Gå til innhold

Norge i front med å fjerne fossilbiler


Anbefalte innlegg

 

 

Hvorfor MÅ man forby for å oppnå dette? Vi er allerede best i verden på elbiler, og det uten forbud.

Det er for å få med seg de siste idiotene som ikke skjønner sitt eget beste og som bare "må" ha fossilbiler.

Det er mange av oss idioter som ikke er spesielt opptatt av om bilen drives av bensin, batteri eller kull eller hva det måtte være. Vi trenger å komme fra A til B, og gjerne også til C og D, uten å måtte planlegge lange ladepauser underveis. Teknologien er rett og slett ikke moden for oss idioter ennå. Så får vi heller bare misunne smartingene som klarer seg uten fossilbil.

 

 

Om en har ett kjøremønster som krever lading for "hver" tur som det virker til at du antyder her så vill nok teknologien aldri bli moden for dere. Det er rett og slett ikke ett stort nok behov til å sløse vekk så store energilagre i bil. Gjennomsnittlig kjørelengde her til lands er under 4 mil, de få som kjører 20 ganger så mye som dette er en all for liten markedsandel. Evt blir det varebiler som er alternativet, her er det ett marked. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Synes artikkelen er noe diffus angående hva som ligger i begrepet å fase ut. Innledningsvis står det at Norge skal fase ut fossilbiler innen 2025, det tolker jeg slik at det blir forbudt å kjøre fossilbiler etter 2025.

 

Videre stårdet at forslaget gjelder at alle nye personbiler må være utslippsfrie innen 2025.

 

Dette er to helt forskjellige ting. Det er stor forskjell på å forby alle fossilbilene på veiene våre og å stanse salget av nye fossilbiler.
Evt kkan dere skrive en utfasing fra og med 2025, da denne utfasingen vil vare i tiår fremover...

Lenke til kommentar

Synes artikkelen er noe diffus angående hva som ligger i begrepet å fase ut. Innledningsvis står det at Norge skal fase ut fossilbiler innen 2025, det tolker jeg slik at det blir forbudt å kjøre fossilbiler etter 2025.

 

Videre stårdet at forslaget gjelder at alle nye personbiler må være utslippsfrie innen 2025.

 

Dette er to helt forskjellige ting. Det er stor forskjell på å forby alle fossilbilene på veiene våre og å stanse salget av nye fossilbiler.

Evt kkan dere skrive en utfasing fra og med 2025, da denne utfasingen vil vare i tiår fremover...

 

Det er salg, ikke alle biler. Det ville ikke gått. 

Lenke til kommentar

 

Synes artikkelen er noe diffus angående hva som ligger i begrepet å fase ut. Innledningsvis står det at Norge skal fase ut fossilbiler innen 2025, det tolker jeg slik at det blir forbudt å kjøre fossilbiler etter 2025.

 

Videre stårdet at forslaget gjelder at alle nye personbiler må være utslippsfrie innen 2025.

 

Dette er to helt forskjellige ting. Det er stor forskjell på å forby alle fossilbilene på veiene våre og å stanse salget av nye fossilbiler.

Evt kkan dere skrive en utfasing fra og med 2025, da denne utfasingen vil vare i tiår fremover...

 

Det er salg, ikke alle biler. Det ville ikke gått. 

 

Jeg skjønte også det etter hvert. Men jeg reagerer derfor på orbruken "å fase ut innen 2025" som burde vært endret til "fase ut fra og med 2025".

  • Liker 1
Lenke til kommentar

"Norske politikere kommer gjerne med veldig ambisiøse mål og lovnader, men når det kommer til konkrete tiltak, så blir de vagere. Hvis Høyre og Ap ikke vil lovfeste utslippsfrie biler innen 2025, hvordan skal det da skje? Det skjer ikke av seg selv, sier han."

 

På hvilken måte er det konkret å kun lovfeste noe? Er det ikke nettopp slikt som er ambisiøse mål og lovnader, uten konkrete tiltak?

 

Det er ingen biler som er utslippsfrie, støv fra vegbane og arbeid på veger utgjør 30 000 pr bil årlig.

0 utslipp er bare en tankemessig onanering..!

 

2025 hva er så det til beslutning, E18 har vert planlagd utbygget i over 30 år. Og fornebu står vel for tur...

Endret av Halvor Sølvberg- the MOV
Lenke til kommentar

 

 

 

Hvorfor MÅ man forby for å oppnå dette? Vi er allerede best i verden på elbiler, og det uten forbud.

Det er for å få med seg de siste idiotene som ikke skjønner sitt eget beste og som bare "må" ha fossilbiler.

Det er mange av oss idioter som ikke er spesielt opptatt av om bilen drives av bensin, batteri eller kull eller hva det måtte være. Vi trenger å komme fra A til B, og gjerne også til C og D, uten å måtte planlegge lange ladepauser underveis. Teknologien er rett og slett ikke moden for oss idioter ennå. Så får vi heller bare misunne smartingene som klarer seg uten fossilbil.

 

 

Om en har ett kjøremønster som krever lading for "hver" tur som det virker til at du antyder her så vill nok teknologien aldri bli moden for dere. Det er rett og slett ikke ett stort nok behov til å sløse vekk så store energilagre i bil. Gjennomsnittlig kjørelengde her til lands er under 4 mil, de få som kjører 20 ganger så mye som dette er en all for liten markedsandel. Evt blir det varebiler som er alternativet, her er det ett marked. 

 

Der tror jeg du tar feil.

Elbilene blir stadig mer effektive og kommer med større batterier.

Om 10 år tror jeg elbilene har såpass med rekkevidde at alles behov blir dekket.

 

Faktisk finnes det elbiler i dag som dekker nesten alles behov, f.eks Tesla og Chevrolet Bolt.

Problemet i dag er at selv om det finnes elbiler som dekker også lang-kjørernes behov så er fremdeles disse langdistanse-bilene såpass dyre at det ikke er for hvemsomhelsten. Men etterhvert vil det dannes et rimelig bruktmarked for slike, men det kan ta noen år.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

 

 

Hvorfor MÅ man forby for å oppnå dette? Vi er allerede best i verden på elbiler, og det uten forbud.

Det er for å få med seg de siste idiotene som ikke skjønner sitt eget beste og som bare "må" ha fossilbiler.
Det er mange av oss idioter som ikke er spesielt opptatt av om bilen drives av bensin, batteri eller kull eller hva det måtte være. Vi trenger å komme fra A til B, og gjerne også til C og D, uten å måtte planlegge lange ladepauser underveis. Teknologien er rett og slett ikke moden for oss idioter ennå. Så får vi heller bare misunne smartingene som klarer seg uten fossilbil.

 

 

Om en har ett kjøremønster som krever lading for "hver" tur som det virker til at du antyder her så vill nok teknologien aldri bli moden for dere. Det er rett og slett ikke ett stort nok behov til å sløse vekk så store energilagre i bil. Gjennomsnittlig kjørelengde her til lands er under 4 mil, de få som kjører 20 ganger så mye som dette er en all for liten markedsandel. Evt blir det varebiler som er alternativet, her er det ett marked. 

 

Der tror jeg du tar feil.

Elbilene blir stadig mer effektive og kommer med større batterier.

Om 10 år tror jeg elbilene har såpass med rekkevidde at alles behov blir dekket.

 

Faktisk finnes det elbiler i dag som dekker nesten alles behov, f.eks Tesla og Chevrolet Bolt.

Problemet i dag er at selv om det finnes elbiler som dekker også lang-kjørernes behov så er fremdeles disse langdistanse-bilene såpass dyre at det ikke er for hvemsomhelsten. Men etterhvert vil det dannes et rimelig bruktmarked for slike, men det kan ta noen år.

Nja...

Billig bruktmarked, "roadsteren" til tesla fås gratis med kaputt batteri.

Lenke til kommentar

Det beste er å fortsette med den politikken vi har nå. Dvs at elbiler og hybrider har avgiftsfordeler. Da kommer stadig flere til å velge disse etterhvert som de blir det beste valget. Forbud blir da helt unødvendig da ikke mange kommer til å velge fossilbil uansett i år 2025 og 2030.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Forbud er bedre. Da kan politikerne klappe seg selv på skuldra og si "vi reddet verden fra CO2!"

 

Edit: Dessuten trenger vi et forbud i ryggen så folk ikke går tilbake til fossilbiler når elbilene får moms og andre avgifter. Vi lærte tross alt noe av Danmark.

Endret av sedsberg
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg antar vi forbyr all norsk oljeutvinning i samme slengen? Petroleumsindustrien er jo noen skikkelig utslippsverstinger. Vi bør jo ikke eksportere miljøskadelige produkter heller.

Vi bør i alle fall forby Stortinget å gå inn i evige tapssluk i milliardklassen, Slik som Aasta Hansteen. Det kjem til å suge pengar ut av statskassa i mange, mange år framover. Dei går med tap frå fyrste dag, og staten betaler 90% av det.

 

No er snart alle analytikarar samde om at oljeprisen i alle fall ikkje skal oppover, og kjem til å stabilisere seg på dette nivået eller under, samstundes som det er stor risiko for nyte brå fall. Likevel susbidierer staten oljeleiting i Barentshavet med titals milliardar. Der kan dei ikkje komme i gong med oljeproduksjon før lenge etter at eksosbilar er ein saga blott. Kva skjer då med oljeprisen?

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Når skal Norge ta initiativ til å stanse all containertrafikk og andre dieseldrevne skip på verdenshavene, cruiseskip, lokale fiskebåter, minicruise mellom Oslo og København/Kiel etc med DFDS, Colorline Stena etc? For ikke å snakke om alle feriereiser med fly? Nå må politikerne tenke stort! Ut i verden og kjemp for deres syn! Husk samtidig å få alle militære fartøy, tanks og raketter over på elektrisk kraft!

 

Ja, som eg seier til Skatteetaten: Det er ikkje vits at eg betaler skatt, for eg kan ikkje finansiere heile statsbudsjettet åleine. Då er det ikkje nokon vits at eg skal betale noko som helst. Dessutan utgjer mine skattekroner ingenting i det store og heile. Om eg sluttar å betale skatt, vert det berre nokre få øre ekstra på kvar nordmann. Det har du råd til, ikkje sant?

 

Vi nordmenn slepp forresten ut mykje meir CO2 pr innbyggjar enn gjennomsnittet i verda, og det kjem vi til å halde fram med sjølv etter at heile bilparken er elektrifisert. Vi må kutte på fleire område òg, men utslepp frå bilar er det veldig enkelt og billig å kutte.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

 

 

Hvorfor MÅ man forby for å oppnå dette? Vi er allerede best i verden på elbiler, og det uten forbud.

 

Det er for å få med seg de siste idiotene som ikke skjønner sitt eget beste og som bare "må" ha fossilbiler.

Det er mange av oss idioter som ikke er spesielt opptatt av om bilen drives av bensin, batteri eller kull eller hva det måtte være. Vi trenger å komme fra A til B, og gjerne også til C og D, uten å måtte planlegge lange ladepauser underveis. Teknologien er rett og slett ikke moden for oss idioter ennå. Så får vi heller bare misunne smartingene som klarer seg uten fossilbil.

 

Om en har ett kjøremønster som krever lading for "hver" tur som det virker til at du antyder her så vill nok teknologien aldri bli moden for dere. Det er rett og slett ikke ett stort nok behov til å sløse vekk så store energilagre i bil. Gjennomsnittlig kjørelengde her til lands er under 4 mil, de få som kjører 20 ganger så mye som dette er en all for liten markedsandel. Evt blir det varebiler som er alternativet, her er det ett marked.

Der tror jeg du tar feil.

Elbilene blir stadig mer effektive og kommer med større batterier.

Om 10 år tror jeg elbilene har såpass med rekkevidde at alles behov blir dekket.

 

Faktisk finnes det elbiler i dag som dekker nesten alles behov, f.eks Tesla og Chevrolet Bolt.

Problemet i dag er at selv om det finnes elbiler som dekker også lang-kjørernes behov så er fremdeles disse langdistanse-bilene såpass dyre at det ikke er for hvemsomhelsten. Men etterhvert vil det dannes et rimelig bruktmarked for slike, men det kan ta noen år.

Jeg tror det stopper mer eller mindre der de med lengst rekkevidde er nå, gjerne noe bedre men som du sier er behovet dekket for de aller fleste. Og da er det bortkastet å slenge inn mer. Men det er bare min spådom:) tesla har jo selv sagt at de ikke vill gå lengre, selv om de dog sikkert kommer med noe bedre etterhvert men jeg tror ikke vi ser 300kWh pakker for å si det slik:)

Lenke til kommentar

Vel, for 10 år siden kom den første 1TB harddisken. Nå har det kommet 60TB SSD-disker.

På batterifronten ser man jo også at utviklingen går rett vei. Selv om telefonene våre ikke akkurat holder lengre og lengre, så blir likevel batteriene bedre en den var før.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Fyller man bilen med brukte batterier så kommer man mye lengre enn med en fulladet Tesla S.

Eric Lundgren kjørte nettopp 1200 km uten å lade med sin hjemmelagede elbil basert på en gammel BMW:

http://www.ibtimes.co.uk/this-homemade-10000-electric-car-can-go-twice-far-most-expensive-tesla-1632409

 

Selv ville jeg foretrukket minimum 5 seter og en dokumentert trygg bil, men for noen betyr rekkevidden alt.

Lenke til kommentar

Vel, for 10 år siden kom den første 1TB harddisken. Nå har det kommet 60TB SSD-disker.

På batterifronten ser man jo også at utviklingen går rett vei. Selv om telefonene våre ikke akkurat holder lengre og lengre, så blir likevel batteriene bedre en den var før.

 

Men dette er jo nettopp pga behov, folk trenger mer plass. Men folk trenger ikke mer rekkevidde sånn plutselig. Når en tipper 100kWh og kjører en "standard" bil er rekkevidden rundt 10 ganger det en normal person trenger i Norge. Da begynner behovet å falle. Såklart er det personer og bransjer som trenger mer, og derfor nevnte jeg varebiler osv som sannsynligvis får mer eller annen teknologi. 

 

Men som sagt, dette er min mening og Tesla sin egen også forøvrig. 

Endret av Salvesen.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...