Gå til innhold

Vi har kjørt gjennom Tyskland på hydrogenkraft


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ett annet aspekt vil jo være når uhell først er ute og du går tom, at du kan gå/haike/taxi ringe noen for ride til nærmeste bensinstasjon kjøpe og fylle opp en relativt billig kanne med bensin og dra tilbake til bilen for å komme seg videre. Vil dette være mulig med hydrogenbilder.

Ikke på noen enkel måte, nei.

 

Har man en hydrogenbil med plug-in mulighet, så kan man sikkert ordne med å få fraktet ut ett lite aggregat for lading (eller bare banke på hos nærmeste hus for å låne en stikkontakt.) Ellers kan man kanskje på sikt få en bil med en mobil hydrogenfyllestasjon, akkurat som man har sett prototyper på biler med en mobil hurtiglader.

Lenke til kommentar

Det vil ikke fungere når 800 el-biler står i kø på ladestasjonene for å fylle batteriet og hver bil trenger rundt 30 minutter før de kan kjøre videre. 

 

 

Det blir 400 timer ventetid på sistemann det! Litt over to uker. Om det er to ladeuttak så er det 200 timer, osv. Sagt på en annen måte kan ett ladeuttak betjene 2 biler pr. time, eller 48 biler pr. døgn. Hvor mange biler kan fylles på en hydrogenpumpe pr. døgn? 24t*60m/3m = 480 stk? Sistemann av hydrogenbilene må vente 800*3 m = 40 t. Er jo litt ventetid det også. Evt. 20 t med to pumper osv. Hvor stor effekt trenger stasjonen som skal fylle 5 kg H2 på 3 m? 100 kg/t = 142 MJ/kg*100kg = 14,2 GJ/t = ca. 4 MWh H2/t. Ved 50% virkningsgrad trengs det 8 MW tilførsel. Evt. 16 MW for å få ventetida ned på "kun" 20 t.

Om alle skal kjøre H2 så er det ikke urimelig å anta at det trengs like mange H2-pumper som det i dag finnes bensin/diesel-pumper.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

Helt slik blir det jo ikke..:

Når man komprimerer H2 oppnår man det samme som når man bruker en CO2 varmepumpe, man får høg temperatur som kan brukes. Så har man spillvarme fra brencelcellen også, til bruk i bilen.

 

Å jøss, varme som kan brukes til noe. Som f.eks. oppvarmin i dagens bensin og dieselbiler? Eller sentralvarme til hus?

Hvis man har noe der så mye energi går tapt, og rett ved siden av står elbilen som har så å si ingen tap i det hele tatt, og heller ikke noe katastrofal eksplosjonsfare i tilfeller kollisjon, så tror jeg man kan veldig lett gå for elbilen.

 

Hydrogen er teknologiverdens "fidget spinner". En klisje, en de-jour raritet som kommer til å dø av seg selv og bli glemt.

Var vel like mange som var helfrelst av Porsche sin el bil for en del år siden, ottomotoren støyet så altfor meget. Og sine tillhenger skare vil alt ha også i dag, Islam har sine, budda osv, Noen sier 0 utslepp med 100% sikkerhet, noen vil bare sykle.

 

Spillvarme kan også brukes til kjøling, solceller er i bruk på noen biltak, nye busser har minsket glassarealet osv. Der er plass for det meste i lang tid fremmover.

Lenke til kommentar

Nå skal det være noe rimeligere å montere fire strømuttak enn to hydrogentanker, da. Ser ikke hvorfor det virker naturlig å komme med scenarioer hvor en ladestasjon har ett uttak men skal håndtere 800 biler. Faktisk er idéen uforklarlig.

 

Derimot ser jeg hvordan det er naturlig å utstyre hver eneste parkeringsplass utenfor Bimbo Veikro med ladeuttak. 

Endret av tommyb
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Nå skal det være noe rimeligere å montere fire strømuttak enn to hydrogentanker, da. Ser ikke hvorfor det virker naturlig å komme med scenarioer hvor en ladestasjon har ett uttak men skal håndtere 800 biler. Faktisk er idéen uforklarlig.

 

Derimot ser jeg hvordan det er naturlig å utstyre hver eneste parkeringsplass utenfor Bimbo Veikro med ladeuttak. 

 

Bare så hydrogenflokken skjønner helheten her, så kan jeg legge til noe du ikke nevnte enda:

 

Man må bygge ut infrastruktur for transport/lagring/fylling av hydrogen - det eneste elbilene trenger er ladere. Ladere som ikke inneholder noe særlig nytt eller spesielt teknologi, som ikke trenger særlig utvikling, og som - hvis bygget riktig - vil vare "evig". Prøv dette med hvilket som helst annet teknologi, spesielt verdens mest eksplosjonsfarlige gass under høyt trykk!

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Slik jeg ser det så er det anvendeligheten av teknologien som er avgjørende. Hydrogen er rent teknisk ikke den beste løsningen, men den tilbyr en fungerende logistikk. Man kan altså fylle tanken på ca 3 minutter og dermed ha nok juice til å komme seg til neste by. Man unngår dermed både rekkeviddeangst og ladeangst.

 

Det er ikkje der folk får ladeangst. By til by går heilt fint. Det er når folk har 200 km til hytta og ikkje skal vere der lenge at ladeangsten oppstår. Spesielt om vinteren. Med ein hydrogenbil er det verre. Mange har straum elleer i det minste ei aggregat på hytta, men det er ikkje mange som har hydrogenstasjon der. Hydrogenstasjonane er konsentrert rundt Oslo.

 

Folk flest ser ut til å underkjenne hvilken samfunnskraft som ligger i dette enkle faktum. Folk flest, som kanskje lader sin el-bil hjemme om natta, og dermed kommer seg tur/retur til jobben neste dag, forveksler sin egen lille velfungerende el-verden med resten av samfunnet. Det vil ikke fungere når 800 el-biler står i kø på ladestasjonene for å fylle batteriet og hver bil trenger rundt 30 minutter før de kan kjøre videre.

Då har du ikkje forstått mykje. Poenget med å lade heime, er at du slepp å stå i kø ved nokon ladestasjon. Det er berre på dei aller lengste turane at ein må stanse for å lade undervegs. Om eg skal køyre 500 km, treng eg kanskje eit ladestopp på 15 minutt. Ein vanleg elbilist hurtigladar nesten aldri. Ein hydrogenbil er derimot avhengig av ein hydrogenstasjon, trass i at han berre brukar bilen til og frå jobb. Difor treng du mange fleire hydrogenstasjonar pr hydrogenbil enn du treng hurtigladestasjonar pr elbil. Det er ved hydrogenstasjonane du risikerer kø måndag morgon når trykket fell og det tek lang tid å fylle tanken. Sidan eg kjøpte elbil har eg brukt midre tid på lading enn eg før brukte på fylling av drivstoff. Ein hydrogenbil må pga si korte rekkjevidde bruke mykje meir tid på hydrogenfylling enn ein eksosbil må bruke på fylling av bensin eller diesel.

 

Det vil heller ikke fungere for yrkesbilene som varetransport, taxi osv. Det er nettopp her hydrogen kan tilby en løsning.

 

Sovidt eg veit finst det ingen hydrogenbilar i bruk som taxi eller yrkesbil i Noreg i dag. Det finst derimot mange elbilar registrert som taxi og varebilar. Det finst 75 hydrogenbussar i Europa og nokre tusen elbussar. I Kina finst det 300.000 elbussar og ingen hydrogenbussar.
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Hele artikkelen fremstår som ubetalt reklame. Intervjuobjektet mener at det er plass til både batteribiler og hydrogenbiler, her ville det være på sin plass å spørre hvordan han mente det skulle gå til. Men det er vel for mye å forlange i dagens journalistiske miljø...

 

Det at dette er en reklameartikkel er bare tull. Det er en bra artikkel med informasjon om en tur journalisten var invitert med på. Det gjøres klinkende klart at Hydrogen per i dag ikke er noe klart valg. Feks med "På papiret, "I beste fall" og "cellene er fremdeles for kostbare".

 

Det må være mulig å omtale andre saker en batteri og batteribiler innen transport. Og dette kommer fra en som kjører el-bil i dag og har bestilt nummer 2.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Hvor lang tid har hydrogen på seg, før det blir for sent?

 

Hvis solid-state litium-batterier når markedet, og dobler kapasiteten til batteriene i rene EL-biler og fjerner faren for brann, vil det være spikeren i kista for hydrogen i biler? Hva vil 300kW hurtigladning gjøre? Vil alle ha mulighet til å lade bil hjemme innen hydrogenbiler når markedet? Da vil de kreve hydrogenbiler med et middels stort batteri som kan lades. Men vil de da kjøpe hydrogen mer enn et par ganger i året? Vil det bli stort nok marked for drivstoffet?

 

Hvorfor ikke fokusere mer på f.eks. båter?

 

Og hva med fly? Er hydrogen er realistisk løsning der? Hvis fly uansett trenger CO2-nøytrale hydrokarboner for å oppnå nok energitetthet og effekt, burde vi ikke fokusere mest på det?

Lenke til kommentar

Hvor lang tid har hydrogen på seg, før det blir for sent?

Det er for seint. Salet av hydrogenbilar har vore fallande i fleire år. Same med bussar.

 

Og hva med fly? Er hydrogen er realistisk løsning der? Hvis fly uansett trenger CO2-nøytrale hydrokarboner for å oppnå nok energitetthet og effekt, burde vi ikke fokusere mest på det?

Fly er meir enn litt fokusert på tryggleik. Hindenburg var nok den siste store luftfarkosten for passasjertrafikk med ei vesentleg mengde hydrogen ombord. Batteri er på full fart inn for fly òg. Innan ti-femten år kjem batterifly til å dominere på ruter innanlands og i Europa. Berre interkontinentale ruter kjem til å gå på fossilt drivstoff eller biodrivstoff ei stund til.
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hvor lang tid har hydrogen på seg, før det blir for sent?

...

Hydrogenbilen kan miste sin eneste tekniske fordel overfor elbilen allerede neste måned når Tesla Model 3 settes i produksjon. Den dagen en elbil kan hurtiglades på 10 minutter eller mindre forsvinner siste skikkelige grunnen til å foretrekke hydrogen fremfor batterier til bilbruk. Når det er sagt så har jeg ikke helt trua på at TM3 kan lades på 10 minutter allerede fra starten av, jeg forventer et lite hopp i ladehastighet, kanskje den kan lades 0-80% på 20-25 minutter? Jeg er uansett overbevist at elbiler vil nærme seg 10 minutters ladetid *lenge* før hydrogenbilen kommer så langt ned i pris som artikkelen antyder.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Hvor lang tid har hydrogen på seg, før det blir for sent?

Det er for seint. Salet av hydrogenbilar har vore fallande i fleire år. Same med bussar.

 

Og hva med fly? Er hydrogen er realistisk løsning der? Hvis fly uansett trenger CO2-nøytrale hydrokarboner for å oppnå nok energitetthet og effekt, burde vi ikke fokusere mest på det?

Fly er meir enn litt fokusert på tryggleik. Hindenburg var nok den siste store luftfarkosten for passasjertrafikk med ei vesentleg mengde hydrogen ombord. Batteri er på full fart inn for fly òg. Innan ti-femten år kjem batterifly til å dominere på ruter innanlands og i Europa. Berre interkontinentale ruter kjem til å gå på fossilt drivstoff eller biodrivstoff ei stund til.

Eg trur kanskje du går litt vel høgt på bana her. Får eg lov til å kalle deg inkompetent dersom det skulle vise seg at batterifly ikkje dominerer den innanlandske luftfarta om 10-15 år?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Det vil ikke fungere når 800 el-biler står i kø på ladestasjonene for å fylle batteriet og hver bil trenger rundt 30 minutter før de kan kjøre videre. 

 

 

Det blir 400 timer ventetid på sistemann det! Litt over to uker. Om det er to ladeuttak så er det 200 timer, osv. Sagt på en annen måte kan ett ladeuttak betjene 2 biler pr. time, eller 48 biler pr. døgn. Hvor mange biler kan fylles på en hydrogenpumpe pr. døgn? 24t*60m/3m = 480 stk? Sistemann av hydrogenbilene må vente 800*3 m = 40 t. Er jo litt ventetid det også. Evt. 20 t med to pumper osv. Hvor stor effekt trenger stasjonen som skal fylle 5 kg H2 på 3 m? 100 kg/t = 142 MJ/kg*100kg = 14,2 GJ/t = ca. 4 MWh H2/t. Ved 50% virkningsgrad trengs det 8 MW tilførsel. Evt. 16 MW for å få ventetida ned på "kun" 20 t.

Om alle skal kjøre H2 så er det ikke urimelig å anta at det trengs like mange H2-pumper som det i dag finnes bensin/diesel-pumper.

 

Man må nok ha en del flere h2 pumper enn bensin. normalt er vel at man klarer å levere 200kg/dag eller ca 40 biler/dag eller ca 1/30 minutter eller ca akkurat det same som en hurtiglader :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Innan ti-femten år kjem batterifly til å dominere på ruter innanlands og i Europa. Berre interkontinentale ruter kjem til å gå på fossilt drivstoff eller biodrivstoff ei stund til.

Eg trur kanskje du går litt vel høgt på bana her. Får eg lov til å kalle deg inkompetent dersom det skulle vise seg at batterifly ikkje dominerer den innanlandske luftfarta om 10-15 år?

 

Eg kan ikkje garantere tida, men at det skjer er sikkert. Ikkje skal eg påta meg å vere kjelda for denne spådommen heller. Omlag halvparten av utgiftene til billigselskapa er drivstoff. Elektrisitet er definitivt billigare. Når batteria er i ein standard flyfraktcontainer som berre kan bytast på flyplassen og ladast når straumen er billig, er det store kostnadar å spare.

 

STOL-fly som kan lande på norske kortbaneflyplassar er spesielt tørste, og etter Dash-8 har det ikkje kome nokon nye typar som eignar seg for det norske kortbanenettet. For elektriske fly skjer det derimot ein del utvikling på mangemotorsfly som kan ha svært gode kortbaneeigenskapar. Når batteria er i ein standard flyfraktcontainer som berre kan bytast på flyplassen og ladast når straumen er billig, er det store kostnadar å spare.

 

https://www.tu.no/artikler/el-og-hybridfly-kan-revolusjonere-norsk-flytrafikk-pa-korte-distanser/382244

http://www.bbc.com/news/technology-39350054

Endret av Sturle S
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Om alle skulle kjørt elbil, hvor mye mer strøm måtte vi produsert (i prosent)?

Den norske bilparken vil klare seg med 10 TWh, som er 8% av dagens strømproduksjon i Norge.

Jeg har lest gjennom denne tråden og en side ved problematikken ser ut til å glemmes. Norge er et lite land, og selv om vannkraft og lading hjemme fremmer batteriteknologi, så er det få land som har ren fornybar energi i stikkontakten.

Går vi en generasjon frem i tid og transportsektoren er drevet av fornybar energi, er det snakk om så store mengder at vi må ta havet i bruk.

70% av jordens overflate er hav og dersom de store energiterminalene ligge på den sydlige halvkulen er det frakt av hydrogen som peker seg ut som energibærer.

Dersom vi allerede har hydrogen med 700 bar trykk, blir også hydrogen, batteri og brenselceller det naturlige i bilene.

Virkningsgraden er ingen faktor i dette regnestykket, da all energien fra vind og bølger på verdenshavene i dag går til spille mot bunn og klipper. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...