Gå til innhold

Xbox-sjefen: – Hvorfor bryr du deg om 60 bilder per sekund?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

La meg etablere ett faktum i diskusjonen her og det er at menneske har evne til å oppfatte lys med 1/2000 sekunds lukketid. Sier ikke 2000fps er nødvendig, men verken 30fps eller 60fps er nok for å skape ekte jevn flyt i bilde, særlig med rask panorering av kamera. 60fps burde være standard, da det bedrer spillbarheten enten man bevisst er klar over det eller ikke. 

 

Jeg ser heller ikke hva som er i veien for at Xbone X kan ha 2 moduser; en 4k@30fps og en 1080p@60fps. Man må kanskje tukle litt med grafikken, men neppe så mye at det utgjør signifikant forskjell.

 

Dette kunne være interessant å erfare. Hvis det bare er ett blink, vil man alltid få det med seg? 

Lenke til kommentar

Du vet at man kjører litt andre spillmotorer, fysikk, AI, og masse annet i tillegg? Du sier basically at vi burde la konsollene forhindre utvikling innen gaming.

 

Gjør jeg? Er det noe mer å forhindre utvikling å kjøre med lavere grafikkinstillinger enn det å kjøre med "for lav" fps?

 

AtW

Lenke til kommentar

Om man ville hatt 60fps i endel spill på konsollen måtte man ofret ting som gjør verdenen mer levende osv, ting man ikke alltid merker, men som er der og gjør spillopplevelsen bedre. Og de hadde ikke utviklet en versjon med nedstrippet verden for konsoller og en med skikkelig verden for de med bra nok hardware.

Lenke til kommentar

Om man ville hatt 60fps i endel spill på konsollen måtte man ofret ting som gjør verdenen mer levende osv, ting man ikke alltid merker, men som er der og gjør spillopplevelsen bedre. Og de hadde ikke utviklet en versjon med nedstrippet verden for konsoller og en med skikkelig verden for de med bra nok hardware.

 

Antakelig måtte man stort sett bare ofret ting som grafikkinnstillinger og oppløsning.

 

AtW

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Om man ville hatt 60fps i endel spill på konsollen måtte man ofret ting som gjør verdenen mer levende osv, ting man ikke alltid merker, men som er der og gjør spillopplevelsen bedre. 

Nå har jeg ganske ok hardware på PCen min, men hvis jeg møter et spill som ikke drar den FPSen jeg ønsker så justerer jeg ned grafikken. Jeg har ikke kompetanse til å fjerne deler av koden for å lette arbeidet for CPU/GPU. 

 

Som AtW sier så trengs det bare å nedjustere grafikken litt. De aller fleste her inne bryr seg vel ikke om grafikken, på lik linje med at de ikke bryr seg om 30 Vs 60 FPS. 

Lenke til kommentar

Ja, AI og slikt er veldig begrenset av CPU. Det er grense for hvor smart du kan gjøre en AI, men mer CPU kraft hjelper alltid. Det blir som sjakk. Dess lengre du regner frem i tid dess bedre. Du trenger derimot bedre CPU. Dette er gjerne deler av grunnspillet. Så de lager det likt for konsoll og PC, og selv om du får bedre grafikk på PC får du vanligvis ikke bedre AI. Så da er gjerne noen spill CPU begrenset til 30 fps som sagt over. Og da har det ikke noe å si om du putter ned grafikk. Og hvis du setter fps til 60, så ofrer du AI ol. Så det vil negativt gå utover gameplay.

 

Så hvis konsollen er CPU bound i et spill er det ingenting å gjøre med fpsen. Konsoll er ikke like kraftig som PC. Joda, de klarte 60 fps og, men se hvor mye mer levende, større verdener vi har. Mye bedre AI. 

Lenke til kommentar

Ja, AI og slikt er veldig begrenset av CPU. Det er grense for hvor smart du kan gjøre en AI, men mer CPU kraft hjelper alltid. Det blir som sjakk. Dess lengre du regner frem i tid dess bedre. Du trenger derimot bedre CPU. Dette er gjerne deler av grunnspillet. Så de lager det likt for konsoll og PC, og selv om du får bedre grafikk på PC får du vanligvis ikke bedre AI. Så da er gjerne noen spill CPU begrenset til 30 fps som sagt over. Og da har det ikke noe å si om du putter ned grafikk. Og hvis du setter fps til 60, så ofrer du AI ol. Så det vil negativt gå utover gameplay.

 

Så hvis konsollen er CPU bound i et spill er det ingenting å gjøre med fpsen. Konsoll er ikke like kraftig som PC. Joda, de klarte 60 fps og, men se hvor mye mer levende, større verdener vi har. Mye bedre AI. 

 

Jeg tipper frameraten sjelden er CPU-bound, legg merke til at Mark også er med vilje utydelig på akkurat den presiseringen, han sier "they are all CPU-bound", om oppgavene cpu gjør, men ikke i klartektst at spillet ville kjørt på 30 fps også med lavere grafikk (noe jeg tipper ikke er tilfellet).

 

AtW

Lenke til kommentar

Tror nok at mye av poenget med det MS går ut med er for å justere forventningene. Å kjøre 4K i høy FPS koster veldig mye mer realtime-kapasitet enn 1080P. Her snakker man en firedobling av effektive pixler som et minimum. Ønsker man høy FPS på 4K er det bare høyspec PC som leverer jevnt, sånn er det bare. Forskjellen på 30 og 60 Hz er for meg i alle fall åpenbar så lenge utstyret klarer å formidle det, men så er jeg også av dem som er følsomme for enkeltfarge-effekten på DLP (tidsmultipeksing av farger). Jo høyere FPS man er vant med jo tregere virker gjerne lavere FPS. Synes dem som er happy med 30 FPS egentlig er heldige. Personlig blir det neppe noe X kjøp for min del. Synes Sony er bedre på fokus og hardware, mens MS ikke helt har funnet formelen, selv om de har bedret seg betydelig. Venter mer enn gjerne på PS5 når den er greit priset. 

Lenke til kommentar

Kanskje turnbased strategi blir slageren på ekte 4K ?

 

Fordelen med capping på 30 FPS er en mer helhetlig opplevelse. I tillegg kan den ekstra kapsiteten benyttes i krevende scener slik at en kan beholde 30 FPS mer eller mindre jevnt over. Folk flest i dag krever stort sett mer eyecandy enn FPS, noe som hele tiden drar framerate mer nedover enn mange liker. Det neste blir vel å kjøre dual-console hvor man kan koble to konsoller sammen og rendre annen hver frame på dem for 60 FPS.

Lenke til kommentar

 

Ja, AI og slikt er veldig begrenset av CPU. Det er grense for hvor smart du kan gjøre en AI, men mer CPU kraft hjelper alltid. Det blir som sjakk. Dess lengre du regner frem i tid dess bedre. Du trenger derimot bedre CPU. Dette er gjerne deler av grunnspillet. Så de lager det likt for konsoll og PC, og selv om du får bedre grafikk på PC får du vanligvis ikke bedre AI. Så da er gjerne noen spill CPU begrenset til 30 fps som sagt over. Og da har det ikke noe å si om du putter ned grafikk. Og hvis du setter fps til 60, så ofrer du AI ol. Så det vil negativt gå utover gameplay.

 

Så hvis konsollen er CPU bound i et spill er det ingenting å gjøre med fpsen. Konsoll er ikke like kraftig som PC. Joda, de klarte 60 fps og, men se hvor mye mer levende, større verdener vi har. Mye bedre AI. 

 

Jeg tipper frameraten sjelden er CPU-bound, legg merke til at Mark også er med vilje utydelig på akkurat den presiseringen, han sier "they are all CPU-bound", om oppgavene cpu gjør, men ikke i klartektst at spillet ville kjørt på 30 fps også med lavere grafikk (noe jeg tipper ikke er tilfellet).

 

AtW

 

 

Mulig jeg misforstår hvor du vil hen, men hvis CPU'en har for mye å drive med så begrenser det så definitivt framerate. Hver frame må instruksjoner sendes til GPU for hva som skal gjøres, og det utgjør ofte en ganske stor kostnad. Er man "CPU-bound" kan det med mange spill/scenarier være vanskelig å endre på dette med lavere grafikk. Er ikke uvanlig, med en del typer spill, at GPU står mye å venter på noe å gjøre...

Lenke til kommentar

 

 

Ja, AI og slikt er veldig begrenset av CPU. Det er grense for hvor smart du kan gjøre en AI, men mer CPU kraft hjelper alltid. Det blir som sjakk. Dess lengre du regner frem i tid dess bedre. Du trenger derimot bedre CPU. Dette er gjerne deler av grunnspillet. Så de lager det likt for konsoll og PC, og selv om du får bedre grafikk på PC får du vanligvis ikke bedre AI. Så da er gjerne noen spill CPU begrenset til 30 fps som sagt over. Og da har det ikke noe å si om du putter ned grafikk. Og hvis du setter fps til 60, så ofrer du AI ol. Så det vil negativt gå utover gameplay.

 

Så hvis konsollen er CPU bound i et spill er det ingenting å gjøre med fpsen. Konsoll er ikke like kraftig som PC. Joda, de klarte 60 fps og, men se hvor mye mer levende, større verdener vi har. Mye bedre AI. 

 

Jeg tipper frameraten sjelden er CPU-bound, legg merke til at Mark også er med vilje utydelig på akkurat den presiseringen, han sier "they are all CPU-bound", om oppgavene cpu gjør, men ikke i klartektst at spillet ville kjørt på 30 fps også med lavere grafikk (noe jeg tipper ikke er tilfellet).

 

AtW

 

 

Mulig jeg misforstår hvor du vil hen, men hvis CPU'en har for mye å drive med så begrenser det så definitivt framerate. Hver frame må instruksjoner sendes til GPU for hva som skal gjøres, og det utgjør ofte en ganske stor kostnad. Er man "CPU-bound" kan det med mange spill/scenarier være vanskelig å endre på dette med lavere grafikk. Er ikke uvanlig, med en del typer spill, at GPU står mye å venter på noe å gjøre...

 

 

Jada, framerate kan være CPU-limited, men det er ikke så vanlig i FPS med kun 30 fps.

 

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...