Gå til innhold

Norge i front med å fjerne fossilbiler


Anbefalte innlegg

Ja, men det er jo ikke helt det samme Salvesen. Da forplikter en seg til en nybilkjøp der og da. Det kan passe dårlig for en 90-åring som har tenkt å gi opp det å kjøre bil (som et eksempel).

 

Dessuten kan man vri på det, og kalle det rabatt på modeller som forhandleren ønsker å bli kvitt. Å kamuflere slike rabatter som vrakpant blir litt feil. Det er ihvertfall ikke snakk om vrakpant.

 

Tror ikke 90 åringen hadde brydd seg om han fikk 5000 eller 10 000 i vrakpant. Men jeg ser poenget. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

 

de skal ikke forbys i dag... Vet du hvor mange modeller som er på trappene? 

 

Det er forøvrig ikke ordre køen som er problemet hos ioniq. 

 

Verken du eller jeg vet hvilke biler som kommer og vil være på markedet i 2025. Hvor mange av de konseptbilene vi har sett så langt som vil være på markedet i 2025 styres ikke av norske myndigheter. Og de fleste konseptbilene er ikke rimelige familiebiler.

 

 

Man kan ikke lovfeste et forbud mot noe når det ikke finnes reelle alternativer til alle.

 

Av de 20 mest solgte bilmodellene i juni i år [...]

Det har då aldri vore snakk om å forby sal av eksosbilar frå juni i år!

 

Høres det da logisk ut å forby disse bilene?

Frå 2025? Ja, definitivt. Det er langt fram i tid. Kor mange elbilar var det på marknaden i 2009? Det er like langt frå 2017 til 2025, som det var frå 2009 til 2017. Dei fleste elbilane på markanden no var ikkje påtenkt i 2009. Volvo skal elektrifisere alle modellane sine frå 2019. I 2025 kjem det til å vere vanskeleg å finne bilar som ikkje er elektriske, og eg ser ingen grunn til å tillate slike forureinande bilar.

 

Poenget med eit forbod er å leggje press på bilprodusentane. Dei kan når dei vil, og dei vil når dei må.

 

Ingen har heller sagt noe om å forby fra juni i år. Men det er irrelevant hva som var i markedet i 2009 og hva som er i markedet i dag. Vi kan ikke forby når det ikke er alternativer. Da er det bedre å fortsette med de incentivene vi har i dag slik at de som har mulighet til å kjøre elbil gjør det, også kan de som må ha større familiebil kjøpe bensin/dieselbil frem til det kommer alternativer.

 

Det er også ganske naivt å tro at verdens bilprodusenter kommer til å løfte en finger for å produsere spesialbiler til Norge.

 

Så du mener at status for 2017 er det som skal bestemme våre valg i 2025?

 

Hvis du går tilsvarende langt tilbake i tid kommer du til 2009. Da var det fint lite å velge i av elbiler og det var svært få som klarte å forutse den utviklingen elbilene har hatt frem til i dag.

 

Til en viss grad, ja. Å gjøre det påbudt å kjøpe en biltype som ikke eksisterer gjør det litt vanskelig for oss forbrukere ...

 

Men det er klart at det sikkert er mer miljøvennlig hvis en småbarnsfamilie på 4 kjøper to Nissan Leaf og kjører med en voksen og ett barn med barnevogn/bagasje i hver enn at de kjører en større bil med plass til alle og begge barnevognene/all bagasjen. Jeg tviler på at de som kjøper store biler gjør det fordi de liker å bruke ekstra mye penger på en bilstørrelse de ikke har behov for.

Lenke til kommentar

 

 

 

de skal ikke forbys i dag... Vet du hvor mange modeller som er på trappene? 

 

Det er forøvrig ikke ordre køen som er problemet hos ioniq. 

 

Verken du eller jeg vet hvilke biler som kommer og vil være på markedet i 2025. Hvor mange av de konseptbilene vi har sett så langt som vil være på markedet i 2025 styres ikke av norske myndigheter. Og de fleste konseptbilene er ikke rimelige familiebiler.

 

 

 

 

 

 

Nå kan en jo velge å ha litt tiltro til selskapene, og tro på ca de datoene de lover. Og det er mange biler før 2025 og i "alle" klasser. Ingen sier at det er norske myndigheter som styrer det heller.. 

Lenke til kommentar

Hvis det ble bygget ut ladestasjoner og Hydrogenstasjoner gjennom landet, vil dette også være med å pushe bilprodusenter som har batteri-el og Hydrogen-el i produksjon eller produksjonsplaner i dag.   Selv om Norge er et relativt lite marked.

 

Dette kunne gjøres med en sum lik avgiftsletten til el-biler i ett år.

Så kunne markedet bestemme; folk har forskjellig kjøremønster og behov.

Det ville nok ikke være mange som kjøpte batteri-fossil hvis de kunne bruke batteri-Hydrogen med lavere fylledrivsoff-pris, kjøre forurensningsfritt og med mulighet for smålading hjemme.

De som velger batteri-el i dag vil muligens velge dette fremover hvis det dekker deres behov.

Da har vi snart full elektrisk drivlinje på persontransport. Og både Tesla, Nikola og Toyota kommer jo med elektrisk langtransport-kjøretøyer  i nærmeste fremtid.  Enten rent batteri eller batteri-Hydrogen.

Forbud burde ikke være nødvendig. Om enkelte kjøretøy går på  olje  ( f.eks. brannbiler, veteranbiler) spiller det ingen rolle.

Endret av Fri diskusjon og kunnskap
Lenke til kommentar

 

 

Poenget med eit forbod er å leggje press på bilprodusentane. Dei kan når dei vil, og dei vil når dei må.

Du får det til å høre ut som Norge er verdens navle. Vi er ikke annet enn en mygg i denne store sammenhengen.

 

 

Nå er det ikke bare Norge som slutter seg til slike "avtaler" og det er litt av poenget, alle må "bidra" om en ønsker endring, både små og store. 

 

 

 

Det forstår jeg og det er jeg enig i.  Men hvorfor skal vi alltid være først ute ?  Jeg ser lite behov for å vedta noe som i praksis ikke vil være mulig.  I Norge har vi en bilpark som er blant Europas eldste.  Jeg stiller meg sterkt tvilende til at bilprodusentene vil ha klare tilstrekkelig nok biler, og modeller,  som tilstredsstiller 0-utslipp-mål til 2025.  

Lenke til kommentar

 

 

 

Poenget med eit forbod er å leggje press på bilprodusentane. Dei kan når dei vil, og dei vil når dei må.

 

Du får det til å høre ut som Norge er verdens navle. Vi er ikke annet enn en mygg i denne store sammenhengen.

 

Nå er det ikke bare Norge som slutter seg til slike "avtaler" og det er litt av poenget, alle må "bidra" om en ønsker endring, både små og store.

 

 

Det forstår jeg og det er jeg enig i.  Men hvorfor skal vi alltid være først ute ?  Jeg ser lite behov for å vedta noe som i praksis ikke vil være mulig.  I Norge har vi en bilpark som er blant Europas eldste.  Jeg stiller meg sterkt tvilende til at bilprodusentene vil ha klare tilstrekkelig nok biler, og modeller,  som tilstredsstiller 0-utslipp-mål til 2025.

Vi er ikke først... i tillegg kommer det veldig mange modeller innen 2025.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kjører elbil som bruker strøm for ca kr 1,- pr mil og ikke slipper ut avgasser...

Min siste diesel (RIP) brukte diesel for ca kr 10,- pr mil og la igjen kølsvarte skyer av giftgass...

Kommer jeg noen gang til å kjøpe fossilbil igjen? Nope, ikke aktuelt.

Bare utvalget og rekkevidde blir bedre løser dette seg selv, folk er da ikke dumme...

Lenke til kommentar

Det er vel snakk om å eventuelt forby kun rene fossilbiler, dvs nye hybrider vil fortsatt kunne selges? 

Det står nullutslipp i artikkelen, så det ekskluderer bensin- og dieselhybrider. Men jeg mener å ha lest andre artikler som snakker om lavutslippsbiler, der altså hybrider er ok. Det er ganske mange hybrider på markedet allerede i dag, så jeg vil tro utvalget om 8 år er veldig stort. Det eneste hinderet måtte være om batteribilen tar helt over. 

Lenke til kommentar

Det ville nok ikke være mange som kjøpte batteri-fossil hvis de kunne bruke batteri-Hydrogen med lavere fylledrivsoff-pris, kjøre forurensningsfritt og med mulighet for smålading hjemme.

 

Og hvis tante Olava hadde p*kk kunne hun droppet en a i navnet..  Begge typer finnes i dag. Den ene selger som hakka møkk, den andre selger ikke i det hele tatt. Hvis hydrogen var billigere enn diesel ja, men det ser ikke ut til å skje. Hvis hydrogen var forurensingsfritt ja, men det er det jo stort sett ikke, selv om det kan være det. Smålading hjemme er det vel ingen hydrogenbiler på trappene som har mulighet for. I følge Toyota er det en stor fordel å slippe denne ledningen, og deres biler kan jo lades av bensinmotoren  :thumbup:  I 2022 kommer de med faststoffbatterier og mye større rekkevidde enn hydrogenbiler, hvis man skal tro det de sier. Det hjelper heller ikke hydrogenbilen at den koster ca. 2 bensinhybrider, i tillegg til manglende mulighet for å kjøre på billig strøm. For alle praktiske formål kan en i dag hevde at hydrogenbilen ikke finnes.

PS. Don't listen to the naysayers! ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Volvo skal elektrifisere alle modellane sine frå 2019. I 2025 kjem det til å vere vanskeleg å finne bilar som ikkje er elektriske,

 

Det er vel snakk om alle nye modeller lansert fra 2019(?) Dvs. at de kan selge V70 diesel de neste 40 åra om de vil. Modeller kan vare ganske lenge, les Golf og 911! Så jeg syns ikke lovnaden til Volvo er så oppløftende. Det kan hende de mener det godt, men de kan også fortsette å selge dagens modeller med fossilmotor i mange år framover, og fremdeles ha sine ord i behold.

Jeg er ellers enig i at det blir vanskelig å finne biler uten eldrift i 2025, men muligens i kombinasjon med annen motor. Det er bare å se på F1, WEC, Formula E, samt motorsykler, gressklippere, verktøy etc.

Lenke til kommentar

 

 

Man kan ikke lovfeste et forbud mot noe når det ikke finnes reelle alternativer til alle.

 

Av de 20 mest solgte bilmodellene i juni i år [...]

Det har då aldri vore snakk om å forby sal av eksosbilar frå juni i år!

Høres det da logisk ut å forby disse bilene?

Frå 2025? Ja, definitivt. Det er langt fram i tid. Kor mange elbilar var det på marknaden i 2009? Det er like langt frå 2017 til 2025, som det var frå 2009 til 2017. Dei fleste elbilane på markanden no var ikkje påtenkt i 2009. Volvo skal elektrifisere alle modellane sine frå 2019. I 2025 kjem det til å vere vanskeleg å finne bilar som ikkje er elektriske, og eg ser ingen grunn til å tillate slike forureinande bilar.

 

Poenget med eit forbod er å leggje press på bilprodusentane. Dei kan når dei vil, og dei vil når dei må.

Ingen har heller sagt noe om å forby fra juni i år. Men det er irrelevant hva som var i markedet i 2009 og hva som er i markedet i dag. Vi kan ikke forby når det ikke er alternativer.
Desse to setningane motseier kvarandre. Sjølvsagt er det alternativ om åtte år, når biolprodusentane får tidleg varsel om kva dei har i vente. Ingen bilar tilfredsstilte Euro6-krava til avgassar då dei vart vedtekne, og det var eit mykje vanskelegare problem å løyse. Poenget er at alternativa kjem, so lenge bilprodusentane veit at marknaden krev slike bilar om høveleg mange år. Land etter land set sluttdato for når det skal vere lov å registrere eksosbilar. Store land som India, som er mykje større enn dei som i si tid innførte Euro6.

 

Det er også ganske naivt å tro at verdens bilprodusenter kommer til å løfte en finger for å produsere spesialbiler til Norge.

Det gjer dei då i aller høgste grad! Sjekk salstala for eGolf i resten av verda. Bilen sel berre i Noreg. Volkswagen veit at norske kundar kjøper slike bilar, og lagar dei berre for den norske marknaden. I andre land er eGolf ein kuriositet. Dei kjøper heller Zoe, Leaf, i3 osb.
Lenke til kommentar

Det finnes jo ingen handlingskraft i Høire og Kommunistpartiet lengre.

 

Her bør Støre og Erna snarest gå ut med et felles forslag om å fjerne alle biler innen 2025.

Det ville virkelig være spektakulært, og langt mer miljøvennlig enn de gjeldende alternativene.

 

I dagens samfunn hvor alt kan gjøres over internett har vi absolutt ikke behov for bil, og dersom vi trenger å flytte oss noe sted, så kan vi bruke apostlenes hester, en sykkel, eller toget. Dersom ingen av alternativene passer, så finnes det alltid løsninger for de kreative

 

Lancaster_County_Amish_03.jpg

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er vel snakk om å eventuelt forby kun rene fossilbiler, dvs nye hybrider vil fortsatt kunne selges? 

 

Bærre lækkert dette. Markedet er på vei dit uansett, og samfunnet dit. Bør være greit å dytte ting litt i riktig retning uten å tukle for mye med "markedet". 

Jeg sitter med en fossilbil som ikke går igjennom eu kontroll pga at motorlampe lyser. Den har bestått på alle målinger, men motorlampe lyser fortsatt, så da kan den ikke godkjennes. 

 

Jeg har ikke råd til noe ny bil.

Lenke til kommentar

Jeg er så drittlei av alle slags forbudsforslag. Spesiellt det som rammer enkeltindividet hardt.

 

At det gis forbud til bilforhandlerbransjen kan på sikt gå an, og det vil gi klare signaler til produsenter av kjøretøy at de må bare skynde seg enda fortere med tilrettelegging.

 

Men å forby gamle biler, eller for den saks skyld veteranbiler, det er jeg uenig i. For veteranbiler så kan det innføres veldig forlokkende vrakpantordninger, når kjøretøyet er eldre enn 45 år f.eks. Eller eldre årganger dersom en ser rom for spekulasjon eller at det er for mange 45 åringer i folks eie.

 

Jeg er fullt klar over at veteranbiler pr. kjøretøyregister er 30 år. Derfor må det spesifiseres at ordningen skal gjelde ekstra gamle veteranbiler kun.

 

Mellomgamle biler kan ha en forlokkende stor nok vrakpantordning, men aldri like god som for veteranbiler. Dette vil ikke bare fjerne disse bilene fra veiene hurtigere, men vil også skape et behov for et nykjøp. Så innføring av attraktiv vrakpant etter gitt nybilforhandlerlovgivning er tredd i kraft, det vil være en bra utvikling.

 

Altså belønning, framfor straffetiltak. Det er jeg mer tilbøyelig for å kunne like  :)

 

Antall biler i daglig drift, som også er over 45 år gamle, er neppe store problemet. Rustproblemer og EU-kontroll sørger for at det er relativt få av disse i daglig drift. De som fremdeles er kjørbar og godkjente, tas knapt ut en vakker sommerdag, når det er relativt lite biler på veien, og de trilles nok heller på landevei enn i bykjernene.

 

Er nok bedre å sørge for at de som er mellom 15-30, og som ikke har katalysator blir byttet ut. Da er det og vesentlig viktigere å friste med høyere vrakpant for disse, mot at man skaffer seg en null-utslippsbil. De bør da åpne opp for at det ogsågjelder de som kjøper en brukt null-utslipsbil.

 

Ja, men det er jo ikke helt det samme Salvesen. Da forplikter en seg til en nybilkjøp der og da. Det kan passe dårlig for en 90-åring som har tenkt å gi opp det å kjøre bil (som et eksempel).

 

Dessuten kan man vri på det, og kalle det rabatt på modeller som forhandleren ønsker å bli kvitt. Å kamuflere slike rabatter som vrakpant blir litt feil. Det er ihvertfall ikke snakk om vrakpant.

 

90-åringen vil nok ha relativt få år igjen som bilfører, så da er det nok et større problem for vedkommende om h?n får solgt bilen før helsa setter en full bråstopp for livsnytelse. Ellers vil den bare havne i arveoppgjøret, der den som arver bilen kan nyte av en slik fordel.

 

 

Det er vel snakk om å eventuelt forby kun rene fossilbiler, dvs nye hybrider vil fortsatt kunne selges? 

 

Bærre lækkert dette. Markedet er på vei dit uansett, og samfunnet dit. Bør være greit å dytte ting litt i riktig retning uten å tukle for mye med "markedet". 

Jeg sitter med en fossilbil som ikke går igjennom eu kontroll pga at motorlampe lyser. Den har bestått på alle målinger, men motorlampe lyser fortsatt, så da kan den ikke godkjennes. 

 

Jeg har ikke råd til noe ny bil.

 

 

Ta ut pæra før du tar den på ny test, så går den sikkert igjennom. :-D

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

Det forstår jeg og det er jeg enig i.  Men hvorfor skal vi alltid være først ute ?  Jeg ser lite behov for å vedta noe som i praksis ikke vil være mulig.  I Norge har vi en bilpark som er blant Europas eldste.  Jeg stiller meg sterkt tvilende til at bilprodusentene vil ha klare tilstrekkelig nok biler, og modeller,  som tilstredsstiller 0-utslipp-mål til 2025.

Vi er ikke først... i tillegg kommer det veldig mange modeller innen 2025.

 

 

 

Er ikke overskriften "Norge i front med å fjerne fossilbiler" ?  Er det noen andre land som har 2025 som dato for når en bare skal tillate nysalg av 0-utslippsbiler ?  Tyskland snakker om 2030 og UK og 2040.  Med andre ord er vi først ute i denne sammenhengen.

 

Og jeg tviler ikke på at det kommer mange nye modeller innen 2025, men til hvilken pris og hvor mange kan leveres ?  Folk bytter ikke ut bilene over natten.  

Lenke til kommentar

Når skal Norge ta initiativ til å stanse all containertrafikk og andre dieseldrevne skip på verdenshavene, cruiseskip, lokale fiskebåter, minicruise mellom Oslo og København/Kiel etc med DFDS, Colorline Stena etc? For ikke å snakke om alle feriereiser med fly? Nå må politikerne tenke stort! Ut i verden og kjemp for deres syn! Husk samtidig å få alle militære fartøy, tanks og raketter over på elektrisk kraft!

Lenke til kommentar

 

Hvorfor MÅ man forby for å oppnå dette? Vi er allerede best i verden på elbiler, og det uten forbud.

Det er for å få med seg de siste idiotene som ikke skjønner sitt eget beste og som bare "må" ha fossilbiler.

Det er mange av oss idioter som ikke er spesielt opptatt av om bilen drives av bensin, batteri eller kull eller hva det måtte være. Vi trenger å komme fra A til B, og gjerne også til C og D, uten å måtte planlegge lange ladepauser underveis. Teknologien er rett og slett ikke moden for oss idioter ennå. Så får vi heller bare misunne smartingene som klarer seg uten fossilbil.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...