Gå til innhold

Xbox-sjefen: – Hvorfor bryr du deg om 60 bilder per sekund?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Mulig 30 fps er holdbart for folk som aldri har opplevd 60 og oppover.

En ting som er sikkert er at de for de fleste er det en umulig oppgave å gå tilbake til 30 om du har opplevd høy framerate.

 

Tull og tøys. Det er vel 60fps i FIFA har jeg blitt fortalt. Sikkert andre spill jeg har spilt også, men har ikke noe problem med å spille de andre 99% av spillene på konsoll, som da tydeligvis er 30fps. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jada, framerate kan være CPU-limited, men det er ikke så vanlig i FPS med kun 30 fps.

 

 

 

AtW

 

På konsoll så er det nok vanlig å utnytte kapasiteten i CPU'en i 30FPS. Spill utviklerne bestemmer seg gjerne for hvilken framerate spillet skal kjøre på konsoll i forkant og utnytter både CPU'en og GPU'en etter beste evne innenfor 30 eller 60FPS. Liten vits å la de ligge igjen en del ubrukt CPU kapasitet og konsoll CPU'ene er også nokså svake.

Lenke til kommentar

 

Jada, framerate kan være CPU-limited, men det er ikke så vanlig i FPS med kun 30 fps.

 

 

 

AtW

 

På konsoll så er det nok vanlig å utnytte kapasiteten i CPU'en i 30FPS. Spill utviklerne bestemmer seg gjerne for hvilken framerate spillet skal kjøre på konsoll i forkant og utnytter både CPU'en og GPU'en etter beste evne innenfor 30 eller 60FPS. Liten vits å la de ligge igjen en del ubrukt CPU kapasitet og konsoll CPU'ene er også nokså svake.

 

 

Er det? Xbone har jo kraftigere CPU enn PS4, og normalt dårligere ytelse, konsollene har jo også vanligvis låst av deler av kjernene i denne generasjonen. Sier ikke at det ikke skjer, men det er ikke nødvendigvis  trivielt å fylle så mange kjerner, og jeg tror det sjeldent blir gjort.

 

AtW

Lenke til kommentar

 

Jeg tipper frameraten sjelden er CPU-bound, legg merke til at Mark også er med vilje utydelig på akkurat den presiseringen, han sier "they are all CPU-bound", om oppgavene cpu gjør, men ikke i klartektst at spillet ville kjørt på 30 fps også med lavere grafikk (noe jeg tipper ikke er tilfellet).

 

AtW

 

Twitter er ikke beste formatet for å skrive veldig spesifikt da. Hvis du legger for mye vekt på ordlegging i twitter meldinger tolker du sannsynligvis bare noe som ikke er der. 

Lenke til kommentar

 

 

Jeg tipper frameraten sjelden er CPU-bound, legg merke til at Mark også er med vilje utydelig på akkurat den presiseringen, han sier "they are all CPU-bound", om oppgavene cpu gjør, men ikke i klartektst at spillet ville kjørt på 30 fps også med lavere grafikk (noe jeg tipper ikke er tilfellet).

 

AtW

 

Twitter er ikke beste formatet for å skrive veldig spesifikt da. Hvis du legger for mye vekt på ordlegging i twitter meldinger tolker du sannsynligvis bare noe som ikke er der. 

 

 

Det er alltid en mulighet fort at jeg tolker feil, men uansett hvor kort noe er, så må det jo tolkes, enten den ene eller andre retningen.

 

AtW

Lenke til kommentar

Twitter tvinger jo folk å fatte seg i korthet, og det dreper jo alt av nøyanser og dybde med mindre man linker til noe.

Xbox er i alle fall blodtrimmet for å ikke kreve mye CPU for basic GPU-management, så den koden som kjører på CPU kan prioriteres bedre enn før. Hvordan utviklere benytter dette kommer an på hvilken filosofi dem har. PS4 er BSD-basert og I/O koden i BSD går for å være noe av det kjappeste så det er neppe et tilfeldig valg. BSD koden er også veldig clean relativt til Linux og sannsynligvis en god del lettere å jobbe i for Sony. 

Lenke til kommentar

Kjøpte Titanfall for en femtilapp for en stund siden. Fikk endelig somlet meg til å teste det på min XB1S i går. Er bare å innrømme: Når man kommer inn i et område man aldri har sett før. Skal sjekke minimaps etter hvor fiendene er, og holde øye med cooldowns. Så er 30fps det minste av problemene man har. :p

 

Jeg legger merke til på FPS med min G-Sync skjerm når fps faller under 80. Da merker jeg at det blir hakkete. Så 30fps skulle jo vært fullstendig ubrukelig for meg. Og kanskje det blir det om jeg fortsetter å spille det. Begynner å kjenne områdene bedre og ikke trenger sjekke minimaps like ofte, eller cooldowns. Men for øyeblikket så bryr det meg altså midt på ræva at det er 30fps. Jeg koste meg rett og slett..

 

Konsoll spill er tunet til konsoll. Mange spill er 30fps. Og det er med X360, XB1, PS3 og PS4 spillere sikkert et par hundre millioner spillere rundt omkring i verden som takler det greit. Jeg er visst en av dem, til tross for at jeg ellers i hovedsak er PC spiller som sikter på 100fps pluss..

Lenke til kommentar

Titanfall kjører da ikke i 30fps.

 

Jeg leste just nettopp en plass at det ble sagt. Men et kjapt google søk bekrefter jo det du sier nå. Ikke rart jeg syntes det var spillbart. :p

 

Edit: Det ble skrevet i en artikkel at Destiny har 60 fps mens Titanfall har 30fps. Kan de ha blandet dem sammen? Eurogamer ser ut til å mene at Destiny er på 30fps..

Endret av Gabri3L
Lenke til kommentar

Vanskelig å si. Kommer an på hvilke guidelines MS går ut med. Virker som MS ønsker å posisjonere seg på 4K og derfor går ut med det som et sellingpoint. Burde jo egentlig være lett å legge ut noen valgmuligheter i menyen der man kan tune selv med noe ala dette. Ideen er å styre indikatoren mot det som er viktigst, så trekker man automatisk ned på de andre variablene man mener er mindre viktig.

 

zfyrrhj.png

Endret av vidor
Lenke til kommentar

Titanfall kjører i 40-60 FPS og dropper helt ned i 30 til tider i tester Digital Foundry har gjort. Oppløsningen er på 1408x792.

Vil si dette er så bra kompromiss som man får.

Det er vel ikke helt sant? Mener at de kjører dynamisk oppløsning på PS4 og X1 for å kunne holde en stabil 60? Mulig jeg har misforstått altså.

Lenke til kommentar

Hvis det oppfører seg som på PC så vil framerate økes når samme koden kjører på bedre hardware gitt like betingelser i setup, men mindre framerate er cappet i koden, noe som ikke er tilfellet her.

 

Hvis koden senser hvilken hardware den kjører på kan den vel finne på å justere opp eyecandy og f.eks endre oppløsningen dynamisk/statisk alt etter hvordan MS setter opp environment og returnerer verdier på specs til koden. Har ikke noe oversikt over hvordan dette er praktisk. Konsoller er jo temmelige statiske, så det kommer an på om det er gjort quick and dirty hack-style eller pragmatisk via API.

Endret av vidor
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...