Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Vil man angre om man ikke får barn?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Min mor har et par venninder som aldri fikk barn. En pga medisinsk en annen valgte det bort. En godt voksen venninde av madammen og en tante som begge valgte det bort.

 

Alle disse jeg kjenner til angrer på at de aldri fikk barn og noen har slitt med relaterte depresjoner

 

Kjæresten til en kamerat ble gravid i ung alder etter at forholdet tok slutt, selv om hun hadde en eller annen skade som gjorde at det skulle være veldig vanskelig for henne å unnfange. Hun gikk til lege for å ta abort og ble rådet av legen til å beholde barnet med grunnlag i at hun kanskje ikke ville klare å bli gravid igjen og selv om hun var ung og enslig mente han at hun senere sannsynlig ville angre.

 

 

Med dette som de situasjonene jeg kjenner til så vil jeg påstå at det må være noe grunnleggende i vår psyke som gjør at de fleste nok vil angre.

 

Iallefall når det gjelder kvinner. Menn har sannsynligvis ikke den samme "driven" for barn men jeg kjenner ikke til noen eldre menn uten barn. (Vi menn liker somregel å pule og da blir ofte resultatet barn om man vil eller ikke).

  • Liker 5
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Tror kjernen i det er at man som ung har mange muligheter en bør utforske og som kun lar seg lettere realisere uten barn. Mye av dette er viktig å oppleve, man kan like gjerne bli 'deppa' senere i livet av å ikke gjøre dette.

På den andre siden vil jeg påstå at mennesket opptar seg mer av familie ettersom man blir eldre, og mange av interessene en hadde i yngre alder kan bli mer likegyldige. Det å komme hjem til barn og familie kan og dekke fravær av venner ettersom årene går, i et samfunn flere opplever ensomhet. Det å få barn er hardt arbeid, men det er og en god framtidsgevinst mange som er 'i tvil' ville satt mer pris på ettersom årene går.

Endret av nacario
Lenke til kommentar

Barn er noe jeg heller ville angret på at jeg fikk, enn at jeg ikke fikk.

Det er ikke gøy med barn de første årene da, det tror jeg de fleste mannfolk er enig i.

Det er vanskelig å svare på.

Livet mitt er blitt veldig bedrittent etter at jeg fikk barn. Det har vært mange og lange tider mer slit og oppgitthet og det er ikke over. På ett vis kan jeg innrømme at jeg angrer. Det er mye mer jobb enn jeg forventet og jeg føler jeg og kjæresten har mistet veldig mye til fordel for ungen.

 

På den annen side så har jeg alltid visst at barn er noe jeg vil ha så da må jeg igjennom dette på et tidspunkt uansett. Også merker man tydelig at det er en instinktiv tilknytning til ditt eget barn. Jeg har aldri før opplevd å se noe så fint som min gutt. Det er mange øyeblikk hvor jeg får tårer i øynene fordi det er så herlig følelse når det lille barnet mitt kryper oppi fanget for å kose. Det er også mange øyeblikk hvor du blir så stolt at du holder på å sprekke når ungen gjør noe nytt. Jeg går ofte inn på rommet hans mens han sover for å se på det vakre ansiktet og høre den herlige pusten hans.

 

Det er med andre ord også veldig mange gode følelser innblandet i de dårlige.

 

Jeg får bare håpe at det blir lettere med tiden og at vi voksne klarer å finne tilbake til der vi var før vi ble avbrutt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har valgt (både frivillig og litt pga livets vendinger) å ikke få barn selv, og til nå har jeg ikke angret. Nærmer meg 40, så er ikke så lenge til toget har gått heller. Merker jeg bruker litt mer tid på å tenke gjennom "barn-ikke-barn" nå som det nærmer seg utgåtte egg, men tror nok jeg har tatt et aktivt og riktig valg med å forbli barnløs.

 

Om jeg kommer til å angre i framtiden er jo en mulighet. Jeg håper det ikke dukker opp, for det er da lite jeg får gjort. Men jeg er ganske sikker på at det å stå i valget, være så sikker man kan bli, og være forberedt på diverse følelser, så vil man takle perioder med anger hvis det skulle komme. :)

Lenke til kommentar

Jeg har valgt (både frivillig og litt pga livets vendinger) å ikke få barn selv, og til nå har jeg ikke angret. Nærmer meg 40, så er ikke så lenge til toget har gått heller. Merker jeg bruker litt mer tid på å tenke gjennom "barn-ikke-barn" nå som det nærmer seg utgåtte egg, men tror nok jeg har tatt et aktivt og riktig valg med å forbli barnløs.

 

Om jeg kommer til å angre i framtiden er jo en mulighet. Jeg håper det ikke dukker opp, for det er da lite jeg får gjort. Men jeg er ganske sikker på at det å stå i valget, være så sikker man kan bli, og være forberedt på diverse følelser, så vil man takle perioder med anger hvis det skulle komme. :)

 

Kan fryse ned eggene just in case?

Lenke til kommentar

Er ikke bare å fryse ned egg, du må mest sannsynlig ha noen som er villig til å bære dem, og det er ikke forsvarlig med tanke på at man er mindre skikket til å ta seg av småbarn når man kommer opp i 50åra, for ikke å snakke om når ungen fyller 18 så er du allerede eldgammel og vil mest sannsynlig ikke få engang oppleve barnebarna, så man må spørre seg selv om det faktisk er hensiktsmessig, ikke bare for sitt eget ønske om å ha ett barn men også livskvaliteten til barnet som kommer til verden. 

Lenke til kommentar

EDIT: nå ble jo dette under kjemperelevant når hele tråden ble bygget om og endret....

 

Egoisme definisjon: En egoist er en person som handler i egeninteresse

 

Når man velger og få barn så gjør man jo noe man selv har lyst til.

Når man ikke velger og få barn så gjør man jo noe man selv har lyst til.

 

Begge de 2 linje over denne er en person som handler i egeninteresse.

 

Begge er like egoistiske hvis vi er dumme nok til og bruke det ordet om et slikt valg.

 

Selv ønsker jeg ikke og få barn. 

 

Men man kan ikke bruke ordet egoistisk om noe sånt, med tanke på at det går ikke utover noe når noe ikke ikke er født eller noen gang kommer til og eksistere...

Det som er egoistisk er og ikke dele en kake med en kollega om en fornøyd kunde kommer på jobben din og takker for god service med en kake..

Du kan ikke sammenligne egoisme med det og ikke få barn. Fordi det går ikke utover noen at du ikke får barn.

Endret av Eriksendrul
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Man kan lett argumentere for at vi er lagd for å reprodusere oss og at det er meningen med våre liv, og hvis populasjonen var utsatt og du valgte å ikke få barn så ville dine handlinger ha direkte konsekvenser for resten av menneskeheten, så det kan lett bli en egoistisk avgjørelse ja. Alt vi gjør er i vår egen interesse, selv når vi gjør gode handlinger, det betyr ikke at handlingene er noe mindre verdt av den grunn bare fordi det bunner i egoisme. Egoisme har fått ett dårlig rykte og blir brukt mer som ett skjellsord.

Lenke til kommentar

De fleste som får barn blir mindre lykkelige, i alle fall i mange år -- fram til barna flytter hjemmefra.
Da blir foreldrene lykkelige om barna gjør det bra i livet, og motsatt, i motsatt fall.

...

Å ikke få barn KAN være bedre enn å få barn;
Det er bedre å ikke få barn, enn å få ulykkelige barn som aldri får seg kjærester, og som sliter med depresjon hele sine liv.

Men samtidig så er menneskehetens framtid avhengig av at NOEN får barn -- og det går bra med de fleste.

Uansett, så vil nok svært mange -- spesielt kvinner -- angre på at de aldri fikk barn, om de ikke får det.
Menn er nok mer likegyldige.

Lenke til kommentar

De fleste som får barn blir mindre lykkelige, i alle fall i mange år -- fram til barna flytter hjemmefra.

Da blir foreldrene lykkelige om barna gjør det bra i livet, og motsatt, i motsatt fall.

 

...

 

Å ikke få barn KAN være bedre enn å få barn;

Det er bedre å ikke få barn, enn å få ulykkelige barn som aldri får seg kjærester, og som sliter med depresjon hele sine liv.

 

Men samtidig så er menneskehetens framtid avhengig av at NOEN får barn -- og det går bra med de fleste.

 

Uansett, så vil nok svært mange -- spesielt kvinner -- angre på at de aldri fikk barn, om de ikke får det.

Menn er nok mer likegyldige.

 

Det er tydeligvis noen som dekker kvota for oss andre her

 

Barna til Karina er 19, 16, 14, 13, 11, 10, 7, 4 og 2 år gamle. Minstemann er snart tre måneder.

 

Den linken er for og vise at noen får mange barn. Innholdet utenom det som forteller om barna har ellers ikke så mye med denne tråden og gjøre.

Endret av Eriksendrul
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...