Gå til innhold

Norge i front med å fjerne fossilbiler


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er litt korttenkt og naivt av Zero å tro at man kan lovfeste noe som helst forbud mot vanlige biler foreløpig.

 

Elbiler er bra for mange, og mange vil kunne klare seg med biler i C-segmentet (som de største elbilene for folk flest er i), men det mangler fremdeles et ordentlig utvalg i det aller viktigste segmentet: familiebilen for folk flest (les: ikke luksusbiler). I skrivende stund finnes det heller ingen konkrete planer fra bilprodusentene å lage noen biler i dette segmentet. Joda, det er noen vage uttalelser fra bl.a. VW/Skoda om at det kommer en rimelig el-SUV en eller annen gang, men vi kan ikke basere politikken vår på uttalelser fra utenlandske private aktører som skal tjene penger.

 

Markedet må finnes, så må det få tid til å etablere seg. Først da kan vi snakke om å forby.

  • Liker 8
Lenke til kommentar

Det er vel snakk om å eventuelt forby kun rene fossilbiler, dvs nye hybrider vil fortsatt kunne selges? 

 

Bærre lækkert dette. Markedet er på vei dit uansett, og samfunnet dit. Bør være greit å dytte ting litt i riktig retning uten å tukle for mye med "markedet". 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Så man kan ikke lovfeste at nye personbiler skal være nullutslipp fra 2025, fordi det i dag ikke finnes ambulanser og brannbiler som er nullutslipp?

 

Dette er ganske symptomatisk for norske politikere. De er veldig opptatt av miljø, men forventer at problemene skal løse seg av seg selv.

Man kan ikke lovfeste et forbud mot noe når det ikke finnes reelle alternativer til alle.

 

Av de 20 mest solgte bilmodellene i juni i år er det bare 5 som er helelektriske og to som har både helelektrisk og ordinær drivlinje (Golf og B-klasse). Elektrisk B-klasse slutter Mercedes å produsere nå og TMX og Ioniq er det en milevis lang ordrekø på så det ikke er et realistisk alternativ for de aller fleste. Dvs at brukerne står igjen med elektrisk Golf, I3, Leaf og Model X. De tre første er småbiler og den siste er en luksusbil de færreste har råd til. 11 av de 13 resterende er mellomstore og store familiebiler som går på bensin eller diesel og som ikke har helelektriske alternativer nå eller i nær fremtid.

 

Høres det da logisk ut å forby disse bilene?

 

Jeg er 100% for at bilparken skal bestå av elektriske biler, men noen ganger må man stikke fingeren i jorda og erkjenne at bilprodusentene ikke er klare enda. At det finnes en luksusbilprodusent som lager svindyre store familiebiler hjelper ikke. Vi skal ikke tilbake til begynnelsen av 1900-tallet og utvalget av biler de hadde da. Elektrifiseringen kommer til å gå av seg selv når det kommer nok biler på nybilmarkedet.

Endret av Dr. Bombay
  • Liker 5
Lenke til kommentar

 

Så man kan ikke lovfeste at nye personbiler skal være nullutslipp fra 2025, fordi det i dag ikke finnes ambulanser og brannbiler som er nullutslipp?

 

Dette er ganske symptomatisk for norske politikere. De er veldig opptatt av miljø, men forventer at problemene skal løse seg av seg selv.

Man kan ikke lovfeste et forbud mot noe når det ikke finnes reelle alternativer til alle.

 

Av de 20 mest solgte bilmodellene i juni i år er det bare 5 som er helelektriske og to som har både helelektrisk og ordinær drivlinje (Golf og B-klasse). Elektrisk B-klasse slutter Mercedes å produsere nå og TMX og Ioniq er det en milevis lang ordrekø på så det ikke er et realistisk alternativ for de aller fleste. Dvs at brukerne står igjen med elektrisk Golf, I3, Leaf og Model X. De tre første er småbiler og den siste er en luksusbil de færreste har råd til. 11 av de 13 resterende er mellomstore og store familiebiler som går på bensin eller diesel og som ikke har helelektriske alternativer nå eller i nær fremtid.

 

Høres det da logisk ut å forby disse bilene?

 

Jeg er 100% for at bilparken skal bestå av elektriske biler, men noen ganger må man stikke fingeren i jorda og erkjenne at bilprodusentene ikke er klare enda. At det finnes en luksusbilprodusent som lager svindyre store familiebiler hjelper ikke. Vi skal ikke tilbake til begynnelsen av 1900-tallet og utvalget av biler de hadde da. Elektrifiseringen kommer til å gå av seg selv når det kommer nok biler på nybilmarkedet.

 

 

de skal ikke forbys i dag... Vet du hvor mange modeller som er på trappene? 

 

Det er forøvrig ikke ordre køen som er problemet hos ioniq. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

"Norske politikere kommer gjerne med veldig ambisiøse mål og lovnader, men når det kommer til konkrete tiltak, så blir de vagere. Hvis Høyre og Ap ikke vil lovfeste utslippsfrie biler innen 2025, hvordan skal det da skje? Det skjer ikke av seg selv, sier han."

 

På hvilken måte er det konkret å kun lovfeste noe? Er det ikke nettopp slikt som er ambisiøse mål og lovnader, uten konkrete tiltak?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Man kan ikke lovfeste et forbud mot noe når det ikke finnes reelle alternativer til alle.

 

Av de 20 mest solgte bilmodellene i juni i år [...]

Det har då aldri vore snakk om å forby sal av eksosbilar frå juni i år!

 

Høres det da logisk ut å forby disse bilene?

Frå 2025? Ja, definitivt. Det er langt fram i tid. Kor mange elbilar var det på marknaden i 2009? Det er like langt frå 2017 til 2025, som det var frå 2009 til 2017. Dei fleste elbilane på markanden no var ikkje påtenkt i 2009. Volvo skal elektrifisere alle modellane sine frå 2019. I 2025 kjem det til å vere vanskeleg å finne bilar som ikkje er elektriske, og eg ser ingen grunn til å tillate slike forureinande bilar.

 

Poenget med eit forbod er å leggje press på bilprodusentane. Dei kan når dei vil, og dei vil når dei må.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

 

Så man kan ikke lovfeste at nye personbiler skal være nullutslipp fra 2025, fordi det i dag ikke finnes ambulanser og brannbiler som er nullutslipp?

 

Dette er ganske symptomatisk for norske politikere. De er veldig opptatt av miljø, men forventer at problemene skal løse seg av seg selv.

Man kan ikke lovfeste et forbud mot noe når det ikke finnes reelle alternativer til alle.

 

Av de 20 mest solgte bilmodellene i juni i år er det bare 5 som er helelektriske og to som har både helelektrisk og ordinær drivlinje (Golf og B-klasse). Elektrisk B-klasse slutter Mercedes å produsere nå og TMX og Ioniq er det en milevis lang ordrekø på så det ikke er et realistisk alternativ for de aller fleste. Dvs at brukerne står igjen med elektrisk Golf, I3, Leaf og Model X. De tre første er småbiler og den siste er en luksusbil de færreste har råd til. 11 av de 13 resterende er mellomstore og store familiebiler som går på bensin eller diesel og som ikke har helelektriske alternativer nå eller i nær fremtid.

 

Høres det da logisk ut å forby disse bilene?

 

Jeg er 100% for at bilparken skal bestå av elektriske biler, men noen ganger må man stikke fingeren i jorda og erkjenne at bilprodusentene ikke er klare enda. At det finnes en luksusbilprodusent som lager svindyre store familiebiler hjelper ikke. Vi skal ikke tilbake til begynnelsen av 1900-tallet og utvalget av biler de hadde da. Elektrifiseringen kommer til å gå av seg selv når det kommer nok biler på nybilmarkedet.

Så du mener at status for 2017 er det som skal bestemme våre valg i 2025?

 

Hvis du går tilsvarende langt tilbake i tid kommer du til 2009. Da var det fint lite å velge i av elbiler og det var svært få som klarte å forutse den utviklingen elbilene har hatt frem til i dag.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Poenget med eit forbod er å leggje press på bilprodusentane. Dei kan når dei vil, og dei vil når dei må.

Du får det til å høre ut som Norge er verdens navle. Vi er ikke annet enn en mygg i denne store sammenhengen.

 

 

Nå er det ikke bare Norge som slutter seg til slike "avtaler" og det er litt av poenget, alle må "bidra" om en ønsker endring, både små og store. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg er så drittlei av alle slags forbudsforslag. Spesiellt det som rammer enkeltindividet hardt.

 

At det gis forbud til bilforhandlerbransjen kan på sikt gå an, og det vil gi klare signaler til produsenter av kjøretøy at de må bare skynde seg enda fortere med tilrettelegging.

 

Men å forby gamle biler, eller for den saks skyld veteranbiler, det er jeg uenig i. For veteranbiler så kan det innføres veldig forlokkende vrakpantordninger, når kjøretøyet er eldre enn 45 år f.eks. Eller eldre årganger dersom en ser rom for spekulasjon eller at det er for mange 45 åringer i folks eie.

 

Jeg er fullt klar over at veteranbiler pr. kjøretøyregister er 30 år. Derfor må det spesifiseres at ordningen skal gjelde ekstra gamle veteranbiler kun.

 

Mellomgamle biler kan ha en forlokkende stor nok vrakpantordning, men aldri like god som for veteranbiler. Dette vil ikke bare fjerne disse bilene fra veiene hurtigere, men vil også skape et behov for et nykjøp. Så innføring av attraktiv vrakpant etter gitt nybilforhandlerlovgivning er tredd i kraft, det vil være en bra utvikling.

 

Altså belønning, framfor straffetiltak. Det er jeg mer tilbøyelig for å kunne like  :)

Endret av G
Lenke til kommentar

Jeg er så drittlei av alle slags forbudsforslag. Spesiellt det som rammer enkeltindividet hardt.

Dette framlegget råkar etter mi meining ikkje enkeltindivid spesielt hardt, og sovidt eg veit har det aldri vore snakk om å forby gamle bilar eller veteranbilar. Berre nyregistrering av eksosbilar. Vi har ofte innført tilsvarande forbod, til dømes forbod mot nyregistrering av bensinbilar utan katalysator og stadig strengare krav til avgassane (som bilprodusentane juksar seg rundt).

 

Du kan heller sjå motsett på det – dersom nokon fann opp eksosmotoren i dag, trur du han hadde vorte lovleg å bruke i bilar som går blant folk? Nei, for det råkar enkeltindivid spesielt hardt. NOx frå eksos kan til dømes utløyse pollenallergi blant folk som ikkje var allergiske før.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Dette løses veldig lett.

Lovfest følgende:

Alle nye biler solgt fra 2025 skal være nullutslipp, med mindre det kan dokumenteres at ingen nullutslippsbil ekesisterer for biltypen det er snakk om.

Da vil folk kunne kjøpe brannbil på disel eller bensin også etter 2025 hvis batterielektriske brannbiler ikke ekesisterer innen da.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Jeg er så drittlei av alle slags forbudsforslag. Spesiellt det som rammer enkeltindividet hardt.

 

At det gis forbud til bilforhandlerbransjen kan på sikt gå an, og det vil gi klare signaler til produsenter av kjøretøy at de må bare skynde seg enda fortere med tilrettelegging.

 

Men å forby gamle biler, eller for den saks skyld veteranbiler, det er jeg uenig i.

 

Det er jo ikke snakk om å forby bruk av eksisterende fossile biler, bare nysalg av nye fossilbiler fra 2025. Altså velger man å kjøpe en dieselbil i 2024 så kan man fortsatt gjøre det og trolig bruke den i 10 år fremover. Men man vil imidlertid påta seg en viss personlig økonomisk risiko da det kan bli svært dyrt å bruke den, da disse antagelig vil få høye bompengesatser og høy avgift på drivstoffet.

 

Folk må slutte å blande forbud mot nysalg av fossilbiler med totalforbud for all bruk av fossilbiler.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Da må de også være spesiellt målføre og si det klart og tydelig da, slik at folk kan finne på å stemme på dem likevel.

 

Også synes jeg at mitt forslag om vrakpant-belønning er veien å gå i tillegg. Hvorfor kjempe en "miljøkrig" bare på en front, når man kan nå målet mye raskere?

 

Vi har en ganske diger pengesekk her i landet, og sånn sett så er det viljen det står på. Vi kan nå målet mye raskere med bruk av noen få milliarder til vrakpanten (utfasingstrinnet). Vrakpantbelønningen skal gjelde i f.eks. 10 år.

 

https://www.ssb.no/transport-og-reiseliv/statistikker/bilreg/aar/2017-03-28

 

Det er sikkert folk som er mye flinkere til å regne på slikt enn meg. Men statistikk på antallet biler det måtte dreie seg om, det finnes.

 

3,1 millioner biler og varebiler av alle årganger i Norge.

 

 

http://bilgjenvinningas.no/vrakpant/

 

I 2017 er vrakpanten kr 3000

 

Om en tar et par milliarder fra oljebudsjettet og setter seg som mål at de 310.000 første person og varebiler som vrakpantes i løpet av de neste 10 år (maksimalt) får dele på 2 milliarder kroner ekstra i vrakpant.

 

2 milliarder / 310 tusen = kr 6451 ekstra pr bil. Totalt kr 9451 i vrakpant til de 310 tusen første til mølla.

 

Da blir man kvitt 310 tusen biler. Men sette dette i verk den dagen forbudet hos nybilforhandlerne trer i kraft.

Endret av G
Lenke til kommentar

Da må de også være spesiellt målføre og si det klart og tydelig da, slik at folk kan finne på å stemme på dem likevel.

 

Også synes jeg at mitt forslag om vrakpant-belønning er veien å gå i tillegg. Hvorfor kjempe en "miljøkrig" bare på en front, når man kan nå målet mye raskere?

 

Vi har en ganske diger pengesekk her i landet, og sånn sett så er det viljen det står på. Vi kan nå målet mye raskere med bruk av noen få milliarder til vrakpanten (utfasingstrinnet). Vrakpantbelønningen skal gjelde i f.eks. 10 år.

 

https://www.ssb.no/transport-og-reiseliv/statistikker/bilreg/aar/2017-03-28

 

Det er sikkert folk som er mye flinkere til å regne på slikt enn meg. Men statistikk på antallet biler det måtte dreie seg om, det finnes.

 

3,1 millioner biler og varebiler av alle årganger i Norge.

 

Bilmerkene tilbyr jo ofte vrakpant selv, ved kjøp av Zoe får en jo 20 000 i rabatt. 

Lenke til kommentar

Ja, men det er jo ikke helt det samme Salvesen. Da forplikter en seg til en nybilkjøp der og da. Det kan passe dårlig for en 90-åring som har tenkt å gi opp det å kjøre bil (som et eksempel).

 

Dessuten kan man vri på det, og kalle det rabatt på modeller som forhandleren ønsker å bli kvitt. Å kamuflere slike rabatter som vrakpant blir litt feil. Det er ihvertfall ikke snakk om vrakpant.

Endret av G
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...