Gå til innhold

Er Uber lovlig eller ikke?


Anbefalte innlegg

Kompiskjøring er lov der kompisene står for utgiftene. Hvor lenge man må ha kjent hverandre for å være kompiser er vel ingen definisjon på, så hels på alle før dem setter seg inn, snakk i en 2-3 sekunder, bli kompiser. Også er det lovlig (ish).

 

En bekjent av meg driver på slikt, blandt dem faste kundene finner du blandt annet taxisjåfører og politibetjenter.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kompiskjøring er lov der kompisene står for utgiftene. Hvor lenge man må ha kjent hverandre for å være kompiser er vel ingen definisjon på, så hels på alle før dem setter seg inn, snakk i en 2-3 sekunder, bli kompiser. Også er det lovlig (ish).

 

En bekjent av meg driver på slikt, blandt dem faste kundene finner du blandt annet taxisjåfører og politibetjenter.

 

Det er en grov feiltolkning av loven som de som kjører pirattaxi bruker til å overbevise seg selv om at de ikke gjør noe ulovlig.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Kanskje sporet denne diskusjonen av, men selvkjørende biler har litt med Uber å gjøre siden Uber nå sjekker ut muligheten av å drifte store flåter av selvkjørende biler. En flåte av selvkjørende biler vil vel uansett overta mye av biltrafikken (inkludert taxi-næringen). Selvkjørende bilder vil snart ikke bare være sikrere enn manuelle bilder, men de kan også bli mer anvendelige. Barn, gamle og fulle folk kan plutselig få mer frihet og sikkerhet.  Det passer også inn i en "delings-økonomi" siden en kan abonnere på service som en kan dele på. 

 

Jeg tror Uber vil ignorere Norge en tid og ikke prøve å finne veier der en omgår dagense forbud.

 

Men er det forbudt å organisere kompis-transport via Facebook? Bare lov å kjøre på kjerne-familien og ikke folk i nabolaget, sjakk-foreningen, sang-koret, skole-klassen?

Lenke til kommentar

Aner ikke hva Uber holder på med i Norge, men i USA tar jeg Uber over vanlig drosje hundre av hundre ganger. Skjønner ikke helt den "pirattaxi" stemplet de har fått her til lands. 

 

Årsaken ligger vel forankret i politikernes fremstilling av saken.

 

Uansett, personlig ser jeg nytteverdien i å ha kontroll av sjåførene (noe Uber hevder de har så vidt jeg vet). Jeg baserer dette hovedsaklig på personlig erfaring: Brukte Uber til flyplassen i Paris. Jeg ble kjørt til ankomstpartiet på flyplassen og ikke avgangspartiet. Dette visste ikke sjåføren (hyggelig kar for så vidt), men en flyplassansatt var så hyggelig og lot meg komme inn likevel og fortalte meg hvor meg måtte gå. Til slutt la ansatten til at jeg burde ta en godkjent drosje neste gang, noe jeg sannsynligvis kommer til å gjøre. Dette var en erfaring jeg helst skulle ha vært foruten, heldigvis kunne jeg fransk da det ikke er rent uvanlig at folk ikke snakker engelsk.

 

Hadde også ei vennine i Paris som opplevde å bli kjørt i runddans rundt omkring i byen. Hun klarte til slutt å komme seg ut og fikk senere tilbakebetalt beløpet (god kundeoppfølging). Det er jo klart at Uber ikke er like sikkert som vanlig drosje, men det er ikke vanskelig å se nytteverdien og lettvintheten. Drosje i Norge er også altfor dyrt.

Endret av Vannlinjen
Lenke til kommentar

Moderatormelding

Off topic er fjernet, i henhold til retningslinjene punkt 1.

 

Enkelte innlegg er skjult da det kommenterte avsporinger. Selve avsporingen er kjørt over i en eksisterende tråd angående problemstillinger med automatiserte biler. Fortsett den debatten der, og følg denne trådens tema her.

 

Reaksjoner på moderering tas på PM eller i tråd for tilbakemeldinger, ikke i tråden.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er jo klart at Uber ikke er like sikkert som vanlig drosje

Nei, det er det ikke. Uber baserer seg på anmeldelser av hver enkelt kunde. Kjører sjåføren feil får han negative anmeldelser. Kjører en vanlig taxi feil skjer det mest sannsynlig ingenting. En taxisjåfør må bryte loven for å miste løyvet sitt og kan både være en drittsekk og en elendig sjåfør uten at du har noen anelse om det når du setter deg inn i taxien.

 

Selv om det også er flere fordeler med en ordinær taxisjåfør, så vil jeg påstå det langt i fra er klart at det er sikrere.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

 

Hva er det som gjør kompiskjøring ulovlig? Kan jeg ikke kjøre rundt på kompiser der dem dekker kostnadene?

Forbudet mot å drive persontransport mot vederlag. Det er ikkje eit krav at vederlaget må være stort nok til å gi profit, det er nok at det foregår ei utveksling av vederlag.

 

Vi utveklser ingenting? Jeg stopper for å fylle bensin, dem betaler for det dem bruker.

Lenke til kommentar

Har også tatt litt über i Oslo, og syns det egentlig har vært helt flott. Veldig kjapt og utrolig kjekt med appen som viser hvor bilen er når den er på vei. Og billig, halve prisen, ser ikke helt hvorfor taxisjafører hauses opp så mye, har hatt mye rot med de - særlig med betalingsterminalen som mange ganger konker, lang ventetid på ankomst, kjører omveier når du sitter i bilen og kan bli aggressive når du påpeker dette hvor man kjører omveien likevel=dyrere tur. Kjentmannsprøven har de sikkert - men ikke bestandig de finner frem for det - og har blitt kjeftet på fordi DE ikke finner frem til der jeg bor, som er relativt sentralt (dog ikke Oslo), men ganske plagsomt å måtte ringe opp sentralen for at sjaføren skal finne frem. Har fått mange "sukk" og beklagelser fra sentralen opp igjennom
 
Norskkunnskapene i den vante norske taxi er heller ikke bedre enn über, møter oftere nordmenn i en über enn i en taxi faktisk. Jeg har ikke noe i mot dette, men når ting ikke fungerer som de skal (betalingsterminal f.eks) så kan det bli litt knot når sjaføren ikke kan skikkelig norsk

Om jeg skal gi taxier én ting, så er det at de er der hvor man forventer at de er, togstasjoner, flyplasser osv - så veldig greit å bare hoppe i en taxi noen ganger også

Min konklusjon er at über er bra for oss, men dårlig for taxibransjen, noe som ikke bryr meg noe særlig :p

Endret av bshagen
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Ref. saken: Jeg er altså en av de som ikke har problemer med å si at dette rett og slett er pirattaxi-virksomhet. Da blir det større spørsmål om pirattaxi-virksomhet burde være helt lovlig, lovlig når det skjer i godt organiserte forhold, eller helt ulovlig.

 

Og hvis det blir helt lovlig eller delvis lovlig, ser jeg en direkte sammenlignbar linje over til alle andre bransjer. Hvorfor skal man være tvunget til å bruke løyvehavende eller godkjente aktører til andre ting, sånn som rørlegger, elektriker, etc.? Vel, årsakene er de samme, like gode eller like dårlige, som før man fant opp Uber. 

 

Uber er en mellomting, det er delvis organisert og nok noe tryggere enn å kjøre tilfeldig pirattaxi. Men de slipper veldig lett fra arbeidsgiveransvar, minstelønner, arbeidstidsreguleringer, osv. Dermed har man en rekke overordnede problemstillinger.

 

Jeg mener det er prinsippielt viktig å se på disse tingene i den settinga, og ikke bare "taxibransje = slemt og dårlig monopol". Og det gjør tydeligvis de offentlige etatene også.

 

Det betyr ikke at man ikke kan se på andre ordninger enn dagens løyveordninger. That's not what I'm sayin'.

Endret av tommyb
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...