Gå til innhold

Dette er elbilene som kan utfordre Tesla i Norge


Anbefalte innlegg

Tror mange venter på en elektrisk superpraktisk bil som minivan eller Berlingo/Caddy som også har god rekkevidde, men er nok noen år til batteriene fikser det godt nok.

Hvis du tenker på håndtverkere så har jeg sett en del e-NV200 til den bruken. 24 kWh skal holde fint for håndtverkere som henter bilen på jobben om morgenen, bruker størst mulig andel av arbeidsdagen på håndtverk, ikke kjøring, og setter den tilbake på lading etter jobb. Renault Kangoo Z.E og storebroren Master Z.E er også håndtverkervennlige biler. Til familiebruk er det nok bare e-NV200 av disse som duger. I hvert fall til hverdagskjøring. Til bilferien tipper jeg de hyppige ladepausene kan bli et irritasjonsmoment.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
Videoannonse
Annonse

Audien ser ut som første gen q7. Ingen designbombe akkurat. Likevel kanskje den mest interessante av disse grunnet stort batteri, 4x4 og muligheten for henger og forhåpentligvis takstativ. Mercedesen er definitivt den jeg har mest lyst på kun utseende tatt i betraktning. Men så er det en ren konseptmodell og den bilen som kommer til markedet kommer til å bli nedtonet ganske mye. Enda er denne modellen ganske nedtonet allerede til konseptmodell å være. Kan heller ikke tilgi mercedes for å kutte ut b klasse elbil. Ser ut som det blir et ganske kjedelig elbilår i 2018 er vel min umiddelbare konklusjon. Håper jeg blir positivt overrasket.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvorfor bare enten småbiler eller store SUVer? Hva med en elektrisk stasjonsvogn i Passat-størrelsen med minst 60 kWh batteri og tilsvarende ytelser som bensin og diesel? (Passat levers med 2L bensin og diesel på henholdsvis 280 og 240 hk) Og ikke minst samme prisen

 

Tipper VW kommer med en el-Passsat-aktig i løpet av et år eller to. Problemet er vel at når de skal lage et 15 cm batterigulv så blir bilen enten ganske høy (som Audien over), eller ganske lave seter (som Tesla hvor de i baksetet sitter med høye knær hvis de ikke er barn). I tillegg ønsker de nok helst ikke en flat vertikal bakluke da dette lager litt for stort dragsuk, og dermed høyt strømforbruk. Så det blir sikkert en slags alltrack-utseende versjon...men uten høy bakkeklaring. Ser konseptbilene til el-Toyota....de er enda verre. Ser ut som at de tror de er nødt til å lage et romskip for å putte i batteri og motor.

Lenke til kommentar

Det er bare 3 ting å si per dags dato angående om E-bil eiere, rekkeviddeangst, ladeangst og verditapangst. Nesten ingen bilforhandlere i dag tar ikke innbytte av en brukt E-bil.

 

Var innom Kia. De sa det var en fordel med elbil, og at de mer enn gjerne tok inn elbil fordi de var så lettsolgte, og ga en helt grei innbyttepris, selv om det ikke var en Kia-elbil. Dette er i en by med bompenger. Uansett ville jeg vært mer bekymret for bensinbil, for ikke å snakke om dieselbil.

Ser at 5,5% av alle biler solgt i Norge i 2017 er en Tesla. De har ingen rekkeviddeangst ettersom en har et ganske komplett superladernettverk i Europa. Hvis en ikke tar med selvkjøringsopsjoner er ikke prisen sinnsyk heller når en ser hva en sparer i bensin osv.

Lenke til kommentar

 

 

Hva med en elektrisk minivan, størrelse grand voyager?

 

For eksempel Nissan e-NV200?

https://www.nissan.no/biler/nye-biler/e-nv200-evalia.html

Eller Renault Kangoo Z.E. som jeg plukket opp at kommer med utvidet batterikapasitet. 33 kWh som burde gjøre den veldig interressant for mange. Spesielt om den kan lades raskt, så vil den bli en opplagt kandidat for mange barnefamilier, da det vil fungere å ta den med på bilferie.

Uten støtte for hurtiglader har den fremdeles alt for liten rekkevidde.. Dagens modell har ikke mere enn 90km praktisk rekkevidde på denne tiden av året(med dieselvarmer). Ellers så er jeg enig i at det er en fin familiebil.. God plass, store vinduer og store dører.. Liker også at det er gode gammeldagse brytere og ikke touchscreen til å betjene ting..

Lenke til kommentar

 

 

 

Hva med en elektrisk minivan, størrelse grand voyager?

For eksempel Nissan e-NV200?

https://www.nissan.no/biler/nye-biler/e-nv200-evalia.html

Eller Renault Kangoo Z.E. som jeg plukket opp at kommer med utvidet batterikapasitet. 33 kWh som burde gjøre den veldig interressant for mange. Spesielt om den kan lades raskt, så vil den bli en opplagt kandidat for mange barnefamilier, da det vil fungere å ta den med på bilferie.

Uten støtte for hurtiglader har den fremdeles alt for liten rekkevidde.. Dagens modell har ikke mere enn 90km praktisk rekkevidde på denne tiden av året(med dieselvarmer). Ellers så er jeg enig i at det er en fin familiebil.. God plass, store vinduer og store dører.. Liker også at det er gode gammeldagse brytere og ikke touchscreen til å betjene ting..

 

 

Ikke lagt merke til at den kom(mer) uten hurtiglading, men i ettertid kom info om Nissan E-NV200 som kommer med 40 kWh batteri til høsten, og den har hurtiglademulighet. Og med såpass stort batteri, kommer man seg et stykke, selv om den ikke er like såpestykkeglatt som Leaf 2, og derved får kortere rekkevidde enn Leaf med samme batteripakken. For de som stortsett bare kjører under 70 km/h så vil nok likevel rekkevidden komme nærmere Leaf 2 sin estimerte rekkevidde, vil jeg tro.

Lenke til kommentar

 

Det er bare 3 ting å si per dags dato angående om E-bil eiere, rekkeviddeangst, ladeangst og verditapangst. Nesten ingen bilforhandlere i dag tar ikke innbytte av en brukt E-bil.

 

Var innom Kia. De sa det var en fordel med elbil, og at de mer enn gjerne tok inn elbil fordi de var så lettsolgte, og ga en helt grei innbyttepris, selv om det ikke var en Kia-elbil. Dette er i en by med bompenger. Uansett ville jeg vært mer bekymret for bensinbil, for ikke å snakke om dieselbil.

Ser at 5,5% av alle biler solgt i Norge i 2017 er en Tesla. De har ingen rekkeviddeangst ettersom en har et ganske komplett superladernettverk i Europa. Hvis en ikke tar med selvkjøringsopsjoner er ikke prisen sinnsyk heller når en ser hva en sparer i bensin osv.

Blir det ikke rekkeviddeangst å kjøre en Tesla i 25 minus? Jeg tenker rekkevidden går under det halve av 50 mil. At man må fryse i tillegg får å spare strøm.

Lenke til kommentar

 

 

Det er bare 3 ting å si per dags dato angående om E-bil eiere, rekkeviddeangst, ladeangst og verditapangst. Nesten ingen bilforhandlere i dag tar ikke innbytte av en brukt E-bil.

Var innom Kia. De sa det var en fordel med elbil, og at de mer enn gjerne tok inn elbil fordi de var så lettsolgte, og ga en helt grei innbyttepris, selv om det ikke var en Kia-elbil. Dette er i en by med bompenger. Uansett ville jeg vært mer bekymret for bensinbil, for ikke å snakke om dieselbil.

Ser at 5,5% av alle biler solgt i Norge i 2017 er en Tesla. De har ingen rekkeviddeangst ettersom en har et ganske komplett superladernettverk i Europa. Hvis en ikke tar med selvkjøringsopsjoner er ikke prisen sinnsyk heller når en ser hva en sparer i bensin osv.

Blir det ikke rekkeviddeangst å kjøre en Tesla i 25 minus? Jeg tenker rekkevidden går under det halve av 50 mil. At man må fryse i tillegg får å spare strøm.

 

 

Nei, det du refererer til er myter. En mister "ingenting" da bms holder batteriet i stabil temperatur. Forbruket går dog opp, på grunn av luftmotstand, økt energibruk til varme etc. 15-30% nedgang i rekkevidde. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

 

Det er bare 3 ting å si per dags dato angående om E-bil eiere, rekkeviddeangst, ladeangst og verditapangst. Nesten ingen bilforhandlere i dag tar ikke innbytte av en brukt E-bil.

Var innom Kia. De sa det var en fordel med elbil, og at de mer enn gjerne tok inn elbil fordi de var så lettsolgte, og ga en helt grei innbyttepris, selv om det ikke var en Kia-elbil. Dette er i en by med bompenger. Uansett ville jeg vært mer bekymret for bensinbil, for ikke å snakke om dieselbil.

Ser at 5,5% av alle biler solgt i Norge i 2017 er en Tesla. De har ingen rekkeviddeangst ettersom en har et ganske komplett superladernettverk i Europa. Hvis en ikke tar med selvkjøringsopsjoner er ikke prisen sinnsyk heller når en ser hva en sparer i bensin osv.

Blir det ikke rekkeviddeangst å kjøre en Tesla i 25 minus? Jeg tenker rekkevidden går under det halve av 50 mil. At man må fryse i tillegg får å spare strøm.

Nei, det du refererer til er myter. En mister "ingenting" da bms holder batteriet i stabil temperatur. Forbruket går dog opp, på grunn av luftmotstand, økt energibruk til varme etc. 15-30% nedgang i rekkevidde.

Jeg leste bare en artikkel fra NAF at batterikapasiteten blir dratisk redusert når det blir minus grader ute. I tillegg en som E-bil eier som jeg kjenner så er batterikapasiteten nede i 70 % på en 3 år gammel E-bil. Det er mye, denne E-bil eieren skal kjøpe nu kjøpe bensin eller diesel bil isteden. Endret av Nils Petterson
Lenke til kommentar

 

 

 

 

Det er bare 3 ting å si per dags dato angående om E-bil eiere, rekkeviddeangst, ladeangst og verditapangst. Nesten ingen bilforhandlere i dag tar ikke innbytte av en brukt E-bil.

Var innom Kia. De sa det var en fordel med elbil, og at de mer enn gjerne tok inn elbil fordi de var så lettsolgte, og ga en helt grei innbyttepris, selv om det ikke var en Kia-elbil. Dette er i en by med bompenger. Uansett ville jeg vært mer bekymret for bensinbil, for ikke å snakke om dieselbil.

Ser at 5,5% av alle biler solgt i Norge i 2017 er en Tesla. De har ingen rekkeviddeangst ettersom en har et ganske komplett superladernettverk i Europa. Hvis en ikke tar med selvkjøringsopsjoner er ikke prisen sinnsyk heller når en ser hva en sparer i bensin osv.

Blir det ikke rekkeviddeangst å kjøre en Tesla i 25 minus? Jeg tenker rekkevidden går under det halve av 50 mil. At man må fryse i tillegg får å spare strøm.

Nei, det du refererer til er myter. En mister "ingenting" da bms holder batteriet i stabil temperatur. Forbruket går dog opp, på grunn av luftmotstand, økt energibruk til varme etc. 15-30% nedgang i rekkevidde.

Jeg leste bare en artikkel fra NAF at batterikapasiteten blir dratisk redusert når det blir minus grader ute. I tillegg en som E-bil eier som jeg kjenner så er batterikapasiteten nede i 70 % på en 3 år gammel E-bil. Det er mye, denne E-bil eieren skal kjøpe nu kjøpe bensin eller diesel bil isteden.

 

 

Dette gjelder for ett kaldt batteri, men de fleste elbiler har godt fungerende bms som holder batteriet i en optimal temperatur. Med 30% tap over 3 år kan han nok få nytt batteri. Det er helt unormalt. 

Lenke til kommentar

 

 

 

 

 

Det er bare 3 ting å si per dags dato angående om E-bil eiere, rekkeviddeangst, ladeangst og verditapangst. Nesten ingen bilforhandlere i dag tar ikke innbytte av en brukt E-bil.

Var innom Kia. De sa det var en fordel med elbil, og at de mer enn gjerne tok inn elbil fordi de var så lettsolgte, og ga en helt grei innbyttepris, selv om det ikke var en Kia-elbil. Dette er i en by med bompenger. Uansett ville jeg vært mer bekymret for bensinbil, for ikke å snakke om dieselbil.

Ser at 5,5% av alle biler solgt i Norge i 2017 er en Tesla. De har ingen rekkeviddeangst ettersom en har et ganske komplett superladernettverk i Europa. Hvis en ikke tar med selvkjøringsopsjoner er ikke prisen sinnsyk heller når en ser hva en sparer i bensin osv.

Blir det ikke rekkeviddeangst å kjøre en Tesla i 25 minus? Jeg tenker rekkevidden går under det halve av 50 mil. At man må fryse i tillegg får å spare strøm.
Nei, det du refererer til er myter. En mister "ingenting" da bms holder batteriet i stabil temperatur. Forbruket går dog opp, på grunn av luftmotstand, økt energibruk til varme etc. 15-30% nedgang i rekkevidde.
Jeg leste bare en artikkel fra NAF at batterikapasiteten blir dratisk redusert når det blir minus grader ute. I tillegg en som E-bil eier som jeg kjenner så er batterikapasiteten nede i 70 % på en 3 år gammel E-bil. Det er mye, denne E-bil eieren skal kjøpe nu kjøpe bensin eller diesel bil isteden.

 

 

Dette gjelder for ett kaldt batteri, men de fleste elbiler har godt fungerende bms som holder batteriet i en optimal temperatur. Med 30% tap over 3 år kan han nok få nytt batteri. Det er helt unormalt. 

Han fikk ikke nytt batteri på garantien, årsaken til dette vet jeg ikke om. Skal spørre han om det neste gang.

Lenke til kommentar

Det er bare 3 ting å si per dags dato angående om E-bil eiere, rekkeviddeangst, ladeangst og verditapangst. Nesten ingen bilforhandlere i dag tar ikke innbytte av en brukt E-bil.

 

Korektur: Fossilbileiere

 

Vi elbileiere sliter ikke med temaene du nevner her.

Elbiler har lavere verditap, lengre rekkevidde kjørte 2800km I sommer en vei uten å ha rekkevideangst, og kan fylle drivstoff hvor som helst. Når jeg kjørte dieselbilen før så måtte hele tiden passe på at det var full tank..

Lenke til kommentar

 

Det er bare 3 ting å si per dags dato angående om E-bil eiere, rekkeviddeangst, ladeangst og verditapangst. Nesten ingen bilforhandlere i dag tar ikke innbytte av en brukt E-bil.

 

Korektur: Fossilbileiere

 

Vi elbileiere sliter ikke med temaene du nevner her.

Elbiler har lavere verditap, lengre rekkevidde kjørte 2800km I sommer en vei uten å ha rekkevideangst, og kan fylle drivstoff hvor som helst. Når jeg kjørte dieselbilen før så måtte hele tiden passe på at det var full tank..

Jeg har lengre rekkevidde med halv tank på min KIA Sportage 1,7D enn de fleste fulladede elbiler så jeg skjønner ikke hva det er du babler om,

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har lengre rekkevidde med halv tank på min KIA Sportage 1,7D enn de fleste fulladede elbiler så jeg skjønner ikke hva det er du babler om,

De fleste elbiler har ganske kort rekkevidde. Noen få har så god rekkevidde at rekkevidden tåler å bli sammenlignet med fossilbiler. F.eks er rekkevidden 500 km på en fossilbil med 35 liters tank og 0,7 liter/mil forbruk. Siden man alltid passer på å ha litt margin, f.eks 20%, så er reell rekkevidde på en sånn fossilbil 40 mil. Fossilbiler som bruker 0,5 l/mil på sommerdekk og rake tørre motorveier bruker nok realistisk ca 0,7 l/mil på vinterføre på blandet kjøring. Man får selvsagt biler med større tank, men ofte er det en korrelasjon mellom tankstørrelse og forbruk. Kjøper man en bil med 100 liters tank er det stor sannsynlighet for at den også bruker over literen på mila på sommerføre.

 

Jeg prøvde å startpage Kia Sportage 1,7D men fant ut at tankstørrelsen varierer fra årstall til årstall og jeg fant ikke noe korresponderende forbrukstall, så da spør jeg heller deg: Hvor stor tank har du på din og hvilket forbruk regner du da? Hvilket føre og kjørestil gjelder det forbruket?

Lenke til kommentar

 

Jeg har lengre rekkevidde med halv tank på min KIA Sportage 1,7D enn de fleste fulladede elbiler så jeg skjønner ikke hva det er du babler om,

De fleste elbiler har ganske kort rekkevidde. Noen få har så god rekkevidde at rekkevidden tåler å bli sammenlignet med fossilbiler. F.eks er rekkevidden 500 km på en fossilbil med 35 liters tank og 0,7 liter/mil forbruk. Siden man alltid passer på å ha litt margin, f.eks 20%, så er reell rekkevidde på en sånn fossilbil 40 mil. Fossilbiler som bruker 0,5 l/mil på sommerdekk og rake tørre motorveier bruker nok realistisk ca 0,7 l/mil på vinterføre på blandet kjøring. Man får selvsagt biler med større tank, men ofte er det en korrelasjon mellom tankstørrelse og forbruk. Kjøper man en bil med 100 liters tank er det stor sannsynlighet for at den også bruker over literen på mila på sommerføre.

 

Jeg prøvde å startpage Kia Sportage 1,7D men fant ut at tankstørrelsen varierer fra årstall til årstall og jeg fant ikke noe korresponderende forbrukstall, så da spør jeg heller deg: Hvor stor tank har du på din og hvilket forbruk regner du da? Hvilket føre og kjørestil gjelder det forbruket?

 

Jeg har tank på 50 liter og kan med min kjørestil kjøre ca 900 km på en tank, slå det med en elbil. Dette er på vintertid, kan nok tyne ut noen ekstra kilometer på sommeren.

Endret av tflovik
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...