Gå til innhold

Den store Arduino tråden, v2.0


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

 

Hva kjøpte du som IKKE fungerte? Greit som en heads-up kanskje, hender jeg kjøper mye rart fra Kina selv.

 

 

Har sikkert prøvd fire varianter av "ATtiny85 board" uten å få noen av dem opp å kjøre. Arduino Nano og Arduino Pro Mini (med ekstern TTL omformer) har pleid å fungere fint. Dette USB-ATMEGA32U4-Mini kortet likte jeg særdeles godt siden hele greia kan puttes rett inn i USB-porten :-)

 

 
Lenke til kommentar

 

 

 

Hva kjøpte du som IKKE fungerte? Greit som en heads-up kanskje, hender jeg kjøper mye rart fra Kina selv.

 

 

Har sikkert prøvd fire varianter av "ATtiny85 board" uten å få noen av dem opp å kjøre. Arduino Nano og Arduino Pro Mini (med ekstern TTL omformer) har pleid å fungere fint. Dette USB-ATMEGA32U4-Mini kortet likte jeg særdeles godt siden hele greia kan puttes rett inn i USB-porten :-)

 

 

 

Kjøpte 2 stk attiny85 kort med samme formfaktor, som fungerte helt greit. De er jo egentlig ikke laget for å kobles til usb direkte så de oppfører seg litt rart (Kobles seg til og fra med et par sekunders intervall), men med litt knoting så gikk det. 

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Hei

Har fått i hus en UNO, og skal begynne leke meg litt. 

Vil gå mest i LED strips, og Matrix`r.  

Har koblet den opp, og fått til den klassiske blink funksjonen. 

Har også fått lastet inn en LED strip test, som fungerte. 

 

Men når eg skal prøve laste inn noe sketcher ( ? ) fra FAST led biblioteket. Får eg bare feil melding. 

Ardafruit går helt uten problem. 

 

Så da, som helt newbie på dette, står eg litt fast, 

Lenke til kommentar

Hva sier feilmeldinga da?

Kjøpte forøvrig UNO`n fra Banggood.com. Vet ikke om det har noe å si....  " kina" vare ? 
 
 
 
Arduino: 1.8.5 (Windows Store 1.8.10.0) (Windows 10), Board: "Arduino/Genuino Uno"
 
C:\Program Files\WindowsApps\ArduinoLLC.ArduinoIDE_1.8.10.0_x86__mdqgnx93n4wtt\arduino-builder -dump-prefs -logger=machine -hardware C:\Program Files\WindowsApps\ArduinoLLC.ArduinoIDE_1.8.10.0_x86__mdqgnx93n4wtt\hardware -tools C:\Program Files\WindowsApps\ArduinoLLC.ArduinoIDE_1.8.10.0_x86__mdqgnx93n4wtt\tools-builder -tools C:\Program Files\WindowsApps\ArduinoLLC.ArduinoIDE_1.8.10.0_x86__mdqgnx93n4wtt\hardware\tools\avr -built-in-libraries C:\Program Files\WindowsApps\ArduinoLLC.ArduinoIDE_1.8.10.0_x86__mdqgnx93n4wtt\libraries -libraries C:\Users\oggio\Documents\Arduino\libraries -fqbn=arduino:avr:uno -ide-version=10805 -build-path C:\Users\oggio\AppData\Local\Temp\arduino_build_705788 -warnings=none -build-cache C:\Users\oggio\AppData\Local\Temp\arduino_cache_636768 -prefs=build.warn_data_percentage=75 -prefs=runtime.tools.avr-gcc.path=C:\Program Files\WindowsApps\ArduinoLLC.ArduinoIDE_1.8.10.0_x86__mdqgnx93n4wtt\hardware\tools\avr -prefs=runtime.tools.arduinoOTA.path=C:\Program Files\WindowsApps\ArduinoLLC.ArduinoIDE_1.8.10.0_x86__mdqgnx93n4wtt\hardware\tools\avr -prefs=runtime.tools.avrdude.path=C:\Program Files\WindowsApps\ArduinoLLC.ArduinoIDE_1.8.10.0_x86__mdqgnx93n4wtt\hardware\tools\avr -verbose C:\Users\oggio\AppData\Local\Temp\arduino_modified_sketch_575882\DemoReel100.ino
C:\Program Files\WindowsApps\ArduinoLLC.ArduinoIDE_1.8.10.0_x86__mdqgnx93n4wtt\arduino-builder -compile -logger=machine -hardware C:\Program Files\WindowsApps\ArduinoLLC.ArduinoIDE_1.8.10.0_x86__mdqgnx93n4wtt\hardware -tools C:\Program Files\WindowsApps\ArduinoLLC.ArduinoIDE_1.8.10.0_x86__mdqgnx93n4wtt\tools-builder -tools C:\Program Files\WindowsApps\ArduinoLLC.ArduinoIDE_1.8.10.0_x86__mdqgnx93n4wtt\hardware\tools\avr -built-in-libraries C:\Program Files\WindowsApps\ArduinoLLC.ArduinoIDE_1.8.10.0_x86__mdqgnx93n4wtt\libraries -libraries C:\Users\oggio\Documents\Arduino\libraries -fqbn=arduino:avr:uno -ide-version=10805 -build-path C:\Users\oggio\AppData\Local\Temp\arduino_build_705788 -warnings=none -build-cache C:\Users\oggio\AppData\Local\Temp\arduino_cache_636768 -prefs=build.warn_data_percentage=75 -prefs=runtime.tools.avr-gcc.path=C:\Program Files\WindowsApps\ArduinoLLC.ArduinoIDE_1.8.10.0_x86__mdqgnx93n4wtt\hardware\tools\avr -prefs=runtime.tools.arduinoOTA.path=C:\Program Files\WindowsApps\ArduinoLLC.ArduinoIDE_1.8.10.0_x86__mdqgnx93n4wtt\hardware\tools\avr -prefs=runtime.tools.avrdude.path=C:\Program Files\WindowsApps\ArduinoLLC.ArduinoIDE_1.8.10.0_x86__mdqgnx93n4wtt\hardware\tools\avr -verbose C:\Users\oggio\AppData\Local\Temp\arduino_modified_sketch_575882\DemoReel100.ino
Using board 'uno' from platform in folder: C:\Program Files\WindowsApps\ArduinoLLC.ArduinoIDE_1.8.10.0_x86__mdqgnx93n4wtt\hardware\arduino\avr
Using core 'arduino' from platform in folder: C:\Program Files\WindowsApps\ArduinoLLC.ArduinoIDE_1.8.10.0_x86__mdqgnx93n4wtt\hardware\arduino\avr
Detecting libraries used...
"C:\Program Files\WindowsApps\ArduinoLLC.ArduinoIDE_1.8.10.0_x86__mdqgnx93n4wtt\hardware\tools\avr/bin/avr-g++" -c -g -Os -w -std=gnu++11 -fpermissive -fno-exceptions -ffunction-sections -fdata-sections -fno-threadsafe-statics  -flto -w -x c++ -E -CC -mmcu=atmega328p -DF_CPU=16000000L -DARDUINO=10805 -DARDUINO_AVR_UNO -DARDUINO_ARCH_AVR   "-IC:\Program Files\WindowsApps\ArduinoLLC.ArduinoIDE_1.8.10.0_x86__mdqgnx93n4wtt\hardware\arduino\avr\cores\arduino" "-IC:\Program Files\WindowsApps\ArduinoLLC.ArduinoIDE_1.8.10.0_x86__mdqgnx93n4wtt\hardware\arduino\avr\variants\standard" "C:\Users\oggio\AppData\Local\Temp\arduino_build_705788\sketch\DemoReel100.ino.cpp" -o "nul"
"C:\Program Files\WindowsApps\ArduinoLLC.ArduinoIDE_1.8.10.0_x86__mdqgnx93n4wtt\hardware\tools\avr/bin/avr-g++" -c -g -Os -w -std=gnu++11 -fpermissive -fno-exceptions -ffunction-sections -fdata-sections -fno-threadsafe-statics  -flto -w -x c++ -E -CC -mmcu=atmega328p -DF_CPU=16000000L -DARDUINO=10805 -DARDUINO_AVR_UNO -DARDUINO_ARCH_AVR   "-IC:\Program Files\WindowsApps\ArduinoLLC.ArduinoIDE_1.8.10.0_x86__mdqgnx93n4wtt\hardware\arduino\avr\cores\arduino" "-IC:\Program Files\WindowsApps\ArduinoLLC.ArduinoIDE_1.8.10.0_x86__mdqgnx93n4wtt\hardware\arduino\avr\variants\standard" "-IC:\Users\oggio\Documents\Arduino\libraries\FastLED-3.1.8" "C:\Users\oggio\AppData\Local\Temp\arduino_build_705788\sketch\DemoReel100.ino.cpp" -o "nul"
"C:\Program Files\WindowsApps\ArduinoLLC.ArduinoIDE_1.8.10.0_x86__mdqgnx93n4wtt\hardware\tools\avr/bin/avr-g++" -c -g -Os -w -std=gnu++11 -fpermissive -fno-exceptions -ffunction-sections -fdata-sections -fno-threadsafe-statics  -flto -w -x c++ -E -CC -mmcu=atmega328p -DF_CPU=16000000L -DARDUINO=10805 -DARDUINO_AVR_UNO -DARDUINO_ARCH_AVR   "-IC:\Program Files\WindowsApps\ArduinoLLC.ArduinoIDE_1.8.10.0_x86__mdqgnx93n4wtt\hardware\arduino\avr\cores\arduino" "-IC:\Program Files\WindowsApps\ArduinoLLC.ArduinoIDE_1.8.10.0_x86__mdqgnx93n4wtt\hardware\arduino\avr\variants\standard" "-IC:\Users\oggio\Documents\Arduino\libraries\FastLED-3.1.8" "C:\Users\oggio\AppData\Local\Temp\arduino_build_705788\sketch\DemoReel100.ino.cpp" -o "C:\Users\oggio\AppData\Local\Temp\arduino_build_705788\preproc\ctags_target_for_gcc_minus_e.cpp"
In file included from C:\Users\oggio\Documents\Arduino\libraries\FastLED-3.1.8/FastLED.h:44:0,
 
                 from C:\Users\oggio\AppData\Local\Temp\arduino_modified_sketch_575882\DemoReel100.ino:1:
 
C:\Users\oggio\Documents\Arduino\libraries\FastLED-3.1.8/led_sysdefs.h:32:43: fatal error: platforms/avr/led_sysdefs_avr.h: No such file or directory
 
 #include "platforms/avr/led_sysdefs_avr.h"
 
                                           ^
 
compilation terminated.
 
Using library FastLED-3.1.8 at version 3.1.6 in folder: C:\Users\oggio\Documents\Arduino\libraries\FastLED-3.1.8 
exit status 1
Error compiling for board Arduino/Genuino Uno.
Endret av oggioffshore
Lenke til kommentar

Har prøvd å kompilere FastLED eksempel. Det fungerer OK, men fant at min kompilator output er veldig forskjellig fra din. Så ser jeg at man kan laste ned Arduino IDE som Windows Installer eller Windows App. Så installerte jeg App på en annen maskin, og da får jeg tilsvarende output som du har.

Bortsett fra at du har Documents\Arduino\libraries\FastLED-3.1.8/, jeg har Documents\Arduino\libraries\FastLED

Jeg har installert FastLED fra den innebygde Library Manager. Har du lastet den ned og lagt den inn manuellt?

 

Uansett, sjekk om du har den filen som kompilatoren ikke finner.

Hos meg er den her: Documents\Arduino\libraries\FastLED\platforms\avr\led_sysdefs_avr.h

Lenke til kommentar

Aha. Har bare kjøpt rene ICer av attiny. Alle de jeg har fått har fungert fint når jeg har fått knotet meg til å programmere dem.

 

Noen år siden jeg lekte med ATtiny85-20PU. For mitt prosjekt så møtte jeg på kvist da jeg bare fikk tilgang til å bruke 4kB av minnekapasiteten (ikke 8kB). Fant en forklaring på hvorfor, men jeg klarte aldri å åpne opp resten av minnet.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

har et prosjekt her med 2 12v størmforsyninger, har lest litt rundt og lurte på en ting..

kobler jo jord ifra 230v i rammen til boksen, men kobler jeg - siden av størmforsyningene til rammen også? må kjøre felles jord for ellers så kødder arduino det opp av en ellerannen grunn.. men når jeg koblet begge minus og jord i sammen så funket det fint, er det da slikt det skal være koblet?

Lenke til kommentar

Jord på 230V er for beskyttelse mot at personer får strøm i seg. 'Jord' på elektronikk er et felles referansepunkt. Disse er altså to helt forskjellige ting.

Med to strømforsyninger de kobles sammen med felles minus.

Om de to jordingene kobles sammen eller ikke er ikke essensielt. men det gjøres ofte. Og da skal det kun gjøres ett sted.

Lenke til kommentar

Jord på 230V er for beskyttelse mot at personer får strøm i seg. 'Jord' på elektronikk er et felles referansepunkt. Disse er altså to helt forskjellige ting.

Med to strømforsyninger de kobles sammen med felles minus.

Om de to jordingene kobles sammen eller ikke er ikke essensielt. men det gjøres ofte. Og da skal det kun gjøres ett sted.

hele rammen er bygget med alu profiler, kan jeg ikke bare skru - og jord rett i rammen da siden alt leder strøm?

 

tenkte det er lettest å koble alle - rett i rammen og kun trekke + kablen ifra strømforsyningen.. men skal jeg koble jord ifra 230v i rammen også eller ikke?

Lenke til kommentar

Når man kobler opp et elektronikkprosjekt så er det svært uvanlig å koble det slik at den er avhengig av en aluminiumsramme for å fungere, det ville være svært dårlig praksis. Bruk vanlige ledinger. Chassis trengs ikke kobles til noe som helst.

 

Strømforsyningen trenger ikke jord for å fungere. Ingen av mine Arduinoer er koblet til jord på noen måte. Så det trenger du ikke.

Lenke til kommentar

Tengte det var lettere å koble alt rett i rammen men tanke på at den alt er der og kommer alltid til å være der fast... Målt rundt og er ikke noe problem med stømføingen igjennom rammen så ser ikke helt problemet med å koble i rammen?

 

Så du mener jeg skal droppe jord ifra 230v siden? Vil ikke da i teoriene si at rammen kan bli strømførende med 230v og det blir forskjellige potensialer slik at man kan få strøm? Eller tenker jeg helt feil nå?

Lenke til kommentar

det forstår jeg.. kan ikke si så veldig mye pga kunden.. :S 

men det jeg kan si er at det er 2 størmforsyinger, en står på hele tiden og den andre slår seg på når man skrur på maskinen, det er en  alu ramme i bunnen (der all elektronikken står) og det kommer til å stå fest, skal man demontere noe av den så må hele maskinen mest demonteres.. 

man får ikke støy eller andre problemer med å koble jord ifra 230v og - ifra strømforsyningene isammen? er noen temp sensor og proximity sensor som jeg er redd for støy med..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...