Gå til innhold

Den store Arduino tråden, v2.0


Anbefalte innlegg

Her er min plan med arduino mega 2560 som tempraturmåler med 5 nixie rør som visning (f.eks: -12.7*C) som veksler mellom å vise inne og ute temp. Men som nevnt så nyttet ikke dette da jeg ikke har vett på programmering...

Er ikke en Arduino Mega rimelig overkill for et enkelt inne/ute termometer? Ville heller lagt til noen 595 skiftregistre som du nevnte at du hadde kjøpt inn i den andre tråden og overført data serielt fra en pro mini/micro e.l. til dekoderne i stedet for å måtte bruke 4 outputs pr. symbol.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+5132

Min "Arduino" Mega 2560 som blir brukt til dette er en kinesisk "ripp off"  til 50kr som jeg kjøpte på ebay. Den har en Atmega2560-16AU og en CH340G chip på kortet. Mulig jeg kunne spart meg 15kr på å bruke en annen chip men det er ikke det som blir å ta fra meg nattesøvnen. Ebay nr på den er 152253816065

Endret av Slettet+5132
Lenke til kommentar

:)

Jeg tenker på at det er ikke mange år siden vi måtte bruke et par tusen kroner for å få et embedded utviklingskit på jobben. Og da kunne software være lisensiert, og var gjerne mye dårligere.

Så Arduino er nesten som å vinne i Lotto i forhold.

 

Det har heldigvis snudd trenden på mer proffe utviklingkort også, så nå får du PIC, vanlig Atmel og ARM utviklingskort til noen få hundrelapper. De er riktig nok ikke så godt utstyrte som de var i gamle dager.

 

Skulle ønske vi kunne sett det samme skje med FPGA, med åpne toolchains og billige utviklingskort. Du har noen som går mot strømmen, slik som Lattice ICEStick, men FPGA er i hovedsak fortsatt dyrt, og plaget av dårlig, tungvektet og dyr software.

Lenke til kommentar
  • 5 uker senere...
Gjest Slettet+5132

Med STOR hjelp fra Hårek så er mitt første nixie prosjekt helt ferdig. Alu-boksen er 163mm lang. Nå har jeg bestillt meg etsesett for kretskort, det tar vanvittig med tid å lodde ledninger mellom ic'er. Antar det gikk mellom 70 og 90 timer + det Hårek har brukt på å hjelpe meg. Han er særdeles dyktig! Klokka er basert på dette prosjektet https://github.com/8163jb/Nixie-Clock

 

Her er bloggen om prosjektet som mitt prosjekt er basert på: https://github.com/8163jb/Nixie-Clock

 

Men Hårek har endret betydelig på kildekoden. Alt til det bedre!

Om noen er interessert i koden så er det Hårek som i mine øyne er eier av den så den deler ikke jeg.

 

Klokka har en "standalone arduino"  ATMEGA328P-PU som MCU, 3 stk 74HC595 og 6stk SN74141. RTC er DS3231 AT24C32 modul. Alle IC'er får 5v fra L7805CV og rørene har en 555 IRF740 switching PS som leverer 170v. Hørest enkelt ut men gud bedre hvor lang tid det tok...

 

 

Bilder av mitt første ferdige Nixie prosjekt:

post-113559-0-45980800-1491829737_thumb.jpg

post-113559-0-47098200-1491829751_thumb.jpg

post-113559-0-58429300-1491829764_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Nei det ble brukt 1-lags som dette: http://www.ebay.com/itm/2PCS-PROTOTYPE-12X18cm-Universal-PCB-Board-3184-Pt-Single-Side-/151045895998?hash=item232b09773e:g:BcIAAOxyQyJRk69y (OBS! ikke kjøp kortene som er mørkere i brunfargen enn disse kortene, det detter kobberen nesten av)

 

men har komponenter på begge sider, løftet sokklene til ic'ene opp slik at det ble "smd" loddet ledningene under der. Det ble selvsagt ikke vakkert men en prototype er en prototype... Har ingen tegninger men skjema finner du i bloggen som er linket til lengre opp.

Endret av Slettet+5132
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Her er eneste bilde som ble tatt under byggingen, dette for å se hvor jeg skulle borre ut hullene i alu-boksen. JA med spenning på selvfølgelig! Spenning som i volt i hverdagen?

post-113559-0-53729100-1491833518_thumb.jpg

Lenke til kommentar

 

Sysler litt med Gbrl koding og programmer. Noen som driver med det her?

Tenker du GRBL til 3D printer eller CNC? Jeg driver forsåvidt med begge... Noe spesielt du tenkte på?

 

 

En liten CNC maskin jeg har. Nå prøver jeg å finne ut hvordan lage G kode. Selve kode opplegget er jo enkelt med x og y og z og alle de andre kommandoene, men jeg vil lage ting og frese ut fra tegninger osv. Prøve litt med et program som heter G Simple. Ikke synes jeg det var så simple akkurat, skjønte ingenting faktisk.

post-431087-0-09353300-1491856963_thumb.jpg

Endret av Baardsen
Lenke til kommentar

Finnes det noen "bytteklubb" i Norge? Ofte mangler jeg en sensor eller en chip til mine prosjekter. Da er det kjipt å måtte vente i ukesvis på deler. Når jeg først bestiller kjøper jeg mange flere en jeg trenger og har liggende.

 

Det hadde vært genialt med en nullkost bytteklubb der man bare kastet en sensor i en konvolutt og fikk Vippset prisen på sensoren + porto. Brev innad i Norge tar jo bare ett par dager.

Endret av xibriz
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...