Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Umulig utleier - Krever husleie uten at jeg har tilgang til leiligheten


Whetscript

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Sa for 3 uker siden opp leieforholdet jeg hadde - Fikk da beskjed om at det var 3 måneders oppsigelsestid på leiligheten og at leien måtte betales denne perioden, fair enough.

 

Jeg har allerede flyttet ut av leiligheten, MEN utleier krevde at jeg leverte inn alle nøkler + garasjeport åpner for leiligheten selv om jeg fortsatt skal betale 3 måneder leie. Han mente at så lenge jeg var flyttet ut av leiligheten så hadde jeg ikke lenger krav på tilgang til leiligheten, dette kan vell umulig stemme?

 

Hvis jeg skal betale ut hele oppsigelsetiden (3 måneder) så er vell den leiligheten til min dispensasjon under denne perioden selv om jeg ikke fysisk har tingene mine der lenger?

 

Høres helt utrolig ut om det stemmer at jeg skal betale 3 måneder men ikke ha tilgang til leiligheten?

 

Jeg er nå i en situasjon der han krever innbetaling av leie til en leilighet jeg ikke har tilgang til.

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Han prøver nok å leie ut så kjapt som mulig og få dobbel husleie.

Men er dette lovlig? For meg så høres det logisk ut at jeg skal ha 100% tilgang til leiligheten så lenge jeg betaler leie?

 

 

Nei du betaler for leiligheten, så du kan også bo der om du ønsker. Det du kan gjøre for å rette situasjonen er å vurdere fremleie av den siste tiden.

Lenke til kommentar

 

 

Han prøver nok å leie ut så kjapt som mulig og få dobbel husleie.

Men er dette lovlig? For meg så høres det logisk ut at jeg skal ha 100% tilgang til leiligheten så lenge jeg betaler leie?

 

 

Nei du betaler for leiligheten, så du kan også bo der om du ønsker. Det du kan gjøre for å rette situasjonen er å vurdere fremleie av den siste tiden.

 

Er dessverre forbehold om fremleie av leiligheten - men da kan jeg lovlig trekke dag for dag jeg ikke har tilgang til leiligheten på kommende leieavgift?

Lenke til kommentar

Du har avtalt 3 måneders oppsigelsestid,og må betale for dette, enten du bor der eller ikke. Det er vanlig å levere tilbake alt av nøkler og tilganger når man flytter ut, så er det opp til utleier å finne ny leieboer. Hvorvidt dette skjer i din oppsigelsestid eller ikke er ikke relevant for ditt leieforhold.

Lenke til kommentar

Du har avtalt 3 måneders oppsigelsestid,og må betale for dette, enten du bor der eller ikke. Det er vanlig å levere tilbake alt av nøkler og tilganger når man flytter ut, så er det opp til utleier å finne ny leieboer. Hvorvidt dette skjer i din oppsigelsestid eller ikke er ikke relevant for ditt leieforhold.

 

Kanskje vanlig at man leverer fra seg ja, men om man betaler kan man med loven på sin side disponere leiligheten. Det betyr selvsagt at man har nøkler.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Han skal selvfølgelig disponere kåken. Noe annet er avtalebrudd og hevingsgrunn.

Jeg trekker forresten tilbake det jeg sa om å be om å få igjen nøklene, ikke gjør det. Du kan nok si at siden nøkler er tilbakelevert, er leieforholdet å anse som avsluttet, og ingen ytterlige leie skal betales. Man må ikke absolutt betale leie ut oppsigelsestiden, den er der som en buffer til leieforholdet opphører så partene kan finne seg noe annet. Når huseier velger å ikke benytte seg av den bufferen, er det hans problem. Den er ikke en anledning til å få i pose og sekk et par måneder.

§ 10-2.TilbakeleveringDen dagen leieforholdet opphører, skal leieren stille husrommet med tilbehør til utleierens disposisjon. Er ikke annet avtalt, regnes tilbakelevering for skjedd når utleieren har fått nøkler og ellers uhindret atkomst til husrommet.

 

Endret av Isbilen
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Du har avtalt 3 måneders oppsigelsestid,og må betale for dette, enten du bor der eller ikke. Det er vanlig å levere tilbake alt av nøkler og tilganger når man flytter ut, så er det opp til utleier å finne ny leieboer. Hvorvidt dette skjer i din oppsigelsestid eller ikke er ikke relevant for ditt leieforhold.

 

3 måneders oppsigelsestid og at dette må betales for er ikke hva som er situasjonen - Det som stusser meg er at han har krevd tilbake nøklene og jeg ikke lenger har tilgang til denne leiligheten. Normal praksis er jo at man inngår en avtale med utleier om han finner nye så kan han korte ned på oppsigelsetiden - men mener fremdeles at så lenge jeg betaler full leiesum så skal den leiligheten være til min dispensasjon under oppsigelsetiden. Slik det er nå kan han jo strengt talt leie ut leiligheten uten min viten og få 2 leieinntekter de 3 siste månedene.

Lenke til kommentar

 

Du har avtalt 3 måneders oppsigelsestid,og må betale for dette, enten du bor der eller ikke. Det er vanlig å levere tilbake alt av nøkler og tilganger når man flytter ut, så er det opp til utleier å finne ny leieboer. Hvorvidt dette skjer i din oppsigelsestid eller ikke er ikke relevant for ditt leieforhold.

 

 

3 måneders oppsigelsestid og at dette må betales for er ikke hva som er situasjonen - Det som stusser meg er at han har krevd tilbake nøklene og jeg ikke lenger har tilgang til denne leiligheten. Normal praksis er jo at man inngår en avtale med utleier om han finner nye så kan han korte ned på oppsigelsetiden - men mener fremdeles at så lenge jeg betaler full leiesum så skal den leiligheten være til min dispensasjon under oppsigelsetiden. Slik det er nå kan han jo strengt talt leie ut leiligheten uten min viten og få 2 leieinntekter de 3 siste månedene.

På hvilken måte er nøklene overlevert? Har dere hatt "formell" overlevering med inspeksjon av leilighet og vask, er depositumet tilbakebetalt?

Lenke til kommentar

 

 

Du har avtalt 3 måneders oppsigelsestid,og må betale for dette, enten du bor der eller ikke. Det er vanlig å levere tilbake alt av nøkler og tilganger når man flytter ut, så er det opp til utleier å finne ny leieboer. Hvorvidt dette skjer i din oppsigelsestid eller ikke er ikke relevant for ditt leieforhold.

 

3 måneders oppsigelsestid og at dette må betales for er ikke hva som er situasjonen - Det som stusser meg er at han har krevd tilbake nøklene og jeg ikke lenger har tilgang til denne leiligheten. Normal praksis er jo at man inngår en avtale med utleier om han finner nye så kan han korte ned på oppsigelsetiden - men mener fremdeles at så lenge jeg betaler full leiesum så skal den leiligheten være til min dispensasjon under oppsigelsetiden. Slik det er nå kan han jo strengt talt leie ut leiligheten uten min viten og få 2 leieinntekter de 3 siste månedene.

På hvilken måte er nøklene overlevert? Har dere hatt "formell" overlevering med inspeksjon av leilighet og vask, er depositumet tilbakebetalt?

 

 

Vi hadde i går en gjennomgang av leilighet - Standen på leiligheten ble godkjent av utleier.

 

Før vi gikk så ba han om å få alle nøkler + åpneren til garasjen, jeg sa jeg gjerne ville beholde nøkkel ettersom jeg fortsatt måtte betale leie, men han sa at jeg ikke har krav på å bo i leiligheten under oppsigelsetiden så lenge jeg allerede hadde flyttet ut tingene mine.

 

Uten at vi skal gå for mye inn på detaljene rundt vårt leieforhold så har jeg stor grunn til å tro at dette er en person som ønsker leie denne leiligheten ut uten å gi meg beskjed slik han får dobbel leieinntekt selv om han sa til meg at om han fant nye leietakere skulle han gi meg beskjed.

 

Så om jeg først skal betale for fulle 3 måneder så ønsker jeg i det minste ha tilgang til leiligheten slik jeg kan forsikre meg om at han ikke leier den ut til neste person uten å gi meg beskjed, denne leiligheten er også nærmere sentrum - så kan være aktuelt å bruke den som soveplass etter en bytur under oppsigelsetiden.

 

Vurderer kontakte utleier igjen å informere han om at den beskjeden om at jeg ikke lenger har krav på å ha tilgang til leiligheten nå som jeg har flyttet tingene mine ikke stemmer, og at leien ikke kommer til å ble innbetalt før jeg får tilgang til leiligheten igjen.

Lenke til kommentar

Jo, men hvem var det som ønsket denne overleveringen nå? Var det du eller utleier?

om det er meg du sikter til så var det utleier som ba om og få nøkler tilbake. Det ble ikke betalt den siste måneden for dette skjedde vel 27-28.03.15 og han hadde oppsigelse frem til 01.05.15 om jeg husker riktig, Huseier etterspurte den siste betalingen men da sa min bror at så lenge du har nøklene og jeg ikke kommer meg inn i leiligheten så betaler jeg ikke for og disponere den. Og så var saken ute av verden.

 

Så nå at du ikke mente meg, beklager

Endret av Eriksendrul
Lenke til kommentar

Jo, men hvem var det som ønsket denne overleveringen nå? Var det du eller utleier?

 

Jeg sendte SMS til utleier om at jeg ønsket si opp leiligheten, så kom han med forslag til dato for gjennomgang av leiligheten.

Jeg tenkte at å få gått igjennom leiligheten fortest mulig var å foretrekke slik det er utav verden - men hvem som initierte gjennomgang av leiligheten er vell egentlig ikke nevneverdig? Selv om leiligheten er gjennomgått og godkjent så har jeg krav på å ha tilgang til leiligheten til den dagen jeg ikke lenger betaler leie?

Lenke til kommentar

 

Jo, men hvem var det som ønsket denne overleveringen nå? Var det du eller utleier?

 

 

Jeg sendte SMS til utleier om at jeg ønsket si opp leiligheten, så kom han med forslag til dato for gjennomgang av leiligheten.

Jeg tenkte at å få gått igjennom leiligheten fortest mulig var å foretrekke slik det er utav verden - men hvem som initierte gjennomgang av leiligheten er vell egentlig ikke nevneverdig? Selv om leiligheten er gjennomgått og godkjent så har jeg krav på å ha tilgang til leiligheten til den dagen jeg ikke lenger betaler leie?

Poenget mitt er at kanskje utleier har fått inntrykk av at du ønsket å overlevere leiligheten så fort som mulig for å bli ferdig med saken, siden du alikevel har flyttet ut?

Etter en gjennomgang så er det normal praksis at nøklene overleveres.

Alt avhenger av nøyaktig hva som har blitt sagt mellom deg og utleier, mulig det har blitt noe misforståelser?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...