Gå til innhold

Norske Tesla-eiere møter elbilgiganten i retten. Derfor mener Tesla de ikke vinner


Anbefalte innlegg

 

For noe tull. Tesla lovet over 700 hk, og det klarte de ikke å levere.

Kan du dokumetere at motorane ikkje yter 700 hk etter dei testprosedyrene EU har pålagt dei å bruke, og som Tesla er pålagt å oppgi?

De manglende hk gjør seg ikke minst gjeldende i hastigheter over 100 km/t.

Nei, det trur eg berre verkar slik for folk som er vane med slappe eksosmotorar som brukar ei lita veke på å komme opp i det turtalet dei treng for å ville noko i det heile. Tesla yter omlag like mange hestekrefter frå 0 til 200, medan ein typisk eksosbil vil yte mykje meir i 100 enn i 1, og har ein optimal fart der han yter maks i toppgir. Utanom det fartsområdet (turtalsområdet, for flisespikkarane, utveksla til fart gjennom ein utveksling med fleire trinn) yter motoren dårlegare. Sjå effektmålaren til Tesla her: https://www.youtube.com/watch?v=9oWjLsxLQl8

(Som Per Buer seier – ein som har prøvekøyrt bilen kan lett sjå kor mykje effekt motorane faktisk yter til saman.)

Tesla opplyste etter hvert at effekten er begrenset av batterikapasiteten og ladenivå, men det var etter påtrykk fra kunder og media.

Ja, kundane ville ha ei offisiell forklaring på fenomenet, og fekk det. Då hadde dei fleste forstått det for lenge sidan.
Motorene kan gjerne yte 700 hk+, men det hjelper lite når toppeffekten er begrenset av batteriet. Det var derfor aldri mulig å oppnå ytelsen som Tesla oppgav. EU pålegger de selvfølgelig ikke til å oppgi så høy effekt. Jo, 700 hk ville ha medført helt andre ytelser i høye hastigheter. Interessant hvordan Tesla-fantaster synes det er helt greit med villedende markedsføring. De fleste hadde nok ikke forstått at bilen ikke hadde 700 hk. Da hadde eks. ikke amerikanske bilmagasiner som C&D oppgitt så høy totaleffekt bare for ett år siden.

http://www.caranddriver.com/reviews/2015-tesla-model-s-p85d-first-drive-review

I 2016 hadde C&D endret, gitt: http://www.caranddriver.com/reviews/2015-tesla-model-s-p85d-long-term-test-update-review

Endret av tlwrtpmc
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

 

Advokaten opplyser heller ikke at 3,4 sek er ikke en 0-100 men 5-100km/t. Det er en vesentlig forskjell. 85d og alle andre non performance modeller oppgis 0-100km/t tid. Forskjellen er da ikke 3,4sek og 4,4 sek men 3,9 sek og 4,4sek. Små marginer men i prosent og penger ganske store avvik.

 

Var det ikke 5,6 på 85D? Det var først i midten av april året etter at 85D ble oppgradert.

 

85 er vell nede på 4 tallet en plass? Mener min tidligere 70d var kjappere enn dette, om det var 5,4 eller noe i den dur?

Tror det er rundt 4,5 sekunder for 85D.
Lenke til kommentar

EU pålegger de selvfølgelig ikke til å oppgi så høy effekt.

Jau, EU pålegg dei å oppgi effekt for kvar motor på standardisert måte, og total effekt frå motorane. Talet vert brukt som utgangspunkt for utrekning av avgifter i mange land, so dei er litt strenge på det der. Tesla har ikkje lov til å oppgi eit anna tal i EU.

 

Jo, 700 hk ville ha medført helt andre ytelser i høye hastigheter.

Og låge.

 

Interessant hvordan Tesla-fantaster synes det er helt greit med villedende markedsføring. De fleste hadde nok ikke forstått at bilen ikke hadde 700 hk. Da hadde eks. ikke amerikanske bilmagasiner som C&D oppgitt så høy totaleffekt bare for ett år siden.

Tesla skriv ikkje artiklane for C&D, og kan ikkje ta ansvar for kva uavhengige tredjepartar skriv, eller kva dei vel å leggje vekt på i artiklane sine. C&D har hatt dei same opplysningane som andre, og kunne valt å fokusere på maksimal tilgjengeleg totaleffekt i staden for total motoreffekt. Den kritikken får du rette til C&D.

 

Andre bilprodusentar oppgjev effekt på same standardiserte måte. Det var eitt klikk frå den første lenka di til BMW i8. Der er berre totaleffekt med eksosmotor + elmotor oppgjeve, men med berre 7,1 kWh batteri er neppe alle el-hestekreftene alltid tilgjengelege. For reine elbilar gjeld det same. For BMW i8 står det heller ingen informasjon om eksoshestekrefter i til dømes 1000 meter over havet, eller korleis temperaturen påverkar tilgjengeleg effekt. Det spesielle med Tesla, er at sjåføren alltid ser kor omlag mykje effekt som faktisk er i tilgjengeleg og i bruk rett føre seg på speedometeret. Alle som har prøvd bilen veit difor kor mykje som er tilgjengeleg totalt til alle tider, men ingen av klagarane har klaga før dei har hatt bilen i meir enn eit halvt år!

 

Tesla burde ha nemnt på nettsidene, at ein ikkje kunne ta ut teoretisk makseffekt frå begge motorane samstundes, men Tesla har heller ikkje gjort noko forsøk på å skjule dette for kjøparane. Opplysninga står heile tida rett framfor nasa til sjåføren som køyrer. Eg har heller ingenting til overs for folk som brått spelar overraska og går til sak etter å ha "oppdaga" eit velkjent faktum som dei har hatt rett framfor nasa si i meir enn eit halvt år! Dei kunne hatt ei sak dersom Tesla hadde prøvd å skjule denne opplysninga, men no framstår det som veldig opportunistisk klaging for å få avslag i prisen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Reglene til EU krevde at motoren skulle benktestes, og det er sikkert da avgiftene blir bestemt.

Hvorfor ikke bestemme avgiften på en bremsetest (ruller), og hvorfor ikke komme ut med de hestekreftene/kw i stedet?

Det tror jeg de fleste av oss hadde enige om at er en god ide. Men bilfabrikantene har alltid hatt et ønske om å kunne komme med så høye tall som mulig snarere enn å oppgi faktisk effekt og regulerende myndigheter har tatt dette til følge. Og her har hensynet til bilprodusentene veiet tyngre enn hensynet til forbrukerne.

 

Hadde rulletester vært brukt hadde f.eks. firehjulstrekkere måtte opplyse om lavere total effekt enn sine tohjulsdrevne varianter - noe som muligens hadde svekket salget i premiumsegmentet.

Lenke til kommentar

 

 

 

Advokaten opplyser heller ikke at 3,4 sek er ikke en 0-100 men 5-100km/t. Det er en vesentlig forskjell. 85d og alle andre non performance modeller oppgis 0-100km/t tid. Forskjellen er da ikke 3,4sek og 4,4 sek men 3,9 sek og 4,4sek. Små marginer men i prosent og penger ganske store avvik.

 

Var det ikke 5,6 på 85D? Det var først i midten av april året etter at 85D ble oppgradert.

 

85 er vell nede på 4 tallet en plass? Mener min tidligere 70d var kjappere enn dette, om det var 5,4 eller noe i den dur?

Tror det er rundt 4,5 sekunder for 85D.

4,4 var det 85Dble oppgradere til. 70D kom også i april 15, så den er ikke med i beslutningsunderlaget høsten 2014. Så forskjellen på kjøpstidspunktet av P85D var 3,4 opp mot 5,6. 2,4 sekunder forskjell. Det er da en god del?
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det eierne må spørre seg om er om dette gir betydning i daglig bruk. Og evt hvor stor ulempe dette er, du skal argumentere godt i retten for å få medhold i at akslerasjonen er noen hundredeler tregere enn oppgitt om du aldri har satt foten din på en bane.

 

 

Og hva slags effekt gir lavere opplevd HK på en tesla som skal brukes som en vanlig bil? Vil man merke dette på Norske veier?

Lenke til kommentar

Det eierne må spørre seg om er om dette gir betydning i daglig bruk. Og evt hvor stor ulempe dette er, du skal argumentere godt i retten for å få medhold i at akslerasjonen er noen hundredeler tregere enn oppgitt om du aldri har satt foten din på en bane.

 

 

Og hva slags effekt gir lavere opplevd HK på en tesla som skal brukes som en vanlig bil? Vil man merke dette på Norske veier?

 

Nå er det vell ikke akselerasjon som er problemet, den leverer tesla. Det er kun HK som er oppe til diskusjon slik jeg har forstått det. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har den blitt dynotestet med hk på hjul eller motor? For om den har under 500 hk på motor så kan man nærme seg 300 tallet på hjul. Uansett dårlig reklame for Tesla dette her, nå må man jo ta å gjennomføre en dynotest før man vet hvor mye gamp man i realiteten får fra bilene deres.

 

"I tillegg har Tesla saksøkt seks Tesla-kjøpere som vant gjennom med sine krav i forbrukertvistutvalget."

 

Lol fin service.

Lenke til kommentar

Det eierne må spørre seg om er om dette gir betydning i daglig bruk. Og evt hvor stor ulempe dette er, du skal argumentere godt i retten for å få medhold i at akslerasjonen er noen hundredeler tregere enn oppgitt om du aldri har satt foten din på en bane.

 

 

Og hva slags effekt gir lavere opplevd HK på en tesla som skal brukes som en vanlig bil? Vil man merke dette på Norske veier?

 

Dette er jo helt irrelevant. Man kjøper ikke en bil med 700 hk for å sette fartsrekord til Kiwi. Det handler om prinsipp og rikitige opplysninger. Om man kjøper en Yamaha R1 eller Kawasaki Hayabusa med reklamert toppfart på 300 kmt men som i realiteten er sperret på 120 kmt så har produsenten villedet kunden, selv om høyeste fartsgrense i Norge er på 110.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

 Interessant hvordan Tesla-fantaster synes det er helt greit med villedende markedsføring. De fleste hadde nok ikke forstått at bilen ikke hadde 700 hk. Da hadde eks. ikke amerikanske bilmagasiner som C&D oppgitt så høy totaleffekt bare for ett år siden.

Tesla burde ha nemnt på nettsidene, at ein ikkje kunne ta ut teoretisk makseffekt frå begge motorane samstundes, men Tesla har heller ikkje gjort noko forsøk på å skjule dette for kjøparane. Opplysninga står heile tida rett framfor nasa til sjåføren som køyrer. Eg har heller ingenting til overs for folk som brått spelar overraska og går til sak etter å ha "oppdaga" eit velkjent faktum som dei har hatt rett framfor nasa si i meir enn eit halvt år! Dei kunne hatt ei sak dersom Tesla hadde prøvd å skjule denne opplysninga, men no framstår det som veldig opportunistisk klaging for å få avslag i prisen.

 

Det blir som at Porsche og Ferrari oppgir at modellene deres har 2000 hestekrefter, men en tynn bensinslange gjør at all effekten ikke kan utnyttes. Men et display i dashboardet viser bare 400hk uansett så det er greit å markedsføre den med 2000. For noe sprøyt.

 

Tesla sier på nett at bilen har 700. Den har det ikke. Da har de 100% udiskuterbart skjult opplysningen. Det er klaging med rette fordi Tesla har gitt utrykk for at bilen har mer krefter enn den faktisk har.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Dette er jo helt irrelevant. Man kjøper ikke en bil med 700 hk for å sette fartsrekord til Kiwi. Det handler om prinsipp og rikitige opplysninger. Om man kjøper en Yamaha R1 eller Kawasaki Hayabusa med reklamert toppfart på 300 kmt men som i realiteten er sperret på 120 kmt så har produsenten villedet kunden, selv om høyeste fartsgrense i Norge er på 110.

 

Hayabusa = Suzuki  ;)

Lenke til kommentar

Tesla sier på nett at bilen har 700. Den har det ikke. Da har de 100% udiskuterbart skjult opplysningen. Det er klaging med rette fordi Tesla har gitt utrykk for at bilen har mer krefter enn den faktisk har.

 

Sovidt eg veit har Tesla aldri oppgitt anna enn motoreffekt på nettsidene, både enkeltvis og samanlagt, rekna ut på den måten forskrifta seier. Dei har ikkje lov til å oppgi lågare effekt enn det som motoreffekt i EU, fordi det vil gi villeiande informasjon i land med effektavgift. Det er motoreffekt som er utgangspunkt for avgifter, ikkje batterieffekt. Dersom du tykkjer det er eit problem, tykkjer eg du skal be Samferdselsdepartementet ta det opp med EU.
Lenke til kommentar

 

Tesla sier på nett at bilen har 700. Den har det ikke. Da har de 100% udiskuterbart skjult opplysningen. Det er klaging med rette fordi Tesla har gitt utrykk for at bilen har mer krefter enn den faktisk har.

 

Sovidt eg veit har Tesla aldri oppgitt anna enn motoreffekt på nettsidene, både enkeltvis og samanlagt, rekna ut på den måten forskrifta seier. Dei har ikkje lov til å oppgi lågare effekt enn det som motoreffekt i EU, fordi det vil gi villeiande informasjon i land med effektavgift. Det er motoreffekt som er utgangspunkt for avgifter, ikkje batterieffekt. Dersom du tykkjer det er eit problem, tykkjer eg du skal be Samferdselsdepartementet ta det opp med EU.

Det er ingen som pålegger Tesla å bruke et tall de selv vet er uoppnåelig i markedsføring (som de har gjort). Det korrekte er å opplyse om lovpålagt effekt til organet som skal avgiftsberegne bilen og så markedsføre bilen med den effekten forbrukeren kan forvente at motorene yter. Evt. kunne Tesla montert et batteri og en strømkrets i bilen som kunne levere den strømstyrken som motorene trenger for å levere 700hk.

Her driver faktisk Tesla med bevisst villedende markedsføring, for så å prøve å skjule seg bak regelverk som ikke har noe som helst med markedsføring å gjøre.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Det er ingen som pålegger Tesla å bruke et tall de selv vet er uoppnåelig i markedsføring (som de har gjort). Det korrekte er å opplyse om lovpålagt effekt til organet som skal avgiftsberegne bilen og så markedsføre bilen med den effekten forbrukeren kan forvente at motorene yter. Evt. kunne Tesla montert et batteri og en strømkrets i bilen som kunne levere den strømstyrken som motorene trenger for å levere 700hk.

Her driver faktisk Tesla med bevisst villedende markedsføring, for så å prøve å skjule seg bak regelverk som ikke har noe som helst med markedsføring å gjøre.

Vi snakker om voksne mennesker her. Hvis noen var så dumme og prøvekjørte bilen uten å forstå wattmeteret og ikke faktisk greide å gjøre den vurderingen om hvorvidt dette var et egnet kjøretøy - vel, trist for dem. Kanskje de burde bruke hodet neste gang de svir av 3/4 mill. Som Onkel Skrue pleide å si - en dåre og hans penger lar seg raskt skille ad.

 

Kjøpte de bilen usett og utestet - vel, jeg har sitter ikke her og feller tårer for dem heller. Kanskje ikke noe sjakktrekk å kjøpe bil på postordre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har ikke det vært en strategi for Tesla, å få folk til å bestille usett og utestet?

 

Selv om du ser og tester en koenigsegg før du kjøper den, så betyr ikke det at du får testet potensialet som ligger i motoren. Jeg synes argumentasjonen her er veldig merkelig.

Lenke til kommentar

Nei, det er jeg faktisk temmelig sikker på at det ikke er. Det ville jo vært helt sinnsykt. Kan du se for deg Musk & Co sitte rundt et bord og planlegge dette? Hadde de faktisk ønsket å tåkelegge dette så hadde de ikke plassert motoreffekten helt sentralt i dashboardet. Da hadde de gjort som alle andre biler gjør - nemlig å ikke opplyse førereren om hvor mange kilowatt som går inn i motoren nå.

 

Men la oss si at motorkarakteristikken til Tesla var litt anderledes. Og at den hadde peak output på 18000 RPM. Da ville Tesla hatt sitt på det rene med at bilen leverer 700hk. Du ville selvsagt ikke kunne bruke denne effekten med mindre du kjørte i over 230 km/t - men på alle mulige måter ville bilen ha en effekt på 700hk.

 

Det sier litt om hvor verdiløst hk-tallet er. Og hvor poengløst det er å klage over toppeffekt på en motor.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har ikke det vært en strategi for Tesla, å få folk til å bestille usett og utestet?

 

Selv om du ser og tester en koenigsegg før du kjøper den, så betyr ikke det at du får testet potensialet som ligger i motoren. Jeg synes argumentasjonen her er veldig merkelig.

Tja nå har de jo kjørt referal programmet lenge for å prøve å få folk til å teste andre sine biler. Så tviler på at det er deres strategi

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nå blir jeg veldig forvirret. Skal innrømme at jeg ikke har dobbeltsjekket, men media har ihvertfall gitt klart inntrykk av at Tesla legger opp til forhåndsbestilling i bøtter og spann. Hvordan var ventelistene til modell x, modell 3? Har også fått klart inntrykk av at Tesla forsøker å omgå bilforhandlerleddet, ved å selge direkte til kunde over nett. Har jeg misforstått helt, eller er dere så blendet at realiteter preller av som vann på gåsa?

Lenke til kommentar

Nå blir jeg veldig forvirret. Skal innrømme at jeg ikke har dobbeltsjekket, men media har ihvertfall gitt klart inntrykk av at Tesla legger opp til forhåndsbestilling i bøtter og spann. Hvordan var ventelistene til modell x, modell 3? Har også fått klart inntrykk av at Tesla forsøker å omgå bilforhandlerleddet, ved å selge direkte til kunde over nett. Har jeg misforstått helt, eller er dere så blendet at realiteter preller av som vann på gåsa?

 

Nei du har forstått det rett, de vill selge på en annen måte enn de andre merkene. Altså lite forhandlere og ikke biler inne. Men på grunn av dette har de kjørt ett referal program som skal oppfordre folk som allerede har en tesla til å låne den bort slik at folk får prøvd bilene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...