Gå til innhold

Skal ha tapt over 600 millioner kroner etter IT-skandale – hevder at indere ikke klarte å koble over på backupsystemene


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Forstår ikke helt hvordan et datasystem kan sette hele selskapet ut av spill...?

Har de virkelig ikke fordelt serverne utover verden, slik at om et ikke virker vil det bare føre til litt mer last på den andre serveren...

 

Fordi dataene nødvendigvis må lagrast på ein sentral plass.

Lenke til kommentar

Igjen et eksempel på økonomenes styring.

Vi ser det igjen og igjen nesten overalt i næringslivet. Økonomene med sine grafer om "innsparinger" kjører bedrifter i grøfta. Man overstyrer faglige motforestillinger som ofte er mer vanskelige å tallfeste, fordi de ligger lenger frem i tid.

Alle burde jo betenkeligheter med styring av helt vesentlige komponenter for driften som IT i "langtvekkistan". Planene er gode nok, på papiret. Sikkerheten også, inntil den ikke er det.

Økonomer kan brukes til mye, men fjern dem fra beslutningsprosesser de overhodet ikke har peiling på. Slik det er, har de flestet havnet langt over sitt kompetansenivå.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Nei, det er manglende økonomistyring utført av kvasiøkonomer - dvs ledere med noe økonomisk utdannelse og bonus relatert til kortsiktige børsresultater.

 

Skikkelige økonomer ville også tatt hensyn til kostnaden ved endret risiko ved outsourcing - og da kanskje kommet fram til at besparelsen var ikke eksisterende eller negativ.

 

Når det gjelder forretningsystemer som bookingsystemer etc så er det helt korrekt at man her må ha like data overalt. Det betyr ikke at man ikke kan ha flere servere, til og med lokalisert ulike steder, gjennom master - slave eller annen replikering. Men på grunn av kravene til "korrekte" data så kan mekanismer medføre at selv med replikering så går hele systemet ned. Når da reserveløsningen ikke er testet - ja da har man et problem - primært at reserveløsningen ikke er testet.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Igjen et eksempel på økonomenes styring.

Vi ser det igjen og igjen nesten overalt i næringslivet. Økonomene med sine grafer om "innsparinger" kjører bedrifter i grøfta. Man overstyrer faglige motforestillinger som ofte er mer vanskelige å tallfeste, fordi de ligger lenger frem i tid.

Alle burde jo betenkeligheter med styring av helt vesentlige komponenter for driften som IT i "langtvekkistan". Planene er gode nok, på papiret. Sikkerheten også, inntil den ikke er det.

Økonomer kan brukes til mye, men fjern dem fra beslutningsprosesser de overhodet ikke har peiling på. Slik det er, har de flestet havnet langt over sitt kompetansenivå.

 

+1

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Man bør ha en RPO 0-løsning med synkronreplikering til et datasenter i passende distanse. I tillegg en RPO-såfortmanklarer asynkron løsning til et tredje datasenter lenger unna.

 

Men ingenting av det hjelper når RTO=uendelig som i dette tilfellet. Man må teste jevnlig og i tillegg så må man ha smarte folk som kjenner løsningen og kan fikse de problemene som alltid vil oppstå under en reell katastrofesituasjon. Det siste blir vanlgivis ofret når slike viktige ting blir satt ut til folk som kun klarer å knotte inn kommandoer fra en rutine som andre har skrevet.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

Forstår ikke helt hvordan et datasystem kan sette hele selskapet ut av spill...?

Har de virkelig ikke fordelt serverne utover verden, slik at om et ikke virker vil det bare føre til litt mer last på den andre serveren...

 

Fordi dataene nødvendigvis må lagrast på ein sentral plass.

Nei, det må de jo ikke?

 

Det finnes en hel rekke måter å lagre data på tvers av flere noder eller servere spredt geografisk rundt om i verden.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Om selskapene var alene kunne de sikkert kjørt Cassandra frontend med backend sync. Antar de kjører tradisjonelle løsninger pga at de alle sammen er koblet opp mot et slags felles "backbone" transaksjonssystem slik som betalingssystemer og telesystemer.

 

Helt korrekt. Faktisk mye likheter med betalingssystemer i "logikk".

Lenke til kommentar

Nei, det er manglende økonomistyring utført av kvasiøkonomer - dvs ledere med noe økonomisk utdannelse og bonus relatert til kortsiktige børsresultater.

 

Skikkelige økonomer ville også tatt hensyn til kostnaden ved endret risiko ved outsourcing - og da kanskje kommet fram til at besparelsen var ikke eksisterende eller negativ.

 

Når det gjelder forretningsystemer som bookingsystemer etc så er det helt korrekt at man her må ha like data overalt. Det betyr ikke at man ikke kan ha flere servere, til og med lokalisert ulike steder, gjennom master - slave eller annen replikering. Men på grunn av kravene til "korrekte" data så kan mekanismer medføre at selv med replikering så går hele systemet ned. Når da reserveløsningen ikke er testet - ja da har man et problem - primært at reserveløsningen ikke er testet.

 

Da er det mange kvasiøkonomer. De som styrer med slikt har en tendens til å overvekte ting som er lett målbart, selv om nedsiden er vanskelig å måle, så betyr ikke det at den ikke kan være viktigere. Men det er et problem som viser seg "overalt".

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Forstår ikke helt hvordan et datasystem kan sette hele selskapet ut av spill...?

Har de virkelig ikke fordelt serverne utover verden, slik at om et ikke virker vil det bare føre til litt mer last på den andre serveren...

 

Fordi dataene nødvendigvis må lagrast på ein sentral plass.

Nei, det må de jo ikke?

 

Det finnes en hel rekke måter å lagre data på tvers av flere noder eller servere spredt geografisk rundt om i verden.

Lagring av dataene er ikkje noe problem, men noe må sørga for at alle ser dei same dataene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...