.

Jada, og hva var konteksten til Pewdipah? Jo, når han ble sint, så brukte han et ord som beskriver et folkeslag på en nedsettende måte som et skjellsord..

 

Er det noen her som tror han mente at alle svarte skal drepes og at hvite skal ha verdensherredømme?

Er det virkelig der du tror grensen går? Alt før det er helt greit? Det er rasisme, og ingenting annet? Ikke rart det er mange rasister som klarer å innbille seg at de ikke er rasister. "Jammen jeg er jo ikke for at alle svarte skal drepes, og at hvite skal ha verdensherredømme! Så hvordan våger du å kalle meg en rasist bare fordi jeg kaller svartinger for apekatter?! Jeg bare mener at rasene ikke har godt av å blandes". Også videre.. Ikke rasisme i det hele tatt..

 

Og hva med virkeligheten, som er at den hvite rase er minkende og erstattes med andre folkeslag, hovedsakelig svarte?

Ja, hva med det? Var det det Pewdipah snakket om? Var det konteksten? Er det det som er temaet i denne tråden?

 

Hvorfor skal hele verden leve etter nordamerikanernes arvesynd?

Når du lærte engelsk, lærte du da hva ordet "redneck" betyr? Er det bare et annet ord for "bonde"? Eller er det et nedsettende ord for "bonde"? Skjønner du forskjellen på å bruke et beskrivende ord som er nedsettende, og et ord som bare er beskrivende?

 

Etniske svensker som PewDiePie blir angrepet, voldtatt og drept av svarte hver dag.

Ja, pokker heller. Da skjønner jeg ordbruken hans. Det var i protest mot at hans folk har måttet leve som en undertrykt slav... Eh.. Nei. Det var ikke det som var konteksten her heller, var det vel?

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Burde vel strengt tatt være fjerna alt som er "rasistisk" fra youtube og andre medier. Denne sendes jo i beste sendetid på radio rock.

 

[Clawfinger]

 

Og dette er jo et perfekt eksempel på dette med kontekst. Jeg vet at Felix ikke hadde mye ondsinnet med sitt bruk av ordet, men når du bruker det i et sinneutbrudd så er det vanskelig å kommunisere at det ikke er rasistisk ladet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Burde vel strengt tatt være fjerna alt som er "rasistisk" fra youtube og andre medier. Denne sendes jo i beste sendetid på radio rock.

 

[Clawfinger]

 

Og dette er jo et perfekt eksempel på dette med kontekst. Jeg vet at Felix ikke hadde mye ondsinnet med sitt bruk av ordet, men når du bruker det i et sinneutbrudd så er det vanskelig å kommunisere at det ikke er rasistisk ladet.

 

 

Det blir jo litt som å si at alle som roper "Fitte!" i en negativ situasjon er misogynister, noe jeg ikke tror på.

 

Anekdote: Noe jeg husker best fra tiden som fotballspiller på aldersbestemt nivå, var en jente (det var av og til jenter som spilte på guttelagene) som ikke rakk ballen før den gikk over linjen til kast i noe som ville være en meget kunstig posisjon. Foran alle foreldrene på sidelinjen ropte hun ut "Fitte!" høyt og tydelig. Jeg synes å huske de fleste lo med hånden foran munnen, siden det ikke var en vanlig opplevelse at en jente ropte fitte på den måten. Vi andre ropte stort sett fitte eller satan omtrent hver gang vi mistet ballen. En annen ting jeg husker fra den tiden er moren til en nabo som sa, "Nei, svarte negeren!" i kirken når hun oppdaget at hun hadde glemt bunadssølvet.

 

Som oftest er det bare "kraftuttrykk" man sier uten noe dypere hat bak det. Hele poenget med bannskap er jo at ordene man bruker skal være tabu-ord, som enten er negative mot kjønn, religion eller rase. Det gir en forløsende følelse som kan hjelpe på en frustrerende situasjon når man sier ord man vanligvis ikke ville bruke. Hvis banne-ord hadde vært som andre ord, hadde jo de ikke vært banne-ord.

Endret av Orwandel
Lenke til kommentar

Det blir jo litt som å si at alle som roper "Fitte!" i en negativ situasjon er misogynister, noe jeg ikke tror på.

 

Nei det blir litt for søkt. Det ordet har ingen direkte konnotasjon til noe negativt om kvinner, mens ordet Felix brukte i et sinneutbrudd er en direkte antydning til at en "neger" er problemet. Igjen så vet jeg at det ikke alltid er vondt ladet, men det er fortsatt en dum idé å ta bruke andre sin rase eller utseende som et banneord, spesielt når ordet også er forbundet med dypt rasistiske miljøer som vi her på berget er skjermet for.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Det blir jo litt som å si at alle som roper "Fitte!" i en negativ situasjon er misogynister, noe jeg ikke tror på.

 

Nei det blir litt for søkt. Det ordet har ingen direkte konnotasjon til noe negativt om kvinner, mens ordet Felix brukte i et sinneutbrudd er en direkte antydning til at en "neger" er problemet. Igjen så vet jeg at det ikke alltid er vondt ladet, men det er fortsatt en dum idé å ta bruke andre sin rase eller utseende som et banneord, spesielt når ordet også er forbundet med dypt rasistiske miljøer som vi her på berget er skjermet for.

 

 

Kanskje, men jeg har fått inntrykk av at ordet "cunt" ikke blir mottatt så mye bedre i USA av folk som lar seg fornærme av banneord.

Lenke til kommentar

 

 

Æ tror æ dauer!

 

SJW'ere review bomber Firewatch:rofl:

 

Now is the time! We must all come together and protect Pewdipah's god given right, to act like a racist pig in front of our children!!   :p

 

Ska tru om de har den minste ide om hvor ironisk dette er? Eller.. Nei, det er det vel ikke rare grunnen til å anta at de er smarte nok til å forstå..

 

Et veldig godt eksempel på hvor mye "makt" denne ungen har og hvor mange unger som følger dette barnet.

 

Skjønner ikke hvorfor dette har noe som helst med hvor bra spill firewatch er, her burde steam gå inn å endre reglene for dette. Blir alt for dumt å rate et spill utifra hva andre mener om en spillutviklers meninger.

 

Mener dere virkelig at Twitch/youtube osv ikke skal ha noe filter på hva som blir sagt og vist? Klarer dere å tenke hvilke konsekvenser dette vil ha når dere en gang får barn (eller andre som reagerer) som kommer over slikt?

 

Kanskje greit om denne personen tar på seg en Hitler bart og sier heil hitler osv (litt på kanten i vet)

 

En artikkel fra VG:

http://www.vg.no/rampelys/tv/spotify/nrk-super-helt-fantorangen-knyttet-til-sang-med-grovt-innhold-paa-spotify/a/24138679/

 

  NRK Super-helt Fantorangen knyttet til sang med grovt innhold på Spotify

 

Mener dere også at dette er ok?

Helt riktig at folk velger å gi negative anmeldelser når utvikleren velger å urettmessig prøve å fjerne sine videoer. Hadde det vært PUBG-utvikleren som hadde sagt dette hadde det vært noe annet.

 

Hva annet kan gamere gjøre for å vise avsky enn å gi negative anmeldelser? Glad det skjer, og glad det skjer mot Fallout 4 og Skyrim på Steam også, selv om det er en annen sak..

 

Firewatch var også et altfor kort, elendig og kjedelig spill med en antiklimatisk slutt som ødela alt.

 

 

Du ungikk å svare på det jeg skreiv.

 

Mener du virkelig at det ikke skal være noen form for filter på åpne tjenester som blir brukt av alle aldersklasser og menneske raser?

 

Om du mener at Firewatch er kort og kjedelig så gi det en score etter det. Tror du VIRKELIG at folk går inn å leser anmeldelser på et spill for å finne ut hvilke syn en av spill utviklerne har på en svenske og hans ordbruk?

 

Blir litt som at jeg skal gå inn på booking.com og gi et hotel dårlig anmeldelse for at SAS var forsinket.

 

 

Banning er helt ok i min bok. Faen, fitte, helvete, neger, hestekuk, jødefaen, kvitlik, skalleknott.. Banningen representerer ikke ordets opprinnelse mer enn 'tits' betyr fugler.

 

Oppblåsingen vi ser kommer heller av at mennesker forsøker å leve av andres berømmelse, ved å skape litt publisitet rundt seg selv ved å gjøre noe mer kontroversielt enn det egentlig er. Banning er noe av det vanligste mennesker gjør.

 

Banning er ok i din bok, og i min bok. Men var det kun i og du som så på dette? Vil du si at alt av banning er ok for din sønn (f.eks). Sier ikke at det skal være forbudt med banneord generelt sett, men ord som går på enkelte folkegrupper bør man ungå. Tror ikke så mange hadde reagert på ord som helvette, faen, skalleknott osv osv.

 

Møter du en mørkhudet person du ikke kjenner så tror jeg han reagerer mer om du sier helvettes neger enn helvettes skalleknott.

 

Her snakker vi om hva som er greit å si i offentlige sammenheng forran mange tillskuere. Hva du og jeg sier er ikke det samme.

 

Så ja, jeg mener at når noen går så langt så ofte så bør det få konsekvenser. Sier ikke at han skal bli perma banna, men ei uke ban hadde vært på sin plass eller noe lignende.

Endret av MysticoN
Lenke til kommentar

Du ungikk å svare på det jeg skreiv.

 

Mener du virkelig at det ikke skal være noen form for filter på åpne tjenester som blir brukt av alle aldersklasser og menneske raser?

 

 

Youtube har et filter, aktiverer du dette filteret forsvinner så og si alle videoenne felix har på kanalen sin. Shitty foreldre som lar barna sine se på hva de vil er problemet her, ikke at en youtuber brukte et stygt ord. Endret av Evil-Duck
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Møter du en mørkhudet person du ikke kjenner så tror jeg han reagerer mer om du sier helvettes neger enn helvettes skalleknott.

Dette var ikke hva som hendte her. Dette var noen som brukte ordet 'nigger' i en frustrerende situasjon. Ordet har ingenting med dine rasekonnotasjoner å gjøre i denne sammenhengen.

 

 

Her snakker vi om hva som er greit å si i offentlige sammenheng forran mange tillskuere. Hva du og jeg sier er ikke det samme.

Det er snakk om hva en person sier i sin egen stream. Tilskuerne oppsøker hans innhold. Har noen problemer med innholdet, så er det to tilfeller:

 

1. De er ikke målgruppen hans.

 

2. Han har bommet på sin målgruppe, og taper tilskuere.

 

Det er inget moralsk dilemma.

Lenke til kommentar

 

Møter du en mørkhudet person du ikke kjenner så tror jeg han reagerer mer om du sier helvettes neger enn helvettes skalleknott.

Dette var ikke hva som hendte her. Dette var noen som brukte ordet 'nigger' i en frustrerende situasjon. Ordet har ingenting med dine rasekonnotasjoner å gjøre i denne sammenhengen.

 

 

Her snakker vi om hva som er greit å si i offentlige sammenheng forran mange tillskuere. Hva du og jeg sier er ikke det samme.

Det er snakk om hva en person sier i sin egen stream. Tilskuerne oppsøker hans innhold. Har noen problemer med innholdet, så er det to tilfeller:

 

1. De er ikke målgruppen hans.

 

2. Han har bommet på sin målgruppe, og taper tilskuere.

 

Det er inget moralsk dilemma.

 

 

Folk sutrer likefult over at han tilskuere kritiserer han. Det er jo det som er saken her, folk tåler ikke at noen har problemer med innholdet.

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Fordi?

Du må enten vedgå at når noen sier "fitte" i et sinneutbrudd så er det "en direkte antydning til at "fitten" er problemet", eller vedgå at det analoge heller ikke er sant når noen sier "nigger"/"neger" i et sinneutbrudd. Om ikke er du logisk inkonsistent.

Endret av cuadro
Lenke til kommentar

 

 

Nei det blir litt for søkt. Det ordet har ingen direkte konnotasjon til noe negativt om kvinner, mens ordet Felix brukte i et sinneutbrudd er en direkte antydning til at en "neger" er problemet.

Dette er direkte selvmotsigende. Det er du som forsøker deg på noe absurd og søkt her.

 

 

Fordi?

 

blir samme greia som om du sier ordet han brukte som eksempel fordi da hentyder du til at det er en kvinne som er problemet. du tror da virkelig ikke at en kvinne ikke føler seg krenket viss du sier "din f****" til henne?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...