Gå til innhold

«PewDiePie» er i hardt vær igjen – brukte rasistisk skjellsord i stream


Anbefalte innlegg

 

Folk sutrer likefult over at han tilskuere kritiserer han. Det er jo det som er saken her, folk tåler ikke at noen har problemer med innholdet.

 

AtW

Synd for de spesielle mennesker kritikken din gjelder. Jeg er i alle fall helt ubrydd av det.

 

 

Ja, det er greit det, ingen hindrer deg å ikke være brydd, men det er tydeligvis mange som synes det er forferdelig at PewDiePie ikke kan si hva han vil uten å høste kritikk.

 

AtW

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

blir samme greia som om du sier ordet han brukte som eksempel fordi da hentyder du til at det er en kvinne som er problemet. du tror da virkelig ikke at en kvinne ikke føler seg krenket viss du sier "din f****" til henne?

 

Det er jo noe helt annet, fordi det er rettet mot et individ. Jeg påstår at det er søkt å si at noen blander inn kjønnsdiskriminering i skjellsord som sammenligning til å bruke rase som et nedlatende uttrykk.

Lenke til kommentar

om jeg roper ut forbanna F**** eller selv om det er bare F**** jeg sier i sinne over ett spill så er ikke det nedtrykkende eller negativt? tydeligvis har jeg jo akkurat brukt det som ett bannskap i sinne, det kan umulig være positivt ladet enten om det er fordi noen skøt meg i ett spill eller ei.

Endret av darkyy
Lenke til kommentar

viss neger som bannskap referer til din hudfarge og det betyr automatisk at personen må være svart og dermed er du rasist/eller ordet er undertrykkende, betyr det at viss du referer til en kvinnes kjønns organ i bannskap er du sexist/kvinne undertrykker enkelt og greit. ellers finnes det ikke undertrykking uansett.

Endret av darkyy
Lenke til kommentar

Ja, det er greit det, ingen hindrer deg å ikke være brydd, men det er tydeligvis mange som synes det er forferdelig at PewDiePie ikke kan si hva han vil uten å høste kritikk.

 

AtW

Jeg har sett svært få kommentarer her inne og andre steder som går på hvor forferdelig det er at vedkommende ikke får si hva han vil uten kritikk. For det meste har jeg sett mennesker som reagerer på hva andre finner seg i å reagere på og den kunstige alvorlighetsgraden de tilegner det, uten at det er "helt forferdelig".

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg må innrømme jeg er litt sjokkert over hvor mange det er i denne tråden som ikke skjønner problemet i det hele tatt. De tror "nigger" er "bare" et skjellsord som alle andre skjellsord.

 

Det er det ikke. Det tilhører en spesifikk gruppe ord. Som, når man bruker som skjellsord, sier noe om brukeren. Nemlig, at brukeren enten er en rasist. Eller i beste fall, en idiot som forventer at alle andre kan lese tankene sine. Og derfor, på den måten, skal de kunne vite at man ikke er en rasist likevel.. Egentlig.. Tror man selv ihvertfall.. Man bare var litt sinna akkurat der og da.. Så da har man selvfølgelig rett til å gjøre andre lei seg.. Såre dem på det groveste.. Det må de bare tåle når man blir drept 5 ganger på rad av samme fyr i verdens viktigste aktivitet: dataspill.. Hvorfor skulle det ikke gå ut over svarte burde jo være det egentlige spørsmålet vel?!?

 

Empatien til flere folk i denne tråden er skikkelig mangelvare. Hva må til egentlig? Egne barn med en svart kvinne, som kommer gråtende hjem fra første skoledag fordi de har blitt kalt "ei jævla negerbolle"? Er det noe slikt som må til for at folk klarer å hale hodet sitt ut av ræva?

 

Er det virkelig så vanskelig å forestille seg all den dritten disse menneskene må leve med hver dag? Som for eksempel "Morten" som er adoptert fra Eritrea, som venter 20 minutter på at jobbintervjuet før han skal være over, men selv blir sparket på dør etter 5 minutter. Etter å ha sett forvirringen blant intervjuerene over at en svart person kan hete "Morten", så sniker det seg inn en aldri så liten misstanke..

 

Men han vil aldri få svar på om han ikke fikk jobben fordi han er svart. Han vil aldri være sikker på om han ikke kommer inn på uteplasser, på grunn av hudfargen sin. Han vil aldri vite sikkert om dama dumpa han fordi foreldrene hennes ikke likte hudfargen hans. Han vil aldri vite sikkert hva andres blikk betyr når de hvisker seg imellom mens de ser på ham. Må han passe seg? Eller ser de på noe bak ham? Han må ofte bite seg i leppa på grunn av folk som insisterer på å kalle ham neger, "det er jo det han er! Herregud, det betyr jo bare svart for faen!". En av få ganger han kan vite 100% sikkert, er at når Securitas eller butikkansatte følger etter ham inne på Kiwi, så er det på grunn av hudfargen hans. Og av erfaring vet han også at sjansen for å bli innkalt til jobbintervjuet i utgangspunktet, femdobles når han unngår å bruke mellomnavnet "Hassan"..

 

Dette er u-retter som blir begått mot mennesker i Norge (og resten av verden selvfølgelig) hver dag. Så hvor gal er verden blitt når "politisk korrekt" for enkelte, er et verre skjellsord enn "nigger"?

 

Her er greia, og her er vesensforskjellen. Når jeg blir forbanna og skriker: "FAEN!". Ja, så er det bare et fantasifoster som har rett til å bli lei seg over at han er et skjellsord i seg selv. Mens når noen sier: "What a fucking nigger!".. På lufta.. med ~30 000 seere live (som kunne blitt millioner om opptaket er tilgjengelig). Ja, da har han brukt en god del av disse personenes ( hvorav mange barns ) hudfarge som et skjellsord. En del ved dem som de ikke kan gjøre noe med. Som de ikke burde trenge å føle at de noensinne skulle måtte gjøre noe med. Men de vil i vårt samfunn, få oppleve dette med jevne mellomrom uansett. Og ihvertfall om ikke vi som utgjør samfunnet får bukt med problemet..

 

En enkel plass å begynne tenker jeg burde være. Om ikke vi alle kunne være enige om at en voksen mann. Som i praksis har samme funksjon som Jarl Goli i "Portveien nummer 2", når jeg var barn. Kunne vært så snill å ikke bruke hudfargen til noen av våres barn som et jævla skjellsord? Burde ikke det være mulig å forvente av voksne folk? Uten å måtte tåle å bli kalt for en SJW'er av den grunn?

 

Og når vi først er i gang, kanskje vi også kunne si oss enige i at rasisme er, ja la oss begynne forsiktig, litt ille? I det minste? Ikke sant? Det er ikke helt bra, vel? Klarer vi å være enige om det. Så er vi jo ihvertfall en millimeter lenger fremme enn vi var i begynnelsen av denne tråden..

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Ja, det er greit det, ingen hindrer deg å ikke være brydd, men det er tydeligvis mange som synes det er forferdelig at PewDiePie ikke kan si hva han vil uten å høste kritikk.

 

AtW

Jeg har sett svært få kommentarer her inne og andre steder som går på hvor forferdelig det er at vedkommende ikke får si hva han vil uten kritikk. For det meste har jeg sett mennesker som reagerer på hva andre finner seg i å reagere på og den kunstige alvorlighetsgraden de tilegner det, uten at det er "helt forferdelig".

 

 

Virkelig? Hele tråden er full av sutringen over hvor grusomt det er et Pewdiepie kritiseres.

 

AtW

Lenke til kommentar

...brukeren enten er rasist... Eller idiot.

 

At du mener de to er de eneste mulighetene gjør det ikke sant. Du oppfører deg som om du har den universelle sannheten. Det finnes flere enn de to alternativene. Det er mange som mener at enkelte ord isolert sett aldri bør oppfattes som særlig krenkende. Kontekst er av betydning for mange, og hvis det finnes enkelte ord som setter deg helt ut av fatning, setter du deg selv i en meget utsatt posisjon som er lett å utnytte av mennesker som vil deg vondt.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

...brukeren enten er rasist... Eller idiot.

 

At du mener de to er de eneste mulighetene gjør det ikke sant. Du oppfører deg som om du har den universelle sannheten. Det finnes flere enn de to alternativene. Det er mange som mener at enkelte ord isolert sett aldri bør oppfattes som særlig krenkende. Kontekst er av betydning for mange, og hvis det finnes enkelte ord som setter deg helt ut av fatning, setter du deg selv i en meget utsatt posisjon som er lett å utnytte av mennesker som vil deg vondt.

 

 

Ja, konteksten teller, og den taler ikke PDPs favør.

 

AtW

Lenke til kommentar

Virkelig? Hele tråden er full av sutringen over hvor grusomt det er et Pewdiepie kritiseres.

 

 

AtW

 

Det er slett ikke slik jeg oppfatter det. For meg virker det mer som at folk synes overreaksjonene - som at halve YouTube lagde videoer om at de fordømte PewDiePie, at spillutviklere planla DMCA-angrep og oppfordret til universell banning av vedkommende - var tåpelige.

 

Konteksten var at han bannet i frustrasjon.

Endret av Orwandel
  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Virkelig? Hele tråden er full av sutringen over hvor grusomt det er et Pewdiepie kritiseres.

 

 

AtW

 

Det er slett ikke slik jeg oppfatter det. For meg virker det mer som at folk synes overreaksjonene - som at halve YouTube lagde videoer om at de fordømte PewDiePie, at spillutviklere planla DMCA-angrep og oppfordret til universell banning av vedkommende - var tåpelige.

 

Konteksten var at han bannet i frustrasjon.

 

 

"Tråden er ikke full av sutring over at han fikk kritikk" - klager over at folk lager youtube-vidoer med kritikk.....

 

AtW

Lenke til kommentar

Det er en forskjell mellom å klage på at noen får kritikk, og å syntes at mengden kritikk er uproporsjonal til handlingen. Når du later som noe annet, så får du bare deg selv til å se dum ut. Samme med de som later som at å si nigger i en slik sammenheng betyr at du er rasist.

 

Populære folk får mer kritikk, fordi flere vet om de og hva de gjør. Slik er det bare, de får mer av alt. Min youtube-video med kritikk kan være like treffende eller ikke selv om det finnes andre youtubevideoer med kritikk.

 

AtW

Lenke til kommentar

 

 

Virkelig? Hele tråden er full av sutringen over hvor grusomt det er et Pewdiepie kritiseres.

 

 

AtW

 

Det er slett ikke slik jeg oppfatter det. For meg virker det mer som at folk synes overreaksjonene - som at halve YouTube lagde videoer om at de fordømte PewDiePie, at spillutviklere planla DMCA-angrep og oppfordret til universell banning av vedkommende - var tåpelige.

 

Konteksten var at han bannet i frustrasjon.

 

 

"Tråden er ikke full av sutring over at han fikk kritikk" - klager over at folk lager youtube-vidoer med kritikk.....

 

AtW

 

 

Det er ikke det at han fikk kritikk jeg reagerte på, det er hvor kritikken kom fra, hvor massiv den var og hva den inneholdt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

...brukeren enten er rasist... Eller idiot.

 

At du mener de to er de eneste mulighetene gjør det ikke sant. Du oppfører deg som om du har den universelle sannheten. Det finnes flere enn de to alternativene. Det er mange som mener at enkelte ord isolert sett aldri bør oppfattes som særlig krenkende. Kontekst er av betydning for mange, og hvis det finnes enkelte ord som setter deg helt ut av fatning, setter du deg selv i en meget utsatt posisjon som er lett å utnytte av mennesker som vil deg vondt.

 

 

Nå er jeg spent. Jeg tenkte jo at det kanskje fantes andre alternativer. Om enn obskure, og fremfor alt, uinteressante i konteksten. Men jeg vurderte det likevel som at jeg språkmessig holdt halvveis åpent for dem med "eller, i beste fall" (som du riktignok fant nødvendig å fjerne når du siterte meg..Kanskje for å få lirket inn en aldri så liten stråmann?). Men det er klart, jeg forventet jo langt fra at alle, slik det har vært snakket i tråden til nå, skulle være enig med meg. Men for all del, opplys oss gjerne om hvilke alternativer av betydning du mener er viktig å få med her.

 

Jeg oppfatter det altså som ganske enkelt: Om du bruker rasistiske ord, så er det enten fordi du er en rasist. Eller (altså i hovedsak) fordi du er en idiot. Selvfølgelig kan du være en undercover politimann inne hos "Nordisk front" eller hva det er de kaller seg de nye nynazistene våre. Eller kanskje man har Tourettes? Finnes sikkert en haug av gode grunner til å uttrykke seg rasistisk om man ser slik på det.

 

Men at ordet "nigger" i affekt ellers skulle bare "glippe" ut av noen andre enn nettopp idioter og rasister.. (Og nå tillater jeg meg også å anta at vi alle snakker om mennesker som ikke er svarte) Det er vel heller unntaket enn regelen.. For ikke snakke om dårlige unnskyldninger.. Din "Det er mange som mener at enkelte ord isolert sett aldri bør oppfattes som særlig krenkende." unnskyldning har jeg allerede dekket i forrige post. Under: "folk som insisterer på å kalle ham neger, "det er jo det han er! Herregud, det betyr jo bare svart for faen!""..

 

Jeg skjønner at man kan bli "farget" av språket til de man spiller med. Og om "alle" snakker på en slik rasistisk måte. Så kan "svake sjeler" la seg bli dratt med uten å egentlig ha sterke rasistiske meninger.. Men jo, idioter mener jeg er en god paraply benevnelse for alle med slike "gode" unnskyldninger også. 

 

Det er som Trumps kritikere sa om hans påstand om at det fantes mange gode mennesker sammen med nynazistene i Charlottesville: "Om du kommer til en protestmarsj, og ser at alle andre er nynazister, og ikke går hjem derfra selv umiddelbart. Da er du ikke et mye godt menneske..".

 

Jeg hadde ikke orket å spille i 5 minutter med mennesker som må verbalt gulpe meg i øret mens vi spiller..

Lenke til kommentar

Jeg oppfatter det altså som ganske enkelt: Om du bruker rasistiske ord, så er det enten fordi du er en rasist. Eller (altså i hovedsak) fordi du er en idiot. Selvfølgelig kan du være en undercover politimann inne hos "Nordisk front" eller hva det er de kaller seg de nye nynazistene våre. Eller kanskje man har Tourettes? Finnes sikkert en haug av gode grunner til å uttrykke seg rasistisk om man ser slik på det.

Ord er ikke rasistiske i seg selv. Det er betydningen og intensjonen bak hva som blir sagt som kan være rasistisk. Banning er ikke et nytt konsept, det man som regel uttrykker ved å banne er en frustrasjon rundt det som skjer akkurat der og da, og har absolutt ingenting med den historiske konnotasjonen ved et ord å gjøre. Du må for all del tenke at man enten er rasist eller idiot, eller være av en annen marginal gruppe som du knapt klarer å forestille deg, men jeg tror tilnærmingen din er ganske så... vel, idiotisk.

Endret av cuadro
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nå er jeg spent. Jeg tenkte jo at det kanskje fantes andre alternativer. (...)

 

Jeg kortet ned sitatet fordi jeg ikke liker å sitere en vegg med tekst. Hele innholdet var ikke langt unna, så det var ikke noe forsøk på noe som helst.

 

Jeg gidder ikke å lage en liste over alle mulige måter å si neger uten å være rasist, men påpekte at ditt synspunkt blir sett på som ganske polariserende blant folk som ikke er en del av outrage culture-bevegelsen. Forøvrig er å klage på at folk kaller andre stygge ting ved å kalle dem idioter uten å se på det som en selvmotsigelse, ganske spesielt.

 

Hele poenget med banning er jo å bruke tabu-ord som du egentlig ikke burde si. Når religionen stod sterkere i verden, var det faen og satan som var de sterkeste ordene. Når kjønnspolitikken var i endring, var det fitte og homse og slikt som var ekstra saftig. Før var det ingen som reagerte på at man brukte ord som neger, men nå, etter at vi har blitt mer opplyst og forstått at ingen menneskeraser er over andre, har det ordet fått mer zing. Spesielt versjonene de bruker i USA. Som PewDiePie sa, så brukte han det verste ordet han kom på, som i USA vel er enten nigger eller cunt. Han innrømmet det var dumt og beklaget. Men det betyr ikke utelukkende at han er rasist eller idiot, slik som du mener.

 

Når man vil såre noen, bruker man de ordene som man håper vil ha best effekt. Og at man blir så overfølsom for banning og ukvemsord at man logger seg ut av en server, gjør jo at man lar andre lett ødelegge for seg. Jeg kjenner flere som jeg kanskje hadde fått til å grine eller fly i flint ved å si noen velvalgte gloser, og det er en svakhet som gjør det alt for lett for folk som misliker deg til å få deg til å bli såret eller gjøre uheldige ting.

 

Din tankegang kan føre til at man ikke tillater diskusjoner rundt kontroversielle saker, eller mørk humor, hvor man vitser med alt mulig - inkludert rasediskriminering. Jeg liker f.eks. komikere som Anthony Jeselnik, som du sikkert synes er en idiot siden han ikke tar hensyn til alles følelser når han prøver å få folk til å le.

 

Endret av Orwandel
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Jeg oppfatter det altså som ganske enkelt: Om du bruker rasistiske ord, så er det enten fordi du er en rasist. Eller (altså i hovedsak) fordi du er en idiot. Selvfølgelig kan du være en undercover politimann inne hos "Nordisk front" eller hva det er de kaller seg de nye nynazistene våre. Eller kanskje man har Tourettes? Finnes sikkert en haug av gode grunner til å uttrykke seg rasistisk om man ser slik på det.

Ord er ikke rasistiske i seg selv. Det er betydningen og intensjonen bak hva som blir sagt som kan være rasistisk. Banning er ikke et nytt konsept, det man som regel uttrykker ved å banne er en frustrasjon rundt det som skjer akkurat der og da, og har absolutt ingenting med den historiske konnotasjonen ved et ord å gjøre. Du må for all del tenke at man enten er rasist eller idiot, eller være av en annen marginal gruppe som du knapt klarer å forestille deg, men jeg tror tilnærmingen din er ganske så... vel, idiotisk.

 

 

Nå foreligger det en nærmest universell forståelse om at nettopp dette ordet er.. dum dum dum.. Rasistisk! Å si noe annet er bare en form for kverulering. Man finner folk som er klar over at ordet "apokalypse" pleide å bety "åpenbaring". Også finner du et par særlinger på "spekteret" som insisterer på at det fremdeles betyr det. Selv om så og si alle andre i verden ikke en gang vet at det noensinne har betydd noe annet enn hva vi forstår med det i dag..

 

Det jeg mener er viktig, er at folk bør forstå at ingen vi kjenner til er tankelesere enda. Så det å "bare" si noe rasistisk, og det å faktisk være en rasist som sier noe rasistisk. Er en distinksjon som kan være svært vanskelig for ofrene for rasisme å gjøre. Så for alle praktiske henseender. Så er det rimelig idiotisk å ytre seg rasistisk om man ikke mener det. Vel, jeg mener jo spesifikt at vi egentlig kan skille mellom idiot og rasist, og bare idiot..

 

Men er det her det skorter for enkelte i tråden? Det er ikke rasistisk om man tror at ingen svarte kan høre enn?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...