Gå til innhold

15 ting fattige mennesker gjør, men som rike ikke gjør


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ting rike folk gjør for å rettferdiggjøre egen overflod og stigmatisere de mindre heldige: 1: Forenkle komplekse problemstillinger.

 

Hvordan skal det å ikke kjøpe klær på salg gjøre meg rikere? Du skal være ganske nedsnødd for å tro at kvalitet følger pris i det markedet. Jeg lever lykkelig på 3-for-150-hylla hos Dressmann, og klesbudsjett er nærmest en ikke-ting for meg.

 

Nå, for de som hadde gledet seg til noe treffende og ble skuffet, her er en god sånn liste: http://www.cracked.com/blog/the-5-stupidest-habits-you-develop-growing-up-poor/

I motsetning til videoen er den laget av en ekte fattiglus, som vet hva han snakker om.

Endret av Isbilen
  • Liker 6
Lenke til kommentar

Livet handler ikke om penger det handler om lykke. Som en "fattig" person så kan jeg si at den gangen jeg var "rik" så ble jeg ikke mer lykkelig. Jeg er mye mer takknemlig for de tingene jeg kjøper nå. Jeg sparer faktisk penger isteden for å bruke masse på unødvendige ting. Bra mat er billigere enn dårlig mat her til lands. Jeg har hobbyer som gjør meg glad istedenfor å prøve å få "status" som jeg gjorde før.

 

Med andre ord så trives jeg bedre med mindre penger og jeg har mer tid til å gjøre ting som gjør meg lykkelig da jeg ikke trenger å jobbe mye for å bruke penger på meningsløse ting.

 

Edit; Men jeg kunne selvfølgelig ha jobbet med noe der jeg tjente mer penger på like mye tid. Det er mange som er rike som er det pga. at de liker å jobbe med ting som har mulighet til å gjøre seg rik. Jeg tror svært få som har jobbet seg rike ikke likte det de drev med og driver med.

Endret av 4 3
Lenke til kommentar

 

Og hva er alux? 

 

Youtube-kanalen for fremtidige milliardærer som søker inspirasjon.

 

Anonymous poster hash: 88fc2...eff

 

 

De eneste som blir rike av at du følger den kanalen er de som driver den. 

 

Med et mulig unntak for lotto-millionærer, så finner du ingen som blir rike basert på overfladisk vås som denne kanalen byr på.

Lenke til kommentar

Bakgrunnsbildene er off the mark. Rike folk ser ikke sånn ut(se link nederst). Helt grei liste, noen gjentakelser. Istedenfor rike vs fattige kunne man heller brukt suksessfulle og usuksessfulle, men fremstillingen skal sikkert være litt cheesy.

 

Punkt 1 se på TV: skal du tjene mer penger burde du se mindre på TV og jobbe mer med å bli flink til noe som du kan få penger for.

 

Punkt 2 spise sunt: Skal hjernen og kroppen din fungere optimalt burde du spise sunt.

 

Punkt 3 kjøpe ting på salg: teit punkt som heller ikke stemmer med virkeligheten.

 

Punkt 4 stå opp sent: skal man få mest mulig ut av dagen burde man stå opp tidlig. Det handler om hvor mye tid du har til å gjøre det ekstra som får deg opp og frem. Kan være studier, kan være forberedelser til et møte eller en jobb.

 

Punkt 5 se på sport: samme som punkt 1, bruker du mye tid på upruduktiv virksomhet blir du sjelden rik.

 

Punkt 6 hygiene: klart det er viktig å være ren om du ønsker å samhandle med andre, men dette punktet er nok ikke særlig aktuelt for de fleste.

 

Punkt 7 ikke skyld på andre: Rike ser utfordringer, vanlige folk ser problemer. Å være løsningsorientert er viktig om du vil bli rik. Klager du, eller finner du løsningen på det alle andre klager over?

 

Punkt 8: Fattige sparer ikke: Poenget er at de som blir rike setter av penger, og de som ikke blir rike bruker penger på dilldall. Legg merke til at inntekt ikke nevnes. Man kan ha en inntekt på 2 millioner i året og allikevel være fattig på grunn av sløsing på nye biler, fester, og annet som ikke gir merverdi.

 

Punkt 9: fattige folk tar opp gjeld for å kjøpe ting de ikke trenger. AKA luksusfellen.

 

Punkt 10 fattige har flere barn tidligere: Her er det høna eller egget. Fattige får barn tidligere, som igjen gjør at de ikke klarer å akkumulere penger, som gjør at barna deres vokser opp i fattigdom, som igjen gjør at barna får barn tidligere. Får man barn tidlig fordi man er fattig(og dum), eller er man fattig (og dum) fordi man får barn tidlig?

 

Punkt 11 fattige er ikke like ofte hos legen: Henger sammen med 1 og 2. Man er ofte ikke opptatt av egen helse, noe man burde være om man vil fungere optimalt.

 

Punkt 12: Samme som punkt 9.

 

Punkt 13 fattige er sammen med andre fattige. Det er et ordtak som sier at du er de 5 personene du er mest sammen med. Dette former alt fra tankene dine til hvilke mentale begrensninger du setter. Er du bare sammen med uutdannede arbeidsløse folk, så vil du sannsynligvis forbli nettopp det.

 

Punkt 14 fattige følger ikke opp sine egne ideer og prosjekter: Hvor mange fullfører studiene sine? Jeg mener det er noe slikt som 50 % av alle som starter på et studie som aldri gjennomfører. Ikke på grunn av manglende finansiering, men motivasjon. Rike folk har et indre driv som gjør at de gjennomfører, og som på sikt betyr at de tjener mer, og får flere muligheter.

 

Punkt 15 fattige forventer at andre skal hjelpe dem: Verden gir deg ingenting, du må strekke deg ut å ta det. Du får ikke høyere lønn om du ikke spør. Du får ikke ny jobb om du ikke søker. Ting detter ikke ned i fanget ditt, ihvertfall svært sjelden. Ta ansvar for deg selv.

 

Punkt 16: Poor people don't fly private jets or buy vacation homes in the Bahamas.

Rike folk har svært sjelden slike ting:

 

"Their findings, that millionaires are disproportionately clustered in middle-class and blue collar neighborhoods and not in more affluent or white-collar communities, came as a surprise to the authors who anticipated the contrary. Stanley and Danko's book explains why, noting that high-income white-collar professions are more likely to devote their income to luxury goods or status items, thus neglecting savings and investments.Their findings, that millionaires are disproportionately clustered in middle-class and blue collar neighborhoods and not in more affluent or white-collar communities, came as a surprise to the authors who anticipated the contrary. Stanley and Danko's book explains why, noting that high-income white-collar professions are more likely to devote their income to luxury goods or status items, thus neglecting savings and investments."

 

https://en.m.wikipedia.org/wiki/The_Millionaire_Next_Door

Endret av Sir
Lenke til kommentar

Hva er poenget med å bli rik hvis det skal være så kjedelig?

Økonomisk stabilitet, mindre stress, handlingsrom..

 

Får man mer tid av å stå opp tidlig?

 

AtW

Folk som sover lengre ut på dagen, får færre våkne timer totalt sett fordi søvn før midnatt er bedre enn den etter midnatt, og de sliter også med å komme i gang med dagen, altså å gjøre noe produktivt når de først kommer seg opp. Generelt her altså, det er alltid unntak i statistikk.

 

https://www.google.no/amp/s/www.forbes.com/pictures/gglg45gfd/benefits-of-early-risers/amp/

Endret av Sir
Lenke til kommentar

Hva er poenget med å bli rik hvis det skal være så kjedelig?

Økonomisk stabilitet, mindre stress, handlingsrom..

 

Man kan fint ha økonomisk stabilitet selv med rimelig lav lønn. Stress er noe man påfører seg selv pga. dustete tankegang og handlinger. Handlingsrom hva da? At man har råd til å oppfylle noe som koster masse penger?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...