Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

(Mangel på) oppfølging fra butikk etter strømsjokk fra butikkens utstyr


Anbefalte innlegg

Hele denne hendelsen høres bare teit ut, og jeg hadde virkelig klart meg uten denne opplevelsen.

 

Mandag fikk jeg strøm igjennom kroppen fra arm til arm av en brødskjæremaskin på en matbutikk. Jeg var kunde der og skulle kutte opp to brød. Det var antakeligvis en jordfeil på ene maskinen slik at når jeg lente meg fram for å åpne skuffen, og samtidig la den andre hånden på den andre brødkutteren for å støtte meg. Så ledet jeg strøm igjennom overkroppen. Det ristet ganske tydelig i hjertehøyde, til høyre for midten av brystkassa.

 

Etter hendelsen varslet jeg en ansatt der, tror ikke personen gjorde noe særlig annet enn å skrive ned mitt navn og telefonnummer.. Jeg var tydelig på at jeg tar en tur innom legevakta for å være sikker. Dro til legevakta, viste bilde av et skilt som var festet til brødkutteren med volt og ampere på. De vurderte det som lurt om jeg sjekket meg inn på sykehuset over natta til overvåkning. Jeg gjorde dette, og ble på sykehuset fra klokka 21-10 dagen etter med elektroder festet til kroppen.

 

Gjennomførte totalt 2 EKG, 2 blodprøver, blodtrykk, div. helsesjekk og sov med utstyr som sjekket puls og rytme. Ingen indre skader var konklusjonen.

 

Jeg sitter nå med utgifter for parkering, og besøk hos legevakt for nærmere 400 kroner totalt, og butikken har ikke kontaktet meg slik de sa de skulle.

 

Hvem skal betale for dette, og hvordan bør jeg gå frem for at ting gjøres korrekt fra min side?


 



Anonymous poster hash: 61796...8d2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hørtes noe overraskende at du skulle få strøm fra arm til arm. Dvs. At det ikke er kontakt mellom lokk og maskin, at maskinen er jordet, og at lokket i tillegg er spenningsatt.

 

Har selv følt det som et skikkelig støt før av ukjent grunn ("kjerringstøt"), som føles akkurat som vanlig støt. Bare så det er sagt altså. Kan jo hende de ikke har funnet noen feil med maskinen heller?

 

Bra du tok det (veldig)alvorlig og alt var fint, selv om jeg nok ikke tror legevakta hadde hatt kapasitet om man skulle løpt dit for hver påståtte støt/jordfeil. XD

 

Og 400,- kr var jo ikke akkurat så ille. Ta kontakt med butikken, de har kanskke avfeid det og hlemt det. Spesielt om de ikke fant feil med maskin.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Det høres jo ganske spesiellt ut at de har et sikringsskap i den butikken som ikke slo av strømmen i det du fikk strømstøt. Jordfeilbrytere er jo svært vanlig. Også her har du noe å ta butikken på, for jeg trodde at slikt var påbudt i dag.

 

Ellers er det ikke uvanlig at selv elektrikere blir sendt til sykehus for kontroll etter at de har fått strømstøt. Det er en del av deres HMS-opplæring i våre dager. Så man bør kanskje ta en tur til legevakten etter strømstøt litt oftere enn hva folk velger å gjøre.

 

Ellers så er hjertet ofte veldig robust, men det kan gå galt en dag, og man vet rett og slett ikke hvilken dag dette blir.

Lenke til kommentar

Advokatmat. Her lukter det gryn! Stor butikkjede = Store lommer. Det her er jo en feil som kan koste folk (deg!) livet. Jeg ville tatt èn vennlig samtale til først med noen i butikken, og så se an reaksjonen. Helst prøv å finne igjen den samme personen. Det er antageligvis kameraer der, så om noen prøver å avfeie deg som løgn så vet du dét faktumet. Håper bare dog at ingen sletter videoen, men dét har de antageligvis ikke lov til. Hvis det er "selvslettende" video, så skjer vel ikke dét før etter en god stund, 1 uke eller noe. Sikkert lovverk som gjelder der også.

Endret av Taurean
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Alle opptak skal slettes når det ikke lenger er en saklig grunn for å oppbevare dem, og senest sju dager etter opptak. Dersom det er sannsynlig at et opptak vil bli utlevert til politiet, kan opptaket oppbevares i inntil 30 dager. Opptak fra bank eller postlokaler, inkludert opptak fra kasse med Bank i Butikk og Post i Butikk, kan oppbevares i inntil tre måneder.

 

Lenke til kommentar

Kan det ha vært statisk elektrisitet..?

Jeg har jobbet med maskiner som ruller vinyl -- og jeg har dradd noen gnister som lyste opp rom på høylys dag, på sommeren, ut av maskinene på grunn av statisk elektrisitet.

Plastikk og syntetiske materialer oppfører seg ekstra jævlig i sommermånedene, når de blir varmere, og kan lade opp mennesker ganske brutalt kraftig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Advokatmat. Her lukter det gryn! Stor butikkjede = Store lommer. Det her er jo en feil som kan koste folk (deg!) livet. Jeg ville tatt èn vennlig samtale til først med noen i butikken, og så se an reaksjonen. Helst prøv å finne igjen den samme personen. Det er antageligvis kameraer der, så om noen prøver å avfeie deg som løgn så vet du dét faktumet. Håper bare dog at ingen sletter videoen, men dét har de antageligvis ikke lov til. Hvis det er "selvslettende" video, så skjer vel ikke dét før etter en god stund, 1 uke eller noe. Sikkert lovverk som gjelder der også.

Vi er heldigvis ikke i USA så nei, det lukter neppe gryn.

Butikken vil nok legge seg flate og beklage, dekke din utgifter, og si unnskyld, men i Norge blir det neppe noe mer.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Til trådstarter:

Om butikken ikke følger opp vil jeg anbefale at du tar kontakt med hovedkontoret til kjeden. Et tips til DLE (Det lokale eltilsyn) vil også muligens være på sin plass. http://www.elsikkerhetsportalen.no/bedrift/verdt-%C3%A5-vite/bekymringsmeldinger

 

Det heter "støt" på norsk.

 

Støt er ved kapasitiv utladning. Typisk det du får i ny og ned med ulsokker og tørt vær.

 

Strøm fra hånd til hånd betegnes som strømgjennomgang og er ikke noe å tulle med. Her har trådstarter gjort det riktige med å kontakte legevakt. Legevakt har også fulgt opp riktig med overvåking i 24 timer etterpå. (Hatt mang en kolega som nesten må krangle seg til innlegging etter heftige strømgjennomganger.....)

 

Det høres jo ganske spesiellt ut at de har et sikringsskap i den butikken som ikke slo av strømmen i det du fikk strømstøt. Jordfeilbrytere er jo svært vanlig. Også her har du noe å ta butikken på, for jeg trodde at slikt var påbudt i dag.

 

Er ikke tilbakevirkende krav om jordfeilbryter desverre. Finnes derfor mange anlegg i dag med i beste fall en jordfeilvarsler som eneste værn.

 

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

Det høres jo ganske spesiellt ut at de har et sikringsskap i den butikken som ikke slo av strømmen i det du fikk strømstøt. Jordfeilbrytere er jo svært vanlig. Også her har du noe å ta butikken på, for jeg trodde at slikt var påbudt i dag.

 

Er ikke tilbakevirkende krav om jordfeilbryter desverre. Finnes derfor mange anlegg i dag med i beste fall en jordfeilvarsler som eneste værn.

 

Men dette her dreier seg ikke om noen husholdning, men om en bedrift som har et HMS-ansvar. Da kan man vel også forvente at de tar det HMS-ansvaret på alvor. Altså holder det elektriske anlegget forsvarlig.

Lenke til kommentar

Oppdatering: Butikken har hatt elektriker på besøk. Forklaringen fra en butikkansatt var at maskinene ikke lengre er seriekoblet. Jeg er ikke elektriker så jeg vet ikke hva dette betyr fagmessig, men jeg håper at feilen er fikset.

 

Jeg la igjen kopi av regningen fra legevakta og dro derfra. Sjefen var på ferie så de kunne ikke ordne noe med en gang.

 

Litt kjipt at butikken selv ikke tar kontakt med meg og ordner opp, men det er vel der vi har landet i dagens samfunn. Anser det hele som delvis løst inntil regningen er betalt.



Anonymous poster hash: 61796...8d2
Lenke til kommentar

 

Oppdatering: Butikken har hatt elektriker på besøk. Forklaringen fra en butikkansatt var at maskinene ikke lengre er seriekoblet. Jeg er ikke elektriker så jeg vet ikke hva dette betyr fagmessig, men jeg håper at feilen er fikset.

 

Jeg la igjen kopi av regningen fra legevakta og dro derfra. Sjefen var på ferie så de kunne ikke ordne noe med en gang.

 

Litt kjipt at butikken selv ikke tar kontakt med meg og ordner opp, men det er vel der vi har landet i dagens samfunn. Anser det hele som delvis løst inntil regningen er betalt.

 

Anonymous poster hash: 61796...8d2

 

 

Hvis saken ikke er tidskritisk, og sjefen er på ferie, hvordan mener du at de skulle ha ordnet opp?

Lenke til kommentar

##Svar til off topic fjernet av moderator Larzen_91##

 

TS; Betal regningen selv, de har akkurat samme ansvar selv om du har betalt den på forhånd. De kunne dog sendt en SMS eller ringt sjefen, dårlig service å ikke gjøre det ved en slik hendelse.

Endret av Larzen_91
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...