Gå til innhold

Dette er elbilene som kan utfordre Tesla i Norge


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

 

 

 

Hva med en elektrisk minivan, størrelse grand voyager?

For eksempel Nissan e-NV200?

https://www.nissan.no/biler/nye-biler/e-nv200-evalia.html

Eller Renault Kangoo Z.E. som jeg plukket opp at kommer med utvidet batterikapasitet. 33 kWh som burde gjøre den veldig interressant for mange. Spesielt om den kan lades raskt, så vil den bli en opplagt kandidat for mange barnefamilier, da det vil fungere å ta den med på bilferie.

Uten støtte for hurtiglader har den fremdeles alt for liten rekkevidde.. Dagens modell har ikke mere enn 90km praktisk rekkevidde på denne tiden av året(med dieselvarmer). Ellers så er jeg enig i at det er en fin familiebil.. God plass, store vinduer og store dører.. Liker også at det er gode gammeldagse brytere og ikke touchscreen til å betjene ting..

 

 

Ikke lagt merke til at den kom(mer) uten hurtiglading, men i ettertid kom info om Nissan E-NV200 som kommer med 40 kWh batteri til høsten, og den har hurtiglademulighet. Og med såpass stort batteri, kommer man seg et stykke, selv om den ikke er like såpestykkeglatt som Leaf 2, og derved får kortere rekkevidde enn Leaf med samme batteripakken. For de som stortsett bare kjører under 70 km/h så vil nok likevel rekkevidden komme nærmere Leaf 2 sin estimerte rekkevidde, vil jeg tro.

 

Jeg har en gen. 1 Leaf i dag, og batteriet holder til kjøring til og fra jobb, men på vinterstid når kidsa skal hit og dit etter jobb i tillegg så sliter jeg. Er ingen hurtigladere her omkring heller. Men jo, den holder til 95% av kjøringen.

 

Når jeg etterspør en erstatter til min GV så er det en erstatter til familiebilen. Vi er 6 i familien, og da er det ikke mange valg. NV200 er vell så stygg som Leafen, har alt for lite batteri, og er heller ikke stor nok til å erstatte GV'en. Per i dag er det nok kun Telsa X som kan dette, selv om den er ganske stor blir også den noe sammenklemt helt bak.

Lenke til kommentar

 

 

 

 

 

Hva med en elektrisk minivan, størrelse grand voyager?

For eksempel Nissan e-NV200?

https://www.nissan.no/biler/nye-biler/e-nv200-evalia.html

Eller Renault Kangoo Z.E. som jeg plukket opp at kommer med utvidet batterikapasitet. 33 kWh som burde gjøre den veldig interressant for mange. Spesielt om den kan lades raskt, så vil den bli en opplagt kandidat for mange barnefamilier, da det vil fungere å ta den med på bilferie.

Uten støtte for hurtiglader har den fremdeles alt for liten rekkevidde.. Dagens modell har ikke mere enn 90km praktisk rekkevidde på denne tiden av året(med dieselvarmer). Ellers så er jeg enig i at det er en fin familiebil.. God plass, store vinduer og store dører.. Liker også at det er gode gammeldagse brytere og ikke touchscreen til å betjene ting..

 

 

Ikke lagt merke til at den kom(mer) uten hurtiglading, men i ettertid kom info om Nissan E-NV200 som kommer med 40 kWh batteri til høsten, og den har hurtiglademulighet. Og med såpass stort batteri, kommer man seg et stykke, selv om den ikke er like såpestykkeglatt som Leaf 2, og derved får kortere rekkevidde enn Leaf med samme batteripakken. For de som stortsett bare kjører under 70 km/h så vil nok likevel rekkevidden komme nærmere Leaf 2 sin estimerte rekkevidde, vil jeg tro.

 

Jeg har en gen. 1 Leaf i dag, og batteriet holder til kjøring til og fra jobb, men på vinterstid når kidsa skal hit og dit etter jobb i tillegg så sliter jeg. Er ingen hurtigladere her omkring heller. Men jo, den holder til 95% av kjøringen.

 

Når jeg etterspør en erstatter til min GV så er det en erstatter til familiebilen. Vi er 6 i familien, og da er det ikke mange valg. NV200 er vell så stygg som Leafen, har alt for lite batteri, og er heller ikke stor nok til å erstatte GV'en. Per i dag er det nok kun Telsa X som kan dette, selv om den er ganske stor blir også den noe sammenklemt helt bak.

 

 

Skjønner veldig godt ønske om en stor nok bil som kan fungere som eneste bilen for en storfamilie, som også er utslippsfri. Synes el-biler er overlegne fossilbiler på stort sett alt unntatt rekkevidde, "påfylling" og tilgjengelige modeller.

 

De to første er på vei og komme seg, og det med påfylling er for det meste et problem i kombinasjon med rekkevidden, så om den første løses, så blir nummer to mindre avgjørende for de fleste.

 

Da gjenstår bare den siste, som er tilgjengelige modeller. Og da tar jeg med mulighet for slepekrok og taklast som en variant over manglende tilgjengelige modeller.

 

:-)

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

 

 

og en litt artig detalj er dessuten at Jaguar mener bilen er så aerodynamisk at den ikke trenger vindusviskere bak.

 

Dette hadde også min Opel Kadett fra 1989. Man måtte riktignok kjøre fortere enn 60 km/t for at regnet ikke skulle lande på bakruta. Så det hjelper lite med aerodynamikk når man venter på grønt lys i sludd...

Lenke til kommentar

 

Det er bare 3 ting å si per dags dato angående om E-bil eiere, rekkeviddeangst, ladeangst og verditapangst. Nesten ingen bilforhandlere i dag tar ikke innbytte av en brukt E-bil.

 

Korektur: Fossilbileiere

 

Vi elbileiere sliter ikke med temaene du nevner her.

Elbiler har lavere verditap, lengre rekkevidde kjørte 2800km I sommer en vei uten å ha rekkevideangst, og kan fylle drivstoff hvor som helst. Når jeg kjørte dieselbilen før så måtte hele tiden passe på at det var full tank..

1. Det finnes ikke fossilbiler. Det finnes biler med fossilt drivstoff.

2.Fylle drivstoff hvor som helst? Flere steder enn fossilt drivstoff? Lengre rekkevidde enn fossilt drivstoff?

Og når du kjørte diesel så måtte du passe på å ha full tank hele tiden? Hvorfor?

Kort oppsummert; hva babler du om??

  • Liker 1
Lenke til kommentar

El-biler har vel ingen framtid framover når de må betale bom penger og andre avgifter som bensin/diesel må betale i dag? Var det ikke at staten tapte 10 milliarder i året pågrunn av El-bilene angiftskutt? 500 km på sommeren og 250 km på vinteren og 2 timer ventetid på ladestasjon(bensinstasjon) er vel ikke holdbart i det hele tatt? Hvordan blir det på ladestasjoner når hele befolkningen i Norge har el biler som skal lade opp e-bilen sin? Som eks. i påska på langturer?

Lenke til kommentar

 

og en litt artig detalj er dessuten at Jaguar mener bilen er så aerodynamisk at den ikke trenger vindusviskere bak.

 

Dette hadde også min Opel Kadett fra 1989. Man måtte riktignok kjøre fortere enn 60 km/t for at regnet ikke skulle lande på bakruta. Så det hjelper lite med aerodynamikk når man venter på grønt lys i sludd...

 

Det er vel mer at aerodynamikken skal sørge for å erstatte vinduviskeren..? Altså at den er utformert slik at trykkluft "blåser/visker" bakruta.

Lenke til kommentar

 

 

Hvorfor bare enten småbiler eller store SUVer? Hva med en elektrisk stasjonsvogn i Passat-størrelsen med minst 60 kWh batteri og tilsvarende ytelser som bensin og diesel? (Passat levers med 2L bensin og diesel på henholdsvis 280 og 240 hk) Og ikke minst samme prisen

Stasjonvogn er bare spesielt populært i Norge, og Norge er en knøttliten marked sammenlignet med andre land. Dessuten må prisene på batteriene ytterlig ned før prisene blir rimeligere.

 

 

Feil. Stasjonsvogn selges som hakka møkk i Tyskland. Det er en mye at det bare selges stasjonsvogner i Norge og ingen andre land

Hva er prosentvis salg av forskjellige modeller? Finnes det en oversikt?

Lenke til kommentar

El-biler har vel ingen framtid framover når de må betale bom penger og andre avgifter som bensin/diesel må betale i dag? Var det ikke at staten tapte 10 milliarder i året pågrunn av El-bilene angiftskutt? 500 km på sommeren og 250 km på vinteren og 2 timer ventetid på ladestasjon(bensinstasjon) er vel ikke holdbart i det hele tatt? Hvordan blir det på ladestasjoner når hele befolkningen i Norge har el biler som skal lade opp e-bilen sin? Som eks. i påska på langturer?

Her var det uvanlig mye fordommer og tøys.

 

1. Her jeg bor var det ingen bompenger når jeg eide dieselbil. Likevel kjøpte jeg elbil.

2. Elbiler får aldri avgift for CO2-utslipp, NOx, og partikler - fordi det ikke finnes noen slike utslipp å avgiftsbelegge

3. Elbiler får nok mva og bompenger etter hvert, men det blir en gradvis opptrapping over mange år, ikke et sjokk

4. Nei, staten taper ikke 10 milliarder i året på avgiftskutt til elbiler. Det er faktisk helt feil.

5. 500 km på sommeren og 250 km på vinteren er også bare tull når man snakker om rekkevidde. Rekkevidden er i praksis like ubegrenset som for bensin- og diesel-biler.

6. Hvis det er dobling av forbruk om vinteren du egentlig mener så stemmer det for enkeltstående turer under 10 minutter i -15 grader eller kaldere. Det skyldes at man bruker mye energi på å varme opp bilen. Merk at dette ikke er noe problem på langturer. Det er altså ikke et rekkeviddeproblem.

7. To timer venting må være en urban myte du har slukt rått. Det lengste jeg har ventet på å fylle var 1 time, når jeg hadde dieselbil og det var opphørssalg på en bensinstasjon i nærheten. De solgte diesel til 9,99 når den vanligvis lå på 14-15 kroner. Det ble naturlig nok lang kø som jeg ikke unnslapp når det stilte seg biler bak. Etter ett år som elbileier har jeg ennå til gode å vente på lading på en eneste ladestasjon. Kanskje jeg har vært heldig, men de to timene dine tror jeg må være en røverhistorie.

8. Antall ladestasjoner og antall bensinstasjoner følger markedskreftene. Øker behovet øker tilbudet. Ingen bensinstasjoner vil jo miste pølsesalget sitt selv om typen biler endrer seg.

9. Alle bransjer har sine flaskehalser. Bensinstasjonene har "alltid" hatt lange køer andre påskedag. Sånn kommer det til å forbli når de selger strøm og pølser i stedet for bensin og pølser. Det er ikke elbilens feil men toppen i trafikk den dagen sin skyld.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

El-biler har vel ingen framtid framover når de må betale bom penger og andre avgifter som bensin/diesel må betale i dag? Var det ikke at staten tapte 10 milliarder i året pågrunn av El-bilene angiftskutt? 500 km på sommeren og 250 km på vinteren og 2 timer ventetid på ladestasjon(bensinstasjon) er vel ikke holdbart i det hele tatt? Hvordan blir det på ladestasjoner når hele befolkningen i Norge har el biler som skal lade opp e-bilen sin? Som eks. i påska på langturer?

Her var det uvanlig mye fordommer og tøys.

 

1. Her jeg bor var det ingen bompenger når jeg eide dieselbil. Likevel kjøpte jeg elbil.

2. Elbiler får aldri avgift for CO2-utslipp, NOx, og partikler - fordi det ikke finnes noen slike utslipp å avgiftsbelegge

3. Elbiler får nok mva og bompenger etter hvert, men det blir en gradvis opptrapping over mange år, ikke et sjokk

4. Nei, staten taper ikke 10 milliarder i året på avgiftskutt til elbiler. Det er faktisk helt feil.

5. 500 km på sommeren og 250 km på vinteren er også bare tull når man snakker om rekkevidde. Rekkevidden er i praksis like ubegrenset som for bensin- og diesel-biler.

6. Hvis det er dobling av forbruk om vinteren du egentlig mener så stemmer det for enkeltstående turer under 10 minutter i -15 grader eller kaldere. Det skyldes at man bruker mye energi på å varme opp bilen. Merk at dette ikke er noe problem på langturer. Det er altså ikke et rekkeviddeproblem.

7. To timer venting må være en urban myte du har slukt rått. Det lengste jeg har ventet på å fylle var 1 time, når jeg hadde dieselbil og det var opphørssalg på en bensinstasjon i nærheten. De solgte diesel til 9,99 når den vanligvis lå på 14-15 kroner. Det ble naturlig nok lang kø som jeg ikke unnslapp når det stilte seg biler bak. Etter ett år som elbileier har jeg ennå til gode å vente på lading på en eneste ladestasjon. Kanskje jeg har vært heldig, men de to timene dine tror jeg må være en røverhistorie.

8. Antall ladestasjoner og antall bensinstasjoner følger markedskreftene. Øker behovet øker tilbudet. Ingen bensinstasjoner vil jo miste pølsesalget sitt selv om typen biler endrer seg.

9. Alle bransjer har sine flaskehalser. Bensinstasjonene har "alltid" hatt lange køer andre påskedag. Sånn kommer det til å forbli når de selger strøm og pølser i stedet for bensin og pølser. Det er ikke elbilens feil men toppen i trafikk den dagen sin skyld.

En hydrokarbon bil til 300-400 tusen har en rekkevidde på ca 900km.

En litium bil til 300-400 tusen har en rekkevidde på ca 250km.

 

Dette er ett problem.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Hvorfor bare enten småbiler eller store SUVer? Hva med en elektrisk stasjonsvogn i Passat-størrelsen med minst 60 kWh batteri og tilsvarende ytelser som bensin og diesel? (Passat levers med 2L bensin og diesel på henholdsvis 280 og 240 hk) Og ikke minst samme prisen

Stasjonvogn er bare spesielt populært i Norge, og Norge er en knøttliten marked sammenlignet med andre land. Dessuten må prisene på batteriene ytterlig ned før prisene blir rimeligere.

 

 

Feil. Stasjonsvogn selges som hakka møkk i Tyskland. Det er en mye at det bare selges stasjonsvogner i Norge og ingen andre land

Stasjonsvogner selger mindre og mindre, dessverre. Nordmenn har gått mer og mer over til SUV. Det er fortsatt et marked der, men ikke i nærheten av hva det var for noen år siden.

Lenke til kommentar

En hydrokarbon bil til 300-400 tusen har en rekkevidde på ca 900km.

En litium bil til 300-400 tusen har en rekkevidde på ca 250km.

 

Dette er ett problem.

900 km gjelder ikke alle fossilbiler

250 km gjelder ikke alle elbiler

 

Kjøper man en bil som ikke egner seg til den bruken man ser for seg så har man bare seg selv å takke, uavhengig av type drivstoff.

 

De som har behov for å kjøre langt, velger en bil som er egnet til å kjøre langt. Så fyller man med jevne mellomrom. Uavhengig av type drivstoff. Det er ikke mer komplisert enn man gjør det til selv.

Lenke til kommentar

El-biler har vel ingen framtid framover når de må betale bom penger og andre avgifter som bensin/diesel må betale i dag? Var det ikke at staten tapte 10 milliarder i året pågrunn av El-bilene angiftskutt? 500 km på sommeren og 250 km på vinteren og 2 timer ventetid på ladestasjon(bensinstasjon) er vel ikke holdbart i det hele tatt? Hvordan blir det på ladestasjoner når hele befolkningen i Norge har el biler som skal lade opp e-bilen sin? Som eks. i påska på langturer?

Oldefaren min sa alltid at traktorer ikke hadde noen fremtid. De var for tunge.

Lenke til kommentar

El-biler har vel ingen framtid framover når de må betale bom penger og andre avgifter som bensin/diesel må betale i dag? Var det ikke at staten tapte 10 milliarder i året pågrunn av El-bilene angiftskutt? 500 km på sommeren og 250 km på vinteren og 2 timer ventetid på ladestasjon(bensinstasjon) er vel ikke holdbart i det hele tatt? Hvordan blir det på ladestasjoner når hele befolkningen i Norge har el biler som skal lade opp e-bilen sin? Som eks. i påska på langturer?

 

Tror du bør prøve en elbil som selges i dag og få egne erfaringer. Å sitere andres propagandaløgner og tro at det er slik er bare fattig og lite givende.

Lenke til kommentar

(...) Hvordan blir det på ladestasjoner når hele befolkningen i Norge har el biler som skal lade opp e-bilen sin? (...)

 

Ja, helt utenkelig.

Siste ladestasjon ble bygd forrige uke, det blir ingen flere stasjoner i Norge.

Samme gjelder strømnettet og -produksjon, full stopp.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...