Gå til innhold

Vil nekte tildeling nye IP-adresser til land som stenger internettilgangen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Som virkemiddel kan det virke spennende men jeg lurer litt på én ting...

 

De som bestemmer at sitt lands borgere til tider ikke skal få informasjon fra omverdenen eller skal få gi informasjon til omverdenen er kanskje ikke de som er aller mest redd for at IP-adresser blir en begrenset ressurs?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+987123849734

 

Både Norge og Sverige sperrer tilgang til bla pirat-sider og feil politiske meninger....

 

Er du mindre intelligent?

Piratsider fremmer tyveri av andres eiendom.

Er det terrorstøtte du mener blir feilaktig sperret når du nevner politiske meninger?

Poenget er vel at vi også stenger internettsider ute, men vi gjør det av "de riktige grunnene" på samme måten som andre land også gjør det av "de riktige grunnene"

Lenke til kommentar

Men det er kanskje tildelt nok IPv6 adresser for en stund framover allerede? 

 

Det kommer an på hvordan du ser det, de rutes i minimum /64 blokker (grupper av 18,446,744,073,709,55 adresser), ofte større.  Det gjør antallet adresser litt mindre relevant. De med kun ipv4 kan heller ikke nå ipv6 sites uten videre.

 

Nå er jeg ikke oppdatert på utbredelse av IPv6 i Afrika, men har lest at de ligger en stund bak, det kan også være nærliggende å tro at de Afrikanske land med strengest sensur også til dels samenfaller med de som ikke ligger så langt fremme på å tilegne seg IPv6.

 

For meg synes det som et godt sanksjonsmiddel, det rammer nyetableringer og firmaer i vekst og vil nok ha en effekt.

Endret av process
Lenke til kommentar

"berører i utgangspunktet ikke sensurering av innhold som ikke er tillatt innenfor det enkelte landets lovgivning."

 

Diktatorer kan vel bare endre loven til å gjelde blanko alle nettsider, når det passer dem :)

 

Norge driver utstrakt sensur, mest på vegne av Hollywood - men det kan omgås med annen DNS server. Så gjelder bare de uten et minimum av teknisk innsikt.

Lenke til kommentar

Piratsider fremmer tyveri av andres eiendom.

Nei.

 

Jo det gjør de. Torrentsider fremmer ikke tyveri. Det er forskjell på en side som med viten og vilje ikke følger loven og en side som gjør det de kan for å følge loven, altså fjerner ulovlig materiale.

 

Så kan man diskutere ting som "You wouldn't steal a car" og krangle om hvilke sider som kan regnes som piratsider og ikke.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Piratsider fremmer tyveri av andres eiendom.

Nei.

 

Det kalles piratsider fordi de lenker til andres eiendom som da kan stjeles.

Det blir som å fortelle folk hvilke husdører som ikke er låst om natten. Tyver vil foretrekke disse husene. Eller opplyse folk om hvilke biler som er glemt igjen med nøkkelen i tenningslåsen.

Jeg garanterer at innbrudd og tyveri av biler vil øke på denne måten.

Og det vil også stjeling av andres programvare/film etc. også.

Å påstå at piratsider ikke fremmer tyver er ikke bare naivt. Du lukker bevisst øynene for fakta.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er uansett jurdisk og teknisk ikke snakk om tyveri, men et annet lovbrudd, definert av helt andre lovhjemler enn tyveri. Tyveri er borttakelse av en gjenstand. Å laste ned en fil er aldri tyveri men det kan være bevisst brudd på åndsverkloven, og å laste den opp kan videre ytterligere brudd på åndsverkloven og samtidig være eller ikke være brudd på en avtale/lisens, dersom man har inngått en slik for å få tilgang til materialet.

 

Jeg sier ikke at det ene er lovligere enn det andre eller at det er alvorligere enn det andre, men jeg sier at det er helt forskjellige lovbrudd og ingen av dem har med piratvirksomhet å gjøre.

 

Når det er sagt, skal jeg fortsette med å si at det ene er alvorligere enn det andre.

 

Det er slik at de to forskjellige lovbruddene har svært forskjellig aksept i samfunnet, og oppfattelsen av hvor umoralsk de to lovbruddene er, er helt forskjellig. For å få ned denne forskjellen på oppfattet alvorlighetsgrad driver lobbyister med språkvasking og snakker konsekvens om brudd på åndsverkloven med helt andre ord enn det som det faktisk er, ord som oppfattes som mer alvorlig. Det terpes og terpes på, selv når man viser til forskjeller i lovteksten, på at ulisensiert kopiering er tyveri, veskenapping, sjørøveri og mord, og det gjøres med fingrene i ørene og på repeat. Det er fornøyelig, det er latterlig, men det er samtidig alvorlig.

 

Dette er rein propaganda og forsøk på hjernevasking, og det synes jeg lite om. Dersom det ikke er sterkt nok å kalle brudd på åndsverkloven for brudd på åndsverkloven, så er kanskje det nettopp fordi at den allmenne oppfatningen er at det skal være mer alvorlig å bortta en gjenstand enn å kopiere en immateriell verdi uten å skade den.

Og dersom det er sånn at den ene har aksept i samfunnet og den andre ikke har det, bør kanskje lovgivende forsamling vurdere om de er tjent med å lage stadig nye lover som ulovliggjør tidligere lovlige aktiviteter og samtidig i stadig større grad undergraver respekten for loven. De generasjonene som har vokst opp de siste ti årene er alle lovbrytere og vet det - og bryr seg ikke lengre.

Endret av tommyb
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...