Gå til innhold

Over to millioner kjøretøyer har bare FM: Slik gjør du bilen din klar for DAB


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Bare vent noen år nå så går det opp ett lys for de at, oi kanskje dab var dumt, det har jo vært en eneste stor flopp i alle andre europeiske land som har prøvd dab og dumme Norge hiver seg på helt til slutt å bare jaaaa, dette er så bra, woho parteeyyy, nei fuck off, vil ikke være med på denne svindelen deres, men dessverre så er jeg med å betaler for det.

Dumskalle politikere som igjen som har fått sitti å lekt alene, herregud, hadde det enda vært noen som hadde evnen til å tenke før de slenger ut slike ting, men det er det jo ingen av de som har bestemt dette evnen til å gjøre.

Endret av meg0709
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bare vent noen år nå så går det opp ett lys for de at, oi kanskje dab var dumt, det har jo vært en eneste stor flopp i alle andre europeiske land som har prøvd dab og dumme Norge hiver seg på helt til slutt å bare jaaaa, dette er så bra, woho parteeyyy, nei fuck off, vil ikke være med på denne svindelen deres, men dessverre så er jeg med å betaler for det.

Dumskalle politikere som igjen som har fått sitti å lekt alene, herregud, hadde det enda vært noen som hadde evnen til å tenke før de slenger ut slike ting, men det er det jo ingen av de som har bestemt dette evnen til å gjøre.

Her er fakta: https://en.wikipedia.org/wiki/Countries_using_DAB/DMB

 

Det du kommer med er bare oppgulp fra din egen mage.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Hadde DAB vært like godt utbygd i tunneller og ute på landet, så hadde ikke mange merket særlig forskjell.

Men slik det er nå er DAB dårligere.

 

Skulle jeg invester i DAB i bilen (som er eneste stedet jeg lyttet til radio), så måtte det vært å bytte ut den integrerte radioen.

En såkalt "DAB-adapter" er den latterligste dingsen jeg har sett:

En boks med et display på, som må festes et eller annet sted på dashbordet (og blokkere for knapper) eller stå i luften ved siden av girspaken på en svanehals som går ned i sigarett-tenneren, med en AUX-ledning opp til bilradioen og én ledning til antenne som klines fast i sideruten(!)

At folk finner seg i denne trafikkfarlige måten å gjøre det på fatter jeg ikke.

 

For min del blir det mp3 via USB-stick på den originale bilstereoen, og evt. nettradio via mobilen hvis det er noe jeg bare må høre.

Om få år er nok alle biler utstyrt med innebygd 5G og nettradio uansett.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

En såkalt "DAB-adapter" er den latterligste dingsen jeg har sett:

En boks med et display på, som må festes et eller annet sted på dashbordet (og blokkere for knapper) eller stå i luften ved siden av girspaken på en svanehals som går ned i sigarett-tenneren, med en AUX-ledning opp til bilradioen og én ledning til antenne som klines fast i sideruten(!)

At folk finner seg i denne trafikkfarlige måten å gjøre det på fatter jeg ikke.

Verkstedet som installerte DAB-adapter i bilen til pappa løste dette ganske enkelt ved å montere adapteren bak dashen så den var ute av syne. En liten ulempe da var at han måtte på verksted hver gang han måtte legge inn radiostasjoner på nytt og når DAB-adapteren låste seg og måtte resettes.
Lenke til kommentar

Jordplanet på glassantenner trenger ikke elektrisk kontakt med bart metall, kobbertapen gir like godt jordplan når den er tapet over lakkert metall.

 

Jeg ble lei av at DAB-signalene stadig datt ut, og spanderte 5 hundrelapper på en magnetfotantenne, skjøtekabel og en løs antenneforsterker. Fant fort ut at når antennen sto plassert midt på taket så var signalene like dårlige. Plassert på siden av taket ble signalene mye bedre, og best signaler fikk jeg med antennen på hjørnet av taket.

Dette er motsatt plassering av det jeg ofte har sett anbefalt, men da jeg luftet dette for en av ingeniørene på Comrod bekreftet han dette:

 "Vi anbefaler våre kunder å montere antennen på hjørnet eller på kant av jordplan. Med antennen midt på taket blir radibølgene tvunget oppover med den konsekvens at antennen ikke tar inn signaler så godt fra horisonten.  

"
 
Etter å ha testet og forkastet Tiny C2, C3 og C5 endte jeg opp med gode gamle Pure Highway 300Di. Mye knot å montere, men best lyd og flest funksjoner. De nye Pure 400/600 ble ikke testet da de ikke støtter ekstern antenne og slukker det trådløse displayet for å spare batterier.
Lenke til kommentar

Mange bilister hører på P4 , megselv inkludert.

Hadde klart meg uten men fikk hos Bilia oppgradert IC til dab+ helintegrert i V60.

Men de hadde bilen i to dager da seter måtte ut , gulvteppe m.m

 

Wikipedia

 

Daglig lytteroppslutning og markedsandeler (TNS Gallup 2. kvartal 2016) for noen utvalgte programmer:

 

P4s radiofrokost, 547 000 / 15,7%

Midt i trafikken, 512 000 / 21,7%

P4 direkte, 323 000/ 19,6%

Jorda rundt, 243 000/ 20,4%

Michael direkte, 369 000 / 21,1%

..

Lenke til kommentar

Satt en 1DIN DAB-radio i min forrige bil, funket greit det, helt til jeg solgte bilen. Funker sikkert greit ennå for den nye eieren.. :p

 

 

Lurer på en "Dension USB til DAB+ adapter DBU3GEN" for mine nåværende biler. Den integrerer seg mot eksisterende anlegg via usb-pluggen*. Det frister å få et eller annet usynlig som kan styres fra eksisterende anlegg. :)

 

Den er ikke helt uten ulemper, du får visst en liten forsinkelse ved kanalbytte for buffring av lyd(?) og du trenger fortsatt en egen antenne til burken. Det med antenne bør kunne løses ved å bytte eksisterende antenne med en felles DAB/FM-antenne men da må jeg fort av med halve interiøret og det vet jeg ikke om jeg gidder..

 

 

*hvis anlegget ditt støtter det. Så vidt jeg forstår så later denne dingsen fra Dension som den er en helt vanlig minnepinne med lydfiler, lydfilene strømmer lyd fra DAB. Det høres ut som en aldri så liten hack men så lenge det funker så klager jeg ikke. :D

Lenke til kommentar

Her er et produkt for de med ambisjoner om godt antennemottak:

http://www.dabonwheels.co.uk/Kinetic_DRA-6003_FM-AM_DAB_car_aerial.html

 

 

Prisen virker hyggelig men monteringsjobben kan bli litt i overkant siden du må av med halve interiøret for å rute kablene og komme til antennefestet. Sikkert lett for dem som kan det..

 

Ulempen med fastmontert antenne er at man ikke kan eksperimentere med hvilken plassering som gir best signal.

Hadde jeg ikke kunnet eksperimentert og funnet at kanten/hjørnet av taket var best så ville jeg sittet der med midtmontert antenne og dårlig signal.

Lenke til kommentar

DAB er en stor flopp. Det var kanskje riktig teknologi å satse på på 1990-tallet, men det er absolutt ikke en teknologi for 2020-tallet. Jeg spår at lineær radiolytting kommer til å gå ned drastisk. Med god hjelp fra DAB-satsningen. Podkast er fremtiden for radiomediet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Syns lineær radio (direkte sendt med mix av småprat, nyheter, trafikk etc) er å foretrekke i det daglige.

Man trenger ikke beslutte hva man skal høre på , samt trenger ikke å innlede noen diskusjon med medpassasjerer.

Om man streamer direktesendt radio via mobil til bilens anlegg eller tar imot via dab er på sett og vis litt underordnet i den sammenheng.

 

På fritid mens alene i bilen og på lengre turer med eller uten passasjerer kan det ofte gå i spotify offline lister streamet eller avspilling fra usb disk.

 

 

Sitte med headsett "på begge øra" mens man fører bil virker uforsvarlig da man fort distanserer seg fra alt av lyder fra trafikk bildet - slikt som utryknings kjøretøy eller andre som eventuelt tyr til lydsignal

Endret av syar2003
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...