Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Umulig utleier - Krever husleie uten at jeg har tilgang til leiligheten


Whetscript

Anbefalte innlegg

Når man leverer fra seg nøkler så skal man heller ikke betale husleie

Mener du at man som leietager kan levere nøklene tilbake for så umiddelbart slutte å betale? Så dersom jeg finner ut at jeg vil flytte i morgen, kan jeg flytte ut tingene mine og levere nøklene tilbake til utleier, og ikke betale for oppsigelsestiden? Poenget med oppsigelsestiden ved oppsigelse fra leietagers side må da være å sikre forutsigbarhet for utleier? Og tilsvarende for leietager, ved oppsigelse fra utleier.

Endret av zanta
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Når man leverer fra seg nøkler så skal man heller ikke betale husleie

Mener du at man som leietager kan levere nøklene tilbake for så umiddelbart slutte å betale? Så dersom jeg finner ut at jeg vil flytte i morgen, kan jeg flytte ut tingene mine og levere nøklene tilbake til utleier, og ikke betale for oppsigelsestiden? Poenget med oppsigelsestiden ved oppsigelse fra leietagers side må da være å sikre forutsigbarhet for utleier? Og tilsvarende for leietager, ved oppsigelse fra utleier.

 

Du har heller ikke lest tråden ser jeg...

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

 

Jo, men hvem var det som ønsket denne overleveringen nå? Var det du eller utleier?

 

Jeg sendte SMS til utleier om at jeg ønsket si opp leiligheten, så kom han med forslag til dato for gjennomgang av leiligheten.

Jeg tenkte at å få gått igjennom leiligheten fortest mulig var å foretrekke slik det er utav verden - men hvem som initierte gjennomgang av leiligheten er vell egentlig ikke nevneverdig? Selv om leiligheten er gjennomgått og godkjent så har jeg krav på å ha tilgang til leiligheten til den dagen jeg ikke lenger betaler leie?

Poenget mitt er at kanskje utleier har fått inntrykk av at du ønsket å overlevere leiligheten så fort som mulig for å bli ferdig med saken, siden du alikevel har flyttet ut?

Etter en gjennomgang så er det normal praksis at nøklene overleveres.

Alt avhenger av nøyaktig hva som har blitt sagt mellom deg og utleier, mulig det har blitt noe misforståelser?

 

 

Jeg ga beskjed til utleier at jeg ønsket si opp leiligheten, spurte om han kunne være fleksibel på oppsigelsetiden da jeg allerede hadde handlet meg ny leilighet, noe han ikke var villig til. Vi ble da enig om at gjenomgangstidspunktet skulle være <dato>. Når vi skulle gå etter gjennomgangen ba han meg med en bestemt tone om å få tilbake nøkler og garasjeåpner.

 

Jeg svarte da med at "Så lenge du krever at jeg betaler 3 måneder husleie så er det rettferdig at jeg beholder tilgangen til leiligheten i denne tidsperioden".

 

Da ble han smålig irritert og spurte om jeg ønsket å starte en tvist og eventuelt måtte dekke saksomkostninger så jeg trakk meg da jeg var såpass usikker på hva loven faktisk sier. Jeg innser jo bare mer og mer nå hvor tåpelig det høres ut at jeg skal betale leie på en leilighet som utleier ikke lar meg ha tilgang til....

Lenke til kommentar

Hvis du betaler leie har du disposisjonsrett. Du kan kreve å få tilbake nøklene for gjenstående tid, dersom du har levert dem fra deg.

Dersom han nekter å gi deg tilgang til leiligheten har du krav på å få tilbake beløp tilsvarende de dagene du ikke har tilgang på leiligheten.

Lenke til kommentar

 

 

 

Jo, men hvem var det som ønsket denne overleveringen nå? Var det du eller utleier?

 

 

Jeg sendte SMS til utleier om at jeg ønsket si opp leiligheten, så kom han med forslag til dato for gjennomgang av leiligheten.

Jeg tenkte at å få gått igjennom leiligheten fortest mulig var å foretrekke slik det er utav verden - men hvem som initierte gjennomgang av leiligheten er vell egentlig ikke nevneverdig? Selv om leiligheten er gjennomgått og godkjent så har jeg krav på å ha tilgang til leiligheten til den dagen jeg ikke lenger betaler leie?

Poenget mitt er at kanskje utleier har fått inntrykk av at du ønsket å overlevere leiligheten så fort som mulig for å bli ferdig med saken, siden du alikevel har flyttet ut?

Etter en gjennomgang så er det normal praksis at nøklene overleveres.

Alt avhenger av nøyaktig hva som har blitt sagt mellom deg og utleier, mulig det har blitt noe misforståelser?

 

Jeg ga beskjed til utleier at jeg ønsket si opp leiligheten, spurte om han kunne være fleksibel på oppsigelsetiden da jeg allerede hadde handlet meg ny leilighet, noe han ikke var villig til. Vi ble da enig om at gjenomgangstidspunktet skulle være <dato>. Når vi skulle gå etter gjennomgangen ba han meg med en bestemt tone om å få tilbake nøkler og garasjeåpner.

 

Jeg svarte da med at "Så lenge du krever at jeg betaler 3 måneder husleie så er det rettferdig at jeg beholder tilgangen til leiligheten i denne tidsperioden".

 

Da ble han smålig irritert og spurte om jeg ønsket å starte en tvist og eventuelt måtte dekke saksomkostninger så jeg trakk meg da jeg var såpass usikker på hva loven faktisk sier. Jeg innser jo bare mer og mer nå hvor tåpelig det høres ut at jeg skal betale leie på en leilighet som utleier ikke lar meg ha tilgang til....

Ok, jeg tror det har vært kommunikasjonssvikt mellom deg og utleier.

Du skriver at dere ble enige om dato for gjennomgang, altså inneforstått en overlevering. Forventet du at du skulle beholde nøklene og ha tilgang til bolig etter overlevering?

Lenke til kommentar

 

 

 

 

Jo, men hvem var det som ønsket denne overleveringen nå? Var det du eller utleier?

 

Jeg sendte SMS til utleier om at jeg ønsket si opp leiligheten, så kom han med forslag til dato for gjennomgang av leiligheten.

Jeg tenkte at å få gått igjennom leiligheten fortest mulig var å foretrekke slik det er utav verden - men hvem som initierte gjennomgang av leiligheten er vell egentlig ikke nevneverdig? Selv om leiligheten er gjennomgått og godkjent så har jeg krav på å ha tilgang til leiligheten til den dagen jeg ikke lenger betaler leie?

Poenget mitt er at kanskje utleier har fått inntrykk av at du ønsket å overlevere leiligheten så fort som mulig for å bli ferdig med saken, siden du alikevel har flyttet ut?

Etter en gjennomgang så er det normal praksis at nøklene overleveres.

Alt avhenger av nøyaktig hva som har blitt sagt mellom deg og utleier, mulig det har blitt noe misforståelser?

 

Jeg ga beskjed til utleier at jeg ønsket si opp leiligheten, spurte om han kunne være fleksibel på oppsigelsetiden da jeg allerede hadde handlet meg ny leilighet, noe han ikke var villig til. Vi ble da enig om at gjenomgangstidspunktet skulle være <dato>. Når vi skulle gå etter gjennomgangen ba han meg med en bestemt tone om å få tilbake nøkler og garasjeåpner.

 

Jeg svarte da med at "Så lenge du krever at jeg betaler 3 måneder husleie så er det rettferdig at jeg beholder tilgangen til leiligheten i denne tidsperioden".

 

Da ble han smålig irritert og spurte om jeg ønsket å starte en tvist og eventuelt måtte dekke saksomkostninger så jeg trakk meg da jeg var såpass usikker på hva loven faktisk sier. Jeg innser jo bare mer og mer nå hvor tåpelig det høres ut at jeg skal betale leie på en leilighet som utleier ikke lar meg ha tilgang til....

Ok, jeg tror det har vært kommunikasjonssvikt mellom deg og utleier.

Du skriver at dere ble enige om dato for gjennomgang, altså inneforstått en overlevering. Forventet du at du skulle beholde nøklene og ha tilgang til bolig etter overlevering?

 

 

Han forstod nok ikke dette utifra epost dialogen, men jeg nevnte veldig tydelig til han at jeg ønsket beholde nøklene/tilgangen på leiligheten ut oppsigelsetiden - Det var da han truet med å ta dette videre opp i en "tvist". Men om det er en missforståelse så ble det jo klargjort hva jeg ønsket når vi skulle forlate leiligheten? Han burde jo ikke slå seg vrang på å la meg beholde tilgangen til leiligheten?

Lenke til kommentar

Vi hadde i går en gjennomgang av leilighet - Standen på leiligheten ble godkjent av utleier.

 

Før vi gikk så ba han om å få alle nøkler + åpneren til garasjen, jeg sa jeg gjerne ville beholde nøkkel ettersom jeg fortsatt måtte betale leie, men han sa at jeg ikke har krav på å bo i leiligheten under oppsigelsetiden så lenge jeg allerede hadde flyttet ut tingene mine.

 

Mange tråder med samme spørsmål som du stiller. Orker ikke linke til loven, men du finner loven i noen andre tråder så du kan si det til huseier og la vær å betale mer.

 

Du har krav på å bo i leiligheten under oppsigelsestiden. Oppsigelsestid er for at leietaker skal kunne finne seg nytt sted å bo og flytte og for at huseier skal kunne finne ny leietaker.

 

Hvis huseier krever å få nøklene utlevert og du godtar det så er det i praksis en avtale om at oppsigelsen er ferdig. Hvis du leverer tilbake nøklene selv så skal du betale ut oppsigelsen eller til ny leietaker er på plass.

 

Gi huseier nøklene og la vær å betale mer. Vil han dra saken videre så finner han ut på "den harde måten" hordan ting funker :)

Lenke til kommentar

§ 2-11.Avslag i leie

Stilles ikke husrommet til leierens disposisjon til riktig tid, er ikke leieren forpliktet til å betale leie for den tid forsinkelsen varer. Gjelder forsinkelsen bare en del av husrommet, kan leieren kreve et leieavslag for den tiden forsinkelsen varer som svarer til forholdet mellom leieverdien av husrommet og av den forsinkede delen.

 

 

§ 10-2.Tilbakelevering

Den dagen leieforholdet opphører, skal leieren stille husrommet med tilbehør til utleierens disposisjon. Er ikke annet avtalt, regnes tilbakelevering for skjedd når utleieren har fått nøkler og ellers uhindret atkomst til husrommet. Forlater leieren husrommet på en slik måte at leieforholdet klart må anses oppgitt, kan utleieren igjen straks disponere over det.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Få det skriftlig på SMS at nå levere du nøklene slik at du slutter å disponere leiligheten. Så slutt å betale. 

 

Nøklene er allerede levert, han truet med å gå til sak mot meg om han ikke fikk nøklene så jeg ga etter.

 

Men har nå sendt mail til utleier at jeg krever å få utlevert nøkler + garasjeåpner og at frem til jeg får dette så vill leien utebli - forhåpentligvis ser han ikke bryet i å fortsette å være vanskelig og bare lar oss avslutte hele leieforholdet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Få det skriftlig på SMS at nå levere du nøklene slik at du slutter å disponere leiligheten. Så slutt å betale.

 

 

Nøklene er allerede levert, han truet med å gå til sak mot meg om han ikke fikk nøklene så jeg ga etter.

 

Men har nå sendt mail til utleier at jeg krever å få utlevert nøkler + garasjeåpner og at frem til jeg får dette så vill leien utebli - forhåpentligvis ser han ikke bryet i å fortsette å være vanskelig og bare lar oss avslutte hele leieforholdet.

Da får du sikkert nøklene tilbake og utleier er garantert leie ut oppsigelestiden. Men du kan ikke regne med at utleier vil strebe med å finne ny leietager i oppsigelsestiden.

Sånn sett har du vel egentlig gjort det litt enklere for utleier. ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Få det skriftlig på SMS at nå levere du nøklene slik at du slutter å disponere leiligheten. Så slutt å betale.

 

Nøklene er allerede levert, han truet med å gå til sak mot meg om han ikke fikk nøklene så jeg ga etter.

 

Men har nå sendt mail til utleier at jeg krever å få utlevert nøkler + garasjeåpner og at frem til jeg får dette så vill leien utebli - forhåpentligvis ser han ikke bryet i å fortsette å være vanskelig og bare lar oss avslutte hele leieforholdet.

Da får du sikkert nøklene tilbake og utleier er garantert leie ut oppsigelestiden. Men du kan ikke regne med at utleier vil strebe med å finne ny leietager i oppsigelsestiden.

Sånn sett har du vel egentlig gjort det litt enklere for utleier. ;)

 

 

Det kommer jo helt ann på om teorien som ble nevnt tidligere stemmer, nemlig at utleier vil leie ut og få dobbel leie fra 2 leietakere for samme måned. TS vil nekte utleier dette siden utleier ikke var fleksibel på oppsigelsestiden, når nøklene nå er levert vil ikke TS kunne vite om utleier har leid ut på nytt.

Lenke til kommentar

 

 

Få det skriftlig på SMS at nå levere du nøklene slik at du slutter å disponere leiligheten. Så slutt å betale.

 

Nøklene er allerede levert, han truet med å gå til sak mot meg om han ikke fikk nøklene så jeg ga etter.

 

Men har nå sendt mail til utleier at jeg krever å få utlevert nøkler + garasjeåpner og at frem til jeg får dette så vill leien utebli - forhåpentligvis ser han ikke bryet i å fortsette å være vanskelig og bare lar oss avslutte hele leieforholdet.

Da får du sikkert nøklene tilbake og utleier er garantert leie ut oppsigelestiden. Men du kan ikke regne med at utleier vil strebe med å finne ny leietager i oppsigelsestiden.

Sånn sett har du vel egentlig gjort det litt enklere for utleier. ;)

 

 

Nøkkel eller ikke så hadde jeg uansett måtte betalt 3 måneders leie, om jeg da kan gjøre det litt surere for han og forsikre meg om at han ikke får dobbel leie for leiligheten så gjør jeg gladelig det.

 

Han har ikke latt seg kontakte etter nøkkelen ble levert så får se hva som skjer fremover - jeg har forstått det slik på denne tråden at jeg har retten på min side om jeg ikke betaler når jeg ikke lenger har tilgang til leiligheten.

 

Tror også han var veldig "ivrig" på å få nøklene grunnet det er rundt disse tidene studentene begynner søke leiligheter for nytt skoleår.

 

Vi kan anse denne tråden som løst da jeg har fått svaret jeg var på jakt etter.

Lenke til kommentar

 

 

 

Få det skriftlig på SMS at nå levere du nøklene slik at du slutter å disponere leiligheten. Så slutt å betale.

 

 

Nøklene er allerede levert, han truet med å gå til sak mot meg om han ikke fikk nøklene så jeg ga etter.

 

Men har nå sendt mail til utleier at jeg krever å få utlevert nøkler + garasjeåpner og at frem til jeg får dette så vill leien utebli - forhåpentligvis ser han ikke bryet i å fortsette å være vanskelig og bare lar oss avslutte hele leieforholdet.

Da får du sikkert nøklene tilbake og utleier er garantert leie ut oppsigelestiden. Men du kan ikke regne med at utleier vil strebe med å finne ny leietager i oppsigelsestiden.

Sånn sett har du vel egentlig gjort det litt enklere for utleier. ;)

 

Nøkkel eller ikke så hadde jeg uansett måtte betalt 3 måneders leie, om jeg da kan gjøre det litt surere for han og forsikre meg om at han ikke får dobbel leie for leiligheten så gjør jeg gladelig det.

 

.

Jo, men hvis du nå får nøklene tilbake må du betale leie i hele oppsigelsestiden for en leilighet du har flyttet fra.

 

En smartere måte var å la han beholde nøklene og ta noen svippturer forbi leiligheten i oppsigelsestiden og ta ham på fersken med nye leieboere.

Lenke til kommentar

Jeg ville heller sendt ham et brev hvor det står at siden nøklene er tilbakelevert, anser jeg leieforholdet som avsluttet, at det derfor ikke vil bli betalt mer, og at han selvfølgelig er velkommen til å ta det opp med husleietvistutvalget.

Hvis han nå går med på å levere nøklene tilbake, har du et nytt problem, for da må du skaffe nye leieboere hvis du ikke vil betale. Og det kan virke som denne huseieren kommer til å gjøre seg vanskelig også med dette.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg ville heller sendt ham et brev hvor det står at siden nøklene er tilbakelevert, anser jeg leieforholdet som avsluttet, at det derfor ikke vil bli betalt mer, og at han selvfølgelig er velkommen til å ta det opp med husleietvistutvalget.

Hvis han nå går med på å levere nøklene tilbake, har du et nytt problem, for da må du skaffe nye leieboere hvis du ikke vil betale. Og det kan virke som denne huseieren kommer til å gjøre seg vanskelig også med dette.

 

Gjør det Isbilen sier og sitér gjerne § 2-11. og § 10-2. som du fikk av stelar7 i innlegg nr 29, og si at du derfor regner ditt leieforhold som oppsagt og at du ikke lengre betaler leie basert på dette.

Utleier har ved handling godkjent å være fleksibel på oppsigelsestiden. Om han nå bruker en måned på å finne ny utleier er hans problem, ikke ditt. 

 

Oppdater gjerne tråden om hvordan det går da det alltid er spennende å vite hvordan saker løses når forumbrukerne har retten på sin side :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...