Gå til innhold

Telenor fester ikke lit til mobiltest, etter å ha tapt to år på rad


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-376f9

"Telenor kom på en knallsterk andreplass, mens utfordreren Telia dessverre havnet nest sist."

 

Edit: Men for å være alvorlig, når Telia og Telenor jobber så hardt som de gjør for å sikre oss prima dekning, blir jeg bekymret på ICEs vegne. De skal virkelig få kjenne hvordan det er å hoppe etter Wirkola.

Endret av Slettet-376f9
Lenke til kommentar

Dette med å vinne en dekningstest der folk bor... Jeg kjenner det er litt lave ambisjoner, altså. Hva med dekningen der folk er?

 

Sist millitærøvelse måtte jeg gå ut av bygget i leira for å få lest og sendt SMS, og utendørs var det bare noen punkter jeg hadde dekning på. Mulig det var bedre televerk-dekning enn lavpris-dekning der, men jeg tror det aller beste der faktisk var POTS-dekning. Men 7G skal man ha i byene, sånn at man raskere kan bruke opp kvota si. Snart legger de nok ut en speedometertest som sender deg 5GB-pakker for testing...

  • Liker 2
Lenke til kommentar

De kan krittisere testen alt de vil, det gjør vel bare at kundene ser negativt på Telenor da det er en "vinner vi ikke stemmer det ikke" holdning som ikke akkurat er bra.

 

"Vi tar testen til etteretning og vil fortsette med utbyggingen. Dekning er viktig for kundene og dermed viktig for oss. Vi vil fortsette å prioritere kundene i fremtiden og vi vil jobbe enda hardere for å bli best." ;)

  • Liker 5
Lenke til kommentar

"Samme dag som testen ble presentert sendte Telenor ut en pressemelding hvor de viste til tall fra Ookla Speedtest som viser at Telenor hadde det raskeste nettet åtte måneder på rad, og at de også kom best ut i en test gjort av Simula nylig."

 

Om den Ookla Speedtest referansen er basert på brukere som har brukt appen i mobilnettet, så har det null kredibilitet. Telenor har ikke noe slags kontroll over lokasjon, type mobiltelefon, innendørs/utendørs, andre apper på mobilene osv...

 

Og de stoler ikke på tek.no som gjør tester som er loggført og gjort på en skikkelig måte med ganske like forutsetninger. De er rett og slett dårlige tapere!

 

Edit:

 

I tillegg så sier Telenor hver gang jeg ringer om dårlig ytelse på ADSL hjemme at de anbefaler at jeg tester med en annen hastighetstester enn SpeedTest (tror den heter Nettfart.no, lenge siden sist). Så da er tydeligvis Ookla sin SpeedTest ikke bra nok, snakk om å skyte seg selv i foten, det er ikke logisk i det hele tatt.

Endret av Ash of Titan
  • Liker 9
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9

Ookla logger mobilnett, tid og sted. Hastigheten som måles er et minimumstall, hvis andre apper bruker data, kan databruken her legges til det Ookla måler.

 

Den høyeste hastigheten jeg har målt er 300 Mbit/sek, med Telia. Den eneste appen som krever så høy hastighet er, Ookla Speedtest.

Lenke til kommentar

Ookla logger mobilnett, tid og sted. Hastigheten som måles er et minimumstall, hvis andre apper bruker data, kan databruken her legges til det Ookla måler.

 

Den høyeste hastigheten jeg har målt er 300 Mbit/sek, med Telia. Den eneste appen som krever så høy hastighet er, Ookla Speedtest.

 

Ookla sier ikke hvilken enhet du tester fra. En Samsung Galaxy, HPC eller iPhone vil gi forskjellig resultat selv om alle andre testkriterier er like. Det betyr at dersom en tester operatør A med en Samsung Galaxy S7 og operatør B med en Apple iPhone 6S så vil en få meget forskjellige resultater siden de har forskjellig ytelser også i samme 4G/4G+ nettverk. Dette skyldes forskjellig antenne, cpu og radiokarakteristikk. Basert på dette så gir Ookla Speedtest et resultat basert på din telefon og opplevelse "her og nå". Sånn sett er testen fra Tek.no betydelig bedre både med at en benytter samme telefontype hele tiden og har tydelig beskrevet hvilken annen type programvare og systemer som benyttes. Synes Telenor sin argumentasjon er noe tynn.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg er Telenor-kunde, og synes ikke dekningen er fantastisk. Samtidig... jeg merker meg at på Sørlandet (som jeg kjenner best), synes testen å være basert på å ha kjørt bil langs E-18/E-39 (Oslo via Kristiansand til Stavanger), samt langs Rv 9 Kristiansand-Hovden. Dette er "turistløyper", og gir på ingen måte inntrykk av hvor bra eller dårlig dekningen er på Sørlandet som helhet.

 

Der hvor jeg voks opp ("Indre Agder") måtte jeg tidligere ut i hagen for i det hele tatt få inn signal (Telenor, Telia). Etter forrige regjerings krav om dekning, satte Telenor opp en ny sender relativt lokalt -- så nå får jeg 1-2 streker signal innendørs -- trolig hovedsakelig Edge-dekning. Jeg kjenner ikke til Telia sin dekning i aktuelt område -- kanskje de også har "skjerpet" seg.

 

Testen som er utført er positiv! Men hva med å dra ut i "bushen" for å teste dekningen?

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Hør gjennom "dobbeltklikk"-podcasten i følgende artikkel, så ser du at selv ikke dems egne tester med svindyrt utstyr, er godt nok for Telenors oppfatning av testen.

 

Jammen ikke rart man har så mye mot Telenor med slike folk som uttaler seg på vegne av det selskapet. Måtte dere gå ad dundas Telenor.

 

https://www.digi.no/artikler/snart-kommer-den-store-dekningstesten-hor-telia-og-telenor-diskutere-i-ukens-podcast/382293

 

Har så mye mot det selskapet at jeg ikke ville kjøpt abonnement hos selskaper som leier seg inn i dems nett, da det dessverre gir Telenor penger på bok. Selv om jeg måtte betale dyrere hos konkurrenten.

 

Bare så synd at jeg er nødt til ha CD, siden det er de som har kontrakt med borettslaget jeg bor i. Hadde byttet om jeg hadde lov, og det hadde ført til mindre penger til dem, selv om summen er så liten for dem at den kun er av symbolsk betydning.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Testen som er utført er positiv! Men hva med å dra ut i "bushen" for å teste dekningen?

Ute i "bushen" er ikke relevant for folk flest, og stedet "bushen" er veldig subjektivt etter hvor man ferdes.

Er dekning viktig på slike steder så blir man kunde hos den operatøren som har dekning der.

 

En en objektiv test av nettverkene er det viktig at man tester på steder hvor nettopp mange oppholder seg, og hvor det kan være normalt at mange bryr seg om hvordan dekningen er.

Lenke til kommentar

"Telenor kom på en knallsterk andreplass, mens utfordreren Telia dessverre havnet nest sist."

 

Edit: Men for å være alvorlig, når Telia og Telenor jobber så hardt som de gjør for å sikre oss prima dekning, blir jeg bekymret på ICEs vegne. De skal virkelig få kjenne hvordan det er å hoppe etter Wirkola.

Ice har jo bedre dekning, problemet er at det ikke er håndsett som støtter LTE bånd 31 (450Mhz)enda. det blir jo ikke mer enn 5-15 mbit på det båndet men enorm dekningsgrad og rekkevidde.

 

Edit skrev 30 ikke 31 som er riktig.

Endret av gulars2001
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Testen som er utført er positiv! Men hva med å dra ut i "bushen" for å teste dekningen?

Ute i "bushen" er ikke relevant for folk flest, og stedet "bushen" er veldig subjektivt etter hvor man ferdes.

Er dekning viktig på slike steder så blir man kunde hos den operatøren som har dekning der.

 

 

Nei, gud forby at folk forventer å kunne bruke mobiltelefonen i mobile aktiviteter. For som produkt er det jo åpenbart ikke noe man skal forvente å kunne bruke f.eks. hvis man går ute i naturen og vrikker en ankel. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-aEAbw77a

"Samme dag som testen ble presentert sendte Telenor ut en pressemelding hvor de viste til tall fra Ookla Speedtest som viser at Telenor hadde det raskeste nettet åtte måneder på rad, og at de også kom best ut i en test gjort av Simula nylig."

 

Om den Ookla Speedtest referansen er basert på brukere som har brukt appen i mobilnettet, så har det null kredibilitet. Telenor har ikke noe slags kontroll over lokasjon, type mobiltelefon, innendørs/utendørs, andre apper på mobilene osv...

 

Og de stoler ikke på tek.no som gjør tester som er loggført og gjort på en skikkelig måte med ganske like forutsetninger. De er rett og slett dårlige tapere!

 

Edit:

 

I tillegg så sier Telenor hver gang jeg ringer om dårlig ytelse på ADSL hjemme at de anbefaler at jeg tester med en annen hastighetstester enn SpeedTest (tror den heter Nettfart.no, lenge siden sist). Så da er tydeligvis Ookla sin SpeedTest ikke bra nok, snakk om å skyte seg selv i foten, det er ikke logisk i det hele tatt.

 

Litt morro da, at nettfart.no bruker Ookla for å teste hastigheten da.

Lenke til kommentar

Som fibermontør som farter stort sett de fleste steder i agder, kan jeg skrive under på at det enda er mange steder langs veier der det er total dekningshull/ ingen nett på telenor. Er og fastboende jeg vet om som må kjøre et stykke for å få dekning. Ikke alt handler om e18 i oslogryta

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

"Samme dag som testen ble presentert sendte Telenor ut en pressemelding hvor de viste til tall fra Ookla Speedtest som viser at Telenor hadde det raskeste nettet åtte måneder på rad, og at de også kom best ut i en test gjort av Simula nylig."

 

Om den Ookla Speedtest referansen er basert på brukere som har brukt appen i mobilnettet, så har det null kredibilitet. Telenor har ikke noe slags kontroll over lokasjon, type mobiltelefon, innendørs/utendørs, andre apper på mobilene osv...

 

Og de stoler ikke på tek.no som gjør tester som er loggført og gjort på en skikkelig måte med ganske like forutsetninger. De er rett og slett dårlige tapere!

 

Edit:

 

I tillegg så sier Telenor hver gang jeg ringer om dårlig ytelse på ADSL hjemme at de anbefaler at jeg tester med en annen hastighetstester enn SpeedTest (tror den heter Nettfart.no, lenge siden sist). Så da er tydeligvis Ookla sin SpeedTest ikke bra nok, snakk om å skyte seg selv i foten, det er ikke logisk i det hele tatt.

 

Litt morro da, at nettfart.no bruker Ookla for å teste hastigheten da.

Haha, nei har du sett gitt! :p

 

Takk for å bemerke det, har ikke lagt merke til det før ;)

Lenke til kommentar

 

Ookla logger mobilnett, tid og sted. Hastigheten som måles er et minimumstall, hvis andre apper bruker data, kan databruken her legges til det Ookla måler.

 

Den høyeste hastigheten jeg har målt er 300 Mbit/sek, med Telia. Den eneste appen som krever så høy hastighet er, Ookla Speedtest.

 

Ookla sier ikke hvilken enhet du tester fra. En Samsung Galaxy, HPC eller iPhone vil gi forskjellig resultat selv om alle andre testkriterier er like. Det betyr at dersom en tester operatør A med en Samsung Galaxy S7 og operatør B med en Apple iPhone 6S så vil en få meget forskjellige resultater siden de har forskjellig ytelser også i samme 4G/4G+ nettverk. Dette skyldes forskjellig antenne, cpu og radiokarakteristikk. Basert på dette så gir Ookla Speedtest et resultat basert på din telefon og opplevelse "her og nå". Sånn sett er testen fra Tek.no betydelig bedre både med at en benytter samme telefontype hele tiden og har tydelig beskrevet hvilken annen type programvare og systemer som benyttes. Synes Telenor sin argumentasjon er noe tynn.

Dette betyr strengt tatt ikke så mye all den tid at gjennomsnittsmobilen ikke yter bedre enn den som er brukt i disse testene, samt at snittet vil være likt for både Telenor og Telia.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...