Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Jordet stikkontakt på ujordet kurs - hva må til for å få forskriftsmessig løsning


Anbefalte innlegg

Jeg har nettopp overtatt en leilighet, og hadde nylig elektriker på besøk for å ordne noen flere stikkontakter i et par rom. Da han skulle koble til en kabel til en eksisterende stikkontakt i stua oppdaget han at det ikke var trukket jordleder fram til denne, selv om det var montert jordet stikk.

 

Han sjekket da alle stikkontakter i leiligheten, og det viser seg at det kun er på bad, kjøkken og vaskerom det er jord, i de andre rommene er det montert stikkontakter med jord selv om det ikke er jordleder. Det endte med at jeg bestilte jording av alle kurser og oppgradering av sikringskap (er skrusikringer og ikke jordfeilbryter) til moderne standard.

 

Det jeg funderer på nå er om det er noe poeng i å ta dette med selger og/eller selgers forsikringsselskap, siden han har tegnet eierskifteforsikring. Blokka er fra starten av 70-tallet, og datidens krav var at kurser på bad og kjøkken skulle være jordet, mens kurser til andre rom ikke trengte å være jordet. Vil da påkrevd utbedring av denne mangelen (dvs. minimumsløsning) være å oppfylle krav fra byggeår? Altså at eneste kostnad som i beste fall vil dekkes er å tilbakeføre til ujordete stikkontakter i stue, soverom, osv.? Eller skal man kreve jording av kursene iht. dagens krav?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

du kan muligens argumentere med at siden det var montert jord deksel så var det å forvente at det var lagt opp til jord i disse og således feilaktig framstilling av leiligheten , om du kommer noe videre med dette er usikkert , disse overtagelses forsikringene selger tegner har ikke noe med og trygge kjøper med og trygge selger , og de er kjent for og trenere saker i det lange og det breie , kreve omstendig utredninger av saker , men jeg ville klaget bare for å klage , du kjøpte en vare og den er ikke som forventet. 

Lenke til kommentar

Med mindre det har blitt gitt uriktige opplysninger som f.eks at det i prospektet står "jordet elektrisk anlegg i stue", så vil nok ikke en utbedring ved å skifte deksler til noen uten jord, eventuelt få en elektriker til å skifte til ujordet stikk utløse erstatningskrav fra forsikringsselskap. 

 

De vil raskt trekke frem vesentlighetsspørsmål. Man kan ikke klage for hver lille ting, det heter at det skal være "vesentlige" mangler. I praksis betyr det at du må over ca. 5% av kjøpesummen (på hele boligen) før det er å regne som en vesentlig mangel. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Trådstarter det er minst to feller.

 

Den ene har du allerede trådd i, så du er alt for sent ute til å kreve noe. Fordi du har satt i gang utbedringer selv.

 

Dersom du ikke klarer å bevise at det var en slags overhengende fare for liv og helse å la være å utbedre feilene umiddelbart så tror jeg du kan glemme kampen. Du skulle rett og slett latt være med utbedringer og klaget til selger og eierskiftforsikringsselskapet som er noen hardnakkede folk å få til å punge ut en eneste krone.

 

Den andre fellen er at dersom du fremdeles ikke klarer å vise til at dette var en særlig grov mangel med hus/leilighet at det elektriske anlegg var i en annen stand enn forespeilet, samt at det er en sånn omtrentlig regel om at mangelen må utgjøre minst 5 % av kjøpesummen på hele leilighet/hus før det begynner å bli aktuellt å ha en sterk nok sak. Det er saker hvor færre prosenter har gått igjennom i klager, men 5 % er vel kjøreregelen snarere enn noe annet.

 

Samt det er ikke nok at det er 5 % alene vi snakker om, men selger / forsikringsselskap må bli gitt anledning til å utbedre feilene. Med det så kan det fort gå mange måneder med trenering av saken, eller snarere krangling fram og tilbake mellom deg og eierskifteforsikringsselskapet. Mens selger sitter der og slapper av i mellomtiden. Dersom du ikke kommer noen vei på selve eierskifteforsikringsselskapet, så kan du vel gå på selger personlig også tror jeg. Men det er advokatmat trur eg.

 

Kan være lurt å ha medlemskap i Huseiernes Landsforbund.

 

Jeg er ikke elektriker, men har hatt en liknende sak hvor det var enda større feil på det elektriske anlegget. Men, jeg ga opp å forfølge saken. Så jeg har den erfaringen å dele, altså at jeg ikke snakker tull her. Det er ofte slik med eierskifteforsikringssaker at det ender med tap for kjøperen.

 

Du er ikke garantert noe selv om du tegner kjøpeforsikring på huset/leiligheten. Selvsagt kan det bli en vurdering, men det er ikke alltid du får den hjelpen som du kanskje forventer å få ved å ha betalt inn til noe sånne ordninger. Selvsagt kan du være heldig at de tar en god sak og forfølger den slik at det blir letter økonomisk å kjempe for sin rett.

 

Til og med dersom selger har krysset feil i egenerklæringsskjemaet, hvor det ikke er en følgetekst som underbygger krysset, så har det vært minst en sak hvor selger har sluppet unna som en ål, "fordi det kunne tenkes at man kan krysse av feil".

 

Så dersom du skal kjøpe noe, og lukter ugler i mosen, så få for all del selger til å undertegne egenerklæringen på ny, hvor han/hun ettertrykkelig skriver med ord at f.eks. det er ingen kjente feil med det elektriske anlegget og at det er kun brukt fagfolk på det samme anlegget. Du kan selvsagt komme ut for selgere som ikke kjenner til forhistorien på alt med leiligheten og huset. Med dagens budrunder (er kanskje et tregere marked enkelte steder nå da) så går ting så fort, at det skal mye til for at folk drasser med seg elektriker, tømmermann og rørlegger på visning, eller annet multikompetent personell som kan bistå deg på befaringen. Er latterlig at det skal være så utfordrende å sikre seg et godt kjøp der hvor det finnes feil og mangler.

 

Skrusikringer kan du bare glemme å få noe for å utbedre.

 

Det ble bygget med skrusikringer, og du måtte altså da regne med at det elektriske anlegget gjerne ikke var i noen ny forfatning. Sier dette bare for å gjøre det enklere for deg å se hvordan ting henger i sammen.

 

Jordet stikk er en åpenbar relativt grov feil, som gjerne forteller en historie om mikkemus arbeid / gjør det selv arbeid uten autoriserte fagfolk. Men svært enkel å utbedre. Selger kan komme å ettermontere ujordete stikk og du er like langt. Feilen er dessuten ikke særlig prekær tror jeg, men det får du nesten snakke med elektriker om. Det er selvsagt alvorlig dersom noen ikke har den forventede jordingen ved bruk av et jordet apparat. Men det skal også en del skumle faktorer til før at noen får strøm i seg, men det kan jo skje. Så det er en viss fare med det, og bare kanskje noe du kan ta selger for. Selvsagt kan det tenkes at saken er sterk for deg. Men du feiler ved å ha utbedret på anlegget før du klager, men kanskje du kan ta det på faremomentet for å bruke anlegget i den stand det var. Men det er like fullt mest sannsynlig langt under 5 % av kjøpesummen, så jeg tror du kan begrave stridsøksen om enn du aldri så mye har rett.

 

Men, det er verdt å spør noen om råd og legge fram saken som at selger har overlatt noe med alvorlige nok mangler. Da kan vel 5 % regelen i noen tilfeller legges til side (død) slik at den mister sin gyldighet. Det er halmstrået du har å klamre deg til. Men, jeg tror ikke det er en enkel prosess. Forvent motkamp.

Endret av G
Lenke til kommentar

Tja, det kan jo være at det blir dyrere enn 5% om du må bytte all ledningen til en med jordleder.

 

MEN jeg tror ikke det er verdt bryet med å prøve å få gjennomslag for det, med mindre det sto noe spesifikt om kontaktene i takst eller prospekt

 

Neppe, neppe dyrere. Sannsynligvis langt unna 5 % faktisk. Det er en del timers arbeid å trekke om, men tenk på hvor mange timer elektriker du kan ha for kr 100.000,-. Og det beløpet er svært ofte under 5 % på dagens leiligheter og husprising. 5 % i tilfellet 100 tusen tilsvarer 2 millioner kroner i kjøpesum. Det er mye som koster både 3 og 4 millioner i våre dager i markedet, eller også mer.

 

Kan hende utbedringen av selve jordomtrekkingen kommer langt under kr 50.000 også alt etter hvor dyr elektriker som brukes, og hvor omfattende elektrisk nett hus/leilighet har. Da er du nede på omtrent 3 % av de 2 mill. og nede på nesten 1 % på de 4 mill.

 

Dersom det er kjøpers marked, så kan du begynne å kalkulere inn slike uventetede kostnader på litt eldre leiligheter. Og underby med det som argument. Men er det selgers marked så må du kalkulere inn de ekstra utbedringskostnadene i den prisen du er villig til å betale. Slik at du ikke møter en slik smell. Det kan godt hende at det er verdt investeringen.

 

Som regel så er jo bolig verdt investeringen, men oljenasjonen har jo gjort det svært dyrt å kjøpe seg et sted å bo. Kan dette fortsette i en evighet? Dersom du ser at det er verdt investeringen, så er det kanskje smart å beregne at det faktisk er større uventede kostnader med det du kjøper før eller siden.

 

Jeg eide noe i 5 år og pristigningen var omtrentlig kr 840.000,- men så må dokumentavgift ved kjøp, dokumentavgift ved nykjøp på neste bosted, meklerkostnader og en del slik trekkes i fra gevinsten. det var en eldre leilighet. Pusset den opp delvis selv og med innleid hjelp uten å gå via slike dyre totalpakker som rørleggerfirma gjerne gir. Et rørleggerfirma ønsket ca. kr 100.000,- for at de skulle trekke i alle oppussingstrådene for deg. Det takket jeg nei til og gjorde den småstrie jobben å leie inn fagmann etter fagmann til de forskjellige oppgavene. Når jeg så var uten toalett og dusj en nyttår, så reiste jeg til syden og koste meg og stresset litt ned i oppussingsstresset.

Endret av G
Lenke til kommentar

Å trekke om en 100 m2 leilighet tar ikke mange dagene (2-3 dager ?). Og det er gjerne mindre enn 8 effektive arbeidstimer pr. døgn, når man legger inn litt kjøring til og fra. Hus tar sikkert litt flere timer. Er du skikkelig heldig så sender de 2 elektrikere på en forhåndsplanlagt jobb, så får man det kanskje unnagjort på en og samme dag?

 

La oss skrive med bred penn, 24 timer på leiligheten, mer på et hus.

Samt noe materiellkostnader på noen få tusenlapper. kr 25.000,- i rene elektrikertimer for leiligheten og noen meter kabling og kanskje noe annet materiell som stikk.

 

Nå har jeg ikke lagt inn noe særlig sikringsskapsombygging her. En elektriker som jobber for bedrift sa at bytte til en automatsikring koster ca. kr 1.000 pr. stykk (kanskje ekskl. mva, er litt usikker på akkurat det) inkludert sikringen i den prisen.

 

Jeg er ingen elektriker, så dette kan Larzen_91 mye bedre enn meg  :wee:

Endret av G
Lenke til kommentar

Det er vel bedre med moderne sikringsskap mhp. EL-sikkerheten også, som vel må være det mest vesentlige med denne typen oppgradering - for å forebygge boligbrann. Moderne sikringer har jordfeilbryter på hver kurs, som gjør at ikke hele huset mister strømmen kun fordi et defekt apparat, eller feil bruk av apparater og oppfinnelser slår ut på den ene sikringen. Det gjør det mer behagelig i tilfelle man har noe annet viktig som foregår på noen av de andre kursene.

 

Når du først får nytt sikringskap be de legge på "mellom"-vern (på folkemunne kalles det grovvern som er litt unøyaktig). Alt innenfor veggene heter vel som regel finvern, inkludert det som sitter i sikringsskapet? Men finvern forbinder folk gjerne med det vernet som sitter ytterst i ledningsnettet på stikkontaktene. Grovvern sitter mellom hus og transformatorstasjon og det er også ekstrautstyr som normalt ikke leveres på noen boliger, men som må etterbestilles. Det er E-verket som må montere det, ikke vanlig elektriker.

 

Men, nesten alt inne i sikringsskapet får vanlige elektrikere skru på, med unntak av de ledningene som kommer inn i huset og den apparatur som er påmontert det i første ledd, samt strømmåler som også er E-verkets eiendom.

Endret av G
Lenke til kommentar

Ja, den beste enkeltinvesteringen man kan foreta seg er jo helt klart å modernisere sikringsskapet, spesielt om det er gammelt med skrusikringer. Men også ting som har kommet mer på banen i de helt siste åra som overspenningsvern og jordfeilautomater bidrar jo mye til økt sikkerhet i skap der man har bare tradisjonelle automatsikringer.

 

Men det er klart at det blir en kostbar affære om man skal ha en full renovering på hele det elektriske anlegget om man ikke får det dekket på noe vis, og det er jo det sistnevnte tråden i bunn og grunn handler om.

Lenke til kommentar

Ja. Men, er jo greit for trådstarter å ha det i tankene. Overspenningsvern ("mellom"-vern) koster ikke særlig mange tusen ekstra, og kan spare en for vemmelige opplevelser der apparater man bruker uten finvern får seg en "karamell" fra lynnedslag.

 

Elektrikeren fortalte meg at det likevel spretter pulser videre over "mellom"-vernet og ut i apparatet, pga. jo flere meter ledningslengden fra sikringsskap og til stikkontakt gjør disse pulsene enda sterkere. Derfor bør en bruke finvern i tillegg ved stikkontakter for det man er mest redd for. Spesiellt på "fintfølende" elektronikk, men også andre dyre apparater har nytte av overspenningsvern selvsagt. Beskytte verdiene sine.

 

Man skal vel være heldig å komme unna egenandeler spiser opp utbetalingene og spissfindige paragrafer i sin forsikringskontrakt som avkorter erstatninger om man prøver å få forsikringer til å dekke ting.

 

Jeg vil si det så hardt at dersom elektriker ikke med god mening selger inn en så rimelig ting som et "mellom"-vern, så er han nesten for en idiot å regne. For forbruker så kan det dreie seg om å spare tusenvis av kroner for den ekstrabeskyttelsen av utstyr i anleggets livsløp.

Endret av G
Lenke til kommentar

Tja, det spretter ikke noe "over" overspenningsvernet som står i skapet. Da er det i så fall snakk om pulser som den ikke trigger på. Man kan jo sammenligne det litt med at man har en hovedsikring som beskytter inntaket og etter denne kurssikringer som tar for seg mindre forhold på kursene ut. På samme måte har man et OSV som tar for seg installasjonen og ledningsnettet, og finvern som tar for seg fintfølende utstyr.

 

Men det er som sagt dyrt om man skal ta alt på en gang. Ei heller er det påkrevd. Men det riktige er jo å informere om hvilke fordeler man får ved å oppgradere med tanke på sikkerhet spesielt i forhold til brann.

 

Men igjen, det blir litt på siden av tema i tråden.

Lenke til kommentar

Elektriker fortalte meg at det er flere ledd med vern der av den viktige grunn ja, at det spretter pulser gjennom vernet som også kan ta det aller mest fintfølende i apparater man egentlig ønsker beskyttet.

 

Derfor har jo gjerne bedrifter som har behovet innstallert vern i alle ledd, pluss batteribackup. Og om en virkelig skal ta den ut så kjøper man Online UPS istedetfor de rimeligere. Da får man også et galvanisk skille med på kjøpet i den online UPS'en uten å måtte sette f.eks. en 240 V/240V transformator alene inn som galvanisk skille.

 

Da ser det slik ut:

 

Grovvern utenfor hus (maks 10 - 15 meter til sikringsskap fra denne) --> "Mellom"-vern/Finvern i sikringsskap --> Finvern ved stikkontakt --> og eventuelle andre sikringstiltak f.eks. "batteri" / UPS eller det andre nevnte eller annet utstyr jeg ikke kjenner til som gjør en eller annen viktig sikringsjobb for sårbar bruker.

 

Det er viktig å holde ledningsstrekk mellom hvert ledd av vern så korte som mulige. Da får man best beskyttelse, siden ledningslengder kan forsterke pulsene etter at de har passert vern. Spør en elektroingeniør eller noe sånn dersom du ikke tror at dette er sant.

 

Regner med at de har litt ekstra beskyttelse på f.eks. sykehus.

 

Nja, jeg synes det er på bølgelengde med tråden. Da trådstarter er i en investeringsfase nå (at overspenningsvern er foreslått for sikringsskapet).

Endret av G
Lenke til kommentar

Poenget er at det ikke da går gjennom eller over vernet. Se for deg skylaget er ledningsnettet i huset. Lufta er overspenningsvernet. Når spenningen blir for høy, får man lynnedslag og overspenningen går til jord. Veldig forenklet selvfølgelig, men samme prinsipp. Forskjellen med finvern ved stikkontakt kontra det i skapet er at de løser ut ved mindre og kortere pulser med overspenning.

 

UPS har jo ikke noe med sikkerhet å gjøre i en vanlig bolig. Man kan ikke sammenligne det med næringsbygg eller sykehus. Det er i så fall noe som går under driftsikkerhet og ikke anleggssikkerhet. Det har man normalt ikke behov for i privatbolig, man tåler at strømmen er borte i en time eller to.

 

Man kan bedømme verna basert på to kriterier. Man har anleggssikkerhet (primært vern mot brann) og personsikkerhet. En vanlig sikring og et overspenningsvern tar seg av anleggssikkerheten. En jordfeilbryter, samt jording fremlagt ut i anlegget tar seg av personsikkerhet, så man ikke skal få skadelig strømgjennomgang.

Lenke til kommentar

Det er mange som har mye rart hjemme. Men for den vanlige bruker så kan noe av det være litt mer investering enn nødvendig. Men, hver enkelt må ta de valgene selv.

 

At bedrifter har andre krav helt klart. Men det er litt mer flytende skille mellom et bedriftsbehov og privatbehov synes jeg enn kun svart/hvitt. Utfordringen for privatbruker er jo at disse ofte ikke er informerte om hva som finnes av løsninger.

 

Man kan dra den til noe så spesiellt som hjemmekino. Da har du entusiaster som bruker enormt mye penger på bruksopplevelsen. Kanskje de også ønsker overspenningsvern for å sikre stasen sin? Samt, kanskje de vil ha batteribackup for å nyte filmen i tordenvær (litt sært kanskje, men hvorfor ikke)..

 

Nå går det i retning digresjon ja..

 

Nå går jo folk vekk i fra stasjonær PC som regel og til bærbart utstyr (PC, mobil..), og siden disse enhetene ofte har batteri, så mister UPS litt av sin overlegenhet med batterifunksjon.

 

Men, om du står midt i julestria og har en liten butikk som er ekstremt populær, og folk ikke får betalt på betalingsterminalen din fordi det er strømbrudd pga. uværet Urd. Da betaler kanskje UPS'en seg, framfor de tusenlappene som man ikke får tjent som følge av tapt salg. Folk betaler jo helst med kort i disse dager. Sikring av betalingsterminal for liten og stor bedrift (selv hobbybedrifter som salg av fyrverkeri en gang i året, og likn.) har noe for seg.

 

Alternativt kjøp et bensinaggregat.

Lenke til kommentar

 

Tja, det kan jo være at det blir dyrere enn 5% om du må bytte all ledningen til en med jordleder.

MEN jeg tror ikke det er verdt bryet med å prøve å få gjennomslag for det, med mindre det sto noe spesifikt om kontaktene i takst eller prospekt

 

 

Neppe, neppe dyrere. Sannsynligvis langt unna 5 % faktisk. Det er en del timers arbeid å trekke om, men tenk på hvor mange timer elektriker du kan ha for kr 100.000,-. Og det beløpet er svært ofte under 5 % på dagens leiligheter og husprising. 5 % i tilfellet 100 tusen tilsvarer 2 millioner kroner i kjøpesum. Det er mye som koster både 3 og 4 millioner i våre dager i markedet, eller også mer.

Eller mindre, alt ettersom hvor leiligheten er, hva slags standard osv.

Men som jeg skrev - tror ikke han får gjennomslag for det uansett.

 

Om man kjøper en leilighet for feks 500k, men med 1.5mill I fellesgjeld og havner I samme situasjon, går de da utfra kjøpspris på 500k?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...