Gå til innhold

Er Uber lovlig eller ikke?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Persontransport er da jaggu like viktig som de andre å regulere. Man har ansvar for andres liv. Akkurat som at jeg ikke kan kjøpe meg buss og starte som frilance bussjafør eller pilot. Men Uber, det er greit det da? Fordi de bruker det på TV i USA?

Endret av Bytex
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Til Motstandspolitikers forsvar, så har han lov å operere en bil i andre sammenhenger, mens jeg overhodet ikke har lov å skru på det elektriske anlegget. Så det var en litt urettferdig sammenligning med elektrikere, men ikke med mat- og skjenkebevilgninger. Jeg har lov å servere mat og skjenke alkohol. Men jeg trenger likevel bevilgning for å selge disse tjenestene.

Lenke til kommentar

Persontransport er da jaggu like viktig som de andre å regulere. Man har ansvar for andres liv. Akkurat som at jeg ikke kan kjøpe meg buss og starte som frilance bussjafør eller pilot. Men Uber, det er greit det da? Fordi de bruker det på TV i USA?

Litt mer enn bare "på TV i USA". Det brukes flittig over store deler av USA, og er godt utbredt. Det stilles videre, som tidligere nevnt i tråden her, krav til hvem som kan være sjåfører (vandel, bil, historikk i trafikken osv).

Dette er ikke noe fjerne greier som aldri blir noe av; dette er realiteten.

Lenke til kommentar

Eller hobbyelektriker, så lenge jeg betaler skatt er det vel greit.

 

Så lenge du er kvalifisert til å være elektriker, så bør du få lov til å starte en bedrift. Det bør ikke være slik at du må betale millioner av kroner, for å kjøpe en elektrikerplass.

 

Taxikartellet fører faktisk til dårligere sikkerhet, fordi de med taxiløyver ansetter underbetalte innvandre til å kjøre for dem.

Lenke til kommentar

"bør få lov", men har ikke lov. Da kan du ikke bare leke elektriker likevel fordi du er uenig og betaler skatt.

 

Hei jeg vil leke ambulansesjåfør. Hvilke kvalifikasjoner har du? Jeg liker å kjøre fort og betaler skatt. Holder det?

Endret av Bytex
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Eller hobbyelektriker, så lenge jeg betaler skatt er det vel greit.

 

Så lenge du er kvalifisert til å være elektriker, så bør du få lov til å starte en bedrift. Det bør ikke være slik at du må betale millioner av kroner, for å kjøpe en elektrikerplass.

 

Taxikartellet fører faktisk til dårligere sikkerhet, fordi de med taxiløyver ansetter underbetalte innvandre til å kjøre for dem.

 

Ett taxiløyve koster ikke millioner, så du dummer deg bare fullstendig ut her.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ett taxiløyve koster ikke millioner, så du dummer deg bare fullstendig ut her.

Her er det du som dummer deg fullstendig ut. I New York kostet en taxiløyve en million dollar, da er det ikke nesten gratis i Norge.

 

Men bevis at jeg tar feil, hvor kan jeg kjøpe en taxiløyve for 100k kroner? Husk på, jeg snakker ikke om å søke om taxiløyve fra kommunen, eller å kjøre for noen som har taxiløyve, jeg snakker om å kjøpe en taxiløyve fra en som allerede har en løyve.

 

"bør få lov", men har ikke lov. Da kan du ikke bare leke elektriker likevel fordi du er uenig og betaler skatt.

 

Hei jeg vil leke ambulansesjåfør. Hvilke kvalifikasjoner har du? Jeg liker å kjøre fort og betaler skatt. Holder det?

Om man bør følge urretferdige regler eller ikke er en etisk debatt. F.eks. svarte i USA gikk på den hvite delen av bussen, for å protestere mot reglene. Det var definitivt ulovlig, men det førte også til forandring.

 

Siden politikerene har for mye å tape ved å gå imot taxikartellet, så er det veldig vanskelig å forandre det politisk. Derfor prøver Uber å kjøre uansett sånn at forbrukerene kan se fordelen med Uber, og dermed tvinge politikerene til å reformere taxiindustrien.

 

Og ambulansesjåfør er et elendig eksempel, fordi det er en offentlig tjeneste, og da er ofte private alternative tjenester ulovlig. Elektriker er en privat tjeneste, da bør alle som er kvalifisert få være elektriker. Rasjonering av elektrikerplasser høres ut som en dårlig ide. Rasjonering av taxier ga mening når de fleste tok taxier fra gaten, men med dagens teknologi så gir det ikke mening lenger.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar

I de fleste landene jeg har vært, har Uber levert den beste taxi-tjenesten. Det bør være et poeng. Fint at man har ordninger for løyve med persontransport, men det bør føre til mer verdi enn bare dyrere transport...

 

Jeg var selv veldig skeptisk til Uber helt til jeg kom til Manilla, og så hvor korrupt taxi-tjenester kan bli. Uber er så uendelig mye tryggere der, og når du kommer til et land du ikke kjenner alle taxi scams, er det så godt å vite at du er i trygge hender. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-NIoHlfL

Moderatormelding

 

Innlegg som ikke holdt seg til trådens tema er fjernet.

 

Reaksjoner på moderering skal ikke kommenteres i tråden, men sendes via PM

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg ser at folk sammenligner taxisystemet med alle mulige andre slags bransjer, men jeg har til gode å se en eneste sammenligning her som er riktig. I hvilke andre bransjer er det slik at man kan oppfylle absolutt alle krav til kvalifikasjoner, utstyr og kompetanse og likevel bli straffedømt for å utføre arbeidet?

 

Før noen nevner sjenkebevilling: Det er ikke personlig, det er nå en ting, og jeg har enda til gode å høre om at man blir nektet sjenkebevilling her i landet med begrunnelsen "vi har så mange skjenkesteder som vi har bestemt at vi skal ha"...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Før noen nevner sjenkebevilling: Det er ikke personlig, det er nå en ting, og jeg har enda til gode å høre om at man blir nektet sjenkebevilling her i landet med begrunnelsen "vi har så mange skjenkesteder som vi har bestemt at vi skal ha"...

 

Vel, det var ikke utenkelig å høre noe sånt når jeg vokste opp. Et mindretall av kommuner har satt et tak på antall skjenkesteder. Et raskt google-søk viser at det var oppe som sak i Karmøy kommune i 2016 om man skulle fjerne taket på 17 skjenkesteder. "Tolkningen har da vært at en eventuell søker nr. 18 ville fått nei." Saken gikk på å fjerne dette taket og erstatte med "uttalelser fra Politiet om at det blir for stor konsentrasjon av skjenkesteder på ett tettsted kan føre til avslag". Tipper vedtaket gikk gjennom.

 

Skal komme med et skudd fra hofta og si at jeg tror slike tak var vanligere før, at det skjer en oppmykning over tid, og at småkommuner er forsiktigere med å løse opp.

 

Det er nok å forvente at også for taxi-løyver vil det skje en oppmykning over tid. Uber skaper også politisk press på det.

Lenke til kommentar

Før noen nevner sjenkebevilling: Det er ikke personlig, det er nå en ting, og jeg har enda til gode å høre om at man blir nektet sjenkebevilling her i landet med begrunnelsen "vi har så mange skjenkesteder som vi har bestemt at vi skal ha"...

 

Hvor ofte det skjer i praksis skal ikke jeg uttale meg om, men det er åpnet for at kommunene opererer slik.

Lenke til kommentar

Jeg ser at folk sammenligner taxisystemet med alle mulige andre slags bransjer, men jeg har til gode å se en eneste sammenligning her som er riktig. I hvilke andre bransjer er det slik at man kan oppfylle absolutt alle krav til kvalifikasjoner, utstyr og kompetanse og likevel bli straffedømt for å utføre arbeidet?

 

Før noen nevner sjenkebevilling: Det er ikke personlig, det er nå en ting, og jeg har enda til gode å høre om at man blir nektet sjenkebevilling her i landet med begrunnelsen "vi har så mange skjenkesteder som vi har bestemt at vi skal ha"...

 

Skjenkebevilgning er personleg og krever at både styrer og stedfortreder har godkjent vandel.

Det er også heilt vanlig at kommunar med restriktiv alkoholpolitikk gir avslag på grunn av nettopp at det ikkje er ønskelig at det blir gitt eit alkoholtilbud over eit absolutt minimum.

Ein kan også få avslag basert på at kommunen ikkje liker konseptet (typisk at du ikkje får skjenkebevilgning på sportsarenaer fordi det ikkje er ønskelig å blande alkohol og idrett).

 

Ein blir sjølvsagt heller ikkje straffedømt om ein oppfyller krava til å få løyve, og ein driv innanfor rammene for det gitte løyvet.

Lenke til kommentar

Jeg ser at folk sammenligner taxisystemet med alle mulige andre slags bransjer, men jeg har til gode å se en eneste sammenligning her som er riktig. I hvilke andre bransjer er det slik at man kan oppfylle absolutt alle krav til kvalifikasjoner, utstyr og kompetanse og likevel bli straffedømt for å utføre arbeidet?

 

Veldig mange. - La oss ta ett åpenbart eksempel; Elektriker. - Du kan være fullt kvalifisert, ha alt utstyr og full kompetanse - men jobber du ikke i et firma som kan godkjenne jobben du gjør og registrere den så har du ikke lov å gjøre det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Jeg ser at folk sammenligner taxisystemet med alle mulige andre slags bransjer, men jeg har til gode å se en eneste sammenligning her som er riktig. I hvilke andre bransjer er det slik at man kan oppfylle absolutt alle krav til kvalifikasjoner, utstyr og kompetanse og likevel bli straffedømt for å utføre arbeidet?

 

Før noen nevner sjenkebevilling: Det er ikke personlig, det er nå en ting, og jeg har enda til gode å høre om at man blir nektet sjenkebevilling her i landet med begrunnelsen "vi har så mange skjenkesteder som vi har bestemt at vi skal ha"...

Nettopp. Og alle disse sammenlikningene med at "da kan jo hvem som helst si at han/hun er hjernekirurg" eller "da kan jo jeg leke elektriker selv" er fullstendig på bærtur. Det om man skal kunne operere noens hjerne eller skifte en sikring handler om kompetanse, ikke om tillatelser slik det er for dagens taxibransje.

 

Dersom man har tatt en utdanning som en hjernekirurg eller elektriker, da er det ingen som vil nekte deg å praktisere yrket ditt fordi at du mangler et løyve. Den eneste begrensingen er at du har et bevis på at du er skikket til å være kirurg/elektriker, samt at du klarer å finne noen som vil ansatte deg. Evt så kan man starte sitt eget firma.

 

Men i dag så får du ikke lov å drive persontransport om du ikke har en tillatelse fra politikerne. Det virker som om enkelte her inne har problemer med å se forskjellen på et kompetansebevis (som for eksempel et førerkort, et vitnemål legestudiet, et fagbrev fra elektrikerutdannelsen osv) og en politisk tillatelse (som for eksempel et taxiløyve). Det er kun med på å forsøple debatten.

Lenke til kommentar

 

Nettopp. Og alle disse sammenlikningene med at "da kan jo hvem som helst si at han/hun er hjernekirurg" eller "da kan jo jeg leke elektriker selv" er fullstendig på bærtur. Det om man skal kunne operere noens hjerne eller skifte en sikring handler om kompetanse, ikke om tillatelser slik det er for dagens taxibransje.

 

Dersom man har tatt en utdanning som en hjernekirurg eller elektriker, da er det ingen som vil nekte deg å praktisere yrket ditt fordi at du mangler et løyve. Den eneste begrensingen er at du har et bevis på at du er skikket til å være kirurg/elektriker, samt at du klarer å finne noen som vil ansatte deg. Evt så kan man starte sitt eget firma.

 

Men i dag så får du ikke lov å drive persontransport om du ikke har en tillatelse fra politikerne. Det virker som om enkelte her inne har problemer med å se forskjellen på et kompetansebevis (som for eksempel et førerkort, et vitnemål legestudiet, et fagbrev fra elektrikerutdannelsen osv) og en politisk tillatelse (som for eksempel et taxiløyve). Det er kun med på å forsøple debatten.

 

 

Problemet er jo at du tar feil. -Hverken hjernekirurg-eksempelet ditt eller elektriker-eksempelet handler om kompetanse nei - det handler om Løyver. - Du har ikke lov til å arbeide på elektriske installasjoner selv om du har kompetanse, du må være ansatt i ett godkjent firma med "løyve" - og tilsvarende på hjernekirurg-siden så får du ikke lov å praktisere uansett hvilken kompetanse du har dersom du ikke har fått "løyve" til å praktisere i Norge i tillegg.

Endret av kjetilkl
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...