Gå til innhold

Den store Arduino tråden, v2.0


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
  • 4 måneder senere...

Utrolig kjekt å oppdage et forum/tråd for Arduino her hjemme!

Må bare si at vakuumrørprosjektet tidligere i denne tråden er det stiligste jeg har sett, vet ikke hva det er men de ligner på EL34 rørene i gitarforsterkeren min.

Nå er det sånn at min interesse for arduino i utganspunktet var noe som var nødvendig for meg, jeg var heldig og har en bror som lærte meg det jeg trengte for å komme i gang - ellers kan jeg si at min hjerne ikke ville vært i stand til å gå inn på dette uten hjelp fra en som er litt smartere enn meg. Jeg bruker bare helt enkel kode for å oppnå det jeg vil og er ikke videre "sofistikert", "smart" eller avansert i kode skrivingen min, men jeg får da til det jeg vil på et eller annet vis.

Dette er et vakuum system jeg bruker for prosessering av epoksy/glassfiber/karbonfiber/aramid:

RIMG0150.thumb.JPG.9b2f396c3c8d650b2c5f02c56cbe81d7.JPG RIMG0151.thumb.JPG.ebd6414abc231cefcf6c70fb085c07c1.JPG

RIMG0152.thumb.JPG.00e9e071c2591ece7f11067fbd7c8e21.JPG RIMG0153.thumb.JPG.9ab3cb0acdd6c3ffc2c9ac72d88e8152.JPG RIMG0154.thumb.JPG.6efd0e26c9e4608bcc1bbd91f12c04ac.JPG

RIMG0155.thumb.JPG.272178264b6fd4b35cd865df0c298d0c.JPG RIMG0156.thumb.JPG.cd1b50309c2f05703890f379db2417fe.JPG

Nyttige ting med Arduino som ikke er serlig nyttig eller videre interesant for noen andre enn deg selv 😂

TC-100_v1.2.zip

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Wago er en av de største produsentene av kontakter og rekkeklemmer, og brukes mye av elektrikere. Wago 221 er fjærbelastet,og er perfekt for slike ting da du ikke trenger å tenke på skru-moment. Du åpner bare den orange spaken på toppen, stikker inn lederen som du avisolerer etter malen på siden og dytter spaken ned igjen så har du en perfekt kobling hver gang. Gjør jobbing med nettspenning mye enklere og tryggere. 

De selges i rekker på 2, 3 eller 5 "porter" som er koblet sammen. 

Endret av Mr. A
Lenke til kommentar
Hårek skrev (På 10.2.2021 den 22.36):

Antar du mener enten skruer eller lodding. For de skal ikke kombineres.

Jeg leste det der, jeg lurer på hvor langt inni teoriboka han som skrev det der var når han skrev det.

Jeg har aldri opplevd de problemene som beskrives, tvert imot så virker kontaktene mine langt sikrere enn noe av det som har vært gjort proffesjonelt av elektriske montører i huset mitt, der det å komme hjem til middag har helt tydelig veid tyngst når det gjelder kvalitetskravene.

Når jeg tinner lednings enden så blir den solid istedet for en masse løse kobbertråder som blir skadet av skruen og til og med kan bli liggende løse å slenge inni sukkerbiten, skruen blir som et stempel som går relativt dypt ned i den tinnede ledningsenden og som gjør at den simpelt hen ikke kan løsne å skli ut. Om jeg varmet det hele med en blåselampe og så kjølte det ned igjen fort og gale så ville den ledningsenden aldri kunne bli så krympet på grunn av temperaturen at den ville bli løs og henge og slenge inni der, det er da heller ikke så mye temperatur forsjeller det er snakk om. Hadde ledningene på noe av det jeg lager selv blitt merkbart varme hadde jeg blitt alvorlig bekymret.

Det er ikke det at jeg skal anbefale andre å gjøre det jeg gjør, men skal man først rope brannalarm så må det jo være litt mer substans i det enn hva som er teoretisk mulig på den andre siden av det sorte hullet. 

Endret av Tyggen
Lenke til kommentar
Mr. A skrev (På 10.2.2021 den 22.17):

Wago er en av de største produsentene av kontakter og rekkeklemmer, og brukes mye av elektrikere. Wago 221 er fjærbelastet,og er perfekt for slike ting da du ikke trenger å tenke på skru-moment. Du åpner bare den orange spaken på toppen, stikker inn lederen som du avisolerer etter malen på siden og dytter spaken ned igjen så har du en perfekt kobling hver gang. Gjør jobbing med nettspenning mye enklere og tryggere. 

De selges i rekker på 2, 3 eller 5 "porter" som er koblet sammen. 

Ja, det hadde jo sett mye bedre ut, ikke tvil om det.

Når det gjelder det aluminiums panelet så var det egentlig ikke planen, jeg laget det først bare for hånd i den sorte plasten som det dekselet egentlig er, men jeg har forandret panelet når det gjelder brytere og layout og måtte derfor lage et nytt å legge utenpå.

Skulle jeg laget det for hånd ville jeg dekket aluminiumsplaten med bred maskeringsteip først for beskyttelse og mulighet til å tegne å markere hvor ting skal være, deretter ville jeg brukt stikksag og borremaskin, trenger ikke være søyleborremaskin heller, så fil til slutt for å justere kantene eventuelt en pussekloss med pålimt smergel papir. Hadde blitt akkurat like fint det.

Endret av Tyggen
Lenke til kommentar
On 2/10/2021 at 10:39 PM, Tyggen said:

Jeg lodder 4mm av stussen av ledningen med tinn, da er den perfekt for montering i en sukkerbit.

Veldig god kontakt...m ja?

Det går som oftest greit, men grunnen til at man ikke lodder ledninger som skal kobles i skruklemmer er at tinnet er såpass mykt at man kan etterhvert få dårlig kontakt. Varmgang vil også smelte tinnet som igjen gir en enda dårligere kontakt. 

Anbefaler at du gjør som Hårek nevner i posten over. Mangeleder ledninger er normalt ikke godkjent for bruk direkte i skruklemmer, og man bruker som oftest niter/endehylser. Dette er spesielt viktig å tenke på ved kobling av nettspenning. Bruker du derimot Wago 221 kan du fint terminere mangeleder, flerleder eller enleder uten endehylser. 

Vet ikke hvor mye du kan om kabler, men en kort oppsumering av typene jeg nevnte nå.

Mangeleder er mange tynne ledere som man gjerne finner i fleksible kabler som PL/lampettledninger eller PMH kabel som brukes til alt fra støvsugere til brødristere.

Flerleder har også mange relativt tynne ledere, men de er tykkere og stivere en PMH og lampettledning. Den mest brukte flerleder kabelen er gjerne PN, og er det som gjerne brukes i skjulte installasjoner i hus.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Nå ble jeg litt nyfiken...

Hvis man får såpass varmgang at tinnet smelter, så har man vel gjort noe annet alvorlig galt? Må vel langt over 200 grader for at noe slikt skjer? Ledningen vil vel trolig smelte før det...?

Jeg antar at vi her snakker om 5-12v siden vi snakker om Arduino? 

Selv så gjør jeg ikke begge deler, men klarer vel ikke helt å se den store faren med det heller. Men... jeg kan ta feil...

Endret av Bjerknez
Lenke til kommentar
Bjerknez skrev (2 timer siden):

Jeg antar at vi her snakker om 5-12v siden vi snakker om Arduino? 

Vi snakker om 230V inn på strømforsyningen. Hvis det blir dårlig kontakt med serielysbue blir det veldig høy temperatur.
Men det er ikke slik varmgang som er utgangspunktet. Loddetinn i klem under en skrue er fast forbindelse, men det blir mindre fast over tid.
Faren for at det skjer noe med hver enkelt kobling er nok ikke så stor. Men statistisk sett er det en mer utsatt løsning. Det er snakk om 'best practice'.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tinning av ledere gjør man enkelt og greit ikke. Har man en mangetrådet leder som skal i en sukkerbit eller en klemme som ikke er godkjent for det så bruker man endehylser, også kalt niter.

Bjerknez skrev (På 12.2.2021 den 17.48):

Nå ble jeg litt nyfiken...

Hvis man får såpass varmgang at tinnet smelter, så har man vel gjort noe annet alvorlig galt? Må vel langt over 200 grader for at noe slikt skjer? Ledningen vil vel trolig smelte før det...?

Jeg antar at vi her snakker om 5-12v siden vi snakker om Arduino? 

Selv så gjør jeg ikke begge deler, men klarer vel ikke helt å se den store faren med det heller. Men... jeg kan ta feil...

Spenningsnivået er irrelevant for evnt varmgang i ledere. Det er strømmen gjennom lederen som bestemmer hvor varmt det blir.

Lenke til kommentar
meandmyself skrev (3 timer siden):

Tinning av ledere gjør man enkelt og greit ikke. Har man en mangetrådet leder som skal i en sukkerbit eller en klemme som ikke er godkjent for det så bruker man endehylser, også kalt niter.

Spenningsnivået er irrelevant for evnt varmgang i ledere. Det er strømmen gjennom lederen som bestemmer hvor varmt det blir.

Ja, er klar over det. 

Men hvis koblingene blir så varme at loddetinnet smelter, så er det noe alvorlig galt et annet sted. Kanskje en kortsluting? Men da har vel de fleste enheter sikring for dette vil jeg tro?

JEG ser heller ikke fordelen med å både skru og lodde samtidig, men jeg ser heller ikke hvorfor dette skulle være galt. Unødvendig kanskje... men ikke "feil" slik jeg ser det. 

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...