Gå til innhold

Den store Arduino tråden, v2.0


Anbefalte innlegg

 

Har du koblet den mot batteri den som sender temperatur?

Nei, har den på dc.

 

Gjort noen forsøk på batteri, men plages med høyt strømbruk når WiFi er på.

Kan legge den ned i deep sleep, men ikke alltid den våkner dessverre. Kan være koden min da

 

ESP er bra saker det ja, satte opp en temp logger som logget mot en MySql server, satte den opp 19.4.15 og tok den ned nå for litt siden 21.2.16 ,, den har stått og logget hvert minutt hele tiden. 

for intereserte: http://iot.neve.nu/canvas.php

 

den trekker litt strøm ja, så den har stått med en veggvorte hele tiden.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Hei, 

 

Er det her på diskusjon.no hvor det største norske Arduino miljøet er? Jeg har kjøpt en haug av greier fra eBay over de siste 3-5 ukene, og det kommer sagte men sikkert i posten (tar laaaang tid). Har flere paralelle prosjekter på gang. Har så langt benyttet med av arduino.cc forumet men er jo hyggelig å finne et norsk miljø også. 

 

Noen her f.eks som har "hacket" seg inn på porttelefonen (intercom) slik at man kan få melding på telefonen/maskinen når det ringer på, samt mulighet for å åpne remotely? Om noen vet om noen, eller en god tutorial så si i fra. Har så langt bare funnet enkle ringeklokke tutorials og ikke fullverdige intercom tutorials. 

 

Prosjekter på gang: 

- mySensor.org - temperatur sensorer i leiligheten, kjøleskap og brannvarslere på batteri

- vanningssystem for urteplantene på terassen

- fjernstyring av varmekablene på badet (gulvsensoren fungerer ikke lengre - så skal prøve å overstyre)

- postkasse sensor

- fjernkontroll til tv-en

 

Samtidig leker jeg med tanken på å lage eller kjøpe meg en 3D printer og/eller CNC maskin. Bygge en segway clone og/eller en robotarm. 

Lenke til kommentar

Postkasse-sensor? Genialt! Kan du bruke "ESP8266 ESP-1 Serial WIFI LWIP AP+STA Arduino" som sender for det? Æ treng åsså en postkassedetektor og har liggende en sånn WiFi greie som æ ikke har testa enda :-)

Har ESP8266 noe sleepmodus eller ultralav strømbruk modus slik at den holder lenge på et batteri eller klarer seg med et lite solcellepanel da?

Skulle tro at en Bluetooth LE modul hadde vært ideellt til slikt pga vedig lavt strømtrekk når den ikke sender data.

Lenke til kommentar

Du kan legge den i deepsleep og vekke den med input fra en knapp f. Eks.

 

Postkasse-sensor? Genialt! Kan du bruke "ESP8266 ESP-1 Serial WIFI LWIP AP+STA Arduino" som sender for det? Æ treng åsså en postkassedetektor og har liggende en sånn WiFi greie som æ ikke har testa enda :-)

Har ESP8266 noe sleepmodus eller ultralav strømbruk modus slik at den holder lenge på et batteri eller klarer seg med et lite solcellepanel da?

Skulle tro at en Bluetooth LE modul hadde vært ideellt til slikt pga vedig lavt strømtrekk når den ikke sender data.

Lenke til kommentar

Etter hva jeg har forstått er det veldig mange som benytter "NRF24L01+ 2.4GHz Antenna Wireless Transceiver Module". Du får 10 stk for ca 7 GBP for ebay. Kjøpte akkurat for 2 uker siden. De har lavt strømforbruk og passer godt for sensor noder. Se også mysensor.org masse bra tips der.

Lenke til kommentar

Monter ett solcellepanel på lokket av postkassen og ett batteri så kan du fint bruke esp8266. En plate med bryter i bunn som registrerer post, så har du en fin postkassesensor.

 

Når du skriver plate med bryter i bunn. Er det en spesiell sensor du tenker på? På utkikk etter noe slikt... men må kunne registrere brev fra f.eks 10-20gram og oppover... 

Lenke til kommentar

Jeg drev og fiklet med postkassesensor der jeg bodde før. Kom aldri så langt, og nå bor jeg et sted hvor det er litt mer kinkig å få ordnet det - men en av idéene jeg hadde (testet det med hell i en tom boks) var å bruke en slik ultralyd-avstandssensor. Verdien man leser av endrer seg når innholdet i boksen endrer seg, eller noe blir lagt over den.

Lenke til kommentar

Rotet med noe lignende tidligere som Jeg hadde gode resultater med. Søk på ebay etter load cell sensor. De er super nøyaktig, det er de som brukes i kjøkkenvekter og lignende

 

Monter ett solcellepanel på lokket av postkassen og ett batteri så kan du fint bruke esp8266. En plate med bryter i bunn som registrerer post, så har du en fin postkassesensor.

Når du skriver plate med bryter i bunn. Er det en spesiell sensor du tenker på? På utkikk etter noe slikt... men må kunne registrere brev fra f.eks 10-20gram og oppover...

Lenke til kommentar

Postkasse-sensor? Genialt! Kan du bruke "ESP8266 ESP-1 Serial WIFI LWIP AP+STA Arduino" som sender for det? Æ treng åsså en postkassedetektor og har liggende en sånn WiFi greie som æ ikke har testa enda :-)

Bruk en Hall sensor for å merke om postkassen åpner seg deretter send informasjon om at den har vert åpen til en mottaker innendørs som lyser en diode og har en resettknapp :) Veldig simpelt.

Lenke til kommentar

Bruk en Hall sensor for å merke om postkassen åpner seg deretter send informasjon om at den har vert åpen til en mottaker innendørs som lyser en diode og har en resettknapp :) Veldig simpelt.

Reed switch og magnet i lokket gjør også samme susen :-)

Professor Balthazar, den 25 Mar 2016 - 10:43, sa:

snapback.png

 

Bruk en Hall sensor for å merke om postkassen åpner seg deretter send informasjon om at den har vert åpen til en mottaker innendørs som lyser en diode og har en resettknapp  :) Veldig simpelt.

Utfordringer som dere er inne på er at dette krever en reset knapp for å vite når postkassen blir fylt av postmannen, og når den tømmes av deg eller en annen i husholdningen. En sensor som f.eks load sensor kan måle om deter post i postkassen. Et annet alternativ som jeg har tenkt på er slike sensor som det er på pissoarer ved flyplsser etc. Når noe kommer foran pissoaret, så begynner den å skylde når dette objektet flytter seg. Usikker på hvilken type sensor som benyttes for dette.

 

En annen faktor som må vurderes er hvor mye energi som kreves av de ulike sensorene, spesielt om man planlegger å bruke AA batterier slik som meg.

 

Jeg kjøpte meg akkurat en load scensor for 1 kg og 3 kg, samt en amplifyer. - Så nå må jeg bare vente i 2-8 uker før jeg mottar det i posten... :/

- Load scensor (link)

- Amplifier (link)

Endret av Ctech83
Lenke til kommentar

Tja brev veier jo veldig lite da så det spørs om en 1 kg sensor er følsom nok til å pålitlig oppdage de minste brevene. Pluss at jo snø og møkk da lett kan gi et falsk utslag.

Tror det er bedre med en optisk sensor f.eks en IR diode og en fototransistor hvor den sier at det er et brev når strålen blir brutt. Feks noen slike:https://www.sparkfun.com/products/241

Kanskje en som står vertikalt og en som står horisontalt slik at de ser brevet uansett om det står eller ligger i postkassa.

Endret av flesvik
Lenke til kommentar

 

 

 

Ja mange som har gjort dette før med ulike løsninger. Den du refererer til benytter Reed switch (magnetisk elektrisk bryter). Skulle gjerne funnet et eksempel som benytter en IR diode og fotoresistor...

 

 

Jeg trur nå løsningen over vil fungere selv om man velger å bruke en annen sensor.

Lenke til kommentar

 

 

 

 

Ja mange som har gjort dette før med ulike løsninger. Den du refererer til benytter Reed switch (magnetisk elektrisk bryter). Skulle gjerne funnet et eksempel som benytter en IR diode og fotoresistor...

 

 

Jeg trur nå løsningen over vil fungere selv om man velger å bruke en annen sensor.

 

 

 

Enig, det er en tilsvarende tutorial jeg følger. Takk for tips. 

Lenke til kommentar
  • Uderzo avklistret denne emne

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...