Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Rik kjæreste, hva bør han betale?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Avhengig av hvor man er i forholdet synes jeg at man bør fordele utifra inntekt. Det gjør i alle fall jeg og fruen. Jeg betaler ca 65% av de faste utgiftene. Før så delte vi utgiftene likt.

 

God løsning! Så hvis kjæresten tjener 1,2 og du tjener 400 000 så er en 75%-25% fordeling riktig. 

 

Anonymous poster hash: 11374...f5e

Lenke til kommentar

 

Golddigger er man hvis man bevisst går etter kjærester med høy inntekt. Men når økonomiske forskjeller først er der... da er det vel hyggelig å kunne spandere litt? 

 

Anonymous poster hash: 11374...f5e

 

Er planen da at du skal bruke opp dine penger på vas, og når det ikke er nok skal han bidra med resten ?

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg tenker sånn at, hvis man først -er- i et forhold, så bør man dele likt på begges lønninger -MED MINDRE- én av de to, eller begge to kollektivt, har en forretningsplan som innebærer å sette til side en dél av den enes eller begges lønninger til investéringer. Det kan jo alltids være sånn at den éne parten har bedre greie på økonomi og investering enn den andre. Da er det bare sunn fornuft at den éne parten får forvalte en dél av den større lønninga.

 

Hovedsaklig bør begge dele begge lønninger. Felles konto. Økonomi er en fundamentál del av tillit.

 

Men dét betyr ikke at man skal bruke opp penger på tull til enhver pris heller. Høy lønn betyr ikke at man -må- bruke opp alle penga til enhver pris. Dét er fattig persons tankegang. Det kommer inn og det går ut, brukes på ting man TROR har en høy verdi og som kan selges .. men som i virkeligheten ikke er verdt noenting.

Endret av Taurean
Lenke til kommentar

Kjøp kjøp kjøp er mange kvinners tankegang. Interiør, møbler, klær, sko, vesker. 
Hele tiden skal det handles. Dette er kortvarig glede og bidrar bare til å fylle opp skuffer og skap med ting man sjelden bruker. 

Det er bevist ved forskning at man tilfredsstiller hjernen ved å handle ofte og man gjør det i tillegg for å virke suksessfull ovenfor omgivelsene. De rasjonelle grunnene er som regel få eller veldig tynne.

Kjøp det man trenger og har lyst på men ikke sløs for enhver pris. For mange er det viktig å vise til venner osv at man hele tiden bruker mye penger. Tingen er at de som har mye penger de er ikke opptatt av materielle ting, og de arbeider heller ikke nødvendigvis kun for penger. Fra hånd til munn er tankegangen til mange og kortsiktig handling er skadelig i lengden.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Kjøp kjøp kjøp er mange kvinners tankegang. Interiør, møbler, klær, sko, vesker. 

Hele tiden skal det handles. Dette er kortvarig glede og bidrar bare til å fylle opp skuffer og skap med ting man sjelden bruker. 

Det er bevist ved forskning at man tilfredsstiller hjernen ved å handle ofte og man gjør det i tillegg for å virke suksessfull ovenfor omgivelsene. De rasjonelle grunnene er som regel få eller veldig tynne.

Kjøp det man trenger og har lyst på men ikke sløs for enhver pris. For mange er det viktig å vise til venner osv at man hele tiden bruker mye penger. Tingen er at de som har mye penger de er ikke opptatt av materielle ting, og de arbeider heller ikke nødvendigvis kun for penger. Fra hånd til munn er tankegangen til mange og kortsiktig handling er skadelig i lengden.

Menn gjør da stort sett det samme, er bare andre døde objekter de sikler på som bil, båt og klokker.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

Kjøp kjøp kjøp er mange kvinners tankegang. Interiør, møbler, klær, sko, vesker. 

Hele tiden skal det handles. Dette er kortvarig glede og bidrar bare til å fylle opp skuffer og skap med ting man sjelden bruker. 

Det er bevist ved forskning at man tilfredsstiller hjernen ved å handle ofte og man gjør det i tillegg for å virke suksessfull ovenfor omgivelsene. De rasjonelle grunnene er som regel få eller veldig tynne.

Kjøp det man trenger og har lyst på men ikke sløs for enhver pris. For mange er det viktig å vise til venner osv at man hele tiden bruker mye penger. Tingen er at de som har mye penger de er ikke opptatt av materielle ting, og de arbeider heller ikke nødvendigvis kun for penger. Fra hånd til munn er tankegangen til mange og kortsiktig handling er skadelig i lengden.

Menn gjør da stort sett det samme, er bare andre døde objekter de sikler på som bil, båt og klokker.

 

Dette er i realiteten ikke menn, men en avart som kalles "guttemann". Disse tror bil, båt, klokker, halskjeder på størrelse med ankerkjettinger og digre helsestudiomuskler er det beste som finnes og en form for fittemagneter. De trekker til seg fitter, det er sant, men disse fittene har også et unormalt høyt undertrykk, som gjør at de suger seg til den første og beste guttemannen de kan finne. Så suger de til seg jordisk gods fra guttemannen som best de kan.

 

Menn har skjegg (lengde varierer da who da fuck cares), bruker verktøy som Peter North håndterer kuken sin, og sikler kun når de holder på å sovne, eller kjerringa er med på soveromtivoli.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

Er det urimelig å forvente at han dekker alle bil- og ferieutgifter i tillegg til boligutgifter (om den er hans anyway).

 

Anonymous poster hash: 11374...f5e

Om han eier en bolig du og skal bo i så er det greit å betale leie. Alternativt kjøpe seg inn eller kjøpe noe annet sammen på sikt. Om kjæresten din har en så råflott bolig at det langt overstiger det du ville bodd i ellers vil det være unaturlig å kreve gjengs leie. Et greit utgangspunkt kan feks være at du betaler ham halvparten av det du sparer på å bo der fremfor å bo der du bodde før. Kanskje noe mer om du eier noe annet du nå leier ut.

 

Om du har tilgang på bil du bruker mye bør du nok betale noe for det og. Absolutt minimum bør være det du brukte på din egen tidligere bil eller kollektivtransport (inkludert taxi osv).

 

Ferie og fordeling av forbruk og mat er mye mer tricky. Her bør han ta hensyn til din økonomi eller bidra mer om han/dere ønsker å bruke mer enn du kan alene.

 

Om han i utgangspunktet ikke ser noe problem med å betale luksusutgifter for deg, det er nok mange som tjener mer enn sine samboere som mener det er rett og rimelig, så bør du passe på å allikevel ikke legge deg til et forbruk du ikke har råd til ved et eventuelt brudd. Spar opp litt penger. Sørg for at du kjenner lover og regler som omhandler økonomi i brudd.

 

Anonymous poster hash: 47666...50f

Lenke til kommentar

 

Avhengig av hvor man er i forholdet synes jeg at man bør fordele utifra inntekt. Det gjør i alle fall jeg og fruen. Jeg betaler ca 65% av de faste utgiftene. Før så delte vi utgiftene likt.

 

God løsning! Så hvis kjæresten tjener 1,2 og du tjener 400 000 så er en 75%-25% fordeling riktig. 

 

Anonymous poster hash: 11374...f5e

 

 

Husk at han også skatter mer. Men ja, jeg er i utgangspunktet enig.

 

Dama tjener mindre enn meg, og da synes jeg det er naturlig at jeg spanderer mer på fellesutgifter, ferier etc., enn henne. Men det skal være rettferdig for begge parter. Men aldri i verden om jeg hadde gått med på å betale alt av fellesutgifter, boutgifter og ferieutgifter. Hva er det igjen da? Kanskje 33%-66% passer bedre.

 

Altså, etter alle utgifter er tatt med, inkludert mat, drikke, aktiviteter, ferier, regninger etc etc. er tatt med, så skal jeg fortsatt ha mer penger igjen, enn du har. 

 

Det virker som om noen damer mener at mannen, om han tjener mer, skal betale alt. At siden "du" tjener minst, så skal dine penger kun gå til egen sparing, shopping etc. Alle de "kjipe" utgiftene, som mat, drikke, aktiviteter, utgifter ifm. bil osv., skal dekkes av mannen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg (mann, >1mill i året) og samboeren (dame, <350.000 i året) deler faste utgifter likt. Vi har en felleskonto vi setter inn et fast beløp hver måned på, som går til mat, strøm, Internett, forsikringer og renter på huslånet. Siden huset er 100% mitt, og da lånet også er mitt, så betaler jeg alt av avdrag. Vi har avtalt at hvis hun vil kjøpe seg inn på huset, så kan hun bidra med oppussing, betale meg en slant penger når hun vil og få tilsvarende prosenter eierskap, eller begynne å betale avdrag. Vi har også handlet store møbler fra egne kontoer, så hvis det blir slutt en dag, så vet vi hvem som betalte for hva.

 

Vi setter forresten inn 7500kr på denne felleskontoen hver måned. Jeg betaler ca.5000kr ekstra på avdrag.

 

Så, de 7500kr hun setter inn hver måned er hennes leie, og bidrag til fellesutgifter. Hun får jo forsikringer, mat, strøm og alt det andre inni disse 7500kr, pluss hun får bo i enebolig. Før leide hun møblert leilighet på 35kvm for 7500kr. Så det er vinn for begge. Nå får hun jo mat og forsikringer også inkludert i den samme utgiften.

 

Og foresten. Jeg vil absolutt ikke kalle meg rik på noen måte, selv om jeg har høy inntekt. Og jeg mener selv jeg ikke har høyt forbruk. De store summene jeg bruker er til fellesskapets gleder, som sparing til alderdom, oppussing og andre ting vi begge har glede av (som robotstøvsuger, treningsrom etc).

Endret av mongojarle
Lenke til kommentar

 

Golddigger, er du.

 

Ikke hvis man har vært sammen med folk med vanlig inntekt før, og denne inntekten kom som et sjokk. 

 

Anonymous poster hash: 11374...f5e

 

Det kan tenkes du ikke var en golddigger tidligere. Men når du nå vet hvor "rik" han er, og deretter stiller deg spørsmålet om hvor mye han bør betale, så har du blitt en golddigger. Svaret er at han ikke bør betale en dritt mer enn du selv gjør. Men han kan. Hvis han vil. Det du gjør med denne tråden er å fiske etter en forventning du kan mene at er rettferdig siden "andre sier det". Resultatet er at dersom denne fiktive forventningen ikke innfris, vil du like typen mindre. Ergo liker du nå pengene mer enn typen. Derav: Golddigger.

 

Om du ikke ser på deg selv som en golddigger, og om du mener holdningen din er helt innafor, så kan du jo alltids vise denne tråden til typen din, og fortelle ham at du måtte vite hvor mye andre synes at han skulle gi av pengene sine. Siden han tross alt har penger, så bør han jo gi deg penger, ikke sant?

 

For øvrig er det ingen overraskelse at tråden umiddelbart stemplet "kjæresten" som mann og TS som dame. Noe annet ville vært som å se en ball rulle opp en bakke: DAFUQ....?

  • Liker 7
Lenke til kommentar

Kjøp kjøp kjøp er mange kvinners tankegang. Interiør, møbler, klær, sko, vesker. 

Hele tiden skal det handles. Dette er kortvarig glede og bidrar bare til å fylle opp skuffer og skap med ting man sjelden bruker. 

Det er bevist ved forskning at man tilfredsstiller hjernen ved å handle ofte og man gjør det i tillegg for å virke suksessfull ovenfor omgivelsene. De rasjonelle grunnene er som regel få eller veldig tynne.

Kjøp det man trenger og har lyst på men ikke sløs for enhver pris. For mange er det viktig å vise til venner osv at man hele tiden bruker mye penger. Tingen er at de som har mye penger de er ikke opptatt av materielle ting, og de arbeider heller ikke nødvendigvis kun for penger. Fra hånd til munn er tankegangen til mange og kortsiktig handling er skadelig i lengden.

Det er et godt poeng. Slike ting som du nevner har jo en nytteverdi, men i dag, så er det mer knyttet til identitét enn nytteverdi. Identitét og status er psykologisk knyttet til overlevelsesinstinkt. Dette spiller reklame- og salgbransjen på for alt det er verdt. Milliardindustri. Det er bare trist.

 

Leste en artikkel om en professor som hadde forsket på folk i en storby i økonomiske nedgangstider. Smarttelefoner og merkeklær/ting er ikke det første folk kvitter seg med når de har dårlig råd.

Lenke til kommentar

Hvor mye ville du forventet å bli påspandert om du ble sammen med en kjæreste med 1,2 millioner i lønn? Tenker på alt fra husholdning til ferie og gaver.

Anonymous poster hash: 11374...f5e

 

Jeg forventer ingenting, men jeg blir glad for det jeg får. Å forvente å kunne forvente siden han har høy lønn er barnslig og trist. Du er vel ikke sammen med fyren pga. pengene?

 

Hva har han forresten av utgifter? Det er folk med langt over det i lønn som er mer eller mindre fattige. Har et par bekjente som har gått i høy lønn --> mye lån fella. Hus til 15 mill, bil til 3, båt til 2 og hytte til 15, samt forbrukslån fordi feriepengene går til å betale på gjelda :p

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Hvor mye ville du forventet å bli påspandert om du ble sammen med en kjæreste med 1,2 millioner i lønn? Tenker på alt fra husholdning til ferie og gaver. 

 

Anonymous poster hash: 11374...f5e

 

Hadde jeg hatt ei kone som tjente 1.2 så hadde jeg forventet at jeg ikke skulle spandert så mye på henne. At hun burde innse at i praksis så trenger man ikke mye å leve for. Men heller gjøre ting sammens som man liker, så hvis det koster ekstra ekstra så ville det vært på pass å fått litt innskudd. Men til vanlige ting som bil, sminke, iphone 7, nada.

 

Motorsykkel derimot, jada ;)

Endret av pizzafordi
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...