Gå til innhold

Joint Strike Missile flyr for første gang for egen maskin


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

"Stridshode: 100 kg (tnt-ekvivalenter)"

 

Har alltid lurt på hva dette betyr. Jeg skjønner at diverse sprengstoff konverteres til en felles enhet, TNT-masse, men betyr det i dette tilfellet at selve payloaden til raketten er 100kg, eller at max mengde av det mest energirike sprengstoffet de kan putte inn vil tilsvare 100 kg TNT? Isåfall, hva slags type sprengstoff er dette? Vil det ikke være mer hensiktsmessig å oppgi hvor stor masse raketten kan bære med seg, så kan de som bruker den slenge inn det de selv ønsker?

Lenke til kommentar

 

 

 

Gjenkjenner mål og tilpasser lunte, treffpunkt og manøvrering/taktikk til det aktuelle målet

 

 

Tilpasser hva for noe???

Når stridshodet skal eksplodere.

Jeg det skjønner jeg, men denne spesifikke delen heter ikke "lunte".

 

De som lager missilet, altså KDS, bruker stadig vekk begrepet "intelligent lunte" for å beskrive missilets evne til å detonere på mest mulig effektivt tidspunkt.
Mvh Per ED, TU
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg tipper at "lunte" er en - i dette tilfellet - litt klønete oversettelse av "fuze".

"Brannrør" er et mye bedre ord i denne sammenhengen.

(Men vi kunne vel like gjerne skrevet "fjus", for det er vel det uttrykket man bruker i praksis.)

 

En "intelligent fuze" kan gjerne styres via software til å f.eks. forsinke antenningen av sprengstoffet slik at bomben går av midt inne i skipet og ikke halvveis gjennom skutesida.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

På engelsk (i hvert fall i faglitteratur) så skiller man mellom "fuse", som betegner en kjemisk, brennende lunte og "fuze", som er en samlebetegnelse på mekaniske eller elektroniske detonatorer.

 

På norsk har man som nevnt "brannrør" som alternativ til "lunte", og jeg tror det er vanligere å bruke "brannrør" som oversettelse for "fuze". E.g. "anslagsbrannrør".

 

Men begge ordene er jo strengt tatt litt anakronistiske. Opphavelig så betegner både "brannrør" og "lunte" en form for brennende sats der brannhastigheten bestemmer tid til detonasjon. "Detonator" hadde vært et bedre uttrykk spør du meg, men det er ikke det som blir brukt.

Endret av Sutekh
Lenke til kommentar

"Stridshode: 100 kg (tnt-ekvivalenter)"

 

Har alltid lurt på hva dette betyr. Jeg skjønner at diverse sprengstoff konverteres til en felles enhet, TNT-masse, men betyr det i dette tilfellet at selve payloaden til raketten er 100kg, eller at max mengde av det mest energirike sprengstoffet de kan putte inn vil tilsvare 100 kg TNT? Isåfall, hva slags type sprengstoff er dette? Vil det ikke være mer hensiktsmessig å oppgi hvor stor masse raketten kan bære med seg, så kan de som bruker den slenge inn det de selv ønsker?

 

Det er en sprengkraft betegnelse, ikke en vektbetegnelse.

Som at 1 kg LNG tilsvarer 10 kg TNT.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

I motsetning til hos Space-X så har disse rakettene fortsatt en tendens til å eksplodere under landing. De såkalte ingeniørene på Kongsberg har ikke engang lagt inn noe form for lufbremser, fallskjermer eller retroraketter til å redusere farten før landing. Tvert imot så har de lagt til noen kilo sprengstoff ombord. Og da går det jo som det går...

  • Liker 5
Lenke til kommentar

 

Vil det ikke være mer hensiktsmessig å oppgi hvor stor masse raketten kan bære med seg, så kan de som bruker den slenge inn det de selv ønsker?

 

JSM er som nyttårsfyrverkeri: du får det du kjøper; du kan ikke "slenge inn" det du selv ønsker.

Fyrte av flertrinnsraketter rundt nyttårstider når jeg var tolv. Fikk de til å tenne pålitelig også. SVOOSJ! Også et lite sekund før et nytt SVOOSJ! lenger oppe, så noen sekunder før: PANG!. Morro, morro. Glad jeg slapp unna den perioden i livet med alle fingrene i behold. :p

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg tipper at "lunte" er en - i dette tilfellet - litt klønete oversettelse av "fuze".

"Brannrør" er et mye bedre ord i denne sammenhengen.

(Men vi kunne vel like gjerne skrevet "fjus", for det er vel det uttrykket man bruker i praksis.)

 

En "intelligent fuze" kan gjerne styres via software til å f.eks. forsinke antenningen av sprengstoffet slik at bomben går av midt inne i skipet og ikke halvveis gjennom skutesida.

 

Brannrør kan referere til (blandt andre ting) anno VK1 type (bukt også i 2VK og litt senere) detonator med forsinkelse der tiden for detonasjon stilles inn på forhånd ved å justere 2 kanaler en mot den andre som inneholdt brennbar stoff ikke så ulikt krutt, som da detonerte prosjektilet etter en gitt tid. Der er det ja et slags "brannrør". Men dette beskriver like mye/lite som ordet "lunte".

Ifølge https://snl.no/brannr%C3%B8r så heter det "brannrør" ja, ikke lunte, men som sagt er selv dette ordet ganske så feil i seg selv. Google Translate oppgir "tennrør" som et alternativ, dette er enda et steg nærmere virkeligheten i forhold til det engelske ordet "fuse".

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Vil det ikke være mer hensiktsmessig å oppgi hvor stor masse raketten kan bære med seg, så kan de som bruker den slenge inn det de selv ønsker?

 

JSM er som nyttårsfyrverkeri: du får det du kjøper; du kan ikke "slenge inn" det du selv ønsker.

Jo da, du kan hvis du vil. Modifisering av fyrverkeri har da pågått i alle år.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Fyrte av flertrinnsraketter rundt nyttårstider når jeg var tolv. Fikk de til å tenne pålitelig også. SVOOSJ! Også et lite sekund før et nytt SVOOSJ! lenger oppe, så noen sekunder før: PANG!. Morro, morro. Glad jeg slapp unna den perioden i livet med alle fingrene i behold. :p

 

Den perioden av livet som du refererer til er også kjent som den kreative perioden hvor evnen og lysten til å lære mer utvikler seg og på sikt skaper gode ingeniører. Dette i motsetning til i dag hvor barn helst skal holdes innendørs dersom det blåser mer enn 2m/s eller låses ned dersom de klatrer høyere enn 30cm. Noen tror til og med at denne evnen som tidligere ble utviklet gjennom aktiv deltagelse utvikles like bra dersom du klarer å bevege en gledes-stikke halv annen cm til valgfri posisjon eller kan trykke en liten rund knapp markert med X raskere enn 5 ganger pr. sekund.

 

By det way... Når du var 12?? Det syntes jeg var farlig sent. Fars .22LR lager var demantlet og tømt for krutt lenge før det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

I motsetning til hos Space-X så har disse rakettene fortsatt en tendens til å eksplodere under landing. De såkalte ingeniørene på Kongsberg har ikke engang lagt inn noe form for lufbremser, fallskjermer eller retroraketter til å redusere farten før landing. Tvert imot så har de lagt til noen kilo sprengstoff ombord. Og da går det jo som det går...

 

?????? Du vet det er poenget at de skal eksplodere under landing? Eller misset jeg noe poeng her?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...