Gå til innhold

Norge i front med å fjerne fossilbiler


Anbefalte innlegg

 

 

...Når en tipper 100kWh og kjører en "standard" bil er rekkevidden rundt 100 ganger det en normal person trenger i Norge.

...

Seriøst? Sikker på at du ikke har en kommafeil her?

 

 

Skal være 10 ja  :rofl:

 

Så bommer du fortsatt grovt. 10kWh anser jeg får å være nedre grense for hvor lite et elbilbatteri kan være og fortsatt ha en viss nytteverdi for noen. Hvis du vil ha massene over så kan ikke 'elbil' være en øvelse i askese og planlegging. Batteristørrelsen er i ferd med å komme seg men ladetiden må fortsatt ned med en faktor 2-3 før en elbilist kan ha samme bekymringsløse forhold til ladetid som en vanlig bilist har til fylling av dino-suppe.
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Så bommer du fortsatt grovt. 10kWh anser jeg får å være nedre grense for hvor lite et elbilbatteri kan være og fortsatt ha en viss nytteverdi for noen. Hvis du vil ha massene over så kan ikke 'elbil' være en øvelse i askese og planlegging. Batteristørrelsen er i ferd med å komme seg men ladetiden må fortsatt ned med en faktor 2-3 før en elbilist kan ha samme bekymringsløse forhold til ladetid som en vanlig bilist har til fylling av dino-suppe.

 

 

Tror nok du missforstår poenget, 100kWh gir rundt 500km med rekkevidde sånn rundt regnet avhengig av mange faktorer. Gjennomsnittlig kjørelengde for folk i Norge pr dag er under 40km. Altså har en mulighet til å fylle opp tanken med over 10x hva en trenger. Dette bør absolutt være innenfor for de aller fleste. Som var poenget mitt. 

Lenke til kommentar

Gjennomsnittlig kjørelengde for folk i Norge pr dag er under 40km. 

 

Det er jo i for seg greit nok at gjennomsnittet ikke kjører så langt hver eneste dag, men de aller fleste kjører mer enn 50 mil en del ganger i året, samt at noen har 50 mil bare til butikken.

 

Det blir noe kjipt å sitte i "ladekø", samt vente på lading, når man skal lengre enn de 50 milene.

Elbil er foreløpig ikke for alle, men det passer helt klart særdeles godt for de som bor sentralt, som like gjerne kunne syklet.

Lenke til kommentar

Når batteriet bare kommer over en viss størrelse så blir ladehastighet desto viktigere. Å vente på sin egen bil er irriterende nok, å stå i en kø og vente på andre frister *ikke*.

 

Nye Zoe er har for så vidt grei størrelse på batteriet med sine 41kWh, hvis bare ladehastigheten hadde vært høyere... Med 150kW ladeeffekt på den så kunne Renault satt to streker under svaret. :D

Lenke til kommentar

 

Gjennomsnittlig kjørelengde for folk i Norge pr dag er under 40km. 

 

Det er jo i for seg greit nok at gjennomsnittet ikke kjører så langt hver eneste dag, men de aller fleste kjører mer enn 50 mil en del ganger i året, samt at noen har 50 mil bare til butikken.

 

Det blir noe kjipt å sitte i "ladekø", samt vente på lading, når man skal lengre enn de 50 milene.

Elbil er foreløpig ikke for alle, men det passer helt klart særdeles godt for de som bor sentralt, som like gjerne kunne syklet.

 

 

Men det er jo litt av poenget mitt, behovet er veldig lite og en er allerede dekket med en 10x. Elbil passer åpenbart for de fleste når en ser på gjennomsnittlig kjørelengde. Men en må gjerne offre noe lading i blandt, mest sannsynlig veldig sjeldent. Men dette er ikke noe alle er villig til å offre. 

Endret av Salvesen.
Lenke til kommentar

Når batteriet bare kommer over en viss størrelse så blir ladehastighet desto viktigere. Å vente på sin egen bil er irriterende nok, å stå i en kø og vente på andre frister *ikke*.

 

Nye Zoe er har for så vidt grei størrelse på batteriet med sine 41kWh, hvis bare ladehastigheten hadde vært høyere... Med 150kW ladeeffekt på den så kunne Renault satt to streker under svaret. :D

 

Enig og tror dette blir fokuset til flere om dagen i steden for 100+kWh batteri, ser jo på tyskerne som danner standard på 350kW ladere, Tesla som snakker om SuC2(uten at en vet alle detaljene) osv. 

Lenke til kommentar

Men en må gjerne offre noe lading i blandt, mest sannsynlig veldig sjeldent. Men dette er ikke noe alle er villig til å offre. 

 

Ser man til andre land, så er det vel helt innlysende at det er noe nærmest ingen er villige til å ofre, dersom det ikke også kommer med enorm besparelse i avgifter, gratis parkering og bomavgift, ingen andre avgifter eller kostnader osv.

 

I de landene det ikke finnes intensiver så selges det heller ikke elbiler i noe antall å snakke om.

Lenke til kommentar

 

Men en må gjerne offre noe lading i blandt, mest sannsynlig veldig sjeldent. Men dette er ikke noe alle er villig til å offre. 

 

Ser man til andre land, så er det vel helt innlysende at det er noe nærmest ingen er villige til å ofre, dersom det ikke også kommer med enorm besparelse i avgifter, gratis parkering og bomavgift, ingen andre avgifter eller kostnader osv.

 

I de landene det ikke finnes intensiver så selges det heller ikke elbiler i noe antall å snakke om.

 

 

Nei du missforstår, det er ikke bare en grunn til at folk ikke velger elbil. For det første er de ofte dyrere enn tilsvarende fossiler, folk har ikke prøvd, de blir konstant matet med falske myter om ting og tang rundt elbil osv. Men når dette er sagt er elbil salget stigende i ekstremt mange land.

Lenke til kommentar

Nei du missforstår, det er ikke bare en grunn til at folk ikke velger elbil. 

 

Det er ingen som har påstått at det bare er én grunn, men forskjellen på elbil-landet Norge og andre land hvor det nærmest ikke selges elbiler, er i hovedsak avgiftssystemet, slik at det er liten tvil om at det er av stor betydning for salget.

 

I land hvor det ikke finnes intensiver for å kjøpe elbil, så selges det fint lite elbiler, og en av de virkelig store ulempene med elbil som potensielle kjøpere må vurdere er jo nettopp lading av bilen, og faren for å gå tom for strøm.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Nei du missforstår, det er ikke bare en grunn til at folk ikke velger elbil. 

 

Det er ingen som har påstått at det bare er én grunn, men forskjellen på elbil-landet Norge og andre land hvor det nærmest ikke selges elbiler, er i hovedsak avgiftssystemet, slik at det er liten tvil om at det er av stor betydning for salget.

 

I land hvor det ikke finnes intensiver for å kjøpe elbil, så selges det fint lite elbiler, og en av de virkelig store ulempene med elbil som potensielle kjøpere må vurdere er jo nettopp lading av bilen, og faren for å gå tom for strøm.

 

 

Det var jo mitt poeng også, en elgolf feks er langt dyrere i land uten særlig incentiver enn en fossil golf. Dette er jo normal oppførsel til folk, de ser på to tilsvarende produkt og kjøper det billigste. Spesielt når det andre har negative sider og dårlig omdømme. Spesielt sistnevnte er ett problem, en ser sjeldent elbileiere klage på at de må lade bilen, da har de enten valgt feil bil eller at det ikke passer for dem. Men de aller fleste lever en lettere hverdag i og med at en slipper å tenke på det, bilen er klar hver morgen. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

I de landene det ikke finnes intensiver så selges det heller ikke elbiler i noe antall å snakke om.

Det er faktisk i ferd med å endre seg. Stadig fleire land passerer 2%, praktisk talt utan relevante incitament. I Sveits er det nesten ingen fordelar, og dei har vore over 2% lenge.

 

Danmark er litt spesielt. Der aukar avgiftene 20% ved kvart årsskifte, og salet er difor veldig høgt i desember, og nær 0 i første halvdel av året. Når politikarane i tillegg snakkar om å redusere avgiftene på elbilar att, drep dei det som måtte vere att av elbil-marknaden. Du kjøper ikkje ein bil, når du veit at prisen kan gå ned med 20% innan kort tid.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Alle som streber etter et forbud mot fossilt drivstoff burde ha følgende kvalifikasjoner før de ble hørt; inneha sertifikat og ha bodd minst et år i Nord-Norge eller Vestlandet, utenfor de store byene (minst 2 mil fra sentrum), gjerne med små barn. Først etter at slike krav er oppfylt, burde de taes seriøst.

 

Jeg ser virkelig ikke problemet? Om en bor 2 mil i fra sentrum er det ca 2 mil til nærmeste hurtiglader sånn ca, de har da strøm i huset både i Nord-Norge og vestlandet(flesteparten iallefall), tilgang til sol og vind osv. Og dette er snakk om frem i tid hvor det vill være flere ladere, bedre biler osv. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Alle som streber etter et forbud mot fossilt drivstoff burde ha følgende kvalifikasjoner før de ble hørt; inneha sertifikat og ha bodd minst et år i Nord-Norge eller Vestlandet, utenfor de store byene (minst 2 mil fra sentrum), gjerne med små barn. Først etter at slike krav er oppfylt, burde de taes seriøst.

Eg bur på Vestlandet, er fødd og oppvaksen på Vestlandet og har ungar. Kona jobbar meir enn 2 mil frå sentrum. Eg har hatt sertifikat i meir enn eit kvart århundre og bil like lenge. Er eg kvalifisert?

 

Ja, vi har elbil, og vi ser ingen grunn til å ha noko anna enn elbil. Bilen har gått 89000 km sidan sommaren 2014, som tilseier at bilen går nesten 2,5 gonger lengre årleg enn gjennomsnittet for personbilar i fylket. I juli i år var vi i 8 ulike land på ferietur med bilen. Han er fantastisk! Vår neste bil vert òg ein elbil. Garantert.

 

Forresten har vel vestlandsfylket Hordaland den største delen elbilar av nyregistrerte bilar i heile landet.

Lenke til kommentar

Jeg mener at bilavgiftene i Norge slik de er nå styrer dette veldig bra. Faktisk så ville jeg hatt lavere avgift på bensin og dieselbiler da disse er en tanke for høye på de minste bilene. Å gå inn for å kutte ut fossilbiler før f.eks tyskland mener jeg blir feil. Det beste er å bare la den teknologiske utviklingen få gå sin gang. Når el-biler blir mer konkurransedyktig så vil disse får økt sin andel av markedet, og da blir det ikke lenger noe problem at det også selges en del fossilbiler.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...