Gå til innhold

Den store Arduino tråden, v2.0


Anbefalte innlegg

 

 

...

 

fant ut at jeg må ha motstand for å lese riktige verdier ja :) fikk også til koden så da er det problemet fikset :) må vel ha en pull-up/pull-down på PIR sensoren også?

 

jepp stemmer at det er samme kode som i post #994, forandret bare state, staterd og stateblue for HIGH til LOW så funket det fint, sikkert mange andre måter å gjøre det på også men så lenge det funker som det skal så er det det viktigste for meg :)

 

 

PIR sensoren trenger nok ikke pull-up/pull-down motstand, da den sikkert har noe lignende innebygget. Du må søke opp et datablad til sensoren for å være sikker på hvordan den skal kobles, her er et eksempel på datablad til en PIR sensor.

 

okay :) tror jeg får til PIR sensoren nå :) va ei grei side å lese litt om PIR sensor også, jeg lærte igjaffal litt nytt om de :p

 

men står helt fast på noe annet nå.. har ikke mye erfaring med arduino og skal prøve å få til en god del ting på det, med så lite hjelp som mulig men litt må jeg jo ha.. 

du kan lese om hv jeg skal i post #992.. står fast på punkt nummer 2.. eller har fått til at jeg kan scanne en brikke og den slår på et rele så så lenge. men jeg vil istedenfor at den aktiverer et rele så skal den aktivere f.eks pin2 på arduino, som er en knapp. også når jeg trykker på knappen så slår et rele seg på og holder seg helt til jeg aktiverer RFID sensoren og trykker på knappen en gang til..

 

så spørsmålet er jo hvordan kan jeg få til at RFID aktiverer f.eks pin2 istedenfor et rele? får jeg det til så tror jeg at jeg klarer mest resten, igjaffal ikke langt ifra.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

...

okay :) tror jeg får til PIR sensoren nå :) va ei grei side å lese litt om PIR sensor også, jeg lærte igjaffal litt nytt om de :p

 

men står helt fast på noe annet nå.. har ikke mye erfaring med arduino og skal prøve å få til en god del ting på det, med så lite hjelp som mulig men litt må jeg jo ha.. 

du kan lese om hv jeg skal i post #992.. står fast på punkt nummer 2.. eller har fått til at jeg kan scanne en brikke og den slår på et rele så så lenge. men jeg vil istedenfor at den aktiverer et rele så skal den aktivere f.eks pin2 på arduino, som er en knapp. også når jeg trykker på knappen så slår et rele seg på og holder seg helt til jeg aktiverer RFID sensoren og trykker på knappen en gang til..

 

så spørsmålet er jo hvordan kan jeg få til at RFID aktiverer f.eks pin2 istedenfor et rele? får jeg det til så tror jeg at jeg klarer mest resten, igjaffal ikke langt ifra.

 

 

I stedet for å aktivere releet kan du sette en variabel til true når du leser av en gyldig RFID brikke. Så kan du hele tiden sjekke om knappen på pin2 er trykket inn og at variabelen fra RFID biten er true. Dersom det er tilfelle slår du på releet.

Lenke til kommentar

hvordan får jeg det til da? må vel forandre pinmode til noe annet men hva? 

ja er jo noe slikt som jeg tenker på, bare at releet må holde seg inne helt til jeg trykker på knappen igjen, vil også kunne aktivere RFID også ha f.eks 10sek å trykke på knappen.

 

Her er noe eksempelkode, i litt pseudokodestil. Du må selv bearbeide den for å passe sammen med resten av systemet ditt.

 

 

 

// initialization
bool RFID_active = false;
bool relay_state = LOW;
long last_RFID = 0;
long RFID_timeout = 10 * 1000 // in ms


void loop() {
  // ...
  
  if (RFID_active && millis() - last_RFID > RFID_timeout) {
    RFID_active = false;
  }
  // read/check for rfid card
  // go into if if it is correct card
  if (rfid_card == authorized_card) {
    RFID_active = true;
    last_RFID = millis();
  }
  // read button state, with debouncing
  // store in button_state
  // assumes HIGH means button is pressed
  if (RFID_active && button_state && !relay_state) {
    relay_state = HIGH;
    // turn on relay
  }
  // turns off relay if it is on
  // and button is pressed.
  // does not require RFID card
  else if (button_state && relay_state) {
    relay_state = LOW;
    // turn off relay
  }
  
  // ...
}

 

 

Lenke til kommentar

 

hvordan får jeg det til da? må vel forandre pinmode til noe annet men hva? 

ja er jo noe slikt som jeg tenker på, bare at releet må holde seg inne helt til jeg trykker på knappen igjen, vil også kunne aktivere RFID også ha f.eks 10sek å trykke på knappen.

 

Her er noe eksempelkode, i litt pseudokodestil. Du må selv bearbeide den for å passe sammen med resten av systemet ditt.

 

 

 

// initialization
bool RFID_active = false;
bool relay_state = LOW;
long last_RFID = 0;
long RFID_timeout = 10 * 1000 // in ms


void loop() {
  // ...
  
  if (RFID_active && millis() - last_RFID > RFID_timeout) {
    RFID_active = false;
  }
  // read/check for rfid card
  // go into if if it is correct card
  if (rfid_card == authorized_card) {
    RFID_active = true;
    last_RFID = millis();
  }
  // read button state, with debouncing
  // store in button_state
  // assumes HIGH means button is pressed
  if (RFID_active && button_state && !relay_state) {
    relay_state = HIGH;
    // turn on relay
  }
  // turns off relay if it is on
  // and button is pressed.
  // does not require RFID card
  else if (button_state && relay_state) {
    relay_state = LOW;
    // turn off relay
  }
  
  // ...
}

 

 

 

skal se om jeg får det til :) 

 

bruker denne koden nå:

https://github.com/omersiar/RFID522-Door-Unlock/

EEPROM fila bruker jeg, funker veldig greit, hvis jeg ikke får til å forandre koden så kan jeg ha den som den er nå også legge inn en knapp som jeg har på lysene, bare å bruke releet ifra RFID sensoren til å bryte knappen.. men beste er jo å få til å kode det slik at slipper det ekstra releet..

Endret av iam99pk
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
Gjest Slettet+5132

Har ikke hode til å programmere arduino koder selv, finnes det en side hvor jeg kan kjøpe tid hos en programmerer for dette og hva vil noe slikt koste?

Lenke til kommentar

Fiverr er jo en grei plass for små prosjekter.

 

Ellers så får du jo god hjelp her eller andre forum hvis du vil prøve selv.

Har ikke hode til å programmere arduino koder selv, finnes det en side hvor jeg kan kjøpe tid hos en programmerer for dette og hva vil noe slikt koste?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Fiverr er jo en grei plass for små prosjekter.

 

Ellers så får du jo god hjelp her eller andre forum hvis du vil prøve selv.

Har ikke hode til å programmere arduino koder selv, finnes det en side hvor jeg kan kjøpe tid hos en programmerer for dette og hva vil noe slikt koste?

 

 

Vet ikke engang hvor jeg skal begynne, har sett endel tutorials på youtube men til en analog interessert mann sklir dette rett av igjen. Skal se på den siden du nevne, takk for hjelp :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Vel, har 3 prosjekter på gang. Alle er Nixie rør relatert, 4 og 6 sifret klokker og tempraturmåler inne/ute med minustegn og *C. Bruker bare atmega328p-pu microcontrollere, arduino uno kortet bruker jeg bare til å overføre koden som jeg ikke har peiling på. Har lett lenge etter skjema for å slippe microcontrollen men finner ingen som passer.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Du må jo gjerne dele litt bilder av prosjektet ditt, hørtes spennende ut.

 

Her er min plan med arduino mega 2560 som tempraturmåler med 5 nixie rør som visning (f.eks: -12.7*C) som veksler mellom å vise inne og ute temp. Men som nevnt så nyttet ikke dette da jeg ikke har vett på programmering...

post-113559-0-83275400-1490034436_thumb.jpg

Endret av Slettet+5132
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Har sett litt på SN74141.h biblioteket. Virker egentlig veldig rett frem.

 

https://github.com/hotchpotch/Arduino-SN74141/blob/master/examples/sn74141_example.ino

 

Fikk litt lyst til å lage en Dixie klokke, hvor kjøpte du rørene?

 

Rop ut hvis du trenger noe hjelp.

 

Ebay, noen ganger kommer det ett kupp som man må handle fort. Det beste kjøpet jeg har gjort der var 12 stk ubrukte Z573 (øst tyske rør fra RCA) for 10$ + noen dollar i frakt fra Bulgaria

Lenke til kommentar

Er det noe spesielt du søker på da eller er det generelle søk som man må være kjapp å slå til på? Har selv sett på sånne klokker, men synes at det ble noe dyrt for et ferdig produkt og synes å huske at de rørene jeg så på var også ganske så dyre.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Er det noe spesielt du søker på da eller er det generelle søk som man må være kjapp å slå til på? Har selv sett på sånne klokker, men synes at det ble noe dyrt for et ferdig produkt og synes å huske at de rørene jeg så på var også ganske så dyre.

 

Søker bare på "nixie tube" og sorterer etter laveste pris med frakt og blar side for side...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...